Μετρό Θεσσαλονίκης: Γάλλοι, Ιταλοί και Ιάπωνες μονομαχούν για τη λειτουργία του

Τα ελληνικά και διεθνή σχήματα που ετοιμάζονται να διεκδικήσουν τη σύμβαση ΣΔΙΤ για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης

Αττικό Μετρό - Θεσσαλονίκη © Eurokinissi

Με τις προθεσμίες να θεωρούνται ασφυκτικές, (και κάποιους να προβλέπουν παράταση αφού πρέπει να εκδηλώσουν ενδιαφέρον στις 2 Δεκεμβρίου, ελληνικοί και διεθνείς όμιλοι έχουν ξεκινήσει αγώνα δρόμου προκειμένου να συγκροτήσουν τα σχήματα που θα διεκδικήσουν τη μεγάλη σύμβαση για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ύψους 292 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ), που θα είναι στην ουσία η πρώτη είσοδος ιδιώτη στη λειτουργία μέσου μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς έπειτα από δεκαετίες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σίγουρος υποψήφιος για τη σύμβαση ΣΔΙΤ πρέπει να θεωρείται η κοινοπραξία HitachiRail–Ansaldo–ΑΚΤΩΡ η οποία κατασκευάζει σήμερα το μετρό Θεσσαλονίκης. Η ιαπωνική HitachiRail, που εξαγόρασε την Ansaldo, συμμετέχει σήμερα και στην εταιρεία λειτουργίας του μετρό της Κοπεγχάγης που είναι επίσης χωρίς οδηγούς, μαζί με την ιταλική ΑΤΜ. Η τελευταία είναι ο δημοτικός φορέας μέσων μαζικής ενημέρωσης του Μιλάνου.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες ενδιαφέρον για τη συγκρότηση σχήματος, πιθανώς με Γάλλους συνεταίρους, δείχνει και ο όμιλος Κοπελούζου, ενώ διεθνή συνέταιρο με εμπειρία στη λειτουργία δικτύων μετρό χωρίς οδηγούς αναζητεί και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ο μεγαλύτερος παγκόσμιος παίκτης στα αυτόματα μετρό είναι η γαλλική Keolisπου φαίνεται να εξετάζει τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό για το μετρό Θεσσαλονίκης. Η Keolis, μεγαλύτερος μέτοχος της οποίας είναι οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF), λειτουργεί ή κατασκευάζει αυτή την περίοδο 330 χιλιόμετρα δικτύου μετρό χωρίς οδηγούς. Η παρουσία της επεκτείνεται από τη Γαλλία μέχρι τη Σαγκάη, το Λονδίνο, και το Ντουμπάι (εκεί λειτουργεί το μεγαλύτερο δίκτυο αυτόματου μετρό στον κόσμο, μήκους 90 χιλιομέτρων).

Διεθνή παρουσία έχει τα τελευταία χρόνια και ένας άλλος γαλλικός όμιλος, η Régie autonome des transports parisiens (RATP), που λειτουργεί το συνεχώς αναπτυσσόμενο δίκτυο μετρό του Παρισιού.

Η συμμαχία με διεθνείς ομίλους είναι απαραίτητη για τους εγχώριους «παίκτες» καθώς το τεύχος του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ λειτουργίας και συντήρησης του μετρό Θεσσαλονίκης απαιτεί σημαντική εμπειρία. Ο υποψήφιος πρέπει για τουλάχιστον τρία συνεχόμενα έτη εντός των τελευταίων 10 ετών να έχει παράσχει υπηρεσίες λειτουργίας γραμμής/ών μετρό με τα εξής χαρακτηριστικά:

  1. Το μήκος γραμμής/ών σε ένα έργο είναι τουλάχιστον 10 χιλιόμετρα
  2. Τουλάχιστον 10 σταθμοί είναι υπόγειοι.
  • Το μέγεθος στόλου είναι τουλάχιστον 20 συρμοί.
  1. Η επιβατική κίνηση είναι τουλάχιστον 12.000 επιβάτες κατ’ ελάχιστον ανά ώρα και ανά κατεύθυνση.

Ταυτόχρονα πρέπει να διαθέτει εμπειρία σε λειτουργία του συνόλου του δικτύου του έργου με πλήρως αυτόματο σύστημα χωρίς οδηγό επί του συρμού, περιλαμβανομένης και της λειτουργίας ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων. Επιπλέον οι υποψήφιοι πρέπει για τουλάχιστον τρία συνεχόμενα έτη εντός των τελευταίων 10 ετών, να έχει εκτελέσει σε δίκτυο μετρό τις εξής εργασίες συντήρησης:

  1. Επιδομής με μήκος γραμμής/ών σε ένα δίκτυο τουλάχιστον δέκα χιλιομέτρων, από τα οποία τουλάχιστον 10 χιλιόμετρα επιδομής να είναι υπόγειο.
  2. Έργων πολιτικού μηχανικού και αρχιτεκτονικών τελειωμάτων σε δίκτυο μετρό, όπου τουλάχιστον 10 σταθμοί είναι υπόγειοι.
  • Του συνόλου του εξοπλισμού ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων (περιλαμβανομένου του συστήματος κομίστρου [ΑΣΣΚ] ενός δικτύου μεγέθους τουλάχιστον 10 χιλιομέτρων.
ΟΛΘ
1.23%
32.80
ΑΣΤΑΚ
-3.26%
7.12
ΞΥΛΠ
2.27%
0.36
ΜΠΕΛΑ
-0.07%
28.76
ΟΛΥΜΠ
0.43%
2.31
ΠΡΟΝΤΕΑ
1.69%
6.00
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
1.83%
7.24
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.30%
1.68
ΜΥΤΙΛ
0.09%
43.94
ΑΤΡΑΣΤ
0.48%
8.32
ΚΡΙ
0.57%
17.56
ΡΕΒΟΙΛ
-1.56%
1.58
ΠΛΑΘ
-1.16%
3.83
ΑΤΤ
0.92%
0.77
ΦΛΕΞΟ
1.31%
7.75
CNLCAP
-0.76%
6.55
ΒΙΟΚΑ
2.25%
1.82
ΔΟΜΙΚ
-2.56%
1.90
ΑΚΡΙΤ
-2.26%
0.95
AEM
0.91%
4.22
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.52%
0.78
ΣΠΙ
1.13%
0.54
CENER
-0.43%
9.19
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
-0.48%
2.07
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
1.13%
1.79
ΕΚΤΕΡ
-2.59%
2.07
OPTIMA
1.07%
17.00
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
-8.41%
0.98
ΑΛΦΑ
-0.85%
2.58
ΙΛΥΔΑ
1.24%
2.45
ΕΤΕ
0.05%
10.20
ΠΑΙΡ
-0.96%
0.82
ΚΕΠΕΝ
0.00%
1.70
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.87%
1.16
ΙΝΛΟΤ
-1.85%
1.06
ΓΕΒΚΑ
-1.70%
1.45
ΕΛΧΑ
-0.93%
2.14
ΕΛΠΕ
0.19%
7.75
ΕΛΣΤΡ
0.00%
2.30
ΠΕΤΡΟ
0.86%
9.38
ΛΑΝΑΚ
-0.56%
0.90
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΕΥΔΑΠ
0.17%
5.88
ΜΕΒΑ
6.44%
4.96
ΦΑΙΣ
-0.41%
3.66
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
-2.08%
1.18
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
1.42%
19.30
ΑΤΕΚ
1.55%
0.98
ΕΛΙΝ
0.00%
2.22
ΝΑΥΠ
-1.39%
0.71
ΣΑΡ
0.29%
13.98
ΕΒΡΟΦ
-0.50%
1.99
ΕΛΛ
0.36%
13.85
ΔΡΟΜΕ
1.28%
0.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.90
ΦΡΙΓΟ
-2.00%
0.29
BOCHGR
4.18%
6.48
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1.05%
1.32
ΟΠΑΠ
-0.30%
20.06
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
1.40%
1.30
ΒΙΟΣΚ
-2.15%
1.60
ΙΚΤΙΝ
0.43%
0.35
ΜΠΡΙΚ
1.54%
2.64
ΑΛΜΥ
-1.17%
5.06
ΑΝΔΡΟ
-2.34%
6.68
ΑΒΕ
-3.33%
0.47
ΣΕΝΤΡ
0.93%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.84%
5.98
ΙΝΛΙΦ
2.38%
5.16
ΕΛΒΕ
1.00%
5.05
ΙΑΤΡ
-1.10%
1.81
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
-1.10%
6.28
ΙΝΤΕΤ
-0.40%
1.25
ΑΤΤΙΚΑ
-0.47%
2.11
ΞΥΛΚ
-0.44%
0.23
ΛΑΒΙ
-2.10%
0.79
ΣΠΥΡ
8.46%
0.14
ΜΟΝΤΑ
-0.25%
3.97
ΟΤΟΕΛ
0.34%
11.92
ΣΙΔΜΑ
0.74%
1.37
ΑΣΚΟ
-2.45%
3.58
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
6.56%
2.60
ΦΡΛΚ
-1.46%
4.04
ΕΥΑΠΣ
-0.31%
3.25
ΝΑΚΑΣ
0.66%
3.06
ΕΧΑΕ
0.34%
5.85
DIMAND
-4.20%
8.22
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
0.79%
1.27
ΔΑΑ
3.17%
9.75
QLCO
-2.61%
5.96
ΜΙΓ
9.97%
3.42
ΚΤΗΛΑ
-2.83%
2.06
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-1.46%
0.27
ΔΕΗ
-0.79%
13.76
ΙΝΤΚΑ
0.48%
3.16
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΠΡΟΦ
-0.17%
5.79
ΚΥΡΙΟ
-1.30%
1.14
ΛΟΥΛΗ
0.50%
3.99
TITC
-0.60%
41.55
ΕΣΥΜΒ
0.17%
1.18
ACAG
-0.49%
6.04
ΣΠΕΙΣ
-0.63%
6.26
ΑΡΑΙΓ
-0.15%
13.00
ΚΑΡΕΛ
0.00%
320.00
ΑΔΜΗΕ
0.17%
2.98
ΜΕΝΤΙ
7.59%
2.41
ΟΤΕ
0.95%
16.98
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΥΑΛΚΟ
-10.00%
0.14
ΒΙΟ
-1.19%
5.80
ΕΥΡΩΒ
0.00%
2.60
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
-0.41%
0.48
AKTR
-0.74%
5.35
ΜΟΤΟ
0.36%
2.79
ΕΕΕ
1.43%
46.86
EVR
-0.28%
1.79
ΔΑΙΟΣ
-4.31%
4.00
ΜΟΗ
0.89%
22.80
ΜΙΝ
5.59%
0.51
ΠΑΠ
0.74%
2.72
ΛΑΜΔΑ
0.91%
6.63
ΟΛΠ
-0.99%
45.05
ΚΟΡΔΕ
-0.48%
0.41
ΚΟΥΑΛ
0.71%
1.14
ΠΕΙΡ
0.22%
5.54