Γ.Δ.
1414.65 -1,67%
ACAG
-0,53%
5.65
BOCHGR
+0,71%
4.25
CENER
-3,15%
8.62
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,76%
9.13
NOVAL
-0,77%
2.58
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,75%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,43%
1.444
ΑΒΕ
-1,02%
0.485
ΑΔΜΗΕ
-1,84%
2.395
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-3,72%
3.11
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.466
ΑΝΔΡΟ
-1,22%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-2,00%
10.3
ΑΣΚΟ
-2,23%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,28%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
-4,56%
6.7
ΑΤΤΔ
-11,11%
200
ΑΤΤΙΚΑ
-3,06%
2.22
ΒΙΟ
-3,80%
5.57
ΒΙΟΚΑ
+0,56%
1.785
ΒΙΟΣΚ
-3,13%
1.55
ΒΙΟΤ
+9,93%
0.332
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,58%
17.44
ΔΑΑ
-0,55%
7.578
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-4,09%
11.72
ΔΟΜΙΚ
-3,02%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,41%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-0,67%
1.49
ΕΕΕ
-1,60%
33.2
ΕΚΤΕΡ
-1,04%
1.524
ΕΛΒΕ
+1,83%
5.55
ΕΛΙΝ
-2,38%
2.05
ΕΛΛ
-1,11%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,39%
1.8
ΕΛΠΕ
-0,28%
7
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
-1,43%
1.798
ΕΛΧΑ
-1,95%
1.812
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
-2,51%
1.165
ΕΤΕ
-0,91%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.63
ΕΥΡΩΒ
-2,99%
1.95
ΕΧΑΕ
-2,45%
4.38
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
-3,28%
0.2805
ΙΛΥΔΑ
-2,64%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-1,28%
4.64
ΙΝΛΙΦ
-0,67%
4.42
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.06
ΙΝΤΕΚ
-2,28%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-6,22%
1.13
ΙΝΤΚΑ
-3,52%
2.88
ΚΑΡΕΛ
-1,72%
342
ΚΕΚΡ
-2,19%
1.34
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+0,97%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-0,24%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-1,58%
1.122
ΚΟΥΕΣ
+3,78%
5.76
ΚΡΙ
+1,89%
13.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
-0,26%
0.778
ΛΑΜΔΑ
-1,51%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
+14,04%
0.26
ΛΟΓΟΣ
+0,78%
1.29
ΛΟΥΛΗ
-0,35%
2.81
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,54%
3.68
ΜΕΝΤΙ
-2,59%
2.26
ΜΕΡΚΟ
+7,14%
45
ΜΙΓ
-2,99%
3.25
ΜΙΝ
-5,77%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,99%
20.66
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.66
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.62
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,62%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.65
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.05
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-2,00%
33.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
-2,05%
0.862
ΞΥΛΚ
-2,88%
0.27
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-1,85%
21.2
ΟΛΠ
-0,35%
28.4
ΟΛΥΜΠ
-1,99%
2.46
ΟΠΑΠ
-1,06%
15.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,24%
0.824
ΟΤΕ
-2,12%
15.72
ΟΤΟΕΛ
-1,60%
11.1
ΠΑΙΡ
+1,47%
0.968
ΠΑΠ
+0,44%
2.3
ΠΕΙΡ
-3,74%
3.73
ΠΕΡΦ
-4,19%
6.18
ΠΕΤΡΟ
-0,98%
8.12
ΠΛΑΘ
-1,44%
3.755
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-0,79%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,68%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.65
ΠΡΟΦ
-1,52%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-3,79%
1.65
ΣΑΡ
-0,54%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.337
ΣΙΔΜΑ
+0,93%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-1,57%
6.28
ΣΠΙ
-0,33%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.65
ΤΖΚΑ
+0,74%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,20%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.3
ΦΡΙΓΟ
-1,72%
0.228
ΦΡΛΚ
-0,92%
3.78
ΧΑΙΔΕ
-2,46%
0.595

Σούπερ μάρκετ: Ράλι διαρκείας στην ιδιωτική ετικέτα λόγω ακρίβειας

Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας θα αυξάνεται σταθερά μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με τη Nielsen IQ, που προβλέπει επενδύσεις από τις αλυσίδες σε όλο τον κόσμο, τάση που ενισχύεται και στην τοπική αγορά, όπου κλείνει σταδιακά το «χάσμα» μεριδίων μεταξύ ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων προϊόντων.

Οι τιμές θα παραμείνουν στα ύψη για καιρό, παρά το «φρένο» στις ανατιμήσεις και την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Εξάλλου, όπως ανέφερε χθες στη διακαναλική συνέντευξη Τύπου εν όψει ευρωεκλογών ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση μόλις αρχίζουν να αποδίδουν, αλλά το πρόβλημα δεν λύθηκε και είμαστε ακόμη στην αρχή του τέλους αυτής της μεγάλης περιπέτειας…

Αυτό το περιβάλλον, που παρατηρείται και στις υπόλοιπες χώρες, συντηρεί τη στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label – pl) και πριμοδοτεί discounters όπως η Lidl -με παρουσία και στην τοπική αγορά-, η Walmart, η Aldi, παρασύροντας το σύνολο του οργανωμένου λιανεμπορίου σε επενδύσεις. Τα περισσότερα σούπερ μάρκετ, έχοντας χτίσει χαρτοφυλάκιο προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στοχεύουν πλέον σε αναβάθμιση της εμπειρίας του καταναλωτή στο φυσικό και στο ψηφιακό ράφι μιμούμενα τους παραδοσιακούς ηγέτες της αγοράς pl.

Επιπλέον, καθώς τα μεγάλα brands περιορίζουν τις σειρές τους λόγω του αυξανόμενου κόστους στην εφοδιαστική αλυσίδα, δημιουργείται περιθώριο για περαιτέρω ανάπτυξη του pl, που γίνεται ολοένα πιο ελκυστικό και για τις νεότερες γενιές. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος ζωής, που δεν καλύπτεται από τις αυξήσεις των μισθών, συντηρούν τη ζήτηση για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε όλες τις αγορές του κόσμου, με την τιμή να αποτελεί βασικό μοχλό για αύξηση της ζήτησης. Παγκοσμίως, πάνω από 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν πρόθυμοι να δοκιμάσουν μια νέα μάρκα λόγω της χαμηλότερης τιμής. Επίσης, πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι πάνω από τις μισές αλυσίδες σούπερ μάρκετ θεωρούν ότι η ιδιωτική ετικέτα θα είναι ο Νο1 μοχλός ανάπτυξής τους το 2024 (NIQ, Advantage Manufacturer and Retailer Outlook Survey), παρέχοντας ανταγωνιστικές τιμές, αλλά και ποιότητα.

Είναι ενδεικτικό ότι στην Ελλάδα το 2024 το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ξεπερνά το 27%, αν και παραμένει χαμηλότερο από το αντίστοιχο μερίδιο ευρωπαϊκών αγορών, όπως Ιταλία (31%), Γαλλία (33%), Ολλανδία (34%), Γερμανία (37%) κ.λπ. Το 2023 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ήταν στο 19,4% περίπου παγκοσμίως, ποσοστό που αυξάνεται σε 36% για τη Δυτική Ευρώπη έναντι 15% της Ανατολικής Ευρώπης, 14% της Βόρειας Αμερικής, 6% της Ασίας και 2% της Λατινικής Αμερικής.

Απέναντι σε αυτές τις τάσεις οι λιανέμποροι επενδύουν σε νέα προϊόντα. Στην Ελλάδα, η Retail & More, που αναπτύσσει την Carrefour, δημιούργησε 100 νέα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας Carrefour από Έλληνες παραγωγούς και σχεδιάζει εξαγωγική δραστηριότητα αυτών των προϊόντων. Την ίδια ώρα, συνεχίζονται οι επενδύσεις από εδραιωμένους παίκτες, όπως ο ΑΒ με σήματα όπως 365, ΑΒ Επιλογή, Gustona, η METRO (My Market) με τη σειρά My, ο Μασούτης με τη σειρά Mr Grand και ο όμιλος Σκλαβενίτη, που φέρεται να σχεδιάζει αναδιοργάνωση και επέκταση των παραγωγικών του εγκαταστάσεων, ενισχύοντας τις μάρκες ιδιωτικής ετικέτας, ιδιοπαραγώμενες και μέσω τρίτων, σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες, όπως π.χ. Μαράτα, Borona, Buenas, Arion, Drolio. Έμφαση στην ιδιωτική ετικέτα δίνουν και μικρότεροι παίκτες, επενδύοντας σε ένα σημαντικό -διψήφιο- ποσοστό του τζίρου τους, όπως ο Κρητικός με τη σειρά «επιλογή μου» και ο Γαλαξίας με τα ομώνυμα προϊόντα, που πρωτοεμφανίστηκαν στα ράφια της αλυσίδας ήδη από τη δεκαετία του 1980.

Τον δρόμο δείχνουν οι μεγάλοι διεθνείς παίκτες. Η βρετανική πολυεθνική Tesco, αντιλαμβανόμενη ότι οι ιδιωτικές ετικέτες λειτουργούν πλέον με στρατηγική επώνυμων σημάτων, έδωσε τον τελευταίο χρόνο έμφαση στην καινοτομία και ενίσχυσε το χαρτοφυλάκιο προϊόντων που φέρουν τη δική της επωνυμία, αλλά και τις συνεργασίες της με τρίτους παραγωγούς, καταφέρνοντας να γίνει ανταγωνιστική απέναντι στη Lidl και την Aldi. Στο ίδιο μοτίβο, πέρυσι, η Sainsbury’s προχώρησε σε αναδιάρθρωση ιδιωτικών ετικετών, εισάγοντας το brand Stamford Street, ενώ η Asda προχώρησε σε επαναλανσάρισμα της σειράς Just Essential. Οι αλυσίδες επενδύουν σε νέα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για τον επιπλέον λόγο ότι οι καταναλωτες τείνουν να κόβουν δαπάνες για φαγητό εκτός σπιτιού, στο πλαίσιο της διαχείρισης του κόστους ζωής. Κατευθύνουν όμως αυτό το budget για δαπάνες εντός σπιτιού ψυχαγωγίας.

Οι επενδύσεις σε R&D και omnichannel και η «άμυνα» των brands

Στο εξής, σύμφωνα με τους αναλυτές της Nielsen IQ, οι στρατηγικές των μεγάλων αλυσίδων θα κατευθύνονται στην πολυκαναλική εμπειρία αγορών. Παρατηρούνται επίσης αυξημένες επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη προϊόντων σε νέες κατηγορίες, επενδύσεις στην ποιότητα και την καινοτομία, καθώς και στο marketing. Έτσι, τα νέα προϊόντα και η βελτίωση υπαρχόντων θα ανταποκρίνονται ολοένα και περισσότερο στις προσδοκίες των καταναλωτών.

Καθώς οι ιδιωτικές ετικέτες αρχίζουν να «συμπεριφέρονται» σαν επώνυμες μάρκες, οι μεγάλοι κατασκευαστές καλούνται να προβάλλουν περισσότερο την αξία των επώνυμων προϊόντων, που είναι και ο λόγος για τον οποίο εξακολουθούν να τα προτιμούν πολλοί καταναλωτές, ειδικά στην Ελλάδα, όπου παρά τη δυναμική του pl, το μερίδιό τους στους ταχυκίνητους κωδικούς ξεπερνά το 70%. Λαμβάνοντας υπόψη την ανοδική τάση του pl για μια δεκαετία, οι γνωστές μάρκες καλούνται να διαχειριστούν τις προκλήσεις και να πετύχουν τη «χρυσή ισορροπία» μεταξύ ανταγωνιστικότητας τιμών και διαφοροποίησης, σε ένα περιβάλλον όπου η δυναμική της αγοράς μεταβάλλεται συνεχώς. Πρακτικά, απαιτείται δράση για να διατηρήσουν την οργανωμένη πολυκαναλική τους παρουσία και την υπεροχή τους σε θέματα βιωσιμότητας και υγείας, ενώ καλούνται να συνεχίσουν να παράγουν καινοτόμα νέα προϊόντα, καθιερώνοντας νέες τάσεις.

Διαβάστε επίσης

Η “κούπα” του Μητσοτάκη, ο εγκλωβισμός του Σαμαρά, η στήριξη του Open στον Κασσελάκη και τα ποσοστά των κομμάτων ανά Περιφέρεια

Η Isrotel αποκτά ξενοδοχεία στην Ελλάδα από την Brown Hotels

Προ των πυλών ρύθμιση για το νέο καθεστώς στην αυτοπαραγωγή

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!