Γ.Δ.
1027.47 +0,71%
ACAG
0,00%
13.42
CENER
+7,01%
3.74
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
0,00%
12
TITC
-1,96%
14.04
ΑΑΑΚ
+3,48%
11.9
ΑΑΑΠ
+8,11%
10
ΑΒΑΞ
+1,30%
0.777
ΑΒΕ
-0,38%
0.522
ΑΔΜΗΕ
+3,25%
1.716
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.51
ΑΛΜΥ
+5,02%
2.195
ΑΛΦΑ
+3,57%
1.1025
ΑΝΔΡΟ
-0,79%
6.25
ΑΝΕΚ
0,00%
0.216
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.38
ΑΡΑΙΓ
-1,26%
7.04
ΑΣΚΟ
0,00%
2.13
ΑΣΤΑΚ
-0,97%
8.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.388
ΑΤΡΑΣΤ
-0,96%
5.15
ΑΤΤ
-0,88%
11.3
ΑΤΤΙΚΑ
+0,42%
2.4
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,42%
4.18
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.91
ΒΙΟΣΚ
+0,84%
0.601
ΒΙΟΤ
+14,07%
0.308
ΒΙΣ
+3,75%
0.166
ΒΟΣΥΣ
+7,48%
2.3
ΓΕΒΚΑ
+7,87%
1.37
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,93%
10.68
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.12
ΔΕΗ
-1,28%
7.7
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
+1,34%
0.758
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.26
ΔΡΟΜΕ
+4,18%
0.324
ΕΒΡΟΦ
+1,08%
0.752
ΕΕΕ
-0,12%
24.38
ΕΚΤΕΡ
-0,36%
1.39
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
+3,02%
0.41
ΕΛΙΝ
-2,28%
2.14
ΕΛΛ
+1,52%
16.7
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,11%
1.826
ΕΛΠΕ
+4,17%
7.5
ΕΛΣΤΡ
+0,78%
2.58
ΕΛΤΟΝ
0,00%
2.27
ΕΛΧΑ
-1,39%
1.558
ΕΝΤΕΡ
+4,00%
3.9
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.134
ΕΠΣΙΛ
+1,69%
7.2
ΕΣΥΜΒ
-0,66%
0.6
ΕΤΕ
+1,90%
4.514
ΕΥΑΠΣ
-1,19%
3.32
ΕΥΔΑΠ
-2,48%
6.69
ΕΥΡΩΒ
+1,98%
1.2375
ΕΧΑΕ
+1,88%
4.075
ΙΑΤΡ
-1,93%
1.525
ΙΚΤΙΝ
+2,79%
0.59
ΙΛΥΔΑ
+5,56%
1.14
ΙΝΚΑΤ
-1,68%
1.524
ΙΝΛΙΦ
-1,64%
3.6
ΙΝΛΟΤ
+0,79%
0.635
ΙΝΤΕΚ
+2,23%
3.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.5
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.97
ΙΝΤΚΑ
0,00%
1.7
ΚΑΜΠ
0,00%
2.5
ΚΑΡΕΛ
0,00%
310
ΚΕΚΡ
+5,48%
1.078
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.14
ΚΛΜ
+1,07%
0.946
ΚΟΡΔΕ
+3,05%
0.54
ΚΟΥΑΛ
+1,89%
0.54
ΚΟΥΕΣ
-1,58%
4.665
ΚΡΕΚΑ
+13,85%
0.296
ΚΡΙ
+2,95%
6.28
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,82%
1.08
ΛΑΒΙ
+0,26%
0.389
ΛΑΜΔΑ
-0,78%
5.725
ΛΑΜΨΑ
0,00%
22.4
ΛΑΝΑΚ
+2,39%
0.944
ΛΕΒΚ
-10,00%
0.306
ΛΕΒΠ
0,00%
0.312
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+3,24%
1.02
ΛΟΥΛΗ
+2,92%
2.47
ΛΥΚ
0,00%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.735
ΜΕΒΑ
+1,33%
3.04
ΜΕΝΤΙ
-5,15%
3.5
ΜΕΡΚΟ
+1,22%
49.8
ΜΙΓ
0,00%
0.217
ΜΙΝ
+4,26%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,77%
21.12
ΜΟΝΤΑ
+0,28%
0.718
ΜΟΤΟ
+3,88%
2.68
ΜΟΥΖΚ
+0,88%
0.686
ΜΠΕΛΑ
-0,84%
21.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
2.25
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-0,76%
1.95
ΜΠΤΚ
+6,48%
0.575
ΜΥΤΙΛ
+2,92%
24.7
ΝΑΚΑΣ
-5,51%
2.4
ΝΑΥΠ
-2,49%
0.98
ΞΥΛΚ
+0,40%
0.252
ΞΥΛΠ
-10,85%
0.23
ΟΛΘ
+2,08%
24.5
ΟΛΠ
+1,76%
18.52
ΟΛΥΜΠ
-0,75%
1.98
ΟΠΑΠ
-1,82%
14.55
ΟΤΕ
+3,36%
13.24
ΟΤΟΕΛ
+2,07%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
0.93
ΠΑΠ
-0,43%
2.34
ΠΕΙΡ
+6,31%
1.92
ΠΕΤΡΟ
+0,31%
6.52
ΠΛΑΘ
-1,29%
3.83
ΠΛΑΙΣ
0,00%
4.58
ΠΛΑΚΡ
-3,14%
15.4
ΠΡΔ
-0,41%
0.488
ΠΡΕΜΙΑ
-1,82%
1.08
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
8.6
ΠΡΟΦ
0,00%
2.625
ΡΕΒΟΙΛ
-3,47%
1.25
ΣΑΡ
-4,02%
6.69
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.25
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.035
ΣΕΝΤΡ
+3,70%
0.28
ΣΙΔΜΑ
+3,64%
2.28
ΣΠΕΙΣ
-0,69%
5.78
ΣΠΙ
+2,39%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.22
ΤΕΝΕΡΓ
-1,03%
18.31
ΤΖΚΑ
+0,27%
1.85
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.07
ΥΑΛΚΟ
-9,09%
0.2
ΦΙΕΡ
+4,48%
0.443
ΦΛΕΞΟ
+7,50%
8.6
ΦΡΙΓΟ
-1,49%
0.066
ΦΡΛΚ
+1,51%
3.36
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
+4,90%
0.535
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Σούπερ μάρκετ: Τα προϊόντα με τις υψηλότερες αυξήσεις το 2022

Στο 8% προσδιορίζει την αύξηση του κόστους απόκτησης βασικών καταναλωτικών αγαθών στα σούπερ μάρκετ το 2022 η IRI Hellas. Η εταιρεία ερευνών καταναλωτικών συνηθειών αναφέρει ότι τον περασμένο Δεκέμβρη το μέσο καλάθι του νοικοκυριού, που περιέχει τα 60 πιο δημοφιλή καταναλωτικά προϊόντα, διαμορφώθηκε στα 188 ευρώ, έναντι 174 ευρώ που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2021.

Παράλληλα, η εταιρεία καταγράφει μέσα στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς μια στροφή των Ελλήνων καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label ή PL). Η συνολική αξία των πωληθέντων προϊόντων PL αυξήθηκε κατά 15% μέσα στο 2022, οδηγώντας σε αύξηση του μεριδίου αγοράς κατά 140 μονάδες βάσης. Από 14,8% που ήταν το μερίδιο (σε αξία) των προϊόντων PL το 2021, ανήλθε πέρυσι σε 16,2%.

Είναι η πρώτη φορά μετά το 2014 που αυξάνει το μερίδιο των PL προϊόντων. Από το 19% που ήταν πριν από περίπου 10 χρόνια υποχώρησε στο 14,8% το 2021, για να αυξηθεί μέσα στο 2022. Η εξέλιξη αυτή σχετίζεται με τις ανατιμήσεις των αγαθών που άρχισαν να καταγράφονται από τον περασμένο Μάιο και μετά. Σύμφωνα με στελέχη της IRI Hellas, οι τιμές αυξάνουν ανά μονάδα προϊόντος από την περασμένη άνοιξη, όταν πλέον οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν μπορούσαν πλέον να απορροφήσουν τις ανατιμήσεις των παραγωγών.

Η στροφή στα PL προϊόντα γίνεται λόγω κόστους. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της IRI Hellas, ένα καλάθι νοικοκυριού που απαρτίζεται αποκλειστικά από προϊόντα private label είναι κατά περίπου 36,7% φθηνότερο από το καλάθι που περιέχει επώνυμα (branded) και private label προϊόντα και κατά περίπου 44% από ένα καλάθι που περιέχει αποκλειστικά branded προϊόντα. Συγκεκριμένα, τον περασμένο Δεκέμβριο ένα καλάθι με branded και PL προϊόντα κόστιζε 188 ευρώ, ενώ ένα καλάθι που περιείχε αποκλειστικά επώνυμα προϊόντα κόστιζε 10 ευρώ ακριβότερα κι ένα καλάθι με αποκλειστικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κόστιζε 50 ευρώ φθηνότερα.

Η διαφορά, επομένως, είναι μεγάλη και σε περιόδους μεγάλων ανατιμήσεων οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα. Προς την κατεύθυνση αυτήν δεν αποκλείεται να συνέβαλε και το «καλάθι του νοικοκυριού», που δημιούργησε το υπουργείο Ανάπτυξης (με τα 51 πιο δημοφιλή προϊόντα) και στο οποίο η αναλογία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι αρκετά μεγαλύτερη απ’ ό,τι στην τελική κατανάλωση.

Μεγάλες αυξήσεις τιμών πέρυσι, σύμφωνα με την IRI Hellas, είχαμε στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (11,8%), στα βοηθήματα μαγειρικής (11,7%), στα γαλακτοκομικά (11%), στα απορρυπαντικά (7,9%), στα κατεψυγμένα προϊόντα (7,4%). Τις μικρότερες αυξήσεις είχαμε στα αλκοολούχα (2,7%), τα αναψυκτικά, τα σνακ (4,2%) και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας (5,4%). Επίσης, στα προϊόντα τροφίμων που παραδίδονται με το… ζύγι, η κατηγορία προϊόντων με τη μεγαλύτερη αύξηση ήταν στο κοτόπουλο (17,3%), ενώ σημειώθηκε μείωση τιμών σε αλλαντικά (2,8%) και ψάρια (8,4%). Το μη συσκευασμένο κρέας σημείωσε αύξηση 10,5%, ενώ στα λαχανικά οι τιμές δεν παρουσίασαν αξιόλογη μεταβολή σε σχέση με το 2021.

Ακόμη, αξίζει να αναφερθεί ότι μέσα στο 2022 τα σούπερ μάρκετ περιόρισαν τις προσφορές τιμών κατά περίπου 130 μονάδες βάσης. Έτσι, το μερίδιο του τζίρου των αγαθών με μειωμένη τιμή στα σούπερ μάρκετ περιορίστηκε στο 24,1% του συνολικού τζίρου, από 25,4% που ήταν το 2021.

Η IRI Hellas καταγράφει τα στοιχεία κατανάλωσης σε καταστήματα διάθεσης βασικών αγαθών που βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη (δεν περιλαμβάνει τα νησιά) και τα οποία διαθέτουν τουλάχιστον δύο ταμειακές μηχανές στο εσωτερικό τους.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!