Στα κάγκελα βρίσκονται οι δήμοι των Νοτίων Προαστίων για την υπόθεση της Σήραγγας Ηλιουπόλεως, που επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο και προκαλεί νέο κύμα αντιδράσεων. Οι δημοτικές αρχές εμφανίζονται αποφασισμένες να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους, τη στιγμή που η κυβέρνηση εξετάζει να εγκαταλείψει τις Πρότυπες Προτάσεις και να στραφεί σε άλλα χρηματοδοτικά σχήματα, όπως οι επεκτάσεις συμβάσεων παραχώρησης, με σκοπό να προχωρήσει στην υλοποίηση του στοιχειωμένου έργου.
Το ρήγμα ανάμεσα σε κυβέρνηση και αυτοδιοίκηση έγινε σαφές στη χθεσινή εκδήλωση «Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής: Διάλογος και μέτρα για την άμεση αντιμετώπισή του», που συνδιοργάνωσαν το ΠΑΣΟΚ και η Δημοκρατική Συμπαράταξη Μηχανικών. Εκεί, οι δήμαρχοι κατήγγειλαν ότι παραμένουν στο σκοτάδι για τον σχεδιασμό κομβικών έργων που επηρεάζουν άμεσα τον αστικό ιστό και την καθημερινότητα εκατοντάδων χιλιάδων κατοίκων.
Η πιθανότητα μάλιστα η Σήραγγα Ηλιουπόλεως να υλοποιηθεί ως έργο παραχώρησης έχει αναζωπυρώσει τους φόβους για διόδια, ενώ οι δημοτικές αρχές τονίζουν ότι δεν έχουν καμία επίσημη ενημέρωση για το περιεχόμενο και την πρόοδο των μελετών. Όσα γνωρίζουν, λένε, περιορίζονται σε ανεπίσημες διαρροές και προφορικές αναφορές, γεγονός που εντείνει την καχυποψία τους.
Στο πλαίσιο αυτό, ο δήμαρχος Ελληνικού–Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος, τόνισε στο συνέδριο ότι το έργο του Ελληνικού δεν επιβαρύνει το κυκλοφοριακό χάρη στους κανόνες που έθεσε η αυτοδιοίκηση, αλλά εκτός των ορίων του «δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη». Απορρίπτει μάλιστα κάθε ενδεχόμενο διοδίων στη νέα Σήραγγα. Ακόμη πιο αιχμηρός εμφανίζεται ο δήμαρχος Ηλιούπολης, Στάθης Ψυρρόπουλος, ο οποίος υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση «όχι απλώς αδιαφορεί, αλλά μας αφήνει στο σκοτάδι». Όπως σημειώνει, η πλήρης έλλειψη επίσημης ενημέρωσης οδηγεί πλέον τους δήμους στο να ενημερώσουν άμεσα τα πολιτικά κόμματα και να οργανώσουν δυναμικές κινητοποιήσεις. «Θα κλείσουμε δρόμους, θα βγάλω τα απορριμματοφόρα χωρίς να με νοιάζει το πολιτικό κόστος», δηλώνει, τονίζοντας ότι οι πέντε δήμοι που αντιδρούν εκπροσωπούν πάνω από μισό εκατομμύριο κατοίκους στα νότια προάστια.
Το αίσθημα αγανάκτησης ενισχύεται από το γεγονός ότι, στον Βύρωνα, την Αργυρούπολη και το Ελληνικό, έχουν γίνει συνολικά δέκα επίσημες παρεμβάσεις για τη Σήραγγα, μεταξύ των οποίων και δύο επιστολές προς τον πρωθυπουργό, χωρίς ωστόσο να έχει υπάρξει μέχρι στιγμής καμία ανταπόκριση από την κυβέρνηση. Οι δήμοι αναφέρουν ότι οι μοναδικές πληροφορίες που διαθέτουν προέρχονται από ανεπίσημες διαρροές μελετών, ενώ δικές τους κυκλοφοριακές αναλύσεις για τον Καρέα και την Αργυρούπολη δείχνουν ότι το έργο μπορεί να επιφέρει σημαντικές επιβαρύνσεις, εάν δεν ενταχθεί σε έναν ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχεδιασμό μεταφορών.
Αντίστοιχα, στα βόρεια προάστια, το κλίμα είναι εξίσου τεταμένο με φόντο την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Ο Δήμος Ηρακλείου έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας μεγαλύτερη υπογειοποίηση για την προστασία του αστικού ιστού, με την απόφαση να αναμένεται στα τέλη του 2025. Ο δήμαρχος Λυκόβρυσης–Πεύκης, Μάριος Ψυχάλης τόνισε με τη σειρά του ότι ο τωρινός σχεδιασμός «κόβει τη Λυκόβρυση στη μέση», ενώ ζήτησε επενδύσεις στη δημοτική συγκοινωνία, ενίσχυση των συνδέσεων σταθερής τροχιάς και δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Μέσα σε αυτή τη ρευστή και πυκνή σε εξελίξεις συγκυρία, ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας έθεσε με έμφαση την ανάγκη για άμεσες και στοχευμένες παρεμβάσεις στο κυκλοφοριακό της πρωτεύουσας. Τόνισε ότι η Αθήνα δεν μπορεί να περιμένει την ωρίμανση μεγάλων έργων για να ανασάνει και πως είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν άμεσα μέτρα που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών: ενίσχυση της δημοτικής συγκοινωνίας με περισσότερα δρομολόγια και καλύτερη κάλυψη, άνοιγμα της Βασιλίσσης Όλγας ως ήπιου κυκλοφοριακού άξονα, δημιουργία ενός σύγχρονου ενιαίου κέντρου ελέγχου κυκλοφορίας και ανάπτυξη νέων χώρων στάθμευσης. Σε αυτό το πλαίσιο, ανακοίνωσε ότι το πρώτο έργο που θα παρουσιαστεί είναι ένα νέο υπόγειο πάρκινγκ 500 θέσεων στην πλατεία Κοτζιά, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες παρεμβάσεις μέσα στην επόμενη διετία.
Ο κ. Δούκας, ωστόσο, έσπευσε να σημειώσει ότι μέτρα όπως η απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων στον Κηφισό τις πρωινές ώρες «είναι θετικά, αλλά δεν προσφέρουν μεγάλη ανακούφιση», καθώς το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας έχει πλέον διαρθρωτικό χαρακτήρα. Υπενθύμισε μάλιστα ότι μόνο το 2024 χάθηκαν περίπου 500.000 δρομολόγια λεωφορείων λόγω της έλλειψης οδηγών – μια εξέλιξη που, όπως είπε, αποτυπώνει με ακρίβεια το εύρος και τη δυσκολία του προβλήματος.
Στη συνέχεια, ο Νίκος Ανδρουλάκης παρουσίασε το ολοκληρωμένο σχέδιο του ΠΑΣΟΚ για τη διαχείριση του κυκλοφοριακού στην Αττική, δίνοντας έμφαση σε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα αλλά και σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Το σχέδιο προβλέπει εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων διαχείρισης κίνησης στις εισόδους του Κηφισού, δυναμική ρύθμιση των ορίων ταχύτητας, δημιουργία σταθμών ταχείας απομάκρυνσης ακινητοποιημένων οχημάτων ανά τέσσερα χιλιόμετρα, καθώς και αναβάθμιση προβληματικών κόμβων όπως της Μεταμόρφωσης, της Αχαρνών και της Π. Ράλλη. Παράλληλα, υπογραμμίζεται η ανάγκη για ενιαίο μητροπολιτικό σχεδιασμό κυκλοφορίας και στάθμευσης, που θα επιτρέπει κεντρικό συντονισμό των φωτεινών σηματοδοτών και καλύτερη κατανομή ροών σε όλο το λεκανοπέδιο.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμη υποχρεωτικές κυκλοφοριακές μελέτες για κάθε νέο μεγάλο πόλο ανάπτυξης, διαφοροποιημένα ωράρια στο Δημόσιο, διεύρυνση της τηλεργασίας, εκτεταμένες πεζοδρομήσεις, καθώς και τη δημιουργία περιφερειακών πάρκινγκ που θα λειτουργούν συμπληρωματικά με μέσα σταθερής τροχιάς.