Γ.Δ.
1490.46 -0,08%
ACAG
+0,16%
6.14
CENER
0,00%
8.73
CNLCAP
+0,63%
8
DIMAND
-0,85%
9.3
OPTIMA
+0,69%
11.68
TITC
-0,97%
30.6
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,73%
1.64
ΑΒΕ
-1,44%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.24
ΑΚΡΙΤ
-0,56%
0.89
ΑΛΜΥ
-0,18%
2.795
ΑΛΦΑ
+2,61%
1.71
ΑΝΔΡΟ
-1,75%
6.74
ΑΡΑΙΓ
-0,15%
13.1
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,84%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+2,63%
8.6
ΑΤΤ
-1,36%
10.85
ΑΤΤΙΚΑ
+0,83%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,14%
6.2
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,72%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,92%
1.595
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,15%
16.4
ΔΑΑ
+0,07%
8.356
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,63%
11.84
ΔΟΜΙΚ
-1,94%
4.56
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,53%
0.352
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
+0,12%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-0,93%
4.26
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,41%
2.46
ΕΛΛ
+1,42%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,56%
2.645
ΕΛΠΕ
-1,79%
8.5
ΕΛΣΤΡ
+0,41%
2.43
ΕΛΤΟΝ
+0,54%
1.876
ΕΛΧΑ
+3,23%
2.08
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,50%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,36%
1.375
ΕΤΕ
+1,29%
8.458
ΕΥΑΠΣ
-0,91%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
6.03
ΕΥΡΩΒ
+0,38%
2.108
ΕΧΑΕ
-1,14%
5.19
ΙΑΤΡ
-2,32%
1.685
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.4195
ΙΛΥΔΑ
-1,98%
1.735
ΙΝΚΑΤ
-0,57%
5.26
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.96
ΙΝΛΟΤ
+1,89%
1.186
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.05
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.34
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+3,89%
3.74
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,17%
1.65
ΚΟΡΔΕ
+1,12%
0.542
ΚΟΥΑΛ
-1,10%
1.26
ΚΟΥΕΣ
-1,38%
5.71
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+2,22%
1.38
ΛΑΒΙ
+0,82%
0.978
ΛΑΜΔΑ
-2,61%
6.72
ΛΑΜΨΑ
+4,65%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+0,56%
0.36
ΛΕΒΠ
+9,72%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,82%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-5,62%
0.958
ΜΕΒΑ
+0,26%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+3,10%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+1,01%
3.99
ΜΙΝ
-1,75%
0.56
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,72%
27.7
ΜΟΝΤΑ
-1,57%
3.14
ΜΟΤΟ
+0,99%
3.06
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,38%
27.14
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.965
ΜΠΤΚ
-6,25%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+0,21%
38.72
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+6,09%
0.976
ΞΥΛΚ
-2,04%
0.288
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+9,09%
0.48
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,92%
21.6
ΟΛΠ
0,00%
25.2
ΟΛΥΜΠ
+0,72%
2.79
ΟΠΑΠ
-1,54%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,21%
0.937
ΟΤΕ
-0,49%
14.15
ΟΤΟΕΛ
-0,32%
12.62
ΠΑΙΡ
-1,72%
1.14
ΠΑΠ
-1,18%
2.52
ΠΕΙΡ
-0,36%
3.852
ΠΕΤΡΟ
+0,65%
9.32
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,37%
5.35
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.68
ΣΑΡ
-1,58%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,09%
0.035
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
+0,79%
1.925
ΣΠΕΙΣ
-0,52%
7.72
ΣΠΙ
+0,56%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,30%
18.16
ΤΖΚΑ
+2,50%
1.64
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,92%
1.758
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+6,35%
0.268
ΦΡΛΚ
+0,98%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.65

Φέρνει επενδύσεις η άνοδος του τουρισμού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Ανοδικά κινήθηκε η τουριστική κίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το πρώτο τρίμηνο του 2024, αυξάνοντας τις προσδοκίες και απαιτήσεις των επισκεπτών σε ό,τι αφορά τις δημόσιες υποδομές και ανοίγοντας τον δρόμο για ιδιωτικές επενδύσεις. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της περιοδικής μελέτης της GBR Consulting για τους δύο μεγάλους αστικούς προορισμούς της χώρας.

Συγκεκριμένα, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 οι διεθνείς αφίξεις μη κατοίκων στο αεροδρόμιο της Αθήνας αυξήθηκαν κατά 20% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο τρίμηνο του 2023, ενώ οι διεθνείς αφίξεις στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης αυξήθηκαν κατά 13%. Η κίνηση σημείωσε αύξηση σε όλους τους μήνες του τριμήνου.

Στην Αθήνα, η άνοδος των αφίξεων στα αεροδρόμια αύξησε τα ποσοστά πληρότητας κατά 5,9% το πρώτο τρίμηνο 2024, συνοδευόμενη από αύξηση 3,9% στις τιμές των δωματίων (ADR). Κατά συνέπεια, το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) βελτιώθηκε κατά 10%. Στη Θεσσαλονίκη, η πληρότητα δε βελτιώθηκε, αλλά λόγω της αύξησης της ADR, η RevPAR αυξήθηκε κατά 9,3% κατά το 1ο τρίμηνο 2024.

Οι επισκέπτες απαιτούν βελτίωση των υποδομών

Σε αυτό το τρίμηνο οι ξενοδοχειακές ενώσεις Αττικής – Αθήνας και Θεσσαλονίκης παρουσίασαν τις αναφορές Ικανοποίησης Επισκεπτών και Ξενοδοχειακής Απόδοσης σε συνεργασία με την GBR Consulting.

Οι επισκέπτες ξενοδοχείων στην Αθήνα παραμένουν πολύ ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους στην πόλη με σταθερή βαθμολογία 8,4 στα 10, ενώ στη Θεσσαλονίκη η ικανοποίηση μειώθηκε στο 7,8 στα 10, σημειώνοντας το χαμηλότερο επίπεδό της από το 2015. Οι κύριοι παράγοντες που συμβάλλουν στη μείωση των βαθμολογιών ικανοποίησης της Θεσσαλονίκης είναι τα μειωμένα ποσοστά στη δημόσια καθαριότητα, την ασφάλεια, τις συνθήκες πεζοδρομίων και πλατειών και το αστικό πράσινο.

Στην Αθήνα, συγκεκριμένες περιοχές στο κέντρο της Αθήνας αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά τη δημόσια καθαριότητα και ασφάλεια, ενώ στη Θεσσαλονίκη τα ζητήματα είναι πιο διαδεδομένα.

Σημειώνεται ότι τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη νέοι Δήμαρχοι έχουν την ευθύνη από την 1η Ιανουαρίου 2024.

Οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις και στις δύο πόλεις εκτιμώνται ιδιαίτερα. Το value for money κατέγραψε πτώση στην Αθήνα από 8,6 το 2022 σε 8,4 το 2023, πιθανότατα επηρεασμένο από την αύξηση των τιμών κατά 12,8% το 2023 έναντι του 2022. Στη Θεσσαλονίκη, οι τιμές των δωματίων αυξήθηκαν κατά 9,1% το 2023, αλλά διατήρησαν σταθερή βαθμολογία στο value for money 8,3 στα 10.

Επόμενα βήματα

Αθήνα

Το 2023, η Αθήνα σημείωσε ρεκόρ τουριστικής χρονιάς, καλωσορίζοντας 7,1 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις μη κατοίκων και αφήνοντας τους τουρίστες ικανοποιημένους. Τα ξενοδοχεία αναβαθμίζονται, νέες ιδέες εισάγονται, τοπικές και εθνικές αλυσίδες επεκτείνονται και διεθνείς επενδυτές προσελκύονται φέρνοντας συχνά διεθνείς ξενοδοχειακές μάρκες στην αγορά. Από αυτή την άποψη, η CBRE Research κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 2024 μια έκθεση, την Έρευνα 2024 European Hotel Investor Intensions Survey, υποδεικνύοντας ότι η Αθήνα έχει μπει στο top 10 των προτιμώμενων πόλεων ως μια ολοένα και πιο ελκυστική αγορά για τους επενδυτές. Αυτό τοποθετεί την Αθήνα ως μια αναδυόμενη ευκαιρία μεταξύ βασικών τουριστικών πόλεων, προσφέροντας στους επενδυτές μια εναλλακτική οδό για πιθανή ανάπτυξη και διαφοροποίηση χαρτοφυλακίου.

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι το επενδυτικό κλίμα συνεχίζει να ευνοεί το Λονδίνο ως την πιο ελκυστική πόλη για ξενοδοχειακές επενδύσεις. Το πιο εκπληκτικό είναι ότι η Μαδρίτη βρίσκεται τώρα στη δεύτερη θέση με τη δυναμική των ξενοδοχείων της πόλης να αποδεικνύεται ολοένα και πιο ελκυστική για το παγκόσμιο κεφάλαιο. Η Ρώμη βρίσκεται στην 4η θέση και η Βαρκελώνη στην 6η. Είναι προφανές ότι η Αθήνα έχει αναδειχθεί ως δημοφιλής και ελκυστικός προορισμός, με σημαντικές δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι δεν έχει φτάσει ακόμη τον αριθμό των επισκεπτών που παρατηρούνται σε πόλεις όπως η Ρώμη και η Βαρκελώνη. Ωστόσο, για να αποφύγει να αντιμετωπίσει προκλήσεις παρόμοιες με αυτές της Βαρκελώνης, όπου οι κάτοικοι εκφράζουν όλο και περισσότερο τις ανησυχίες τους για τις αρνητικές επιπτώσεις του τουρισμού στην πόλη, η Αθήνα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω σχεδιασμού και διαχείρισης.

Θεσσαλονίκη

Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε διαφορετικό στάδιο ανάπτυξης, αλλά θα μπορούσε να βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής. Μια σύγκριση μεταξύ 2023 και 2019 αποκαλύπτει ελάχιστη πρόοδο. Οι διεθνείς αφίξεις στον Διεθνή Αερολιμένα Θεσσαλονίκης αυξήθηκαν μόλις κατά 0,8%, ενώ οι οδικές αφίξεις στα συνοριακά σημεία μειώθηκαν κατά 15% από το 2019 έως το 2023. Οι διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης παρέμειναν σταθερές συνολικά, με μείωση 1% για τους αλλοδαπούς και 1% αύξηση για τους Έλληνες σε σύγκριση με το 2019. Η σύνθεση των διεθνών αγορών τουρισμού παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητη, ιδίως σε σύγκριση με το 2015, εκτός από την απώλεια της ρωσικής αγοράς και την αύξηση του μεριδίου των Αμερικανών τουριστών.

Η πληρότητα των ξενοδοχείων παρουσίασε πτώση 4,2% από το 2019 έως το 2023, ενώ η συνολική προσφορά ξενοδοχείων στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης παρέμεινε σταθερή. Όσον αφορά τα δωμάτια ξενοδοχείων, τα 5 και 4 αστέρων σημείωσαν σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, ενώ ο τομέας των 3 αστέρων παρέμεινε σταθερός και τα 1 και 2 αστέρων μειώθηκαν.

Οι τιμές των ξενοδοχειακών δωματίων αυξήθηκαν κατά 25% το 2023 έναντι του 2019 σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και αυξανόμενων λειτουργικών εξόδων. Παρά την άνοδο αυτή, η Θεσσαλονίκη παραμένει η πόλη με τη χαμηλότερη τιμή μεταξύ 10 ευρωπαϊκών ομότιμων το 2023.

Η ικανοποίηση των επισκεπτών μειώθηκε στους περισσότερους δείκτες, με μερικούς μόνο δείκτες να παραμένουν σταθεροί και κανένας να μην παρουσιάζει βελτίωση μεταξύ 2015 και 2023.

Η αγορά Βραχυχρόνιας Μίσθωσης έχει επεκταθεί σε 3.600 μονάδες σε σύγκριση με τα 4.800 δωμάτια ξενοδοχείων του δήμου Θεσσαλονίκης.

Ο τομέας της κρουαζιέρας έχει αυξηθεί σημαντικά, με τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων να αυξάνονται από μόλις 6 το 2019 σε 68 το 2023, φιλοξενώντας 4.865 και 60.900 επιβάτες κρουαζιέρας, αντίστοιχα. Ωστόσο, στόχος είναι να καθιερωθεί η Θεσσαλονίκη ως home port.

Η ανάπτυξη των υποδομών έχει καθυστερήσει, με αρκετά βασικά έργα είτε να μην έχουν ξεκινήσει, είτε να βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού είτε να βρίσκονται σε εξέλιξη. Αυτά περιλαμβάνουν βελτιώσεις στις οδικές συνοριακές διελεύσεις, την πρόσβαση στο αεροδρόμιο, το έργο αερογέφυρας, την ανάπλαση της Έκθεσης της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, το θαλάσσιο μέτωπο και τις εγκαταστάσεις στάθμευσης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!