Γ.Δ.
1414.65 -1,67%
ACAG
-0,53%
5.65
BOCHGR
+0,71%
4.25
CENER
-3,15%
8.62
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,76%
9.13
NOVAL
-0,77%
2.58
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,75%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,43%
1.444
ΑΒΕ
-1,02%
0.485
ΑΔΜΗΕ
-1,84%
2.395
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-3,72%
3.11
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.466
ΑΝΔΡΟ
-1,22%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-2,00%
10.3
ΑΣΚΟ
-2,23%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,28%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
-4,56%
6.7
ΑΤΤΔ
-11,11%
200
ΑΤΤΙΚΑ
-3,06%
2.22
ΒΙΟ
-3,80%
5.57
ΒΙΟΚΑ
+0,56%
1.785
ΒΙΟΣΚ
-3,13%
1.55
ΒΙΟΤ
+9,93%
0.332
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,58%
17.44
ΔΑΑ
-0,55%
7.578
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-4,09%
11.72
ΔΟΜΙΚ
-3,02%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,41%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-0,67%
1.49
ΕΕΕ
-1,60%
33.2
ΕΚΤΕΡ
-1,04%
1.524
ΕΛΒΕ
+1,83%
5.55
ΕΛΙΝ
-2,38%
2.05
ΕΛΛ
-1,11%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,39%
1.8
ΕΛΠΕ
-0,28%
7
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
-1,43%
1.798
ΕΛΧΑ
-1,95%
1.812
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
-2,51%
1.165
ΕΤΕ
-0,91%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.63
ΕΥΡΩΒ
-2,99%
1.95
ΕΧΑΕ
-2,45%
4.38
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
-3,28%
0.2805
ΙΛΥΔΑ
-2,64%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-1,28%
4.64
ΙΝΛΙΦ
-0,67%
4.42
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.06
ΙΝΤΕΚ
-2,28%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-6,22%
1.13
ΙΝΤΚΑ
-3,52%
2.88
ΚΑΡΕΛ
-1,72%
342
ΚΕΚΡ
-2,19%
1.34
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+0,97%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-0,24%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-1,58%
1.122
ΚΟΥΕΣ
+3,78%
5.76
ΚΡΙ
+1,89%
13.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
-0,26%
0.778
ΛΑΜΔΑ
-1,51%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
+14,04%
0.26
ΛΟΓΟΣ
+0,78%
1.29
ΛΟΥΛΗ
-0,35%
2.81
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,54%
3.68
ΜΕΝΤΙ
-2,59%
2.26
ΜΕΡΚΟ
+7,14%
45
ΜΙΓ
-2,99%
3.25
ΜΙΝ
-5,77%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,99%
20.66
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.66
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.62
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,62%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.65
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.05
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-2,00%
33.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
-2,05%
0.862
ΞΥΛΚ
-2,88%
0.27
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-1,85%
21.2
ΟΛΠ
-0,35%
28.4
ΟΛΥΜΠ
-1,99%
2.46
ΟΠΑΠ
-1,06%
15.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,24%
0.824
ΟΤΕ
-2,12%
15.72
ΟΤΟΕΛ
-1,60%
11.1
ΠΑΙΡ
+1,47%
0.968
ΠΑΠ
+0,44%
2.3
ΠΕΙΡ
-3,74%
3.73
ΠΕΡΦ
-4,19%
6.18
ΠΕΤΡΟ
-0,98%
8.12
ΠΛΑΘ
-1,44%
3.755
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-0,79%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,68%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.65
ΠΡΟΦ
-1,52%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-3,79%
1.65
ΣΑΡ
-0,54%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.337
ΣΙΔΜΑ
+0,93%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-1,57%
6.28
ΣΠΙ
-0,33%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.65
ΤΖΚΑ
+0,74%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,20%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.3
ΦΡΙΓΟ
-1,72%
0.228
ΦΡΛΚ
-0,92%
3.78
ΧΑΙΔΕ
-2,46%
0.595

Τρακτέρ: Στα ύψη ζήτηση και τιμές – Στους 12 μήνες η παράδοση

Στα επίπεδα των 3.000 τρακτέρ, αριθμός διπλάσιος του ετήσιου μέσου όρου των τελευταίων ετών, εκτιμάται ότι θα κινηθεί το 2021 η αγορά αγροτικών μηχανημάτων στην Ελλάδα. Ωστόσο, οι μεγάλες αυξήσεις στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών και στο μεταφορικό κόστος, σε συνδυασμό με τη νέα τεχνολογία και τα νέα πρότυπα για «καθαρότερες» μηχανές, οδηγούν σε αυξήσεις στην τιμή των τρακτέρ.

Παράλληλα, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα επιφέρουν καθυστερήσεις στην αγορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ στο όχι μακρινό παρελθόν, ο χρόνος αναμονής για ένα τρακτέρ κυμαινόταν στους 3-4 μήνες, πλέον έχει αυξηθεί μέχρι τους 12 μήνες, όπως βέβαια συμβαίνει γενικότερα με τα οχήματα και τα μηχανήματα  αυτόν τον καιρό. Ενώ, όσον αφορά στην τιμή, ένα τρακτέρ το οποίο προσφερόταν στις 80 χιλιάδες ευρώ το 2018, πλέον κοστίζει 90-95 χιλιάδες ευρώ.

Προς τα 3.000 τρακτέρ φέτος η αγορά από 1.200 το 2019

Η υλοποίηση της δράσης των Σχεδίων Βελτίωσης από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης οδηγεί την ελληνική αγορά σε πολύ καλές επιδόσεις και φέτος, για δεύτερη συνεχή χρονιά, επιβεβαιώνοντας, πάντως, την κυκλικότητά της και τη μεγάλη «εξάρτηση» από τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις (οι πωλήσεις τρακτέρ πολλαπλασιάζονται όταν υλοποιούνται τα Σχέδια Βελτίωσης που έχουν επιδότηση έως 50-60% και υποχωρούν αισθητά τις υπόλοιπες χρονιές).

Όπως δηλώνει στο powergame.gr, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), κ. Σάββας Μπαλουκτσής, στο 9μηνο του 2021 είχαν πωληθεί 2.413 τρακτέρ έναντι 1.834 το αντίστοιχο διάστημα του 2020 (αύξηση 31,6%). Ωστόσο, μετά το 6μηνο, όταν η αύξηση είχε ανέλθει στο 60%, η αγορά κινείται με πιο αργούς ρυθμούς κι έτσι στο σύνολο του έτους υπολογίζεται ότι θα έχουν πωληθεί περί τις 3.000 τρακτέρ έναντι 2.800 πέρυσι. «Το 2020 είχαμε χαλαρό πρώτο και δυνατό δεύτερο εξάμηνο. Το 2021 παρατηρείται το αντίθετο», δηλώνει χαρακτηριστικά. Πάντως, συγκριτικά με το 2019 όταν είχαν διατεθεί μόλις 1.200 η αύξηση είναι σημαντική, επιβεβαιώνοντας τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν στην αγορά τα σχέδια βελτίωσης.

Από το 2023 αναμένεται ο νέος ανοδικός κύκλος στην αγορά τρακτέρ

Κατά τον κ. Μπαλουκτσή, η ανοδική πορεία στην αγορά τρακτέρ αναμένεται, με βάση τα εγκεκριμένα σχέδια βελτίωσης από την προκήρυξη 2017-18, να συνεχισθεί έως το πρώτο 3-4μηνο του 2022. Από εκεί και μετά η αγορά στρέφει την προσοχή της στη νέα προκήρυξη, η οποία είναι προς το παρόν άγνωστο  πότε θα εκδοθεί. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων την είχε προσδιορίσει αρχικά για το Σεπτέμβριο του 2021, πλέον γίνεται λόγος για αρχές 2022, ωστόσο η αγορά δεν την «βλέπει» πριν τον επόμενο Απρίλιο. Άλλωστε, με δεδομένο ότι προτεραιότητα στην προκήρυξη θα έχουν όσοι νέοι αγρότες ενταχθούν στην ομώνυμη δράση του ΠΑΑ που πρόκειται να προκηρυχθεί το Νοέμβριο, ενδεχομένως η προκήρυξη για τα σχέδια βελτίωσης να μετατεθεί χρονικά ακόμη περισσότερο. Εάν τελικά η προκήρυξη εκδοθεί το πρώτο εξάμηνο του 2022 κι εφ’ όσον δεν υπάρξουν παρατάσεις ή άλλες καθυστερήσεις, τότε η θετική επίπτωσή της στην αγορά αναμένεται από το 2023.

Να προσδιορισθούν τα μηχανήματα καινοτομίας

Όσον αφορά στη νέα προκήρυξη, πέραν του παράγοντα «χρόνος», ο κ. Σ. Μπαλουκτσής τονίζει ότι δεν θα πρέπει να επαναληφθούν φαινόμενα του παρελθόντος που προκάλεσαν στρεβλώσεις και προβλήματα. Χαρακτηριστικά αναφέρει τις επτά παρατάσεις που δόθηκαν στην προκήρυξη του 2017 αλλά και τα κενά στο νομοθετικό πλαίσιο, όπως, για παράδειγμα, ότι δεν είχαν δοθεί σαφείς οδηγίες για το περιεχόμενο των προσφορών. Ένα άλλο πρόβλημα που ανέκυψε ήταν με τους τιμοκαταλόγους με αποτέλεσμα ένα τρακτέρ για το οποίο είχε δοθεί προσφορά 80 χιλ. ευρώ το 2018, σήμερα να τιμάται 90-95 χιλιάδες ευρώ (λόγω και της αύξησης των πρώτων υλών) και να παρατηρούνται φαινόμενα διελκυστίνδας για το ποιος (εταιρεία ή παραγωγός) θα επωμιστεί την διαφορά.

Επιπρόσθετα, με δεδομένο ότι στη νέα προκήρυξη έχει ανακοινωθεί ότι θα δοθεί βαρύτητα στην καινοτομία, ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ τονίζει ότι θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ποια μηχανήματα θεωρούνται καινοτόμα και θα έχουν μεγαλύτερη βαθμολογία στη μοριοδότηση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!