Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Εθνικές Οδοί: Πιο κοντά στο πορτογαλικό μοντέλο για τις αυξήσεις στα διόδια

Περισσότερο διαλλακτικοί εμφανίστηκαν χθες κύκλοι του υπουργείου Υποδομών για τις συζητήσεις με τις εταιρείες παραχώρησης των οδικών αξόνων για τις αυξήσεις στα διόδια. Αν και άφησαν ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα, ακόμα και αυτό της μείωσης ΦΠΑ από 24% σε 13%, όλα δείχνουν πως είναι περισσότερο πιθανό ένα μοντέλο αντίστοιχο με αυτό της Πορτογαλίας, στην οποία οι αυξήσεις διοδίων επιμερίστηκαν σε τρεις χρονιές. Αντί για το 10% που έπρεπε να γίνει φέτος, λόγω του υψηλού πληθωρισμού του 2022, ένα τμήμα της αύξησης έγινε μέσα στη φετινή χρονιά και το υπόλοιπο θα γίνει το 2024 και το 2025, οπότε και ο πληθωρισμός αναμένεται να είναι μικρότερος. Έτσι και οι επιβαρύνσεις στους χρήστες των οδικών αξόνων θα κατανεμηθούν σε τρία χρόνια.

Το υπουργείο, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, περιμένει «εντός ωρών ή ημερών» τις τελικές προτάσεις των εταιρειών που διαχειρίζονται τις έξι συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών οδών, προκειμένου να αρχίσει ένας νέος γύρος συζητήσεων, ώστε να βρεθεί μια κοινή φόρμουλα. Ειδικά για τη μείωση του ΦΠΑ στο 13%, αναφέρθηκε πως θα επιβαρύνει το κρατικό ταμείο κατά περίπου 69 εκατ. ευρώ. Τονίστηκε πως μια τέτοια μείωση θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην περίπτωση που οδηγούσε σε αναλογική μείωση των διοδίων και όχι σε απορρόφηση τμήματος της αύξησης, που υπολογίζεται σε 12% για το 2023 με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του περσινού Σεπτεμβρίου. Μια μείωση του ΦΠΑ δεν αποκλείστηκε, αλλά θεωρείται μη επαρκής λύση.

Σημειώνεται πως οι παραχωρησιούχοι ζητούν και αποζημίωση περίπου 45 εκατ. ευρώ επειδή δεν εφάρμοσαν την αύξηση από αρχές του 2023, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης. Το πάγωμα τιμών στα διόδια είχε ζητηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, λόγω των βουλευτικών εκλογών του Ιουνίου, και τώρα οι αυξήσεις πάνε συνεχώς προς τα πίσω, λόγω των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών…

Χθες οι κύκλοι του υπουργείου παραδέχθηκαν πως οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν ετήσια αναπροσαρμογή των διοδίων με βάση τον πληθωρισμό της προηγούμενης χρονιάς. Συνεπώς οι παραχωρησιούχοι, όπως τονίστηκε, μπορούν τον επόμενο χρόνο να προχωρήσουν σε σωρευτικές αυξήσεις (για δύο χρονιές) αν δεν βρεθεί φόρμουλα συνεννόησης. Οι ίδιοι κύκλοι παραδέχθηκαν πως αν υπάρξει επίσημη κυβερνητική απόφαση για πάγωμα τιμών στα διόδια, τότε παραβιάζονται οι συμβάσεις και οι εταιρείες μπορούν να προχωρήσουν στη διεκδίκηση αποζημιώσεων. Εξήγησαν, επίσης, πως σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν γίνει αυξήσεις στα διόδια, αφού σχεδόν όλες οι συμβάσεις παραχώρησης περιέχουν ρήτρα σύνδεσης με τον πληθωρισμό. Τέλος, τονίστηκε πως έχουν υπάρξει αυξήσεις σε άλλους κλάδους των μεταφορών (π.χ. ακτοπλοΐα, αεροπορικές εταιρείες κ.λπ.) και πως έχει αυξηθεί σημαντικά το κόστος καυσίμων.

Στο υπουργείο Υποδομών κατεβάζουν τους τόνους, παραδεχόμενοι πως αν η διαμάχη φτάσει στα άκρα, τότε θα πρέπει να είναι έτοιμοι για δικαστική διαμάχη με τις εταιρείες παραχώρησης. Ειδικά όταν είναι νωπές οι μνήμες από τις αλλαγές στις συμβάσεις που έγιναν το 2013, προκειμένου να επανεκκινήσουν τότε τα έργα που είχαν σταματήσει λόγω της οικονομικής κρίσης. Ταυτόχρονα, τονίζουν πως και οι εταιρείες δείχνουν με τη στάση τους (δεν προχώρησαν σε μονομερείς αυξήσεις στα διόδια) πως δεν θέλουν να συγκρουστούν με την κυβέρνηση και να εμπλακούν σε δικαστικούς αγώνες. Αντίθετα, επιδιώκουν συμβιβαστική φόρμουλα, με επιμερισμό του κόστους της αυξήσεων, λόγω πληθωρισμού, μεταξύ Δημοσίου, παραχωρησιούχων και χρηστών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!