Γ.Δ.
1420.28 -0,29%
ACAG
+0,17%
6.02
CENER
-1,27%
7
CNLCAP
+0,65%
7.8
DIMAND
+0,20%
10
OPTIMA
-0,52%
7.6
TITC
-0,39%
25.7
ΑΑΑΚ
0,00%
8.4
ΑΒΑΞ
-0,11%
1.748
ΑΒΕ
+2,42%
0.508
ΑΔΜΗΕ
-2,49%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
1.03
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,90%
1.712
ΑΝΔΡΟ
+0,87%
6.96
ΑΡΑΙΓ
+0,32%
12.4
ΑΣΚΟ
+0,77%
2.62
ΑΣΤΑΚ
+1,96%
10.4
ΑΤΕΚ
0,00%
0.344
ΑΤΡΑΣΤ
+1,45%
7
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
+0,42%
2.41
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,32%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+0,36%
2.79
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.28
ΒΙΟΤ
-6,88%
0.406
ΒΙΣ
-9,72%
0.26
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.3
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.84
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,69%
14.68
ΔΑΑ
+1,05%
8.7
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.8
ΔΕΗ
-1,24%
11.9
ΔΟΜΙΚ
+2,33%
4.4
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,27%
0.361
ΕΒΡΟΦ
-1,44%
1.37
ΕΕΕ
+0,49%
29
ΕΚΤΕΡ
-0,49%
4.04
ΕΛΒΕ
+3,41%
5.15
ΕΛΙΝ
-2,12%
2.31
ΕΛΛ
+1,47%
13.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,28%
2.7
ΕΛΠΕ
+0,63%
8
ΕΛΣΤΡ
-2,61%
2.61
ΕΛΤΟΝ
-2,48%
1.97
ΕΛΧΑ
-2,65%
2.2
ΕΝΤΕΡ
-0,29%
6.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.15
ΕΠΣΙΛ
-0,75%
10.64
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
0,00%
7.23
ΕΥΑΠΣ
+1,21%
3.34
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.76
ΕΥΡΩΒ
-1,30%
1.892
ΕΧΑΕ
-0,91%
5.43
ΙΑΤΡ
-0,28%
1.795
ΙΚΤΙΝ
-2,08%
0.519
ΙΛΥΔΑ
-0,35%
1.42
ΙΝΚΑΤ
+0,95%
5.3
ΙΝΛΙΦ
-1,40%
4.92
ΙΝΛΟΤ
-1,01%
1.18
ΙΝΤΕΚ
-3,79%
6.35
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.5
ΙΝΤΕΤ
-1,12%
1.32
ΙΝΤΚΑ
-3,74%
4.12
ΚΑΜΠ
0,00%
2.31
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-3,07%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.02
ΚΛΜ
-0,29%
1.725
ΚΟΡΔΕ
+3,53%
0.646
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
0.904
ΚΟΥΕΣ
+1,91%
5.34
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,97%
10.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.69
ΚΥΡΙΟ
-2,87%
1.015
ΛΑΒΙ
-2,02%
0.872
ΛΑΜΔΑ
-0,58%
6.91
ΛΑΜΨΑ
0,00%
29
ΛΑΝΑΚ
-0,93%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.3
ΛΕΒΠ
-1,92%
0.306
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+4,13%
1.26
ΛΟΥΛΗ
+1,38%
2.93
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.19
ΜΕΒΑ
0,00%
4.2
ΜΕΝΤΙ
-0,63%
3.16
ΜΕΡΚΟ
-5,65%
43.4
ΜΙΓ
-1,15%
4.3
ΜΙΝ
-4,38%
0.655
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,25%
27.6
ΜΟΝΤΑ
-0,77%
2.58
ΜΟΤΟ
+1,00%
3.03
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.82
ΜΠΕΛΑ
+0,50%
27.9
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.94
ΜΠΤΚ
+9,42%
0.755
ΜΥΤΙΛ
-1,13%
36.72
ΝΑΚΑΣ
-0,70%
2.82
ΝΑΥΠ
-0,89%
1.12
ΞΥΛΚ
-1,32%
0.375
ΞΥΛΠ
0,00%
0.384
ΟΛΘ
0,00%
21.4
ΟΛΠ
+1,02%
24.75
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.86
ΟΠΑΠ
-0,12%
16.16
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,22%
0.905
ΟΤΕ
-1,84%
13.9
ΟΤΟΕΛ
+0,15%
13.58
ΠΑΙΡ
+1,53%
1.325
ΠΑΠ
0,00%
2.32
ΠΕΙΡ
-0,30%
3.968
ΠΕΤΡΟ
-1,95%
10.05
ΠΛΑΘ
-0,58%
4.255
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.8
ΠΡΔ
0,00%
0.33
ΠΡΕΜΙΑ
+0,34%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+4,03%
4.39
ΡΕΒΟΙΛ
-1,63%
1.815
ΣΑΡ
-0,53%
9.4
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
+9,84%
0.067
ΣΕΝΤΡ
-0,80%
0.371
ΣΙΔΜΑ
+0,48%
2.11
ΣΠΕΙΣ
-1,79%
7.66
ΣΠΙ
-0,30%
0.668
ΣΠΥΡ
-8,87%
0.226
ΤΕΝΕΡΓ
+0,12%
16.27
ΤΖΚΑ
0,00%
1.735
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,58%
1.74
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.2
ΦΙΕΡ
+2,26%
0.408
ΦΛΕΞΟ
-4,65%
8.2
ΦΡΙΓΟ
-2,58%
0.378
ΦΡΛΚ
0,00%
4.25
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.8

Πακέτο μέτρων 1,8 δισ. ευρώ για τη διάσωση επιχειρήσεων

Προτάσεις για γενναία μέτρα, ώστε να σταματήσει το «τσουνάμι» στην οικονομία επεξεργάζεται η κυβέρνηση, όμως δεν αρκούν αυτά, την ώρα που 4 στα 10 ευρώ είναι από την κατανάλωση. Από την άλλη, ας μας εξηγήσει κάποιος πώς είναι δυνατόν να επενδύσει ένας επιχειρηματίας, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που γίνονται για ελαφρύνσεις, όταν η φορολογία των επιχειρήσεων παραμένει υψηλή, η γραφειοκρατία ακόμη καλά κρατεί, οι αποφάσεις στην Ευρώπη βγαίνουν με το σταγονόμετρο και η Κομισιόν δεν λέει να βάλει μυαλό αφού δεν αυξάνει τα κονδύλια στήριξης.

Όλα αυτά την ώρα μάλιστα που το ψηφιακό έλλειμμα, υπερχρέωση, μειωμένη ζήτηση και δυσκολία πρόσβασης στις ξένες αγορές συνιστούν ένα «κουαρτέτο – βουνό» για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Αυτό φαίνεται τόσο από τα στοιχεία για το ΑΕΠ, που μπορεί να μην έπεσε με διψήφιο αλλά καταγράφει μια πολύ μεγάλη πτώση.

Επιπρόσθετα, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις δεν δύνανται να καταβάλλουν κανονικά τις δόσεις για το 55,4% των δανείων τους, δηλαδή για 9,5 δισ. ευρώ σε σύνολο 17,2 δισ. χορηγήσεων. Βέβαια, οι τράπεζες αντιτείνουν ότι το πλαίσιο ενισχύσεων το καθορίζει η κυβέρνηση και όχι οι τράπεζες που ακολουθούν καθαρά τραπεζικά κριτήρια στις πολιτικές χορηγήσεών τους.

Σε αυτά έρχονται να προστεθούν τα όσα αναφέρονται κατά καιρούς για το ψηφιακό έλλειμμα πολλών μικρών επιχειρήσεων στη χώρα αλλά και δυο ενδιαφέροντα στοιχεία από τις ανακοινώσεις της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για την πορεία του ΑΕΠ το 2020 όπου καταγράφηκε ότι η ελληνική Οικονομία το 2020 έχασε 15,1 δισ. ευρώ ή 8,2%. Πιο συγκεκριμένα το ΑΕΠ της χώρας υποχώρησε από 183,6 δισ. το 2019 στα 168,5 δισ. ευρώ (ετήσια μεταβολή).

«Συρματόπλεγμα» στα μέτρα στήριξης του Απριλίου που θα μειώσει την περίμετρο των δικαιούχων απλώνει η κυβέρνηση υπό το βάρος της αυξημένης δημοσιονομικής πίεσης που ασκείται στα κρατικά ταμεία. Τα κυβερνητικά μέτρα κατά του κορωνοϊού έχουν προκαλέσει σοβαρή επιδείνωση στα μεγέθη του προϋπολογισμού που απέχουν πλέον θεαματικά από το αρχικό βασικό σενάριο καθώς εκτινάσσονται οι δαπάνες, ελαττώνονται τα φορολογικά έσοδα ενώ το ΑΕΠ υποχωρεί σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα. Το καθοδικό σπιράλ στην οικονομία λόγω της επέκτασης του lockdown στις κόκκινες περιοχές έχει αυξήσει κατά 50% στα 750 εκατ. ευρώ το εβδομαδιαίο κόστος των απωλειών από 500 εκατ. ευρώ που ήταν το προηγούμενο διάστημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένας μήνας καραντίνας στο λιανεμπόριο αφαιρεί εισπράξεις 1,4 δισ. ευρώ από τα κρατικά ταμεία.

Λόγω αυτής της κατάστασης η νέα ασπίδα προστασίας για την ανάσχεση των παρενεργειών από τη υγειονομική αποδυναμώνεται για τους περισσότερους. Πρόκειται για τα Προγράμματα, επιδότησης πάγιων δαπανών, της Γέφυρας 2 και της Επιστρεπτέας Προκαταβολή 7 για τα οποία θεσπίζονται νέα αυστηρότερα κριτήρια και προϋποθέσεις για να περιοριστεί το κόστος αυτού του λογαριασμού.

Ταυτόχρονα η χρηματοδότηση θα είναι απολύτως εστιασμένη στις επιχειρήσεις εκείνες που βάλλονται περισσότερο από την πανδημική κρίση και η βιωσιμότητά τους βρίσκεται στο κόκκινο. Πάντως η στροφή σε πιο στοχευμένη χρηματοδότηση έχει διαφανεί από τις αποφάσεις για την Επιστρεπτέα 6 που άφησε εκτός 6 στις 10 επιχειρήσεις αλλά και από τις αναστολές Μαρτίου, όπου ως κριτήριο τέθηκε ο τζίρος του 2020 με αποτέλεσμα να αποκλεισθεί ένας μεγάλος αριθμός εταιριών.

Στο πλαίσιο αυτό μετά και τα νέα για το ΑΕΠ ήδη σχεδιάζεται η επόμενη μέρα των μέτρων που θα κινούνται σε τρεις άξονες:

  • 1 δισ. ευρώ από την Επιστρεπτέα 7
  • 500 εκατ. ευρώ από την επιδότηση πάγιων δαπανών
  • 300 εκατ. ευρώ από την επιδότηση επιχειρηματικών δανείων

Παράλληλα «τρέχουν» τα προγράμματα των Περιφερειών για τις μικρομεσαίες, το πρόγραμμα των 460 εκατ. ευρώ για την εγγυημένη χρηματοδότηση πολύ μικρών επιχειρήσεων, ενώ φαντάζει αναπόφευκτη η παράταση και τον Απρίλιο του μέτρου των αναστολών συμβάσεων εργασίας και του «κουρέματος» των ενοικίων.

Πιο αναλυτικά τα μέτρα που δρομολογούνται είναι τα ακόλουθα:

Πάγιες Δαπάνες. Το νέο μέτρο επιδότησης ύψους 500 εκατ. ευρώ για τα πάγια έξοδα των επιχειρήσεων βρίσκεται ακόμη σε διαπραγμάτευση με του φορείς της αγοράς και τους θεσμούς και θα κλειδώσει το επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταικούρα θα υπάρξουν διαπραγματεύσεις για 5-10 ημέρες ακόμα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για «τα επιμέρους στοιχεία του μέτρου». Εκτός από μείωση του τζίρου 30%, οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν και ζημίες το 2020 για να επωφεληθούν. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών η πρόταση της Ελλάδος είναι να καλυφθούν οι δαπάνες τύπου ΔΕΚΟ. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζονται δύο σενάρια για την κάλυψη των πάγιων δαπανών, λόγω των ισχυρών πιέσεων που δέχεται ο προϋπολογισμός οι οποίες εμποδίζουν γενναία ένεση ρευστότητας. Είτε μόνο μέσω φορολογικών και ασφαλιστικών κουπονιών που θα συμψηφίζουν οφειλές των επιχειρήσεων είτε ενίσχυση κατά 50% μετρητά –σε μία τέτοια περίπτωση θα στηρίζονται μια σειρά από δαπάνες, όπως λογαριασμοί, ενοίκια, λοιπά έξοδα- και 50% με τα κουπόνια.

Πρόγραμμα Γέφυρα 2. Από 600 ευρώ έως και 50.000 ευρώ θα φτάνει η κρατική επιδότηση της δόσης για τα επιχειρηματικά δάνεια και τις οφειλές των ελεύθερων επαγγελματιών προς τις τράπεζες που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα «Γέφυρα 2» του υπουργείου Οικονομικών που θα υλοποιηθεί βάσει αυστηρών εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων. Η διάρκεια της επιδότησης θα είναι 8μηνη ενώ η επιδότηση θα ξεκινάει από το 90% της δόσης για τις συνεπείς επιχειρήσεις και θα μειώνεται έως και στο 70% κατά τη διάρκεια της 8μηνης περιόδου, ενώ για όσες επιχειρήσεις είχαν δάνεια σε καθυστέρηση, η επιδότηση θα ξεκινάει από το 80% και θα μειώνεται έως και το 60%. Προϋπόθεση για την ένταξη των δανείων που είναι σε καθυστέρηση και αυτών που έχουν καταγγελθεί είναι οι επιχειρήσεις να ρυθμίσουν προηγουμένως τις οφειλές τους με την τράπεζα.

Επιστρεπτέα Προκαταβολή 7. Με κόφτες θα εφαρμοστεί και η επιστρεπτέα 7 ενώ η παράταση του lockdown θα κρίνει το καθεστώς βάσει του οποίου δοθεί το 1 δισ. ευρώ που προορίζεται για την κρατική ενίσχυση. Το βασικό πρόβλημα για το οικονομικό επιτελείο είναι ποια θα είναι περίοδος αναφοράς βάσει της οποίας θα υπολογιστεί για τη μείωση του τζίρου. Η ουσιαστική αλλαγή που ετοιμάζεται για την έβδομη επιστρεπτέα είναι ότι για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που υποβάλουν εκδήλωση ενδιαφέροντος θα ληφθεί υπόψη η μείωση του τζίρου του α΄ τριμήνου του 2021, ξεπερνώντας ουσιαστικά το ένα έτος από τότε που επιβλήθηκαν τα περιοριστικά μέτρα στη χώρα μας. Όπως έχουν διευκρινίσει πηγές του οικονομικού επιτελείου λόγω της χρονικής επέκτασης της πανδημίας η σύγκριση του τζίρου δεν θα γίνει με βάση τον τζίρο του 2020 αλλά με αυτόν του 2019.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!