Γ.Δ.
1280.11 +0,39%
ACAG
+2,52%
6.1
CENER
+1,72%
7.1
CNLCAP
+1,39%
7.3
DIMAND
-0,93%
10.7
OPTIMA
-0,64%
7.8
TITC
+0,41%
19.82
ΑΑΑΚ
0,00%
7.1
ΑΒΑΞ
+4,06%
1.59
ΑΒΕ
-0,77%
0.516
ΑΔΜΗΕ
+1,90%
2.14
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.715
ΑΛΜΥ
+1,92%
2.65
ΑΛΦΑ
-0,26%
1.556
ΑΝΔΡΟ
-0,30%
6.6
ΑΝΕΚ
-2,21%
0.266
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.3
ΑΡΑΙΓ
+0,70%
11.54
ΑΣΚΟ
+4,46%
2.34
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.3
ΑΤΕΚ
0,00%
0.33
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
6.4
ΑΤΤ
-0,36%
11.16
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.64
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,11%
5.48
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.83
ΒΙΟΣΚ
-0,44%
1.12
ΒΙΟΤ
0,00%
0.222
ΒΙΣ
0,00%
0.322
ΒΟΣΥΣ
+0,85%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-2,03%
1.69
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,15%
13.26
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.3
ΔΕΗ
+0,28%
10.83
ΔΟΜΙΚ
+0,85%
3.55
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,77%
0.334
ΕΒΡΟΦ
+5,83%
1.09
ΕΕΕ
+1,26%
25.77
ΕΚΤΕΡ
+4,76%
3.74
ΕΛΒΕ
+2,89%
4.98
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
-0,36%
0.558
ΕΛΙΝ
+0,43%
2.33
ΕΛΛ
+2,04%
15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,06%
2.225
ΕΛΠΕ
-0,39%
7.58
ΕΛΣΤΡ
-0,69%
2.89
ΕΛΤΟΝ
-0,47%
2.14
ΕΛΧΑ
+1,07%
1.89
ΕΝΤΕΡ
+1,93%
6.34
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.108
ΕΠΣΙΛ
-0,52%
9.65
ΕΣΥΜΒ
-0,47%
1.07
ΕΤΕ
-1,78%
6.17
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.3
ΕΥΔΑΠ
+3,45%
6
ΕΥΡΩΒ
-1,69%
1.6625
ΕΧΑΕ
+1,92%
5.31
ΙΑΤΡ
-1,11%
1.775
ΙΚΤΙΝ
-0,32%
0.468
ΙΛΥΔΑ
+0,37%
1.35
ΙΝΚΑΤ
+0,29%
3.48
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.4
ΙΝΛΟΤ
+2,34%
0.963
ΙΝΤΕΚ
-0,81%
6.14
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.45
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.39
ΙΝΤΚΑ
+0,93%
2.705
ΚΑΜΠ
0,00%
2.43
ΚΑΡΕΛ
+0,65%
310
ΚΕΚΡ
+6,12%
1.82
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.2
ΚΛΜ
+1,64%
1.24
ΚΟΡΔΕ
+0,37%
0.544
ΚΟΥΑΛ
-0,35%
0.57
ΚΟΥΕΣ
+3,48%
5.65
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,63%
9.44
ΚΤΗΛΑ
+1,08%
1.88
ΚΥΡΙΟ
-3,77%
1.02
ΛΑΒΙ
-1,66%
0.712
ΛΑΜΔΑ
+3,79%
6.85
ΛΑΜΨΑ
0,00%
29
ΛΑΝΑΚ
+2,72%
0.945
ΛΕΒΚ
0,00%
0.282
ΛΕΒΠ
-29,61%
0.252
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,74%
1.17
ΛΟΥΛΗ
+2,23%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.16
ΜΕΒΑ
-2,59%
3.76
ΜΕΝΤΙ
-1,47%
3.34
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46
ΜΙΓ
+2,78%
4.8
ΜΙΝ
+0,81%
0.496
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,32%
24.72
ΜΟΝΤΑ
+3,68%
1.69
ΜΟΤΟ
-1,61%
3.05
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.595
ΜΠΕΛΑ
+3,74%
24.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,66%
3.05
ΜΠΡΙΚ
-1,03%
1.92
ΜΠΤΚ
0,00%
0.53
ΜΥΤΙΛ
-0,38%
36.6
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.08
ΝΑΥΠ
-1,94%
1.01
ΞΥΛΚ
+0,89%
0.341
ΞΥΛΠ
0,00%
0.34
ΟΛΘ
+0,43%
23.2
ΟΛΠ
-0,22%
23.2
ΟΛΥΜΠ
+0,79%
2.55
ΟΠΑΠ
+1,02%
14.85
ΟΤΕ
-1,04%
13.33
ΟΤΟΕΛ
+2,46%
12.48
ΠΑΙΡ
0,00%
1.15
ΠΑΠ
0,00%
2.2
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.226
ΠΕΤΡΟ
-0,22%
8.96
ΠΛΑΘ
+0,72%
4.195
ΠΛΑΚΡ
-1,88%
15.7
ΠΡΔ
0,00%
0.39
ΠΡΕΜΙΑ
+1,03%
1.182
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
-0,91%
4.36
ΡΕΒΟΙΛ
-1,04%
1.9
ΣΑΡ
+2,17%
8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.1
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.0305
ΣΕΝΤΡ
-0,27%
0.366
ΣΙΔΜΑ
-1,26%
2.35
ΣΠΕΙΣ
-0,90%
6.64
ΣΠΙ
-4,15%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.18
ΤΕΝΕΡΓ
+1,59%
15.94
ΤΖΚΑ
+0,81%
1.86
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.07
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,44%
1.7848
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.197
ΦΙΕΡ
0,00%
0.396
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-1,33%
0.074
ΦΡΛΚ
+1,45%
4.21
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Απορρυπαντικά: Η πρωτιά στις ανατιμήσεις και τα… παρατράγουδα

Τα είδη οικιακής φροντίδας και ειδικότερα τα απορρυπαντικά είναι η κατηγορία με τη μεγαλύτερη αύξηση τζίρου στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και ταυτόχρονα είναι η κατηγορία με τις υψηλότερες ανατιμήσεις, που κυμαίνονται σε διψήφιο ποσοστό, πάνω και από τα γαλακτοκομικά.

Είναι ενδεικτικό ότι στα παραπάνω είδη παρατηρήθηκαν συνολικά αυξήσεις τιμών κατά μέσο όρο 12,3%, με βάση τις πωλήσεις τους στα σούπερ μάρκετ το α’ εξάμηνο του 2023 (στοιχεία Circana). Δηλαδή, η τιμή ανά μονάδα προϊόντος αυξήθηκε από 2,37 ευρώ το 2022 σε 2,66 ευρώ το 2023. Ειδικά στα απορρυπαντικά και στα καθαριστικά του σπιτιού οι τιμές είναι αυξημένες κατά 14%, πάνω δηλαδή και από τα γαλακτοκομικά, όπου μεσοσταθμικά οι αυξήσεις κυμάνθηκαν σε 13,4%, στο α’ εξάμηνο.

Ως προς το ποσοστό ανατιμήσεων, μετά την κατηγορία των απορρυπαντικών και των άλλων ειδών για τη φροντίδα του σπιτιού, ακολουθεί η κατηγορία των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς, με αύξηση 9,8% ανά μονάδα προϊόντος, και μετά τα τρόφιμα με 9,3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι όταν μιλάμε για αυξήσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ, το ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως στα τρόφιμα και μετά σε άλλα αγαθά, καθώς πρόκειται για το 76,3% της αξίας αγοράς. Όμως δεν είναι καθόλου αμελητέα η συμπεριφορά των τιμών στο 11,2% της αγοράς, που είναι το μερίδιο των προϊόντων προσωπικής υγιεινής, και στο 9,9% των ειδών για τη λάτρα του νοικοκυριού (με ένα 2,5% να αντιστοιχεί σε άλλα καταναλωτικά αγαθά). Ας ληφθεί δε υπόψη ότι στις συγκεκριμένες κατηγορίες δραστηριοποιούνται κατά βάση οι ίδιες εταιρείες, κάποιες εγχώριες, αλλά και πολυεθνικές με ισχυρά brands, όπως η P&G (με προϊόντα από τα Pampers, Αlways και Gillette μέχρι Tide, Ariel και Lenor) και η Unilever (με brands όπως Dove, AIM, Cajoline, Cif, KLINEX, Skip κ.λπ.).

Στις δύο παραπάνω κατηγορίες, προσωπικής υγιεινής και φροντίδας σπιτιού, οι πωλήσεις αναπτύσσονται με ρυθμό 10,6% και 10,8% αντίστοιχα, λίγο πάνω δηλαδή από το 9,2% του ρυθμού ανάπτυξης της κατηγορίας των τροφίμων (α’ εξάμηνο 2023, Circana), όταν στο σύνολο της περσινής χρονιάς η κατάταξη ήταν εντελώς διαφορετική: οι πωλήσεις στα τρόφιμα αυξήθηκαν 8,4% και ακολούθησαν τα είδη προσωπικής υγιεινής με 4,8% και μετά τα απορρυπαντικά και τα άλλα είδη για τη φροντίδα του σπιτιού με 3,5%. Την ίδια στιγμή, η πτώση στον όγκο πωλήσεων επιβραδύνεται για τα απορρυπαντικά το 2023 σε -1,3% από -4,2% που ήταν στο τέλος της περσινής χρονιάς, ενώ στα είδη προσωπικής φροντίδας έχουμε θετικό πρόσημο, ήτοι 0,7%, από πτώση 3,6% στο σύνολο του περσινού έτους. Όσο για τα τρόφιμα, στο α’ εξάμηνο παρατηρείται ότι οι πωλήσεις σε όγκο είναι ακριβώς στα περσινά επίπεδα. Διαπιστώνεται ότι οι προμηθευτές σε τρόφιμα και απορρυπαντικά συναγωνίζονται στις προσφορές και εκπτώσεις, σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους όσο ο πληθωρισμός πιέζει τα εισοδήματα και οδηγεί τους καταναλωτές σε πιο μετρημένες αγορές, με προτίμηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Πάντως, αυτόν τον καιρό τα απορρυπαντικά ακριβαίνουν και σε άλλες αγορές, αν και, όπως ανέδειξε έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού το 2022, στην Ελλάδα κάποια προϊόντα της κατηγορίας τα πληρώνουμε έως και 360% ακριβότερα συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης.

Πληθωρισμός κερδών και… κόστος

Οι μητρικές κολοσσών της παγκόσμιας αγοράς καταναλωτικών αγαθών, όπως η Unilever και η P&G, είχαν προειδοποιήσει από την αρχή του έτους για νέες αυξήσεις τιμών και πλέον ανακοινώνουν οικονομικά μεγέθη που εκπλήσσουν θετικά τους αναλυτές, χάρη στην πολιτική αυτήν. Οι διοικήσεις των εταιρειών αποδίδουν τις αυξήσεις τιμών στις επενδύσεις στην καινοτομία και στην εκτόξευση του βιομηχανικού κόστους, το οποίο απορροφούν σε μεγάλο βαθμό, ενώ επισημαίνουν και την αβεβαιότητα για την εξέλιξη των τιμών σε πρώτες ύλες και ενέργεια. Είναι σαφές ότι οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των πληθωριστικών πιέσεων, καθώς τα κόστη έχουν αυξηθεί, ως αποτέλεσμα της διαταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα, που προκάλεσε η πανδημία και ενέτεινε ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία. Πολλές εταιρείες αντιδρούν, αυξάνοντας τις τιμές, αλλά από την άλλη μεριά τα αυξανόμενα εταιρικά κέρδη τις «ενοχοποιούν» για τα υψηλά επίπεδα πληθωρισμού κερδών και την κρίση κόστους ζωής, που πλήττει τους ανθρώπους σε πολλά μέρη του κόσμου.

Και το ζητούμενο είναι αν οι μεγάλοι κατασκευαστές θα συνεχίσουν ες αεί να παράγουν τζίρο και κέρδη, συντηρώντας την πιστότητα των καταναλωτών στις μάρκες τους με επενδύσεις σε προωθητικές ενέργειες. Το 2024 φέρνει αβεβαιότητες για την οικονομία. Οικονομικοί αναλυτές και επιχειρηματικοί παράγοντες σε όλη την Ευρώπη εκφράζουν επιφυλάξεις για το αν οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να μένουν πιστοί στα δημοφιλή brands.

Ωστόσο, και πάλι οι μεγάλοι παίκτες θα είναι ρυθμιστές της αγοράς, λόγω της ισχυρής διαπραγματευτικής δύναμης που έχουν με τα σούπερ μάρκετ, αλλά και της μεγάλης γκάμας των προϊόντων που διαθέτουν στα ράφια των αλυσίδων, με premium, αλλά και πιο προσιτά brands σε πολλές κατηγορίες, που τους δίνει ευελιξία κινήσεων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!