Γ.Δ.
1422.75 -0,14%
ACAG
0,00%
6
CENER
+2,78%
7.39
CNLCAP
-2,55%
7.65
DIMAND
+1,11%
10.05
OPTIMA
+0,93%
7.6
TITC
+0,95%
26.5
ΑΑΑΚ
0,00%
7.6
ΑΒΑΞ
-0,12%
1.672
ΑΒΕ
-1,57%
0.5
ΑΔΜΗΕ
+2,19%
2.33
ΑΚΡΙΤ
+0,98%
1.03
ΑΛΜΥ
-0,37%
2.71
ΑΛΦΑ
-0,89%
1.7215
ΑΝΔΡΟ
+0,86%
7.04
ΑΡΑΙΓ
+1,27%
12.74
ΑΣΚΟ
0,00%
2.59
ΑΣΤΑΚ
+1,75%
11.65
ΑΤΕΚ
0,00%
0.344
ΑΤΡΑΣΤ
+0,70%
7.15
ΑΤΤ
+0,93%
10.9
ΑΤΤΙΚΑ
-0,44%
2.28
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,17%
6.07
ΒΙΟΚΑ
-0,36%
2.74
ΒΙΟΣΚ
+2,02%
1.265
ΒΙΟΤ
0,00%
0.398
ΒΙΣ
0,00%
0.246
ΒΟΣΥΣ
+0,89%
2.28
ΓΕΒΚΑ
-0,82%
1.81
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,70%
14.34
ΔΑΑ
-1,03%
8.61
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.8
ΔΕΗ
-1,08%
11.93
ΔΟΜΙΚ
-2,62%
4.46
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,78%
0.344
ΕΒΡΟΦ
+1,20%
1.69
ΕΕΕ
-1,96%
28.51
ΕΚΤΕΡ
+1,25%
4.04
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+1,28%
2.37
ΕΛΛ
+1,05%
14.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,37%
2.675
ΕΛΠΕ
-2,26%
8.22
ΕΛΣΤΡ
+1,55%
2.62
ΕΛΤΟΝ
+1,02%
1.98
ΕΛΧΑ
-1,55%
2.225
ΕΝΤΕΡ
+1,90%
7.52
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.15
ΕΠΣΙΛ
+0,59%
10.24
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.145
ΕΤΕ
-0,47%
7.21
ΕΥΑΠΣ
+0,60%
3.33
ΕΥΔΑΠ
+2,54%
5.66
ΕΥΡΩΒ
-0,05%
1.9105
ΕΧΑΕ
+1,82%
5.59
ΙΑΤΡ
0,00%
1.8
ΙΚΤΙΝ
-2,08%
0.517
ΙΛΥΔΑ
+0,37%
1.345
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.5
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.02
ΙΝΛΟΤ
-1,28%
1.234
ΙΝΤΕΚ
-0,77%
6.43
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+1,01%
4.02
ΚΑΜΠ
-4,22%
2.27
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
-0,63%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.04
ΚΛΜ
-2,44%
1.6
ΚΟΡΔΕ
+3,33%
0.62
ΚΟΥΑΛ
+4,34%
0.866
ΚΟΥΕΣ
+1,25%
5.68
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,46%
10.85
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.77
ΚΥΡΙΟ
+0,42%
1.205
ΛΑΒΙ
+2,17%
0.94
ΛΑΜΔΑ
+0,96%
6.825
ΛΑΜΨΑ
0,00%
29.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
0,00%
0.32
ΛΕΒΠ
0,00%
0.318
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.9
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.16
ΜΕΒΑ
+0,49%
4.1
ΜΕΝΤΙ
+0,98%
3.1
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.8
ΜΙΓ
-1,36%
4.34
ΜΙΝ
+1,45%
0.7
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,27%
27
ΜΟΝΤΑ
0,00%
2.6
ΜΟΤΟ
+0,34%
2.96
ΜΟΥΖΚ
-1,76%
0.835
ΜΠΕΛΑ
+0,59%
27.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.34
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.93
ΜΠΤΚ
-9,56%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+0,89%
36.32
ΝΑΚΑΣ
-2,78%
2.8
ΝΑΥΠ
+0,89%
1.13
ΞΥΛΚ
-0,26%
0.385
ΞΥΛΠ
0,00%
0.384
ΟΛΘ
-0,45%
21.9
ΟΛΠ
-0,19%
25.8
ΟΛΥΜΠ
+0,72%
2.81
ΟΠΑΠ
+1,36%
17.1
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.905
ΟΤΕ
-1,86%
13.7
ΟΤΟΕΛ
+0,59%
13.58
ΠΑΙΡ
-0,76%
1.31
ΠΑΠ
+0,83%
2.44
ΠΕΙΡ
-2,06%
3.986
ΠΕΤΡΟ
-0,20%
9.78
ΠΛΑΘ
-0,36%
4.175
ΠΛΑΚΡ
-1,90%
15.5
ΠΡΔ
+3,66%
0.34
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+4,07%
4.35
ΡΕΒΟΙΛ
+0,86%
1.76
ΣΑΡ
+3,38%
9.48
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,40%
0.053
ΣΕΝΤΡ
+3,17%
0.39
ΣΙΔΜΑ
+7,31%
2.35
ΣΠΕΙΣ
+2,14%
7.64
ΣΠΙ
+1,56%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.21
ΤΕΝΕΡΓ
-0,54%
16.5
ΤΖΚΑ
+0,59%
1.71
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,47%
1.688
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.2
ΦΙΕΡ
0,00%
0.404
ΦΛΕΞΟ
+1,23%
8.25
ΦΡΙΓΟ
+0,60%
0.336
ΦΡΛΚ
+0,70%
4.29
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.8

Παγίδα για χιλιάδες επιχειρήσεις στις αιτήσεις για την επιστρεπτέα

Σοβαρά προβλήματα με την χρηματοδότηση και την έγκριση επενδυτικών σχεδίων τους αντιμετωπίζουν χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξαιτίας της επιλογής τους να αιτηθούν τα ποσά της Επιστρεπτέας Προκαταβολή μέσω του καθεστώτος του Κανονισμού της Ε.Ε. 1407/2013 για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis). Η επιλογή αυτή είχε ως συνέπεια να περιορίσουν σημαντικά ή να εξαντλήσουν πλήρως το όριο των ενισχύσεων που μπορούσαν να λάβουν μέσω του Κανονισμού αυτού και να απορρίπτονται αιτήσεις ένταξης επενδυτικών τους σχεδίων σε άλλες κοινοτικές χρηματοδοτήσεις υπαγόμενες στον συγκεκριμένο Κανονισμό.

Η παγίδα για τις επιχειρήσεις

Οι επιχειρήσεις αυτές έπεσαν ουσιαστικά σε μια παγίδα, καθώς φαίνεται ότι δεν είχαν ενημερωθεί ότι υπήρχε εναλλακτικό καθεστώτος χρηματοδότησής τους με την «επιστρεπτέα προκαταβολή», στο οποίο αν υπάγονταν δεν θα είχαν εξαντλήσει τα περιθώρια ενίσχυσής τους μέσω προγραμμάτων του Κανονισμού de minimis. Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, οι επιχειρήσεις αυτές θα έπρεπε να είχαν ζητήσει να λάβουν τα ποσά της «επιστρεπτέας προκαταβολής» μέσω του Προσωρινού Πλαισίου για τον Covid-19 της Ε.Ε. (Κανονισμός 1863/19.03.2020 Ανακοίνωσης της Ε.Ε.). Στην περίπτωση αυτή, θα ελάμβαναν κανονικά τα ποσά της «επιστρεπτέας προκαταβολής» και ταυτόχρονα θα είχαν διατηρήσει άθικτα τα διαθέσιμα περιθώρια ενίσχυσής τους και από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως αυτά που έχουν βγάλει οι κατά τόπους Περιφέρειες, τα οποία εντάσσονται στο καθεστώς των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας ή de minimis.

Η ερώτηση του Οδ. Κωνσταντινόπουλου

Το σοβαρό αυτό πρόβλημα, το οποίο οφείλεται στην παραπάνω παγίδα μη ενημέρωσης, στην οποία έπεσαν οι επιχειρήσεις, αποκαλύφθηκε λίγες εβδομάδες αφότου ο βουλευτής Αρκαδίας του Κινήματος Αλλαγής (ΚΙΝ.ΑΛ.) Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος κατέθεσε στη Βουλή την υπ’ αριθμόν 4306/18-2-2021 ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου, στην οποία ανέφερε ότι:

«Πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην εξεύρεση της αναγκαίας χρηματοδότησής ή στην ένταξή τους σε ένα από χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουν βγάλει οι κατά τόπους Περιφέρειες για το λόγο ότι ένα μεγάλο μέρος του de minimis έχει καλυφθεί από τις επιστρεπτέες προκαταβολές.  Έτσι λοιπόν εμφανίζεται το οξύμωρο σχήμα, μετά την εξαγγελία των μέτρων για την ενίσχυση των επιχειρήσεων λόγω της πανδημίας της COVID-19, οι δυσκολίες ένταξής τους και οι αποκλεισμοί να αυξάνονται λόγω του τρόπου εφαρμογής και υπολογισμού της επιστρεπτέας προκαταβολής στο de minimis. Όπως δε αναφέρουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αντί οι επιστρεπτέες προκαταβολές να μην υπολογίζονται καθόλου λόγω του ότι πρόκειται για έκτακτα μέτρα, στο de minimis υπολογίζεται και το τμήμα της επιστρεπτέας που θα επιστρέψουν οι επιχειρήσεις. Δηλαδή αντί να λαμβάνεται πρόνοια, ώστε τα μέτρα που εξαγγέλλονται να υποστηρίζουν τις επιχειρήσεις που σκέφτονται να επενδύσουν στο μέλλον (μιας και τα προγράμματα που εγκρίνονται τώρα έχουν 2 χρόνια περίοδο υλοποίησης), οι επενδύσεις που έχουν προγραμματίσει απεντάσσονται ανατρέποντας τον σχεδιασμό επιβίωσης των επιχειρήσεων λόγω de minimis αφού το καλύπτουν με τις επιστρεπτέες».

Ο κ. Κωνσταντινόπουλος – μη γνωρίζοντας (όπως και οι επιχειρήσεις) ότι υπήρχε δυνατότητα λήψης της «επιστρεπτέας προκαταβολής» χωρίς αυτή να προσμετρηθεί στις ενισχύσεις του καθεστώτος de minimis – ρωτούσε το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων «με ποια άμεσα μέτρα θα ξεπεραστεί το πρόβλημα της πρόσβασης των επιχειρήσεων στην εργαλειοθήκη των χρηματοδοτικών μέτρων που λαμβάνονται εξ αιτίας της λανθασμένης προσμέτρησης της επιστρεπτέας προκαταβολής στο de minimis».

Η απάντηση του υπ. Ανάπτυξης

Το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων κατέθεσε στις 2 Μαρτίου 2021 στη Βουλή απαντητικό έγγραφο, υπογεγραμμένο από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσων και ΕΣΠΑ Δημήτρη Σκάλκου, στο οποίο διευκρινίζονται τα εξής:

«Οι δράσεις ενίσχυσης επιχειρήσεων με την μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής δίνουν την δυνατότητα επιλογής από τις αιτούσες επιχειρήσεις είτε του Προσωρινού Πλαισίου για τον Covid-19 της Ε.Ε. (C(2020) 1863/19.03.2020 Ανακοίνωσης της Ε.Ε.) είτε του Καν. Ε.Ε. 1407/2013 για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis).

Όποια επιχείρηση επιλέξει να λάβει την επιστρεπτέα προκαταβολή με το Προσωρινό Πλαίσιο τότε σε οποιοδήποτε επενδυτικό σχέδιο θελήσει να ενταχθεί με καθεστώς ενίσχυσης de minimis, αυτό είναι δυνατόν καθόσον για τον υπολογισμό του ανώτατου ορίου de minimis (200.000€) δεν προσμετρώνται οι ενισχύσεις τις οποίες η επιχείρηση έχει λάβει με το Προσωρινό Πλαίσιο.

Όταν μία επιχείρηση επιλέξει να λάβει την επιστρεπτέα προκαταβολή με τον καν. ΕΕ 1407/2013 (de minimis) τότε αυτή θα πρέπει να προσμετρηθεί για τον υπολογισμό του ανώτατου ορίου σε επενδυτικό σχέδιο με καθεστώς ενίσχυσης de minimis που θα συμμετάσχει η ίδια επιχείρηση όπως προβλέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 3, 4 και 5 του Καν. ΕΕ 1407/2013.

Επομένως μία επιχείρηση για να μην αντιμετωπίζει πρόβλημα «σώρευσης» ενισχύσεων de minimis θα πρέπει να επιλέγει να λαμβάνει ενίσχυση από την Επιστρεπτέα Προκαταβολή μέσω του Προσωρινού Πλαισίου όπως έχει δικαίωμα».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!