Γ.Δ.
1454.98 +1,38%
ACAG
+0,61%
6.6
CENER
+0,66%
7.57
CNLCAP
+4,43%
8.25
DIMAND
-0,73%
9.54
OPTIMA
+3,89%
10.68
TITC
+2,49%
28.8
ΑΑΑΚ
+0,72%
7
ΑΒΑΞ
+2,60%
1.498
ΑΒΕ
+0,86%
0.471
ΑΔΜΗΕ
+0,91%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-1,60%
0.925
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+1,04%
1.648
ΑΝΔΡΟ
+0,88%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-0,98%
12.14
ΑΣΚΟ
-1,52%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+1,63%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,50%
8.1
ΑΤΤ
+0,45%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
+1,69%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,16%
5.67
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+1,59%
1.28
ΒΙΟΤ
+2,19%
0.28
ΒΙΣ
-5,00%
0.19
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,21%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,48%
16.5
ΔΑΑ
-0,81%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,59%
11.48
ΔΟΜΙΚ
+1,41%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,72%
0.355
ΕΒΡΟΦ
-0,30%
1.675
ΕΕΕ
+1,63%
29.94
ΕΚΤΕΡ
-0,22%
4.55
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,25%
2.43
ΕΛΛ
0,00%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,15%
2.62
ΕΛΠΕ
+1,33%
8.375
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.44
ΕΛΤΟΝ
-3,47%
1.78
ΕΛΧΑ
+1,26%
1.928
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.85
ΕΠΙΛΚ
-1,90%
0.155
ΕΠΣΙΛ
+18,81%
12
ΕΣΥΜΒ
+3,25%
1.27
ΕΤΕ
+1,85%
7.7
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,51%
2.02
ΕΧΑΕ
+1,77%
5.18
ΙΑΤΡ
0,00%
1.615
ΙΚΤΙΝ
+0,46%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+10,61%
1.72
ΙΝΚΑΤ
+1,71%
5.05
ΙΝΛΙΦ
+3,75%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+0,71%
1.134
ΙΝΤΕΚ
+1,45%
6.29
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,91%
4.44
ΙΝΤΕΤ
+4,35%
1.32
ΙΝΤΚΑ
+2,02%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-1,56%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,32%
1.59
ΚΟΡΔΕ
+8,24%
0.552
ΚΟΥΑΛ
+3,36%
1.416
ΚΟΥΕΣ
+8,70%
6
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,45%
10.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-1,07%
1.385
ΛΑΒΙ
+3,61%
0.86
ΛΑΜΔΑ
+2,20%
6.97
ΛΑΜΨΑ
+1,21%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.13
ΛΕΒΚ
-2,86%
0.34
ΛΕΒΠ
+16,07%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,16%
1.42
ΛΟΥΛΗ
+3,77%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
+2,53%
4.06
ΜΕΝΤΙ
+4,53%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+2,13%
4.07
ΜΙΝ
-1,55%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,08%
26.62
ΜΟΝΤΑ
+0,33%
3.07
ΜΟΤΟ
+1,17%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,56%
28.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.95
ΜΠΤΚ
+6,67%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,74%
38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+0,98%
1.035
ΞΥΛΚ
-4,71%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,03%
0.34
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,89%
22.3
ΟΛΠ
+2,06%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.9
ΟΠΑΠ
+0,86%
16.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,02%
0.892
ΟΤΕ
+0,84%
14.34
ΟΤΟΕΛ
+0,79%
12.8
ΠΑΙΡ
+1,67%
1.22
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,50%
3.98
ΠΕΤΡΟ
+0,94%
8.62
ΠΛΑΘ
+2,38%
4.09
ΠΛΑΚΡ
-0,65%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,52%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+3,14%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+0,32%
1.59
ΣΑΡ
+1,73%
11.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.379
ΣΙΔΜΑ
+1,01%
2
ΣΠΕΙΣ
-1,26%
7.84
ΣΠΙ
-1,39%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,72%
18.23
ΤΖΚΑ
-0,60%
1.65
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,59%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,37%
0.371
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
+2,55%
0.322
ΦΡΛΚ
-1,57%
4.07
ΧΑΙΔΕ
-0,71%
0.695

Αλυσίδες καφέ: Τα ισχυρά brands, οι νέοι παίκτες και η κάθοδος των βορείων

Η αύξηση της τουριστικής κίνησης και τα υψηλά επίπεδα κατανάλωσης καφέ εκτός σπιτιού από Έλληνες καταναλωτές «πριμοδοτούν» τη δραστηριότητα των αλυσίδων καφέ και, παρά τις αλλεπάλληλες κρίσεις που επιβάρυναν τον κλάδο της καφεστίασης, ενθαρρύνουν την τοποθέτηση στην αγορά νέων σημάτων.

Έτσι, εκτός από τα εδραιωμένα σήματα, όπως Flocafé, Coffee Island, Mikel κ.ά., από την περίοδο της υπερδεκαετούς κρίσης, που συνέπεσε με την άνθηση του 3ου κύματος καφέ και μετέπειτα, αναπτύχθηκαν νέες επιχειρήσεις, ειδικά σε πόλεις με πολλή νεολαία (με πανεπιστήμια και ΤΕΙ, όπως η Πάτρα, η Ξάνθη, η Λάρισα κ.ά.). Τα νέα σήματα ενίσχυσαν τον ανταγωνισμό, οδηγώντας τους μεγάλους παίκτες σε επενδύσεις rebranding, γεωγραφική επέκταση σε σημεία εμπορικού ενδιαφέροντος, εξαγορές μικρότερων δικτύων και ανάπτυξη νέων concepts και νέων υπηρεσιών.

Υπενθυμίζεται ότι την αγορά άνοιξε ουσιαστικά η αλυσίδα Flocafé του ομίλου εστίασης της Vivartia, που εγκαινίασε το πρώτο της κατάστημα στην Αθήνα το 1994 και ακολούθησε τα τελευταία χρόνια το νεότερο σήμα Flocafe Espresso Room. Σημειώνεται ότι το 1994 εγκαινίασε την παρουσία της και η Coffeeway στο Κολωνάκι. Επίσης, το 2002 ήρθαν τα Starbucks, η αμερικανική εταιρεία που δοκιμάζει τις αντοχές της σήμερα στην τοπική αγορά, καθώς εκκρεμεί η ανανέωση της σύμβασης εκμετάλλευσης του σήματος από την οικογένεια Μαρινόπουλου (Παναγιώτη και Στέφανο), που βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις τον τελευταίο χρόνο τόσο με την πολυεθνική, όσο και με τις δανείστριες τράπεζες. Η μητρική Starbucks ιδρύθηκε τo 1971, εγκαινιάζοντας το 2ο κύμα καφέ, τότε που περάσαμε από την κατανάλωση καφέ στο σπίτι στον σερβιρισμένο φρεσκοκαβουρδισμένο καφέ. Σηματοδότησε την ανάπτυξη μεγάλων παγκόσμιων αλυσίδων καφέ, τάση που ήρθε μερικές δεκαετίες αργότερα στην Ελλάδα.

Έτσι, η Coffee Island, που σήμερα διαθέτει δίκτυο που πλησιάζει τα 500 σημεία σε Ελλάδα κι εξωτερικό, άνοιξε το πρώτο καφεκοπτείο στην Πάτρα το 1999, ενώ το 2009 ήταν που λάνσαρε υπηρεσίες takeaway (coffee on-the-go), υιοθετώντας το σημερινό concept, που συνδυάζει το καφεκοπτείο με το espresso bar. Ένα άλλο δημοφιλές brand, η Mikel, ξεκίνησε από τη Λάρισα, όπου εγκαινίασε το πρώτο της κατάστημα το 2008, ενώ την ίδια χρονιά άνοιξε και το πρώτο κατάστημα της επίσης λαρισινής αλυσίδας Bruno Coffee Stores. Μια χρονιά αργότερα, το 2009, άνοιξε το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας Coffee Lab στη Χαλκίδα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις αρχές της χιλιετίας, με την έλευση του 3ου κύματος καφέ και την εστίαση στην αλυσίδα αξίας του καφέ, στους παραγωγούς και στην ποιότητα του προϊόντος, υφιστάμενα σήματα έδωσαν χώρο στη νέα τάση, ενώ εμφανίστηκαν στην αγορά και νέα σήματα-πρεσβευτές της νέας τάσης, που έγινε πιο αισθητή στην τοπική αγορά γύρω στο 2010. Μια τέτοια περίπτωση θεωρείται η Coffee Lab. Έκτοτε ακολούθησαν άλλα δύο κύματα καφέ, το 4ο, με επίκεντρο την επιστήμη του καφέ, και το 5ο, με εστίαση στη συνολική εμπειρία του καταναλωτή και ειδικά της νέας γενιάς, millennials και gen Z.

Αλυσίδες καφέ όπως οι παραπάνω χαίρουν σήμερα υψηλής αναγνωρισιμότητας λόγω του μεγάλου αποτυπώματός τους εντός και εκτός των τειχών, καθώς πολλές έχουν αναπτύξει ισχυρή παρουσία και στο εξωτερικό, αξιοποιώντας ως εργαλείο επέκτασης το franchising. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι στην πλειονότητά τους έχουν μεγαλύτερη έκθεση στην Αττική, καθώς στη Βόρεια Ελλάδα αναπτύσσονται και τοπικά σήματα, όπως ο όμιλος Today Group, που άνοιξε το πρώτο κατάστημα Today Stores το 2003 στον χώρο της μικρής λιανικής και το 2011 το πρώτο Todaylicious, κάνοντας ντεμπούτο στον χώρο της εστίασης και του καφέμ για να ακολουθήσει το concept Today’s Delicious Stores. Τοπικής εμβέλειας είναι και η Seven2Seven, με παρουσία στην αγορά από το 2011 και επίκεντρο τον καφέ και τα μικρογεύματα, η οποία εξαγοράστηκε πέρυσι από την αλυσίδα Γρηγόρης, με δραστηριότητα ευρύτερα στην καφεστίαση από το 1972. Σε άλλα σήματα, σημειώνεται η The Espressonist Coffee Company από την Ξάνθη, που εγκαινίασε το πρώτο της κατάστημα το 2011, ενώ στη Θεσσαλονίκη έχει αναπτυχθεί σημαντικά και η Bruno, η οποία έχει μεν επίκεντρο τη Λάρισα, όπως αναφέρθηκε, αλλά έχει αναπτύξει σημαντικά το δίκτυό της στους γειτονικούς νομούς μέχρι τα βόρεια. Σημειώνεται ότι στη Λάρισα, εν έτει 1998, εγκαινίασε τη δραστηριότητά της και η αλυσίδα De Tox, που επεκτάθηκε στους γύρω νομούς, φτάνοντας σταδιακά μέχρι τη Θεσσαλονίκη και τον Έβρο, ενώ έχει τοποθετήσει το σήμα της και στην πρωτεύουσα.

Με μικρότερο δίκτυο η Baristas Coffee, επεκτείνεται επίσης στην Αττική, έχοντας εγκαινιάσει δραστηριότητα το 2014 στα Φάρσαλα. Την ίδια χρονιά άρχισε και η δραστηριότητα της Caffeine Roastery Superfoods, με αφετηρία την Ξάνθη. Η Baristi Speciality Coffee ξεκίνησε από την Αμφιάλη και άνοιξε το πρώτο της κατάστημα franchise το 2015 στον Πειραιά. Σημειώνονται επίσης η Coffee Berry, με δραστηριότητα από το 2016, η Coffee Dive, που υπόσχεται εκλεκτές ποικιλίες καφέ απ’ όλο τον κόσμο, τα καφεκοπτεία Λουμίδη, που έχουν μπει στον καφέ take away με Coffee Brew Bar, ενώ πιο νέα και ανερχόμενη είναι η αλυσίδα IL Toto, που αντιπροσωπεύει σύμφωνα με τα στελέχη της το 5ο κύμα καφέ κι έχει την αφετηρία της στο Αιγάλεω. Ιδρύθηκε το 2017 με αρχική δραστηριότητα την παραγωγή και το χονδρεμπόριο καφέ, με εργοστάσιο καφεκοπτείου στο Περιστέρι.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!