Γ.Δ.
1272.98 +0,14%
ACAG
0,00%
6.05
CENER
-0,14%
6.89
CNLCAP
-2,70%
7.2
DIMAND
0,00%
10.9
OPTIMA
+0,51%
7.85
TITC
-0,21%
19.44
ΑΑΑΚ
0,00%
7.1
ΑΒΑΞ
+8,79%
1.51
ΑΒΕ
0,00%
0.52
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.125
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.715
ΑΛΜΥ
+1,19%
2.55
ΑΛΦΑ
+0,06%
1.555
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.58
ΑΝΕΚ
-0,73%
0.272
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.3
ΑΡΑΙΓ
-0,53%
11.34
ΑΣΚΟ
-0,89%
2.24
ΑΣΤΑΚ
+0,27%
7.34
ΑΤΕΚ
0,00%
0.33
ΑΤΡΑΣΤ
-0,78%
6.4
ΑΤΤ
+1,95%
11.5
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.64
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,36%
5.47
ΒΙΟΚΑ
-0,73%
2.72
ΒΙΟΣΚ
+0,89%
1.135
ΒΙΟΤ
0,00%
0.222
ΒΙΣ
0,00%
0.322
ΒΟΣΥΣ
-1,71%
2.3
ΓΕΒΚΑ
-1,43%
1.725
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,60%
13.48
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.3
ΔΕΗ
0,00%
10.69
ΔΟΜΙΚ
-1,44%
3.42
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
+3,00%
1.03
ΕΕΕ
-0,20%
25.44
ΕΚΤΕΡ
+0,85%
3.58
ΕΛΒΕ
0,00%
4.84
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
+0,36%
0.56
ΕΛΙΝ
+0,43%
2.32
ΕΛΛ
-0,68%
14.6
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,80%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,65%
7.7
ΕΛΣΤΡ
-0,34%
2.92
ΕΛΤΟΝ
+0,47%
2.15
ΕΛΧΑ
+0,11%
1.874
ΕΝΤΕΡ
-0,32%
6.14
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.108
ΕΠΣΙΛ
-0,93%
9.58
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.09
ΕΤΕ
-0,10%
6.194
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.22
ΕΥΔΑΠ
+1,01%
5.99
ΕΥΡΩΒ
+0,21%
1.691
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.32
ΙΑΤΡ
+3,11%
1.825
ΙΚΤΙΝ
+2,60%
0.474
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.345
ΙΝΚΑΤ
-0,14%
3.47
ΙΝΛΙΦ
+0,45%
4.49
ΙΝΛΟΤ
+0,84%
0.963
ΙΝΤΕΚ
+0,16%
6.21
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.45
ΙΝΤΕΤ
+0,36%
1.4
ΙΝΤΚΑ
-0,38%
2.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.43
ΚΑΡΕΛ
-1,28%
308
ΚΕΚΡ
-1,14%
1.74
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.2
ΚΛΜ
-0,80%
1.24
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.544
ΚΟΥΑΛ
-0,71%
0.56
ΚΟΥΕΣ
-0,37%
5.43
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
9.58
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.86
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
+2,77%
0.742
ΛΑΜΔΑ
+0,08%
6.675
ΛΑΜΨΑ
0,00%
29
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.282
ΛΕΒΠ
0,00%
0.358
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.18
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
+3,54%
1.17
ΜΕΒΑ
0,00%
3.8
ΜΕΝΤΙ
-1,47%
3.36
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46
ΜΙΓ
-0,21%
4.69
ΜΙΝ
-1,20%
0.492
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,00%
24.5
ΜΟΝΤΑ
0,00%
1.58
ΜΟΤΟ
+0,33%
3.05
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.595
ΜΠΕΛΑ
-0,67%
23.84
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.03
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.94
ΜΠΤΚ
0,00%
0.53
ΜΥΤΙΛ
+1,27%
36.64
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
1.03
ΞΥΛΚ
+0,59%
0.34
ΞΥΛΠ
0,00%
0.348
ΟΛΘ
0,00%
23.1
ΟΛΠ
+0,22%
23.15
ΟΛΥΜΠ
-1,58%
2.49
ΟΠΑΠ
+0,14%
14.8
ΟΤΕ
+1,14%
13.33
ΟΤΟΕΛ
-0,96%
12.4
ΠΑΙΡ
-3,08%
1.1
ΠΑΠ
+0,45%
2.21
ΠΕΙΡ
+0,31%
3.218
ΠΕΤΡΟ
+0,90%
8.98
ΠΛΑΘ
-0,84%
4.145
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.418
ΠΡΕΜΙΑ
-0,51%
1.18
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
-1,34%
4.41
ΡΕΒΟΙΛ
-0,78%
1.92
ΣΑΡ
+0,62%
8.1
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.1
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.0305
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.366
ΣΙΔΜΑ
+2,98%
2.42
ΣΠΕΙΣ
+0,60%
6.74
ΣΠΙ
+1,62%
0.626
ΣΠΥΡ
0,00%
0.18
ΤΕΝΕΡΓ
+1,62%
15.72
ΤΖΚΑ
0,00%
1.85
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.07
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,18%
1.7792
ΥΑΛΚΟ
-9,64%
0.178
ΦΙΕΡ
+0,25%
0.397
ΦΛΕΞΟ
+1,27%
8
ΦΡΙΓΟ
+2,04%
0.075
ΦΡΛΚ
+1,98%
4.13
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.645

Eurobank: Μικρότερες οι απώλειες στον κλάδο της μεταποίησης

Όπως αναφέρει το εβδομαδιαίο οικονομικό δελτίο της Eurobank «7 ημέρες οικονομία», σύμφωνα με τα στοιχεία των εθνικών λογαριασμών, ο κλάδος της μεταποίησης στην Ελλάδα, ναι μεν επλήγη από την πανδημία του κορονοϊού COVID-19, ωστόσο οι απώλειες, κυρίως σε όρους παραγωγής, ήταν κατά πολύ μικρότερες σε σχέση με το σύνολο της οικονομίας.

Αυτό το αποτέλεσμα αντανακλά την ασυμμετρία που χαρακτηρίζει την υγειονομική κρίση ως προς τον βαθμό ευαισθησίας των επί μέρους κλάδων σε αυτή.

Συγκεκριμένα, η πραγματική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία στη μεταποίηση μειώθηκε κατά -1,3% YoY το 2020 (-8,1% YoY στο σύνολο της οικονομίας) και η απασχόληση, μετρούμενη σε ώρες εργασίας, συρρικνώθηκε κατά -6,4% YoY (-11,2% ΥοΥ στο σύνολο της οικονομίας).

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα προαναφερθέντα στοιχεία, η άμεση συνεισφορά του κλάδου της μεταποίησης στην ελληνική οικονομία το 2020 ανήλθε στο 10,4% του συνόλου της πραγματικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (16,5% στην Ευρωζώνη) και στο 8,3% των συνολικών ωρών εργασίας (13,5% στην Ευρωζώνη).

Elstat-Eurobank Research
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, Eurobank Research.

Από το τέλος του 2013 μέχρι το τέλος του 2019, δηλαδή στην 6ετία που μεσολάβησε ανάμεσα στον πυθμένα της μεγάλης ελληνικής ύφεσης και το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, ο κλάδος της μεταποίησης στην Ελλάδα ακολούθησε ανοδική τροχιά (με εξαίρεση το 2016) καταγράφοντας έναν μέσο ρυθμό μεγέθυνσης – σε όρους πραγματικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας – της τάξης του 1,8% YoY. Το αντίστοιχο μέγεθος για το σύνολο της οικονομίας ήταν μόλις 0,6% YoY.

Παράλληλα με την ενίσχυση της παραγωγής, αυξητικά κινήθηκαν και οι ώρες εργασίας στη μεταποίηση με έναν μέσο ρυθμό της τάξης του 0,8% YoY έναντι 0,4% YoY για το σύνολο της οικονομίας. Ως εκ τούτου, πέραν της απασχόλησης – μετρούμενη σε ώρες εργασίας – η αύξηση της πραγματικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας στη μεταποίηση την 6ετία 2013-2019 προήλθε και από αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας.

Καθοριστική η μεταποίηση για την εξωστρέφεια της οικονομίας

Ο κλάδος της μεταποίησης δύναται να συμβάλει καθοριστικά τα επόμενα χρόνια στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας (βλέπε το τμήμα που ακολουθεί για τις εμπορευματικές συναλλαγές στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2021).

Επιπρόσθετα, μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, δηλαδή ενός εκ των βασικών συστατικών αύξησης της ανταγωνιστικότητας (εξίσου σημαντικό είναι το σταθερό φορολογικό πλαίσιο), μπορεί να απορροφήσει ένα μέρος του ανθρώπινου δυναμικού που χαρακτηρίζεται από υψηλό ανθρώπινο κεφαλαίο, με ευεργετικές επιδράσεις για την απασχόληση και τους μισθούς.

Στο 1ο δίμηνο του 2021, ο δείκτης παραγωγής στη μεταποίηση αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 1,9% και σε σύγκριση με το δίμηνο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου 2020 ενισχύθηκε κατά 3,4%. Επιπρόσθετα, τον Μάρτιο 2021, ο δείκτης PMI μεταποίησης ξεπέρασε το όριο των 50 μονάδων δείκτη (PMI > 50 μονάδες: βελτίωση των λειτουργικών συνθηκών) για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο 2020. Τα εν λόγω αποτελέσματα δείχνουν ότι ο κλάδος της μεταποίησης στην Ελλάδα παρουσίασε ανθεκτικότητα στο παρατεταμένο lockdown.

Ώθηση στην μεταποίηση από την ανάκαμψη της οικονομίας

Η προβλεπόμενη ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας το 2021 και δη των σημαντικών εμπορικών εταίρων της ελληνικής οικονομίας (λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της πανδημίας, οι εκτιμήσεις για την πορεία των οικονομιών διεθνώς υπόκεινται σε υψηλό βαθμό αβεβαιότητας), δύναται να δώσει ώθηση στον τομέα της μεταποίησης. Θετικές επιδράσεις αναμένεται να ασκήσει και το άνοιγμα του τουρισμού, καθότι πολλά προϊόντα που συμπληρώνουν αυτές τις υπηρεσίες (π.χ. τρόφιμα) παράγονται, μεταποιούνται και προσφέρονται από εγχώριες επιχειρήσεις και επιπλέον διαφημίζονται σε καταναλωτές και παραγωγούς στην αλλοδαπή.

Τέλος, πέραν των προαναφερθεισών θετικών προοπτικών, θα πρέπει να αναφέρουμε και ένα αρνητικό κίνδυνο για την πορεία του τομέα της μεταποίησης το 2021. Αυτός αφορά την άνοδο του κόστους εισροών εξαιτίας των διαταραχών που προκάλεσε η πανδημία στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!