Γ.Δ.
1414.65 -1,67%
ACAG
-0,53%
5.65
BOCHGR
+0,71%
4.25
CENER
-3,15%
8.62
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,76%
9.13
NOVAL
-0,77%
2.58
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,75%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,43%
1.444
ΑΒΕ
-1,02%
0.485
ΑΔΜΗΕ
-1,84%
2.395
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-3,72%
3.11
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.466
ΑΝΔΡΟ
-1,22%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-2,00%
10.3
ΑΣΚΟ
-2,23%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,28%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
-4,56%
6.7
ΑΤΤΔ
-11,11%
200
ΑΤΤΙΚΑ
-3,06%
2.22
ΒΙΟ
-3,80%
5.57
ΒΙΟΚΑ
+0,56%
1.785
ΒΙΟΣΚ
-3,13%
1.55
ΒΙΟΤ
+9,93%
0.332
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,58%
17.44
ΔΑΑ
-0,55%
7.578
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-4,09%
11.72
ΔΟΜΙΚ
-3,02%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,41%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-0,67%
1.49
ΕΕΕ
-1,60%
33.2
ΕΚΤΕΡ
-1,04%
1.524
ΕΛΒΕ
+1,83%
5.55
ΕΛΙΝ
-2,38%
2.05
ΕΛΛ
-1,11%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,39%
1.8
ΕΛΠΕ
-0,28%
7
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
-1,43%
1.798
ΕΛΧΑ
-1,95%
1.812
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
-2,51%
1.165
ΕΤΕ
-0,91%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.63
ΕΥΡΩΒ
-2,99%
1.95
ΕΧΑΕ
-2,45%
4.38
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
-3,28%
0.2805
ΙΛΥΔΑ
-2,64%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-1,28%
4.64
ΙΝΛΙΦ
-0,67%
4.42
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.06
ΙΝΤΕΚ
-2,28%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-6,22%
1.13
ΙΝΤΚΑ
-3,52%
2.88
ΚΑΡΕΛ
-1,72%
342
ΚΕΚΡ
-2,19%
1.34
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+0,97%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-0,24%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-1,58%
1.122
ΚΟΥΕΣ
+3,78%
5.76
ΚΡΙ
+1,89%
13.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
-0,26%
0.778
ΛΑΜΔΑ
-1,51%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
+14,04%
0.26
ΛΟΓΟΣ
+0,78%
1.29
ΛΟΥΛΗ
-0,35%
2.81
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,54%
3.68
ΜΕΝΤΙ
-2,59%
2.26
ΜΕΡΚΟ
+7,14%
45
ΜΙΓ
-2,99%
3.25
ΜΙΝ
-5,77%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,99%
20.66
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.66
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.62
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,62%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.65
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.05
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-2,00%
33.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
-2,05%
0.862
ΞΥΛΚ
-2,88%
0.27
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-1,85%
21.2
ΟΛΠ
-0,35%
28.4
ΟΛΥΜΠ
-1,99%
2.46
ΟΠΑΠ
-1,06%
15.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,24%
0.824
ΟΤΕ
-2,12%
15.72
ΟΤΟΕΛ
-1,60%
11.1
ΠΑΙΡ
+1,47%
0.968
ΠΑΠ
+0,44%
2.3
ΠΕΙΡ
-3,74%
3.73
ΠΕΡΦ
-4,19%
6.18
ΠΕΤΡΟ
-0,98%
8.12
ΠΛΑΘ
-1,44%
3.755
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-0,79%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,68%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.65
ΠΡΟΦ
-1,52%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-3,79%
1.65
ΣΑΡ
-0,54%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.337
ΣΙΔΜΑ
+0,93%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-1,57%
6.28
ΣΠΙ
-0,33%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.65
ΤΖΚΑ
+0,74%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,20%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.3
ΦΡΙΓΟ
-1,72%
0.228
ΦΡΛΚ
-0,92%
3.78
ΧΑΙΔΕ
-2,46%
0.595

Τουρισμός: Απογείωση αφίξεων, προσγείωση μέσης δαπάνης ανά ταξίδι

Και ενώ ξενοδοχεία και εστιατόρια βλέπουν δωμάτια και τραπέζια να μένουν άδεια, οι αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα είναι σημαντικά περισσότερες από πέρυσι. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, από την αρχή του έτους έως και τον Μάιο, διακινήθηκαν μέσω των ελληνικών αεροδρομίων περίπου 4 εκατομμύρια περισσότεροι επιβάτες από πέρυσι.

Στο σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων (Αεροδρόμιο Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος», 24 αεροδρόμια διαχείρισης ΥΠΑ, 14 περιφερειακά αεροδρόμια διαχείρισης Fraport Greece), το πρώτο πεντάμηνο του έτους, το σύνολο των διακινούμενων επιβατών (αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών εξωτερικού και εσωτερικού), έφτασε τα 18.057.033, έναντι 14.067.021 το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και 16.298.548 επιβατών το 2019. Πρόκειται δηλαδή για αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 28,4% σε σχέση με το 2022 και αύξηση 10,8% σε σχέση με το 2019.

Και ο Μάιος, μήνας όπου και πέρυσι δεν υπήρχαν ταξιδιωτικοί περιορισμοί, εμφανίζει αυξημένη επιβατική κίνηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΠΑ, ο φετινός Μάιος κατέγραψε αύξηση διακίνησης επιβατών κατά +14,6% σε σύγκριση με το 2022 και κατά +16,6% σε σύγκριση με το 2019, καθώς το 2023 διακινήθηκαν 6.841.825 επιβάτες, το 2022 διακινήθηκαν 5.970.289 και το 2019 διακινήθηκαν 5.868.304.

Να σημειωθεί επίσης, ότι η Fraport κάνει μια προσπάθεια να ενισχύσει την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, δίνοντας επιδότηση στις χρεώσεις των αεροδρομίων που κυμαίνεται από 25% έως 50%, ενθαρρύνοντας τους αερομεταφορείς να προγραμματίσουν την έναρξη του πτητικού τους έργου νωρίτερα ή ακόμα και την παράτασή του πέραν της περιόδου αιχμής. Το κίνητρο τίθεται σε εφαρμογή από τον Οκτώβριο του 2023 και θα αφορά στους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο, Μάρτιο και Απρίλιο.

Έρχονται περισσότεροι, ξοδεύουν λιγότερο

Ωστόσο, οι ταξιδιώτες έχουν να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις χώρες από τις οποίες προέρχονται, με αποτέλεσμα να προσπαθούν να περιορίσουν το κόστος των διακοπών είτε μένοντας λιγότερες μέρες στον προορισμό είτε ξοδεύοντας λιγότερα χρήματα κατά την παραμονή τους. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι η ζήτηση για καταλύματα που διαθέτουν κουζίνα είναι αυξημένη. Επιπλέον, η προσθήκη αρκετών νέων κλινών, τόσο σε ξενοδοχεία όσο και σε Airbnb, δημιουργεί πολύ μεγαλύτερο ανταγωνισμό -και τελικά χαμηλότερες πληρότητες από πέρυσι.

Η μείωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι φαίνεται και από τα στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου που δημοσίευσε χθες η Τράπεζα της Ελλάδος. Αν και τα στοιχεία αφορούν μέχρι και τον Απρίλιο, η εικόνα είναι ενδεικτική για το τι θα ακολουθήσει και τους επόμενους μήνες. Το τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου, η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 9,6%. Ευτυχώς η άνοδος της ταξιδιωτικής κίνησης ήταν μεγαλύτερη (+52,5%), «διασώζοντας» το σύνολο των ταξιδιωτικών εισπράξεων, οι οποίες σημείωσαν αύξηση κατά 411,7 εκατ. ευρώ (38%), αγγίζοντας σχεδόν το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ.

Σχολιάζοντας τα οικονομικά στοιχεία, ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, αναφέρει σε tweet του: «Αυτά είναι τα καλά νέα που πιστοποιούν τη δυναμική του τουρισμού και το ισχυρό αποτύπωμα σε κοινωνία και οικονομία. Δεν μπορούμε όμως να αγνοούμε τις προκλήσεις αυτής της ισχυρής ανοδικής τάσης. Χωρίς στρατηγική, διαχείριση προορισμών, βελτίωση υποδομών, εμπλουτισμό προϊόντων και σύγχρονη προώθηση, κινδυνεύουμε να πέσουμε θύματα της επιτυχίας μας. Μην ξεχνάμε αυτό που λέμε χρόνια: ο προορισμός είναι καλός για τους επισκέπτες του μόνο όταν είναι καλός για τους κατοίκους του. Και η ευθύνη γι’ αυτό ανήκει σε όλους: ιδιώτες, κυβέρνηση, τοπική αυτοδιοίκηση».

Πάνω η Αθήνα, κάτω η Μύκονος

Μια από τις καλύτερες χρονιές της σε ό,τι αφορά την τουριστική κίνηση φαίνεται ότι διανύει η Αθήνα, με βάση και τα στοιχεία των αφίξεων στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.
Συνολικά, κατά τους πέντε πρώτους μήνες του έτους, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 9,15 εκατ., αυξημένη κατά 39,9% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 5,9% σε σύγκριση με το 2019. Αναλυτικά, τόσο η εγχώρια, όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση, ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 29,9% και 45,1% αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 7,9 % και 4,9% αντίστοιχα.

Και οι επόμενοι μήνες προδιαγράφονται θετικοί για την πρωτεύουσα, όπως φαίνεται από τα στοιχεία του Airdata Tracker του ΙΝΣΕΤΕ. Οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για μέχρι τον Οκτώβριο είναι αυξημένες κατά 16,2%, σε επίπεδα πάνω από τα 8,1 εκατομμύρια.

Άλλωστε η Αθήνα «σκοράρει» 10η παγκοσμίως στη λίστα των προορισμών που σημείωσαν τις περισσότερες διαδικτυακές αναζητήσεις για ταξίδια αυτό το καλοκαίρι, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζει η ForwardKeys.

Μείωση ωστόσο παρουσιάζει η Μύκονος, με τις αεροπορικές αφίξεις το πρώτο πεντάμηνο να εμφανίζονται μειωμένες κατά 5,7% ενώ οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις σύμφωνα με το Airdata Tracker, είναι φέτος το καλοκαίρι μειωμένες κατά 17,1%.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!