Γ.Δ.
814.06 -0,32%
CENER
-0,75%
2.645
CNLCAP
0,00%
7.1
DIMAND
+0,35%
14.25
TITC
-1,09%
10.9
ΑΑΑΚ
0,00%
8.4
ΑΑΑΠ
0,00%
3.1
ΑΒΑΞ
+1,33%
0.76
ΑΒΕ
+0,70%
0.578
ΑΔΜΗΕ
-1,34%
1.622
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.515
ΑΛΜΥ
+0,42%
1.9
ΑΛΦΑ
+0,05%
0.866
ΑΝΔΡΟ
-1,85%
5.3
ΑΝΕΚ
+0,55%
0.091
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.105
ΑΡΑΙΓ
-2,17%
4.5
ΑΣΚΟ
-0,50%
1.98
ΑΣΤΑΚ
-1,45%
6.8
ΑΤΕΚ
0,00%
0.428
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
4.72
ΑΤΤ
-3,48%
0.0942
ΑΤΤΙΚΑ
-0,91%
0.87
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.22
ΒΙΟ
-0,83%
3.57
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.6
ΒΙΟΣΚ
0,00%
0.57
ΒΙΟΤ
-7,64%
0.266
ΒΙΣ
0,00%
0.7
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.08
ΒΥΤΕ
0,00%
3.495
ΓΕΒΚΑ
+3,28%
1.26
ΓΕΔ
0,00%
0.0125
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,39%
8.78
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.04
ΔΕΗ
+0,09%
5.435
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
-0,50%
0.796
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.254
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.3
ΕΒΡΟΦ
0,00%
0.7
ΕΕΕ
-2,05%
21.5
ΕΚΤΕΡ
+1,11%
1.365
ΕΛΒΕ
0,00%
4.72
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
-5,17%
0.44
ΕΛΙΝ
+0,59%
1.7
ΕΛΛ
-0,64%
15.6
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,96%
1.6
ΕΛΠΕ
-0,15%
6.48
ΕΛΣΤΡ
+4,17%
2.25
ΕΛΤΟΝ
+0,96%
2.1
ΕΛΧΑ
-0,30%
1.352
ΕΝΤΕΡ
+3,03%
3.4
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.135
ΕΠΣΙΛ
-0,38%
5.2
ΕΣΥΜΒ
0,00%
0.624
ΕΤΕ
+2,86%
3.275
ΕΥΑΠΣ
-0,29%
3.44
ΕΥΔΑΠ
-0,14%
7.25
ΕΥΠΙΚ
0,00%
7.8
ΕΥΡΩΒ
+0,23%
0.88
ΕΧΑΕ
-0,65%
3.04
ΙΑΤΡ
0,00%
1.345
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.471
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.155
ΙΝΚΑΤ
-1,79%
1.65
ΙΝΛΙΦ
0,00%
3.74
ΙΝΛΟΤ
+0,84%
0.6
ΙΝΤΕΚ
-0,88%
3.38
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,33%
6.3
ΙΝΤΕΤ
-3,85%
0.8
ΙΝΤΚΑ
+3,00%
1.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.45
ΚΑΡΕΛ
-1,45%
272
ΚΕΚΡ
+0,93%
0.977
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.26
ΚΛΜ
0,00%
0.508
ΚΟΡΔΕ
+3,62%
0.486
ΚΟΥΑΛ
+1,28%
0.396
ΚΟΥΕΣ
+0,24%
4.12
ΚΡΕΚΑ
+2,70%
0.228
ΚΡΙ
+1,85%
5.5
ΚΤΗΛΑ
-3,33%
1.45
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.03
ΛΑΒΙ
0,00%
0.45
ΛΑΜΔΑ
+0,88%
5.705
ΛΑΜΨΑ
0,00%
20.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.7
ΛΕΒΚ
0,00%
0.228
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.185
ΛΟΓΟΣ
0,00%
0.99
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.25
ΛΥΚ
0,00%
1.58
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.72
ΜΕΒΑ
-0,94%
2.1
ΜΕΝΤΙ
+1,33%
3.04
ΜΕΡΚΟ
-6,17%
42.6
ΜΙΓ
+2,41%
0.0298
ΜΙΝ
0,00%
0.486
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,31%
16.61
ΜΟΝΤΑ
0,00%
0.628
ΜΟΤΟ
-0,95%
2.08
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.75
ΜΠΕΛΑ
+0,22%
13.57
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,47%
2.13
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-0,53%
1.89
ΜΠΤΚ
0,00%
0.52
ΜΥΤΙΛ
-1,28%
14.6
ΝΑΚΑΣ
+1,00%
2.02
ΝΑΥΠ
-6,81%
0.93
ΞΥΛΚ
+1,02%
0.1975
ΞΥΛΠ
0,00%
0.194
ΟΛΘ
-0,86%
23.1
ΟΛΠ
-0,14%
14.58
ΟΛΥΜΠ
-1,98%
1.73
ΟΠΑΠ
-0,33%
12.15
ΟΤΕ
-0,99%
15
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.18
ΠΑΙΡ
-0,27%
0.748
ΠΑΠ
+0,40%
2.49
ΠΕΙΡ
-0,32%
1.0785
ΠΕΤΡΟ
-0,20%
4.98
ΠΛΑΘ
+0,97%
3.64
ΠΛΑΙΣ
+1,40%
2.9
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
-3,20%
0.424
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.115
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
8.7
ΠΡΟΦ
-0,18%
2.745
ΡΕΒΟΙΛ
-0,43%
1.165
ΣΑΡ
-1,64%
6
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.25
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.021
ΣΕΝΤΡ
-1,44%
0.274
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.965
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.8
ΣΠΙ
0,00%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.17
ΤΕΝΕΡΓ
+0,57%
17.8
ΤΖΚΑ
-2,12%
1.85
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.11
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.29
ΦΙΕΡ
+1,13%
0.449
ΦΛΕΞΟ
-2,22%
6.6
ΦΡΙΓΟ
-3,50%
0.0965
ΦΡΛΚ
-1,00%
2.47
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
-2,23%
0.438
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

ΕΣΠΕΝ – ΕΣΑΗ: Ζητούν μέτρα για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές πελατών

Μέτρα για την αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στο ηλεκτρικό ρεύμα που φτάνουν το ένα δισ. ευρώ ζητούν, με κοινή επιστολή τους προς τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και Οικονομικών ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξαρτήτων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ).

Οι δύο σύνδεσμοι υποστηρίζουν πως το σημερινό θεσμικό πλαίσιο για τη μετακίνηση πελατών που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη από εταιρεία σε εταιρεία «ευνοεί τους κακοπληρωτές, ενισχύει τον ενεργειακό «τουρισμό» και αφήνει τους προμηθευτές ενέργειας απολύτως εκτεθειμένους. Σημειώνεται ότι η υποβολή εντολής απενεργοποίησης από τους προμηθευτές είναι το μοναδικό αποτελεσματικό εργαλείο για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών των τέως πελατών τους, καθώς η ανάκτηση μέσω της δικαστικής οδού είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και ιδιαιτέρως επιβαρυντική για όλα τα μέρη. Η συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών των καταναλωτών και η αύξηση των επισφαλειών έχει καταστεί πλέον απολύτως κρίσιμο πρόβλημα για τον κλάδο, απειλώντας άμεσα τη βιωσιμότητα της επιχειρηματικής δραστηριότητας που σχετίζεται με την προμήθεια ενέργειας».

Οι διοικήσεις του ΕΣΠΕΝ και του ΕΣΑΗ υποστηρίζουν πως στην τρέχουσα περίοδο της ενεργειακής κρίσης είναι απαραίτητο να ληφθούν άμεσα μέτρα από την κυβέρνηση προκειμένου να αντιμετωπιστούν -στο μέτρο του δυνατού- κρίσιμα προβλήματα για τη βιωσιμότητα του κλάδου της προμήθειας. Συγκεκριμένα, ο ΕΣΠΕΝ και ο ΕΣΑΗ προτείνουν:

• Ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου σχετικά με τη μετακίνηση πελατών που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη
•Προκαταβολή στους προμηθευτές από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ) τουλάχιστον του 75% του ποσού της επιδότησης κάθε μήνα
•Παροχή κρατικών εγγυήσεων προς τις εταιρείες προμήθειας προκειμένου αυτές να εξασφαλίσουν βραχυπρόσθεσμο δανεισμό
•Δυνατότητα διακανονισμού της καταβολής των ρυθμιζόμενων χρεώσεων στους Διαχειριστές

Όπως αναφέρεται αναλυτικά στην επιστολή:

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί, Αξιότιμη κυρία Γενική Γραμματέα,

Στις εξαιρετικά κρίσιμες συνθήκες της αγοράς ενέργειας είναι απαραίτητο να ληφθούν άμεσα μέτρα από την κυβέρνηση προκειμένου να αντιμετωπιστούν στο μέτρο του δυνατού προβλήματα που έχουν ανακύψει.

Πιο συγκεκριμένα οι Σύνδεσμοί μας προτείνουν τα κάτωθι:

1) Ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου σχετικά με τη μετακίνηση πελατών που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη: Έχουμε επισημάνει επανειλημμένα την επιτακτική ανάγκη άμεσης επικαιροποίησης των Άρθρων 39 και 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΠΗΕ) αναφορικά με το πλαίσιο αλλαγής Προμηθευτή, κατά τρόπο που θα ευθυγραμμίζεται με την Απόφαση 1888/2020 του ΣτΕ. Παρά τη σαφή ανάγκη να οριστεί ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που θα ρυθμίζει το σύνολο των ζητημάτων που σχετίζονται με την αλλαγή προμηθευτή, η σχετική Απόφαση του ΥΠΕΝ για την τροποποίηση του ΚΠΗΕ δεν έχει ακόμη ληφθεί, σε συνέχεια και της συναφούς Γνωμοδότησης υπ’ αριθμ. 6/2021 της ΡΑΕ.
Ως εκ τούτου, έχοντας επιστρέψει ουσιαστικά στις αρχικές προβλέψεις του ΚΠΗΕ –ο οποίος καταρτίστηκε προ δεκαετίας βάσει ενός τελείως διαφορετικού περιβάλλοντος στην αγορά προμήθειας– οι πελάτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να προβούν ανά πάσα στιγμή σε καταγγελία της σύμβασής τους και σε αλλαγή προμηθευτή, δίχως να απαιτείται να μεριμνήσουν για την κάλυψη ή τον διακανονισμό των οικονομικών τους υποχρεώσεων. Όπως είναι γνωστό μάλιστα, η εν λόγω δυνατότητα των καταναλωτών ενισχύθηκε έτι περαιτέρω με το άρθρο 138 του πρόσφατου Νόμου 4951/2022. Παράλληλα, οι προμηθευτές έχουν απωλέσει τη δυνατότητα διεκδίκησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των εν λόγω (τέως) πελατών τους, μέσω της υποβολής εντολής απενεργοποίησης παροχής. Όπως γίνεται αντιληπτό, το συγκεκριμένο πλαίσιο – ιδίως υπό τις παρούσες συνθήκες – ευνοεί τους κακοπληρωτές, ενισχύει τον ενεργειακό «τουρισμό» και αφήνει τους προμηθευτές ενέργειας απολύτως εκτεθειμένους. Σημειώνεται ότι η υποβολή εντολής απενεργοποίησης από τους προμηθευτές είναι το μοναδικό αποτελεσματικό εργαλείο για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών των τέως πελατών τους, καθώς η ανάκτηση μέσω της δικαστικής οδού είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και ιδιαιτέρως επιβαρυντική για όλα τα μέρη. Η συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών των καταναλωτών και η αύξηση των επισφαλειών έχει καταστεί πλέον απολύτως κρίσιμο πρόβλημα για τον κλάδο, απειλώντας άμεσα τη βιωσιμότητα της επιχειρηματικής δραστηριότητας που σχετίζεται με την προμήθεια ενέργειας.

2) Προκαταβολή στους προμηθευτές ποσών επιδότησης από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης: Σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο 4964/2022 (Άρθρο 181, παρ. 2) ο Υπουργός Ενέργειας δύναται να εκδίδει απόφαση σχετικά με την καταβολή προκαταβολών στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, για τη χορήγηση των επιδοτήσεων στους τελικούς καταναλωτές. Στο σημείο που έχουμε φτάσει, οι Σύνδεσμοί μας πιστεύουν ότι απαιτείται η προκαταβολή να είναι ίση με τουλάχιστον το 75% του εκτιμώμενου ποσού επιδοτήσεων του ΤΕΜ και να καταβάλλεται μέχρι την πέμπτη ημέρα του μήνα Μ που αφορούν οι επιδοτήσεις.
Για παράδειγμα, μέχρι τις 5 Σεπτεμβρίου θα πρέπει να καταβληθεί σε κάθε προμηθευτή τουλάχιστον το 75% του εκτιμώμενου ποσού των επιδοτήσεων για τον μήνα Σεπτέμβριο.
Εφόσον το χρονοδιάγραμμα αυτό δεν είναι εφικτό να τηρηθεί για τον τρέχοντα μήνα, το 75% του εκτιμώμενου ποσού των επιδοτήσεων για τον μήνα Αύγουστο προτείνουμε να καταβληθεί έως τις 16 Αυγούστου. Το υπόλοιπο -κατ’ ανώτερο- 25% θα μπορεί να εξοφλείται απολογιστικά στη βάση των πραγματικών δεδομένων επί των τιμολογήσεων, που παρέχουν οι προμηθευτές στον ΔΑΠΕΕΠ και στους λοιπούς εποπτικούς φορείς. Η μεθοδολογία απόδοσης της προκαταβολής στους προμηθευτές θα μπορούσε να είναι αντίστοιχη εκείνης που εφαρμόστηκε για την καταβολή των εκτιμώμενων ποσών της επιδότησης της περιόδου Σεπτέμβριος- Δεκέμβριος 2021 (ΚΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/109471/1763 & ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/124574/2147).
Είναι αναγκαίο η έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης να γίνει άμεσα ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητα των εταιριών ακόμα και τον μήνα Αύγουστο, μήνας κατά τον οποίο βλέπουμε να διατηρούνται υψηλές τιμές στην διεθνή αγορά ΦΑ επηρεάζοντας προφανώς την ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.

3) Παροχή κρατικών εγγυήσεων: Η εκτόξευση των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού έχει υποχρεώσει τις εταιρείες προμήθειας να πολλαπλασιάσουν τα ποσά των εγγυήσεων που καταθέτουν στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και τον ΑΔΜΗΕ. Για αυτόν τον λόγο κρίνουμε ως απαραίτητη, στην παρούσα φάση, την εξέταση παροχής κρατικών εγγυήσεων προς τις εταιρείες προμήθειας προκειμένου αυτές να εξασφαλίσουν πιστωτικές γραμμές. Θεωρούμε ότι το «Προσωρινό Πλαίσιο Κρίσης» για τις κρατικές ενισχύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιτρέπει την άσκηση μιας τέτοιας πολιτικής από την ελληνική κυβέρνηση. Επιπλέον, η διαθεσιμότητα δανείων από το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά στη δεδομένη συγκυρία.

4) Δυνατότητα διακανονισμού της καταβολής των ρυθμιζόμενων χρεώσεων στους Διαχειριστές: Η ΡΑΕ -ήδη από τις 22.02.2022 με την υπ’ αριθμ. Ο-92977 επιστολή της- έχει μεριμνήσει για τη λήψη στοιχείων από τους προμηθευτές που αποδεικνύουν την αλματώδη αύξηση τόσο των διακανονισμών όσο και των ληξιπρόθεσμων οφειλών από καταναλωτές που αποχωρούν. Συνεπώς κατ’ ελάχιστον και ως πρώτο μέτρο αναγνώρισης της χρηματοοικονομικής επιβάρυνσης των προμηθευτών θα μπορούσαν να νομοθετηθούν μέτρα, αντίστοιχα με εκείνα που εφαρμόστηκαν για την ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά ενέργειας και την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού. Αυτά τα μέτρα θα πρέπει να επιτρέπουν αφενός ποσοστό πληρωμής προς τους Διαχειριστές αντίστοιχο αυτού που καταβάλουν οι καταναλωτές στον κάθε προμηθευτή και αφετέρου διάρκεια αποπληρωμής αντίστοιχη της διάρκειας των διακανονισμών που ο κάθε προμηθευτής προσφέρει προς τους καταναλωτές του.
Αναμένοντας την άμεση και ουσιαστική ανταπόκρισή σας σε αυτά τα κρίσιμα και επείγοντα θέματα για την βιωσιμότητα του κλάδου της προμήθειας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!