Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Σούπερ Μάρκετ: Γιορτές με μάχη προσφορών και καλαθιών

Κλιμακώνουν τις προωθητικές ενέργειες τα σούπερ μάρκετ αυτό το 15ήμερο, αναγνωρίζοντας ότι ο τζίρος που θα έρθει από τις προσφορές στα επώνυμα προϊόντα και την γκάμα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας θα καθορίσει τα μερίδια στην αγορά, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση ενεργοποιεί τα «καλάθια» των γιορτών, προσφέροντας στους καταναλωτές εναλλακτική πρόταση απέναντι στην ακρίβεια.

Ειδικότερα, παρά το «φρενάρισμα» που παρατηρείται στις ανατιμήσεις -με εξαίρεση ορισμένες κατηγορίες -π.χ. λάδια και χυμοί-, όπως αναφέρουν στελέχη αλυσίδων σούπερ μάρκετ, το χριστουγεννιάτικο τραπέζι υπολογίζεται ακριβότερο από πέρυσι σε διψήφιο ποσοστό, μεσοσταθμικά γύρω στο 15%, σύμφωνα με καταναλωτικές οργανώσεις. Επίσης, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα καλά κρατεί, με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή να διαμορφώνεται τον Νοέμβριο στο 3% σε ετήσια βάση, με μείωση μάλιστα συγκριτικά με τον προηγούμενο μήνα (3,4% τον Οκτώβριο), αλλά με τις αυξήσεις τιμών στα είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά να φτάνουν το 9%. Αυξημένες τιμές παρατηρούνται σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, λάδια και λίπη, φρούτα, λαχανικά, ζάχαρη, σοκολάτες και γλυκά, μεταλλικό νερό και χυμούς. Στα αλκοολούχα ποτά οι αυξήσεις διαμορφώθηκαν τον περασμένο μήνα σε 2,6%, στα είδη άμεσης κατανάλωσης του νοικοκυριού σε 1,5% και στην εστίαση -καφέ και εστιατόρια- σε 4,7%.

Τα «καλάθια» των γιορτών

Υπό το πρίσμα των παραπάνω, σχεδιάζεται παράταση του «καλαθιού του νοικοκυριού» και του μέτρου που αφορά το πλαφόν για το μεικτό περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων για ένα εξάμηνο τουλάχιστον. Επιπλέον, ενεργοποιείται τις προσεχείς ημέρες το «καλάθι των Χριστουγέννων» και το «καλάθι του Άι Βασίλη». Το μεν πρώτο τίθεται σε ισχύ από μεθαύριο, Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου, μέχρι 3 Ιανουαρίου 2024, με προσθήκες σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, όπως το αρνίσιο και κατσικίσιο κρέας, ενώ παραμένουν βασιλόπιτα, τσουρέκι και σοκολάτες. Για το δε δεύτερο, που αφορά τα δώρα για τα παιδιά, έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή σχετική τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του νομοσχεδίου για την «Επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου», που συζητείται στην Ολομέλεια και ψηφίζεται σήμερα, 11 Δεκεμβρίου.

Με τις παρεμβάσεις αυτές, σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση των ελέγχων για αθέμιτες πρακτικές στο λιανεμπόριο και το μέτρο για «Μόνιμη Μείωση Τιμής», όπου έχουν ενταχθεί σχεδόν 1.300 προϊόντα και 100 προμηθευτές, αναμένονται οφέλη για την αγορά και τους καταναλωτές. Αποτίμηση πάντως των συντονισμένων παρεμβάσεων αναμένεται από το 2024, όταν θα καταλήξουν και οι διαβουλεύσεις υπουργείου Ανάπτυξης και επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ για το νέο καθεστώς που θα διέπει προωθητικές ενέργειες και προσφορές.

Η μάχη των προσφορών

Για την ώρα, πάντως, οι επιχειρηματίες των σούπερ μάρκετ δεν φαίνονται πρόθυμοι να υιοθετήσουν μεγάλες μεταρρυθμίσεις στο ισχύον πλαίσιο, το οποίο αποτελεί άλλωστε τη βάση μακροχρόνιων συνεργασιών που διατηρούν με προμηθευτές, οι οποίες με τη σειρά τους εξασφαλίζουν και τη θέση τους στον χάρτη του ανταγωνισμού. Σε εποχή πληθωριστικών πιέσεων, όπου εκτοξεύονται τα μερίδια προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (πάνω από 26%), πολυεθνικές και άλλοι μεγάλοι προμηθευτές του οργανωμένου λιανεμπορίου «αμύνονται» με προωθητικές ενέργειες όταν οι στρατηγικές τους δεν τους επιτρέπουν να μειώσουν τιμές. Έτσι, σήμερα πάνω από το 1/4 των πωλήσεων σε ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ γίνεται υπό καθεστώς προσφορών και δεν είναι τυχαίο ότι εν όψει της εορταστικής αγοράς πληθαίνουν οι προωθητικές αυτές ενέργειες του τύπου «1+1», κουπόνι έκπτωσης για νέα αγορά ή προσφορά σε άλλη κατηγορία, επιπλέον έκπτωση με κάρτα προνομίων κ.ά.

Για παράδειγμα, τόσο ο Γιάννης Μασούτης, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας, όσο και ο Νίκος Λαβίδας, διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, με αφορμή τα πρόσφατα εγκαίνια mega καταστημάτων, Grand Μασούτης στη Γλυφάδα και mega ΑΒ στο Μαρούσι, αντίστοιχα, έθεσαν σε πρώτο πλάνο τις προσφορές.

Ο ΑΒ ποντάρει μεν στο νέο concept καταστήματος, που βασίζεται στην άνετη αγοραστική εμπειρία του καταναλωτήμ αλλά για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό του μεγάλου παίκτη της αγοράς (Σκλαβενίτη), που διατηρεί σημαντική θέση στην περιοχή, με παρουσία και εντός του εμπορικού κέντρου Avenue, προβάλλει την πληθώρα προσφορών στο νέο του κατάστημα, σε συνδυασμό με επιπλέον προνόμια και έκπτωση 10% στο ταμείο. Ως αποτέλεσμα, συρρέουν οι καταναλωτές τόσο από το Μαρούσι όσο και από άλλες γειτονιές.

Ο δε Μασούτης πήγε κι ένα βήμα παραπάνω, χαρίζοντας τα ψώνια σε έναν τυχερό καταναλωτή κάθε μία ώρα και προσφέροντας υπό καθεστώς προσφοράς τα περισσότερα προϊόντα στο πρώτο Grand Μασούτης που άνοιξε στη Γλυφάδα. Ας σημειωθεί ότι στην ίδια γειτονιά διατηρεί σημαντική θέση η ΑΒ Βασιλόπουλος, ενώ λίγα μέτρα μακριά από το νέο κατάστημα της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας λειτουργούν σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης και Lidl.

Με την επιθετική εμπορική πολιτική και τις αποκλειστικές συνεργασίες που διαθέτει με Έλληνες παραγωγούς, ο Γιάννης Μασούτης αισιοδοξεί ότι θα κερδίσει τον ανταγωνισμό. Τάσσεται δε υπέρ του σημερινού πλαισίου που διέπει το καθεστώς των προσφορών. Το ίδιο ισχύει και για άλλους μεγάλους παίκτες της αγοράς που πραγματοποιούν μεγάλο μέρος του τζίρου τους μέσω προωθητικών ενεργειών. Αντίθετα, η αλυσίδα Lidl, λόγω του μοντέλου της ως discounter, δεν έχει λόγο να υποστηρίξει τις προσφορές τύπου 1+1 προβάλλοντας τη δέσμευση για μόνιμες μειώσεις τιμών. Διαθέτει εξάλλου μεγάλο μερίδιο στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αντιστοιχούν σχεδόν στο 70% της γκάμας της.

Όμως η στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας οδηγεί και τους άλλους παίκτες στρατηγικά στη συγκεκριμένη αγορά, ταυτόχρονα με την αύξηση των προωθητικών ενεργειών, σε συνεργασία με τους προμηθευτές των επώνυμων προϊόντων. Έχουν δε ισότιμη προβολή σε φυσικά καταστήματα και e-shops. Είναι ενδεικτικό ότι στο e-shop της Σκλαβενίτης ο καταναλωτής μπορεί να αναζητήσει σήμερα 2.250 προϊόντα σε προσφορά. Στον ΑΒ οι προσφορές ξεπερνούν τις 3.000 και αφορούν κυρίως προϊόντα που παρουσιάζονται με έκπτωση τιμής.

Πάνω από αυτό το επίπεδο κινούνται και οι κωδικοί σε προσφορά από τα My Market. Σημειώνεται ότι στις προσφορές περιλαμβάνονται τα προϊόντα με «Μόνιμη Μείωση Τιμής» από 5%, «1+1», καθώς και αποκλειστικές συνεργασίες και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως τα Marata της αλυσίδας Σκλαβενίτης, τα «ΑΒ» και «365» της ΑΒ Βασιλόπουλος, τα «Mr Grand» του Μασούτη, τα «My» των My Market του ομίλου ΜΕΤΡΟ, τα προϊόντα «Γαλαξίας» της ομώνυμης αλυσίδας, τα «Επιλογή μου» της Κρητικός, τα ΕΛΟΜΑΣ για τα σούπερ μάρκετ του ομώνυμου ομίλου αγορών κ.λπ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!