Γ.Δ.
1491.71 -0,13%
ACAG
+0,16%
6.13
CENER
+0,34%
8.73
CNLCAP
-4,79%
7.95
DIMAND
-0,74%
9.38
OPTIMA
-0,34%
11.6
TITC
-0,32%
30.9
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,24%
1.652
ΑΒΕ
0,00%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+1,82%
2.24
ΑΚΡΙΤ
+4,07%
0.895
ΑΛΜΥ
-0,71%
2.8
ΑΛΦΑ
+1,58%
1.6665
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-1,35%
13.12
ΑΣΚΟ
+0,75%
2.7
ΑΣΤΑΚ
-0,56%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+0,96%
8.38
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+1,68%
2.42
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,99%
6.13
ΒΙΟΚΑ
-1,85%
2.66
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.39
ΒΙΟΤ
+0,78%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
+3,36%
2.46
ΓΕΒΚΑ
-3,10%
1.565
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,72%
16.76
ΔΑΑ
+0,22%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,26%
11.65
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.65
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,49%
0.34
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.685
ΕΕΕ
+0,31%
32.3
ΕΚΤΕΡ
-0,69%
4.3
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
-1,21%
2.45
ΕΛΛ
-0,70%
14.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,75%
2.66
ΕΛΠΕ
-1,76%
8.655
ΕΛΣΤΡ
+2,98%
2.42
ΕΛΤΟΝ
-0,32%
1.866
ΕΛΧΑ
-0,49%
2.015
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
+0,50%
12.06
ΕΣΥΜΒ
-0,72%
1.38
ΕΤΕ
-1,76%
8.35
ΕΥΑΠΣ
+0,31%
3.28
ΕΥΔΑΠ
+0,50%
6.02
ΕΥΡΩΒ
+2,09%
2.1
ΕΧΑΕ
-1,87%
5.25
ΙΑΤΡ
0,00%
1.725
ΙΚΤΙΝ
+4,12%
0.43
ΙΛΥΔΑ
-4,32%
1.77
ΙΝΚΑΤ
-1,12%
5.29
ΙΝΛΙΦ
-0,80%
4.94
ΙΝΛΟΤ
+2,11%
1.164
ΙΝΤΕΚ
-0,16%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.34
ΙΝΤΕΤ
-1,56%
1.265
ΙΝΤΚΑ
+1,41%
3.6
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
-0,58%
342
ΚΕΚΡ
-1,63%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-0,62%
1.615
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.536
ΚΟΥΑΛ
-2,60%
1.274
ΚΟΥΕΣ
-1,86%
5.79
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,85%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-2,17%
1.35
ΛΑΒΙ
+1,46%
0.97
ΛΑΜΔΑ
-2,54%
6.9
ΛΑΜΨΑ
0,00%
34.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
0,00%
0.358
ΛΕΒΠ
-26,15%
0.288
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,08%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.015
ΜΕΒΑ
+1,03%
3.91
ΜΕΝΤΙ
-2,68%
2.9
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
-1,50%
3.95
ΜΙΝ
0,00%
0.57
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.9
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.19
ΜΟΤΟ
+0,33%
3.03
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,71%
27.52
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,78%
38.64
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-1,71%
0.92
ΞΥΛΚ
-1,67%
0.294
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.44
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+2,35%
21.8
ΟΛΠ
-0,79%
25.2
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.77
ΟΠΑΠ
0,00%
15.54
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,52%
0.935
ΟΤΕ
+0,85%
14.22
ΟΤΟΕΛ
-0,94%
12.66
ΠΑΙΡ
+0,43%
1.16
ΠΑΠ
+0,79%
2.55
ΠΕΙΡ
-0,46%
3.866
ΠΕΤΡΟ
-0,64%
9.26
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.045
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
-0,68%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
+1,19%
1.194
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,32%
5.37
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,18%
11.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,41%
0.0385
ΣΕΝΤΡ
-1,30%
0.379
ΣΙΔΜΑ
+0,79%
1.91
ΣΠΕΙΣ
-1,77%
7.76
ΣΠΙ
+0,56%
0.716
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,55%
18.4
ΤΖΚΑ
-0,62%
1.6
ΤΡΑΣΤΟΡ
-2,61%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,11%
1.742
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
-3,08%
0.252
ΦΡΛΚ
-1,20%
4.1
ΧΑΙΔΕ
-6,47%
0.65

Τρακτέρ: Στα ύψη ζήτηση και τιμές – Στους 12 μήνες η παράδοση

Στα επίπεδα των 3.000 τρακτέρ, αριθμός διπλάσιος του ετήσιου μέσου όρου των τελευταίων ετών, εκτιμάται ότι θα κινηθεί το 2021 η αγορά αγροτικών μηχανημάτων στην Ελλάδα. Ωστόσο, οι μεγάλες αυξήσεις στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών και στο μεταφορικό κόστος, σε συνδυασμό με τη νέα τεχνολογία και τα νέα πρότυπα για «καθαρότερες» μηχανές, οδηγούν σε αυξήσεις στην τιμή των τρακτέρ.

Παράλληλα, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα επιφέρουν καθυστερήσεις στην αγορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ στο όχι μακρινό παρελθόν, ο χρόνος αναμονής για ένα τρακτέρ κυμαινόταν στους 3-4 μήνες, πλέον έχει αυξηθεί μέχρι τους 12 μήνες, όπως βέβαια συμβαίνει γενικότερα με τα οχήματα και τα μηχανήματα  αυτόν τον καιρό. Ενώ, όσον αφορά στην τιμή, ένα τρακτέρ το οποίο προσφερόταν στις 80 χιλιάδες ευρώ το 2018, πλέον κοστίζει 90-95 χιλιάδες ευρώ.

Προς τα 3.000 τρακτέρ φέτος η αγορά από 1.200 το 2019

Η υλοποίηση της δράσης των Σχεδίων Βελτίωσης από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης οδηγεί την ελληνική αγορά σε πολύ καλές επιδόσεις και φέτος, για δεύτερη συνεχή χρονιά, επιβεβαιώνοντας, πάντως, την κυκλικότητά της και τη μεγάλη «εξάρτηση» από τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις (οι πωλήσεις τρακτέρ πολλαπλασιάζονται όταν υλοποιούνται τα Σχέδια Βελτίωσης που έχουν επιδότηση έως 50-60% και υποχωρούν αισθητά τις υπόλοιπες χρονιές).

Όπως δηλώνει στο powergame.gr, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), κ. Σάββας Μπαλουκτσής, στο 9μηνο του 2021 είχαν πωληθεί 2.413 τρακτέρ έναντι 1.834 το αντίστοιχο διάστημα του 2020 (αύξηση 31,6%). Ωστόσο, μετά το 6μηνο, όταν η αύξηση είχε ανέλθει στο 60%, η αγορά κινείται με πιο αργούς ρυθμούς κι έτσι στο σύνολο του έτους υπολογίζεται ότι θα έχουν πωληθεί περί τις 3.000 τρακτέρ έναντι 2.800 πέρυσι. «Το 2020 είχαμε χαλαρό πρώτο και δυνατό δεύτερο εξάμηνο. Το 2021 παρατηρείται το αντίθετο», δηλώνει χαρακτηριστικά. Πάντως, συγκριτικά με το 2019 όταν είχαν διατεθεί μόλις 1.200 η αύξηση είναι σημαντική, επιβεβαιώνοντας τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν στην αγορά τα σχέδια βελτίωσης.

Από το 2023 αναμένεται ο νέος ανοδικός κύκλος στην αγορά τρακτέρ

Κατά τον κ. Μπαλουκτσή, η ανοδική πορεία στην αγορά τρακτέρ αναμένεται, με βάση τα εγκεκριμένα σχέδια βελτίωσης από την προκήρυξη 2017-18, να συνεχισθεί έως το πρώτο 3-4μηνο του 2022. Από εκεί και μετά η αγορά στρέφει την προσοχή της στη νέα προκήρυξη, η οποία είναι προς το παρόν άγνωστο  πότε θα εκδοθεί. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων την είχε προσδιορίσει αρχικά για το Σεπτέμβριο του 2021, πλέον γίνεται λόγος για αρχές 2022, ωστόσο η αγορά δεν την «βλέπει» πριν τον επόμενο Απρίλιο. Άλλωστε, με δεδομένο ότι προτεραιότητα στην προκήρυξη θα έχουν όσοι νέοι αγρότες ενταχθούν στην ομώνυμη δράση του ΠΑΑ που πρόκειται να προκηρυχθεί το Νοέμβριο, ενδεχομένως η προκήρυξη για τα σχέδια βελτίωσης να μετατεθεί χρονικά ακόμη περισσότερο. Εάν τελικά η προκήρυξη εκδοθεί το πρώτο εξάμηνο του 2022 κι εφ’ όσον δεν υπάρξουν παρατάσεις ή άλλες καθυστερήσεις, τότε η θετική επίπτωσή της στην αγορά αναμένεται από το 2023.

Να προσδιορισθούν τα μηχανήματα καινοτομίας

Όσον αφορά στη νέα προκήρυξη, πέραν του παράγοντα «χρόνος», ο κ. Σ. Μπαλουκτσής τονίζει ότι δεν θα πρέπει να επαναληφθούν φαινόμενα του παρελθόντος που προκάλεσαν στρεβλώσεις και προβλήματα. Χαρακτηριστικά αναφέρει τις επτά παρατάσεις που δόθηκαν στην προκήρυξη του 2017 αλλά και τα κενά στο νομοθετικό πλαίσιο, όπως, για παράδειγμα, ότι δεν είχαν δοθεί σαφείς οδηγίες για το περιεχόμενο των προσφορών. Ένα άλλο πρόβλημα που ανέκυψε ήταν με τους τιμοκαταλόγους με αποτέλεσμα ένα τρακτέρ για το οποίο είχε δοθεί προσφορά 80 χιλ. ευρώ το 2018, σήμερα να τιμάται 90-95 χιλιάδες ευρώ (λόγω και της αύξησης των πρώτων υλών) και να παρατηρούνται φαινόμενα διελκυστίνδας για το ποιος (εταιρεία ή παραγωγός) θα επωμιστεί την διαφορά.

Επιπρόσθετα, με δεδομένο ότι στη νέα προκήρυξη έχει ανακοινωθεί ότι θα δοθεί βαρύτητα στην καινοτομία, ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ τονίζει ότι θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ποια μηχανήματα θεωρούνται καινοτόμα και θα έχουν μεγαλύτερη βαθμολογία στη μοριοδότηση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!