Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Στον αέρα έργα άνω των 5 δισ. λόγω προσφυγών και αντιδράσεων

Με το ενδεχόμενο μεγάλων καθυστερήσεων βρίσκονται αντιμέτωπα, λόγω δικαστικών προσφυγών και τοπικών αντιδράσεων, μερικά από τα μεγαλύτερα έργα που είτε έχουν υπογραφεί την τελευταία διετία, είτε είναι στο τελικό στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Πρόκειται για έργα συνολικού ύψους άνω των 5 δισ. ευρώ, που αποτελούν δηλαδή περισσότερο από το ένα τρίτο του συνολικού ανεκτέλεστου υπόλοιπου των πέντε μεγαλύτερων εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων. Όπως έγραψε προ ημερών το powergame.gr, αυτές οι καθυστερήσεις αποτυπώνονται ήδη στα οικονομικά αποτελέσματα των τεχνικών εταιρειών, αφού οι τρεις από τους πέντε ομίλους είχαν πτώση εσόδων στο πρώτο εξάμηνο μιας χρονιάς που έπρεπε να τρέχουν τα εργοτάξια.

Η ανησυχία της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για την τύχη αυτών των έργων, λόγω και των αλλαγών σε περιφερειάρχες και δημάρχους μετά τις πρόσφατες εκλογές, αποτυπώθηκε στις δηλώσεις του υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα και του υφυπουργού Νίκου Ταχιάου στις αρχές της εβδομάδας.

Ο κατάλογος των μεγάλων έργων που βρίσκονται ήδη αντιμέτωπα με προσφυγές και αντιδράσεις ξεκινά από το εν εξελίξει έργο της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας έχουν κατατεθεί προσφυγές για τους σταθμούς σε Εξάρχεια και Πάρκο Ριζάρη (Ευαγγελισμός). Θετική εξέλιξη θεωρείται, πάντως, η πρόσφατη δήλωση του νέου δημάρχου Αθηναίων Χάρη Δούκα υπέρ της κατασκευής του σταθμού Εξαρχείων καθώς κάποιοι θεωρούσαν πως τηρεί επαμφοτερίζουσα στάση.

Προσφυγή με στόχο να μεγαλώσει το υπόγειο τμήμα έχουν καταθέσει τοπικές αρχές στο έργο επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στην εθνική οδό για το οποίο έχει μειοδοτήσει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat. Ο χρόνος υπογραφής της σύμβασης εξαρτάται από την ολοκλήρωση της δικαστικής υπόθεσης μετά την προσφυγή του δήμου Νέου Ηρακλείου. Το έργο, προϋπολογισμού άνω των 320 εκατ. ευρώ, θεωρείται κρίσιμο για την αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού, μεταξύ των κόμβων Λεωφόρου Κηφισίας και Μεταμόρφωσης.

Αντιμέτωπος με δύο προσφυγές, από τους δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου επί των περιβαλλοντικών όρων με στόχο αλλαγές στη χάραξη της παράκαμψης δύο πόλεων βρίσκεται και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ). Ο διαγωνισμός για τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο (με προαίρεση την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά) βρίσκεται στο τελικό στάδιο και εντός των προσεχών εβδομάδων αναμένονται οι οικονομικές προσφορές. Στο διαγωνισμό, ύψους περί τα 1,75 δισ. ευρώ, συμμετέχουν η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Mytilineos, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Egis Project – Meridiam και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Σχεδόν ένα χρόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) δεν έχει πέσει ούτε φτυαριά στο έργο της Ανατολικής Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης με το υπερυψωμένο τμήμα (flyover), ύψους περί τα 400 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Mytilineos και αυτή την περίοδο καταβάλλεται προσπάθεια ώστε να αρχίσουν οι εργασίες μέσα στον επόμενο μήνα. Σημειώνεται πως εκτός από τους αναδόχους, έχουν ήδη αρχίσει να ανησυχούν και οι τράπεζες οι οποίες συμφώνησαν να χρηματοδοτήσουν το έργο ΣΔΙΤ με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης εντός τετραετίας. Τις τελευταίες εβδομάδες έχουν γίνει απανωτές συσκέψεις με φορείς της Θεσσαλονίκης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόσθετο κυκλοφοριακό βάρος που θα φέρουν οι εργασίες στο «flyover» με πρόσθετες λεωφορειακές γραμμές, με κινητοποίηση της Τροχαίας, κ.λπ. Οι νέοι δήμαρχοι σε περιοχές της Θεσσαλονίκης θα κληθούν να διαχειριστούν και αυτή την «καυτή πατάτα».

Οι προσφυγές και οι αντιδράσεις είναι το ένα μέτωπο του υπουργείου Υποδομών. Το άλλο αφορά τις διαιτησίες στις οποίες προσφεύγουν οι εργολάβοι λόγω της μεγάλης αύξησης των υλικών σε σχέση με τις τιμές που προβλέπουν οι συμβάσεις πολλών έργων.

Ήδη υπάρχουν σε εξέλιξη διαιτησίες μεταξύ του δημοσίου και κοινοπραξιών όπως, για παράδειγμα, για τον άξονα Πάτρα – Πύργος όπου η Ολυμπία Οδός ζητεί 90 εκατ. ευρώ επιπλέον. Οι προσφυγές, το αυξημένο κόστος έναντι των προϋπολογισμών και οι εκκρεμότητες με την εξεύρεση χρηματοδότησης οδηγούν σε συνεχείς παρατάσεις της έναρξης ή καθυστερήσεις στην κατασκευή πλήθους έργων και την εξέλιξη μεγάλων διαγωνισμών όπως στα σιδηροδρομικά έργα. Ειδικά στα τελευταία, έχει πλέον επισημοποιηθεί πως οι έξι διαγωνισμοί που προκήρυξε πέρυσι το υπουργείο Υποδομών θα προχωρήσουν με διαφορετικές ταχύτητες, ενώ κάποιοι (βλέπε επέκταση προαστιακού προς Ραφήνα) οδεύουν προς τις ελληνικές καλένδες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!