Γ.Δ.
1168.45 -1,96%
ACAG
-3,31%
5.85
CENER
-1,85%
6.35
CNLCAP
-1,50%
6.55
DIMAND
-1,27%
11.65
TITC
-2,97%
16.98
ΑΑΑΚ
0,00%
7.95
ΑΒΑΞ
-1,36%
1.302
ΑΒΕ
-0,37%
0.538
ΑΔΜΗΕ
-1,41%
2.095
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.71
ΑΛΜΥ
+7,39%
2.47
ΑΛΦΑ
+0,28%
1.235
ΑΝΔΡΟ
-2,05%
6.7
ΑΝΕΚ
-3,10%
0.25
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.3
ΑΡΑΙΓ
+0,77%
10.44
ΑΣΚΟ
+1,77%
2.3
ΑΣΤΑΚ
-1,40%
7.06
ΑΤΕΚ
0,00%
0.336
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
6.95
ΑΤΤ
+1,53%
11.98
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.64
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,95%
5.04
ΒΙΟΚΑ
-0,46%
2.16
ΒΙΟΣΚ
-0,48%
1.04
ΒΙΟΤ
0,00%
0.246
ΒΙΣ
0,00%
0.322
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.42
ΓΕΒΚΑ
-0,32%
1.56
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,76%
13
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.3
ΔΕΗ
-2,76%
9
ΔΟΜΙΚ
-2,74%
3.19
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-8,12%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
0.99
ΕΕΕ
-1,64%
25.19
ΕΚΤΕΡ
+26,61%
2.76
ΕΛΒΕ
-1,82%
5.4
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
0,00%
0.566
ΕΛΙΝ
-1,33%
2.23
ΕΛΛ
-1,24%
15.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,35%
1.992
ΕΛΠΕ
-3,39%
7.12
ΕΛΣΤΡ
+1,29%
2.36
ΕΛΤΟΝ
-2,01%
1.955
ΕΛΧΑ
-3,70%
1.72
ΕΝΤΕΡ
-1,43%
5.52
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.136
ΕΠΣΙΛ
-0,95%
9.43
ΕΣΥΜΒ
-2,37%
1.03
ΕΤΕ
-3,76%
5.02
ΕΥΑΠΣ
-2,22%
3.09
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.54
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
1.4355
ΕΧΑΕ
-3,41%
4.53
ΙΑΤΡ
-1,66%
1.78
ΙΚΤΙΝ
+4,82%
0.478
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.2
ΙΝΚΑΤ
-1,00%
2.97
ΙΝΛΙΦ
-1,90%
4.12
ΙΝΛΟΤ
-3,88%
0.62
ΙΝΤΕΚ
-2,71%
5.39
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.15
ΙΝΤΕΤ
-5,99%
1.255
ΙΝΤΚΑ
+0,41%
1.956
ΚΑΜΠ
-0,90%
2.2
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
-5,38%
1.055
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.34
ΚΛΜ
+1,90%
1.07
ΚΟΡΔΕ
-4,12%
0.512
ΚΟΥΑΛ
+0,36%
0.56
ΚΟΥΕΣ
-1,99%
5.41
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,24%
8.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.89
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.998
ΛΑΒΙ
-1,18%
0.668
ΛΑΜΔΑ
-1,80%
5.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
29
ΛΑΝΑΚ
-7,62%
0.97
ΛΕΒΚ
0,00%
0.312
ΛΕΒΠ
0,00%
0.396
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.29
ΛΟΥΛΗ
-3,91%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-4,04%
0.95
ΜΕΒΑ
-3,70%
3.64
ΜΕΝΤΙ
-2,11%
3.25
ΜΕΡΚΟ
0,00%
37.2
ΜΙΓ
+0,13%
3.845
ΜΙΝ
0,00%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,51%
23.26
ΜΟΝΤΑ
-2,22%
0.88
ΜΟΤΟ
-9,00%
2.73
ΜΟΥΖΚ
-1,54%
0.64
ΜΠΕΛΑ
-2,79%
25.06
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
2.77
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.92
ΜΠΤΚ
0,00%
0.5
ΜΥΤΙΛ
-2,38%
32.82
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.86
ΝΑΥΠ
-1,52%
0.97
ΞΥΛΚ
+1,00%
0.302
ΞΥΛΠ
0,00%
0.336
ΟΛΘ
-0,43%
23.3
ΟΛΠ
+0,23%
21.55
ΟΛΥΜΠ
+0,42%
2.41
ΟΠΑΠ
-0,96%
15.45
ΟΤΕ
-1,60%
13.53
ΟΤΟΕΛ
-2,28%
12.88
ΠΑΙΡ
+1,02%
0.986
ΠΑΠ
-3,32%
2.04
ΠΕΙΡ
-4,44%
2.58
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.94
ΠΛΑΘ
+0,38%
3.95
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.494
ΠΡΕΜΙΑ
-1,50%
1.18
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7
ΠΡΟΦ
-2,91%
4
ΡΕΒΟΙΛ
-4,84%
1.77
ΣΑΡ
-1,21%
7.32
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.16
ΣΑΤΟΚ
-9,30%
0.039
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.35
ΣΙΔΜΑ
-1,83%
2.15
ΣΠΕΙΣ
-2,68%
6.54
ΣΠΙ
-4,07%
0.566
ΣΠΥΡ
0,00%
0.2
ΤΕΝΕΡΓ
-3,73%
14.18
ΤΖΚΑ
0,00%
1.885
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.218
ΦΙΕΡ
+4,88%
0.43
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.075
ΦΡΛΚ
-0,94%
4.2
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
-6,56%
0.57

ΙΕΛΚΑ: 1 στους δύο καταναλωτές περιόρισε τις αγορές τροφίμων

Δύο στους τρεις καταναλωτές επιλέγουν τα τρόφιμα με βασικό κριτήριο το κόστος, ενώ ένας στους δύο πολίτες δεν θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Ένας στους δύο καταναλωτές  έχει μειώσει τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Το 75% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης, το 49% αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής. Επτά στους 10 πολίτες δεν επηρεάζονται από το market pass.

Σύμφωνα με την έρευνα υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.

Συγκεκριμένα:

  • Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
  • Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο σχήμα 2. Στο σχήμα καταγράφει διαχρονικά την προτεραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο σχήμα 3, όπου 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.

Τέλος, όσον αφορά το market pass, το οποίο είναι ακόμα εν ισχύ, όπως φαίνεται στο σχήμα 4, το 72% του κοινού δεν έχει επηρεαστεί από αυτό. Το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα, προφανώς αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass, ενώ το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. Συνολικά φαίνεται μία θετική επίδραση στην αγορά από το market pass, αλλά σε μικρό βαθμό.

Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 6-10 Μαΐου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!