Γ.Δ.
1422.35 +0,34%
ACAG
-2,29%
6.4
CENER
+0,28%
7.15
CNLCAP
-0,67%
7.45
DIMAND
-0,40%
9.88
OPTIMA
+4,30%
8.24
TITC
0,00%
26.55
ΑΑΑΚ
0,00%
8.1
ΑΒΑΞ
-1,37%
1.588
ΑΒΕ
0,00%
0.502
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.265
ΑΚΡΙΤ
-1,09%
0.91
ΑΛΜΥ
+0,37%
2.69
ΑΛΦΑ
-1,09%
1.63
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+0,16%
12.54
ΑΣΚΟ
-0,37%
2.67
ΑΣΤΑΚ
+1,23%
8.24
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.25
ΑΤΤ
-3,52%
10.95
ΑΤΤΙΚΑ
-0,42%
2.39
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,61%
5.51
ΒΙΟΚΑ
-0,38%
2.65
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.245
ΒΙΟΤ
0,00%
0.338
ΒΙΣ
0,00%
0.238
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.32
ΓΕΒΚΑ
-0,84%
1.78
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,48%
16.88
ΔΑΑ
-0,93%
8.5
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.8
ΔΕΗ
+1,48%
11.63
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,55%
0.344
ΕΒΡΟΦ
+1,68%
1.82
ΕΕΕ
+0,44%
29.5
ΕΚΤΕΡ
+0,25%
3.95
ΕΛΒΕ
+5,94%
5.35
ΕΛΙΝ
+0,38%
2.66
ΕΛΛ
+0,65%
15.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,38%
2.63
ΕΛΠΕ
-2,11%
8.34
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.55
ΕΛΤΟΝ
+1,00%
2.02
ΕΛΧΑ
-0,41%
1.962
ΕΝΤΕΡ
-0,25%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
+1,05%
9.6
ΕΣΥΜΒ
+2,41%
1.275
ΕΤΕ
-1,14%
7.256
ΕΥΑΠΣ
+0,58%
3.46
ΕΥΔΑΠ
+0,34%
5.97
ΕΥΡΩΒ
-0,34%
1.782
ΕΧΑΕ
+0,18%
5.46
ΙΑΤΡ
0,00%
1.745
ΙΚΤΙΝ
-0,79%
0.5
ΙΛΥΔΑ
-2,12%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-0,55%
5.38
ΙΝΛΙΦ
-0,40%
4.92
ΙΝΛΟΤ
+3,55%
1.168
ΙΝΤΕΚ
-0,95%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,27%
6.45
ΙΝΤΕΤ
-1,43%
1.38
ΙΝΤΚΑ
-0,41%
3.665
ΚΑΜΠ
-0,85%
2.33
ΚΑΡΕΛ
-0,58%
340
ΚΕΚΡ
+2,29%
1.565
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.04
ΚΛΜ
+0,68%
1.49
ΚΟΡΔΕ
-1,01%
0.59
ΚΟΥΑΛ
-6,03%
1.325
ΚΟΥΕΣ
+1,20%
5.88
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,68%
11.7
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
+9,00%
1.635
ΛΑΒΙ
+0,23%
0.886
ΛΑΜΔΑ
+0,37%
6.75
ΛΑΜΨΑ
+1,27%
32
ΛΑΝΑΚ
+1,90%
1.07
ΛΕΒΚ
+6,82%
0.376
ΛΕΒΠ
0,00%
0.33
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.33
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.16
ΜΕΒΑ
0,00%
3.88
ΜΕΝΤΙ
-0,65%
3.07
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.4
ΜΙΓ
0,00%
4.1
ΜΙΝ
+0,78%
0.645
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,40%
27.62
ΜΟΝΤΑ
-1,19%
3.32
ΜΟΤΟ
+0,33%
3.08
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.765
ΜΠΕΛΑ
+1,68%
26.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,60%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.93
ΜΠΤΚ
0,00%
0.6
ΜΥΤΙΛ
-0,22%
35.76
ΝΑΚΑΣ
+2,94%
2.8
ΝΑΥΠ
+4,63%
1.13
ΞΥΛΚ
+0,30%
0.329
ΞΥΛΠ
0,00%
0.36
ΟΛΘ
+1,32%
23
ΟΛΠ
+2,86%
28.8
ΟΛΥΜΠ
-2,40%
2.85
ΟΠΑΠ
+2,58%
16.68
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,24%
0.9
ΟΤΕ
+1,03%
13.67
ΟΤΟΕΛ
+0,30%
13.3
ΠΑΙΡ
0,00%
1.345
ΠΑΠ
+2,52%
2.44
ΠΕΙΡ
+1,15%
3.876
ΠΕΤΡΟ
+1,29%
9.42
ΠΛΑΘ
-0,60%
4.15
ΠΛΑΚΡ
+3,29%
15.7
ΠΡΔ
-2,67%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
-0,69%
1.146
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+0,92%
4.41
ΡΕΒΟΙΛ
+1,88%
1.63
ΣΑΡ
+1,21%
11.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.43
ΣΙΔΜΑ
+1,46%
2.09
ΣΠΕΙΣ
+0,51%
7.94
ΣΠΙ
+15,63%
0.932
ΣΠΥΡ
0,00%
0.2
ΤΕΝΕΡΓ
+1,58%
18.02
ΤΖΚΑ
-4,87%
1.66
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.21
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,36%
1.678
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-1,55%
0.38
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+1,33%
0.304
ΦΡΛΚ
-0,35%
4.25
ΧΑΙΔΕ
-1,37%
0.72

Στενός κορσές στα μεγάλα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης

Πολύ σφιχτά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών και την υπογραφή συμβάσεων στα μεγάλα έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και ακόμα πιο στενά περιθώρια για την ολοκλήρωση των εργασιών προβλέπεται στη συμφωνία Ελλάδας – Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αν και η κυβέρνηση πήγε όσον το δυνατόν πιο πίσω (στο τέταρτο τρίμηνο του 2025 που είναι και το τελευταίο ορόσημο) την ολοκλήρωση αρκετών έργων, οι κρατικές υπηρεσίες έχουν ήδη αρχίσει να τρέχουν για να προλάβουν τους χρόνους.

Η συμφωνία για το Ταμείο Ανάκαμψης περιλαμβάνει συγκεκριμένα ορόσημα προκειμένου να πληρωθεί κάθε δόση και κάθε δόση είναι αρκετά δισεκατομμύρια. Η κυβέρνηση προσπαθεί αυτές τις ημέρες να καλύψει τα πρώτα ορόσημα με την προθεσμία να εκπνέει στο τέλος του μήνα. Δεν είναι λίγοι όσοι θεωρούν πως κάποια από τα ορόσημα θα αναθεωρηθούν προς τα πίσω.

Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις που κάποιοι διαγωνισμοί προχωρούν πιο γρήγορα από τα συμφωνηθέντα στο κείμενο του Ταμείου Ανάκαμψης. Για παράδειγμα, ο διαγωνισμός για την κατασκευή των 13 περιφερειακών κέντρων της Πολιτικής Προστασίας με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) έχει προκηρυχθεί από τις αρχές του έτους αν και προβλέπονταν για το τρίτο τρίμηνο. Στο διαγωνισμό, συνολικού ύψους 163 εκατ. ευρώ που έχει σπάσει στα δύο, συμμετέχουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος και Intrakat. Η προκήρυξη του διαγωνισμού δεν είναι, όμως, το μοναδικό ορόσημο που έχει συμφωνήσει η Ελλάδα με την Κομισιόν. Συμφώνησε πως στο τέταρτο τρίμηνο του 2024 θα έχουν ολοκληρωθεί και θα λειτουργούν τα 13 κτίρια, με αποτέλεσμα να τρέχουν στην Κτιριακές Υποδομές ΑΕ (ΚΤΥΠ ΑΕ) που προωθεί το διαγωνισμό.

Για το βόρειο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) θα τηρηθεί το ορόσημο που προβλέπει εκκίνηση των εργασιών στο δεύτερο τρίμηνο του 2022 καθώς η σύμβαση παραχώρησης έχει ήδη εγκριθεί από τη Βουλή. Από την ταχύτητα ανταπόκρισης του κρατικού μηχανισμού θα εξαρτηθεί, όμως, η τήρηση του δεύτερου ορόσημου που προβλέπει ολοκλήρωση του έργου, συμπεριλαμβανομένων των παρεπόμενων εργασιών (όπως όλοι οι σταθμοί διοδίων, ο φωτισμός και τα μέτρα ασφαλείας που απαιτούνται για την πιστοποίηση και τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου) στο δεύτερο τρίμηνο του 2025.

Ταχύτητα θα απαιτηθεί από το υπουργείο Υποδομών και για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που υλοποιείται μέσω τριών ξεχωριστών διαδικασιών, με σύμβαση παραχώρησης (το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο), με ΣΔΙΤ (το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη) και ως δημόσιο έργο (το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος). Η κυβέρνηση συμφώνησε πως στο δεύτερο τρίμηνο του 2023 θα έχουν ανατεθεί και τα τρία τμήματα. Ακόμα πιο λεπτομερής είναι η συμφωνία για τα τμήματα του οδικού άξονα που θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2025. Προβλέπεται πως τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος θα έχουν κατασκευαστεί και θα λειτουργούν! Όσον αφορά το υποέργο 1 (Χανιά–Ηράκλειο), «θα έχουν ολοκληρωθεί οι ακόλουθες εργασίες που αντιστοιχούν στο 15 % του κόστους του έργου» αλλά και οι εργασίες πολιτικού μηχανικού για τις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου

Ένα θαύμα απαιτείται προκειμένου να καταφέρει ο ΟΣΕ να έχει αναθέσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023, όπως προβλέπεται στο κείμενο του Ταμείου Ανάκαμψης, τη σύμβαση ΣΔΙΤ για παρεμβάσεις αναβάθμισης και ανακατανομής του συστήματος και της υποδομής του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Στόχος του έργου είναι «να αποκατασταθεί η «σχεδιαστική ταχύτητα» σε όλα τα τμήματα της υποδομής, να βελτιωθεί ο χρόνος μετακίνησης και τα επίπεδα ασφάλειας, να αναβαθμιστεί το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο σε ολόκληρη τη χώρα και να βελτιωθεί η ποιότητα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών». Πρόκειται για τεράστια σύμβαση (που μπορεί να σπάσει σε δύο – τρία κομμάτια) ύψους άνω του ενός δισ. ευρώ.

Στο δεύτερο τρίμηνο του 2023 πρέπει αν έχει ανατεθεί και η σύμβαση για τα νέα ηλεκτρονικά διόδια με στόχο «την παροχή ομοιόμορφης, οικονομικά αποδοτικής, διαφανούς και φιλικής προς τον χρήστη υπηρεσίας». Άμεσα πρέπει να ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για την προαστιακή γραμμή Άνω Λιόσια – Ελευσίνα – Μέγαρα, με αξιοποίηση της παλαιάς μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Πατρών που σκουριάζει εδώ και 15 χρόνια. Στόχος είναι η αναβάθμισή της σε ηλεκροκινούμενη γραμμή 36 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια και μέσω Ασπροπύργου και Ελευσίνας θα καταλήγει στα Μέγαρα. Ο προϋπολογισμός του έργου προσεγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για ολοκλήρωση των εργασιών στο τέταρτο τρίμηνο του 2025, όπως και σε πολλά άλλα έργα…

Σφιχτά χρονοδιαγράμματα υπάρχουν και σε έργα άλλων υπουργείων. Για παράδειγμα προβλέπεται πως μέσα στο τέταρτο τρίμηνου του 2023 πρέπει να έχουν ανατεθεί οι συμβάσεις ΣΔΙΤ για την κατασκευή και τη λειτουργία των 18 αρδευτικών έργων από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Ακούγεται πως οι διαγωνισμοί θα προχωρήσουν από τη νέα μονάδα ωρίμανσης έργων του ΤΑΙΠΕΔ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!