Τουρισμός στο καταχείμωνο, νέα εποχή για την Ελλάδα

Θεαματικές οι αλλαγές στη «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδος. Πώς η Ελλάδα επεκτείνει την τουριστική σεζόν, αποτελώντας και χειμερινό προορισμό

Κόσμος στον Μύλο των Ξωτικών © EUROKINISSI

Οι Αθηναίοι το βιώνουν καθημερινά ακόμα και τώρα, στις γιορτές. Τα λεωφορεία hop on- hop off κατακλύζουν το κέντρο, την ώρα που στο Σύνταγμα τα γκρουπ των τουριστών πηγαινοέρχονται ακατάπαυστα. Αλλά και στα νησιά, ειδικότερα στην Κρήτη, το κλείσιμο των ξενοδοχειακών μονάδων έπαιρνε παράταση από εβδομάδα σε εβδομάδα-μέχρι σχεδόν το τέλος του Νοεμβρίου. Το Costa Navarino έκλεισε αρχές Δεκεμβρίου για μια μικρή ανάπαυλα, για να ανοίξει εκ νέου προς το τέλος Φεβρουαρίου.

Χρόνια ακούγαμε από τους εκάστοτε υπουργούς Τουρισμού για την ανάγκη να επεκταθεί η τουριστική περίοδος και να μην περιορίζεται στους μήνες του καλοκαιριού. Ευχολόγια… Φαίνεται πως το πλήρωμα του χρόνου έφτασε και γι’ αυτό καθώς ο χειμερινός τουρισμός- περιθωριοποιημένο project μέχρι πρόσφατα- κερδίζει σταθερά έδαφος και αυξάνει το περιθώριο εσόδων.  Τα στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστικών Επιχειρήσεων (INSETE) παρουσιάζουν μια πρωτόγνωρη εικόνα σε ό,τι αφορά στον τουρισμό.

Οι προγραμματισμένες θέσεις για τη χειμερινή σεζόν (Νοεμ.25-Μαρ.26) ανέρχονται σε 6,3 εκατ. έναντι 5,7 εκατ. τη χειμερινή σεζόν 2024/25 καταγράφοντας αύξηση +10,5%. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα ενισχύει τη θέση της στις διεθνείς χειμερινές αεροπορικές ροές. Κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου παρατηρείται συνεχής ενίσχυση, ξεκινώντας τον Νοέμβριο με αύξηση +11,1%. Τον Δεκέμβριο η ανοδική πορεία συνεχίζεται με +10,2%, ενώ τον Ιανουάριο 2026  καταγράφεται άνοδος +8,7%. Η τάση διατηρείται τον Φεβρουάριο με +8,6%, για να κορυφωθεί τον Μάρτιο, όπου σημειώνεται η μεγαλύτερη μεταβολή +13,3%, στοιχείο που δείχνει προοπτική δυναμικής έναρξης της νέας τουριστικής περιόδου.

Η Ελλάδα τόσο συνολικά όσο και η Αθήνα, αλλά και η κάθε Περιφέρεια ξεχωριστά διατήρησαν την υπεροχή τους τους ως προς την εμπειρία επίσκεψης, με βαθμολογία υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο αλλά και από άμεσα ανταγωνιστικές χώρες όπως η Κροατία, Πορτογαλία, Ιταλία και Ισπανία.

Αυτά είναι καλά σημάδια, φανερώνουν ότι νέες, ενδιαφέρουσες τάσεις  ενισχύουν το τουριστικό προφίλ της χώρας και δείχνουν ότι  υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες  να μην περιορίζεται ο κύριος όγκος των τουριστών τους μήνες με ήλιο και θάλασσα.

Πώς εξηγείται όμως η Ελλάδα να γίνεται trendy προορισμός ακόμα και τα Χριστούγεννα-αδιανόητο πριν από λίγα χρόνια;

Να είναι άραγε η αιτία η κλιματική αλλαγή, ο ήπιος χειμώνας που προσελκύει επισκέπτες κυρίως από τον παγωμένο Βορρά; Εν μέρει είναι μια καταρχήν εξήγηση-για τους οικολόγους πολύ ανησυχητική, αλλά σε κάθε περίπτωση ευνοϊκή για την υποδοχή επισκεπτών κατά τη χειμερινή περίοδο.

Είναι όμως και άλλοι παράγοντες που παίζουν ρόλο. Κατ’ αρχάς οι αεροπορικές εταιρείες πυκνώνουν τις πτήσεις τους προς τη χώρα μας, δίνοντας «ψήφο εμπιστοσύνης» στις βελτιωμένες υποδομές-ξενοδοχεία, σίτιση, πολιτισμός.

Όμως μια εξαιρετικά σημαντική αλλαγή έχει παρατηρηθεί στη συμπεριφορά όλων όσοι ταξιδεύουν, ιδιαίτερα μετά τη δοκιμασία του covid. Οι ταξιδιώτες αναζητούν πλέον στην Αθήνα-αλλά, πράγμα πρωτοφανές, και σε νησιά μας-εμπειρίες πέρα από τον ήλιο και τη θάλασσα, με προτίμηση στα δρώμενα της πόλης, στην αναζήτηση εναλλακτικών δραστηριοτήτων. Επίσης, στην επιλογή να αναζητήσουν μοναδικά πολιτιστικά σημεία αναφοράς-στην πρωτεύουσα οι επισκέψεις στην Ακρόπολη, στο Μουσείο της, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή γύρω από το κέντρο παραμένουν πυκνές και τον Δεκέμβριο.

Τα μεγάλα ταξίδια δίνουν χώρο σε επιλογές για αποδράσεις Σαββατοκύριακου, για τριήμερα όπου μπορεί κάποιος να πάρει μια γεύση από τον παλμό του τόπου που επισκέπτεται. Αυτό που εμείς σαν επισκέπτες κάνουμε χρόνια τώρα, όταν επιλέγουμε να ταξιδέψουμε σε μια ευρωπαϊκή πόλη, τώρα μας συμβαίνει. Σύμφωνα με τα στοιχεία του INSETE, η Αθήνα ως city break  προορισμός συγκεντρώνει το 85%   του όγκου της χειμερινής κίνησης. Πολύ πίσω βρίσκεται η Θεσσαλονίκη, με μόλις το 15% της εποχικής κίνησης-κάτι που φανερώνει τις μεγάλες δυνατότητες της πόλης να αποτελέσει έναν εναλλακτικό ελκυστικό προορισμό για τους ξένους επισκέπτες. Τα πρώτα ενθαρρυντικά δείγματα για χειμερινό τουρισμό εμφανίζονται και σε τέσσερις ακόμα τόπους, τον Πειραιά, το Ηράκλειο, τα Χανιά και τη Ρόδο.

«Η ανάπτυξη δεν δείχνει μόνο την ανάδειξη της Ελλάδας σε έναν κορυφαίο προορισμό στην Ευρώπη αλλά υπογραμμίζει και τη σημασία της ανάπτυξης χειμερινού τουρισμού. Με συνεχή άνοδο σε υποδομές και απευθείας πτήσεις, η Ελλάδα τείνει να γίνει ένας μεγάλος προορισμός ετήσιας τουριστικής δραστηριότητας» είναι η εκτίμηση του TTW (Travel and Tour World).

Έχουμε θεαματικές αλλά, κυρίως, ποιοτικές αλλαγές σε ό,τι αφορά σε αυτό που αρκετοί αποκαλούν «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας. Νέες δυνατότητες, που συνάδουν με μια γενικότερη θετική εικόνα των επισκεπτών που επιλέγουν τη χώρα μας ως τόπο προορισμού.  Παράλληλα όμως και νέες προκλήσεις. Μιλώντας για την Αθήνα, που είναι ο κύριος προορισμός του «χειμερινού κύματος», πολλά είναι που πρέπει να αλλάξουν, καθώς το κομφούζιο στους δρόμους από τα τουριστικά λεωφορεία, το αδιαχώρητο στα πεζοδρόμια, το έλλειμμα στην καθαριότητα  δημιουργούν αρνητικό αποτύπωμα. Αλλά, τέλος, οι ποιοτικές αλλαγές στον τουρισμό είναι μια ένδειξη πως στην οικονομία, στην καθημερινότητά μας πολλά αλλάζουν και μάλιστα γοργά-προς όφελός μας εάν και εφόσον κατανοήσουμε το νόημα των αλλαγών αυτών, αντί να τις ξορκίζουμε.