Γ.Δ.
1448.7 +0,06%
ACAG
+1,54%
6.6
CENER
+1,75%
7.57
CNLCAP
+2,96%
6.95
DIMAND
-0,10%
9.68
OPTIMA
+3,70%
10.66
TITC
-0,53%
28.2
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,40%
1.484
ΑΒΕ
+0,61%
0.494
ΑΔΜΗΕ
-0,89%
2.23
ΑΚΡΙΤ
+1,10%
0.92
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.627
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.8
ΑΡΑΙΓ
-0,24%
12.3
ΑΣΚΟ
-0,38%
2.65
ΑΣΤΑΚ
-1,08%
7.32
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+6,37%
8.02
ΑΤΤ
-0,44%
11.25
ΑΤΤΙΚΑ
+1,27%
2.39
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,69%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.65
ΒΙΟΣΚ
+0,41%
1.225
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.182
ΒΟΣΥΣ
-4,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
-3,89%
1.605
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,96%
16.44
ΔΑΑ
+0,12%
8.458
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,53%
11.36
ΔΟΜΙΚ
+1,45%
4.545
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,29%
0.349
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
0,00%
29.5
ΕΚΤΕΡ
+3,31%
4.365
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
0,00%
2.41
ΕΛΛ
-1,39%
14.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,97%
2.595
ΕΛΠΕ
-0,36%
8.28
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.48
ΕΛΤΟΝ
+0,43%
1.868
ΕΛΧΑ
-1,02%
1.95
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.86
ΕΠΙΛΚ
+9,79%
0.157
ΕΠΣΙΛ
+5,10%
10.1
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.245
ΕΤΕ
+1,92%
7.656
ΕΥΑΠΣ
-0,61%
3.25
ΕΥΔΑΠ
-0,86%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,64%
2.017
ΕΧΑΕ
-1,91%
5.13
ΙΑΤΡ
-0,61%
1.64
ΙΚΤΙΝ
-1,76%
0.447
ΙΛΥΔΑ
-3,03%
1.6
ΙΝΚΑΤ
-0,60%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,83%
4.78
ΙΝΛΟΤ
-2,56%
1.14
ΙΝΤΕΚ
-2,66%
6.23
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,91%
4.38
ΙΝΤΕΤ
+3,24%
1.275
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
3.525
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-0,63%
1.585
ΚΕΠΕΝ
+9,89%
2
ΚΛΜ
-1,88%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-2,59%
0.526
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.38
ΚΟΥΕΣ
-1,93%
5.59
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,91%
11.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,14%
1.43
ΛΑΒΙ
-1,05%
0.846
ΛΑΜΔΑ
-1,56%
6.92
ΛΑΜΨΑ
+1,85%
33
ΛΑΝΑΚ
+3,64%
1.14
ΛΕΒΚ
0,00%
0.352
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+2,55%
2.82
ΜΑΘΙΟ
-0,47%
1.06
ΜΕΒΑ
+2,33%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,03%
2.95
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+1,02%
3.95
ΜΙΝ
+2,36%
0.65
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,79%
27.28
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.02
ΜΟΤΟ
-0,99%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.74
ΜΠΕΛΑ
+1,14%
28.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.96
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-1,29%
38.3
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+0,49%
1.035
ΞΥΛΚ
-1,00%
0.297
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-2,40%
0.326
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.4
ΟΛΠ
+0,61%
24.9
ΟΛΥΜΠ
-1,03%
2.87
ΟΠΑΠ
-0,42%
16.58
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.878
ΟΤΕ
-0,97%
14.28
ΟΤΟΕΛ
-0,16%
12.86
ΠΑΙΡ
-1,64%
1.2
ΠΑΠ
-0,38%
2.61
ΠΕΙΡ
0,00%
4
ΠΕΤΡΟ
-0,69%
8.6
ΠΛΑΘ
-0,74%
4.04
ΠΛΑΚΡ
+0,65%
15.6
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
+0,34%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-1,69%
4.37
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.63
ΣΑΡ
+1,02%
11.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
2.02
ΣΠΕΙΣ
+0,80%
7.6
ΣΠΙ
-3,90%
0.74
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,04%
18.11
ΤΖΚΑ
-4,48%
1.6
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,92%
1.73
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,39%
0.366
ΦΛΕΞΟ
-3,03%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,27%
0.318
ΦΡΛΚ
+0,12%
4.175
ΧΑΙΔΕ
+2,29%
0.67

Οδικό δίκτυο: Ανοιχτή η παράταση των συμβάσεων – Οι 3 κατηγορίες έργων

Η παράταση των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων, οι περισσότερες από τις οποίες λήγουν την περίοδο 2037 – 2041, είναι μία από τις λύσεις που εξετάζουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να προχωρήσει σειρά έργων αναβάθμισης.

Σύμφωνα με ανώτερα στελέχη του υπουργείου, η χώρα μας έχει υποχρέωση εγκατάστασης εκατοντάδων φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων ανά συγκεκριμένες αποστάσεις των οδικών αξόνων. Γι’ αυτό τον λόγο μια από τις λύσεις που μελετώνται είναι να αναλάβουν οι παραχωρησιούχοι το κόστος της επένδυσης που απαιτείται με παράλληλη επέκτασης των συμβάσεων.

Στο ίδιο πακέτο νέων έργων μπορεί να ενταχθεί και το φιλόδοξο σχέδιο εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάρκων κατά μήκος των οδικών αξόνων στο οποίο έχει αναφερθεί αρκετές φορές και ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Αντίστοιχα σχέδια προωθούνται σε αρκετές χώρες της Ευρώπης. Για παράδειγμα, στη Γαλλία βρίσκεται σε φάση υλοποίησης σχέδιο εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάνελ στη διαχωριστική νησίδα των εθνικών οδών. Η αξιοποίηση των πρανών και των διαχωριστικών νησίδων για παραγωγή πράσινης ενέργειας που θα καλύπτει τις ανάγκες των οδικών αξόνων και όχι μόνο έχει συμπεριληφθεί και στο πρόσφατο σχέδιο REPowerEU της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Ένα ακόμα έργο που μπορεί να ενταχθεί στο πακέτο επενδύσεων που θα συνδυαστεί με τις επεκτάσεις των συμβάσεων παραχώρησης αφορά το νέο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων. Μέσω του νέου συστήματος δεν επιδιώκεται μόνο η καλύτερη και «ζωντανή» ενημέρωση του δημοσίου (που έχει λαμβάνειν) για τα έσοδα από τα διόδια, αλλά και η ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, νέων δυνατοτήτων χρεώσεων, κ.λπ.

Το συγκεκριμένο έργο έχει ενταχθεί, με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στο Ταμείο Ανάκαμψης. Τους τελευταίους μήνες έχουν εξεταστεί διάφορα σενάρια υλοποίησης μεταξύ των οποίων και η από κοινού προώθηση με το φιλόδοξο έργο εγκατάστασης υποδομής κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς (5G) στο δίκτυο εθνικών οδών. Το τελευταίο έργο (5G Corridors), που είναι ένα από τα πρώτα του είδους στην Ε.Ε. έχει επίσης ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά βρίσκεται σε αρχικό στάδιο ωρίμανσης.

Οι υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων λήγουν το 2037 (Άξονας Κεντρικής Ελλάδας, Ιόνια Οδός και τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια, τμήμα Μαλιακός – Κλειδί), το 2038 (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) και μετά το 2041 (Ολυμπία Οδος δηλαδή το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος). Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είχε εξετάσει, με βάση μοντέλο που είχαν εφαρμόσει κάποιες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Κροατία και η Γαλλία, την παράταση των συμβάσεων παραχώρησης προκειμένου να εκτελεστούν έργα επεκτάσεων, τα αντιπλημμυρικά έργα, κ.α.. Είχε, μάλιστα, συσταθεί και σχετική επιτροπή στο υπουργείο Υποδομών αλλά το σχέδιο δεν προχώρησε. Τώρα φαίνεται πως επανέρχεται στο τραπέζι καθώς απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις αναβάθμισης των οδικών αξόνων ειδικά με αφορμή την ηλεκτροκίνηση και την πράσινη ενέργεια.

Ειδικά στην ηλεκτροκίνηση, για να εξασφαλιστεί, όπως επιδιώκει η ΕΕ πως οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα έχουν την ίδια εμπειρία που έχουν σήμερα οι οδηγοί βενζινοκίνητων ΙΧ (π.χ. να ταξιδεύουν τον ίδιο χρόνο), θα απαιτηθεί η εγκατάσταση περίπου 184 ταχυφορτιστών για κάθε 100 χιλιόμετρα οδικών αξόνων. Τα στοιχεία προέρχονται από την ACEA, την ευρωπαϊκή ομοσπονδία των εταιρειών αυτοκινήτων. Εκατοντάδες χιλιάδες φορτιστές θα απαιτηθούν πανευρωπαϊκά μέχρι το 2030 και για την κάλυψη των αναγκών των φορτηγών και των λεωφορείων για τα οποία πρέπει να δημιουργηθούν και ολόκληρα «πάρκα φόρτισης».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!