THEPOWERGAME
Mε αυξημένη εμπορική κίνηση, κυρίως σε καταστήματα ηλεκτρονικών και ειδών τεχνολογίας, άρχισε το εμπορικό πανηγύρι της Black Friday, χθες Παρασκευή, και αναμένεται κλιμάκωση μέχρι την Κυριακή που τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοιχτά, ενώ τη Δευτέρα μεταφέρεται το ενδιαφέρον στα eshop, κατά την καθιερωμένη Cyber Monday.
Οι μεγάλες αλυσίδες που λιανεμπορίου Κωτσόβολος, Public, Πλαίσιο Computers διεκδικούν το μεγαλύτερο μερίδιο από τον τζίρο αυτών των ημερών αλλά προσδοκίες καλλιεργούνται σε όλους τους κλάδους και ειδικά εκείνους που ακολουθούν χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από την αρχή του έτους. Ειδικά σε ένδυση-υπόδηση οι επιχειρηματίες προσβλέπουν σε κλιμάκωση της ζήτησης μέχρι το κλείσιμο των καταστημάτων την Κυριακή ενώ κλιμακώνεται η επισκεψιμότητα στα πολυκαταστήματα όπως attica και notos galleries (που παρεμπιπτόντως βρέθηκαν ανάμεσα στις εταιρείες που ανακοίνωσε το ΥΠΑΝ ότι έκαναν παραπλανητικές εκπτώσεις, σύμφωνα με παλαιότερο ηλεκτρονικό έλεγχο και τιμωρήθηκαν με πρόστιμα).
Το ουσιαστικό είναι ότι η Black Friday δημιουργεί προσδοκίες και ευκαιρίες για τους καταναλωτές που επιζητούν χαμηλότερες τιμές σε όλα τα αγαθά. Επιπλέον, η εμπορική κίνηση ευνοείται από τον καλό καιρό και η ζήτηση ενισχύει τον ανταγωνισμό μεταξύ ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και εδραιωμένων ξένων αλυσίδων.
Αν και πρωταγωνιστούν τα είδη τεχνολογίας το καταναλωτικό ενδιαφέρον διαχέεται σταδιακά στην αγορά, όπως μεταφέρουν στο powergame.gr επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε είδη ένδυσης-υπόδησης, παιδικά, είδη σπιτιού κ.ο.κ., ενώ καταγράφεται εκτόνωση της ζήτησης μετά από μια περίοδο «κόπωσης» της αγοράς. Από τις αρχές Νοεμβρίου παρατηρήθηκε κινητικότητα από την πλευρά των καταναλωτών σε επίπεδο έρευνας και σύγκρισης τιμών, όπως σχολιάζει στο powergame.gr ο Θόδωρος Καπράλος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ) και μέχρι πρότινος αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Σημειώνεται ότι ενόψει εκλογών για ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου στην ΕΣΕΕ ο κ. Καπράλος στηρίζει την υποψηφιότητα του Σταύρου Καφούνη, Προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ).
Κατά την άποψή του, οι καταναλωτές έχουν ενδιαφέρον για το εμπορικό event της Black Friday, που έχει εξελιχθεί σε Black Week ή ακόμη και Black Month για πολλές εταιρείες. Πρακτικά, όπως εξηγεί, ο κόσμος έχει στοχοποιήσει αυτή την περίοδο και αυτό τώρα κεφαλαιοποιείται με εμπορική κίνηση στα καταστήματα. Μεταφέροντας τον παλμό της αγοράς κατά την χθεσινή ημέρα, σημειώνει ότι μέχρι το μεσημέρι η επισκεψιμότητα ήταν έντονη κυρίως σε καταστήματα ειδών τεχνολογίας ενώ πιο ήπια ήταν η κινητικότητα σε επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης. Παρόλα αυτά, προβλέπει εξισορρόπηση των τάσεων και καλές επιδόσεις από τις επιχειρήσεις που θα κερδίσουν τους καταναλωτές με τις ανταγωνιστικές τιμές και την ποιότητα εξυπηρέτησης.
Black Friday: Μάχη για το 25%-30% του τζίρου της χρονιάς
Σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, η Black Friday ενθαρρύνει την αλλαγή ψυχολογίας στην αγορά και στο πλαίσιο αυτό ενισχύει και τις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου ενόψει Χριστουγέννων. Σημειώνεται ότι αυτή την περίοδο οι περισσότερες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου πραγματοποιούν σχεδόν το 25-30% του τζίρου τους.
Εν τω μεταξύ, θετικά είναι τα μηνύματα και από την κίνηση στο ηλεκτρονικό κανάλι. Μεγαλύτερη κινητικότητα από τους άνδρες στα ηλεκτρικά είδη και από τις γυναίκες στα είδη μόδας παρατηρεί ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A). Μας μεταφέρει ότι παρατηρήθηκε και αναμονή καταναλωτών σε κάποια καταστήματα λίγο πριν το άνοιγμα το πρωί της Παρασκευής. Οι εκπτώσεις, όπως σημειώνει, είναι καλές, από 30-40% μέχρι πάνω από 50% και η εμπορική κίνση αναμένεται αυξανόμενη αυτές τις ημέρες μέχρι και την Δευτέρα, Cyber Monday, που θα μεταφερθεί στο online κανάλι πωλήσεων. Μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις συμμετέχουν στο εμπορικό γεγονός. Ο κ. Σαββίδης συνιστά στους καταναλωτές έρευνα αγοράς και ειδικά στις ηλεκτρονικές αγορές προτείνει χρήση πιστωτικής κάρτας, ως τον ασφαλέστερο τρόπο πληρωμής, διότι έτσι ο καταναλωτής έχει δυνατότητα να ζητήσει πίσω τα χρήματά του από την τράπεζα.
Παράθυρο ευκαιρίας η Black Friday για καταναλωτές και επιχειρήσεις
Σημειώνεται ότι οι τάσεις φέτος δεν αποκλίνουν από αυτές τις περσινής χρονιάς, με ενδεικτικό το γεγονός ότι ένα μέρος των αγορών της Black Friday αφορά είδη που οι καταναλωτές προμηθεύονται για δώρα ενόψει Χριστουγέννων. Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη αυτή η περίοδος είναι κι ένα παράθυρο ευκαιρίας για τις επιχειρήσεις που επηρεάζονται από την πτώση της κατανάλωσης εκτιμώντας ότι ορισμένες δοκιμάζουν τις αντοχές τους και δυνητικά μια παρατεταμένη περίοδος πτώσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών θα έχει επιπτώσεις στην χρηματοοικονομική θέση των επιχειρήσεων.
Ευκαιρίες η Black Friday για αγορές αγαθών μεγάλης αξίας
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Κωλέττας (Attrattivo), μέλος του ΔΣ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), επιβεβαιώνει ότι το εμπορικό γεγονός άρχισε καλά την Παρασκευή αλλά θα περιμένει τις επόμενες ημέρες για να αξιολογήσει το αποτύπωμά του στην αγορά και ειδικά στον κλάδο ένδυσης-υπόδησης, όπου δραστηριοποιείται. Οι επιχειρήσεις του κλάδου συμμετέχουν μαζικά στη δράση, η καθεμιά με τη δική της εμπορική πολιτική για μία ή τρείς ημέρες κατά μέσο όρο. Παρατηρεί ότι σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια η Black Friday έχει “ξεχειλώσει” στο σύνολο της αγοράς αποτελώντας το σήμα κατατεθέν για τις καταναλωτικές τάσεις του Νοεμβρίου, με πολλές εταιρείες να επικοινωνούν προσφορές από τις αρχές του μήνα. Κατά την άποψή του πολλοί καταναλωτές είχαν αναβάλλει αγορές το προηγούμενο διάστημα και δεδομένου ότι δεν υπάρχει πλέον το δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων, είχαν προγραμματίσει να εκμεταλλευθούν αυτές τις ημέρες της Black Friday. Μάλιστα ο στόχος αυτών των αγορών είναι κυρίως τα πιο ακριβά είδη, όπως π.χ. δερμάτινα, παλτό και επώνυμα είδη μεγαλύτερης αξίας, τα οποία μπορούν να αποκτήσουν σε προσιτές τιμές αυτές τις ημέρες αντί να περιμένουν τις εκπτώσεις. Ταυτόχρονα, αυτές οι μέρες αναδεικνύουν ευκαιρίες αγορών σε όλους τους τομείς, μέχρι είδη για το σπίτι, στρώματα, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις ακόμη και αυτοκίνητα.
Αναφορικά με τις τιμές, ο κ. Κωλέττας τονίζει ότι ειδικά στα είδη μόδας οι τιμές κινούνται πτωτικά. Σχετικά με τις προσδοκίες των επιχειρηματιών του λιανεμπορίου από την εμπορική κίνηση της Black Friday και το κατά πόσο μπορεί να κλείσει το χάσμα στις πωλήσεις μερίδας της αγοράς, ειδικά σε κλάδους με προϊόντα που δεν είναι άμεσης ανάγκης όπως η ένδυση-υπόδηση, ο κ. Κωλέττας σημειώνει ότι ο Νοέμβριος θα είναι καθοριστικός μήνας. Εξάλλου, ο τζίρος της Black Friday έχει σημαντικό μερίδιο στα έσοδα του τελευταίου τριμήνου του έτους και για ορισμένες επιχειρήσεις είναι τόσο σημαντικός όσο ο τζίρος των Χριστουγέννων.
Διαβάστε επίσης
Η αμυντική καινοτομία, οι startups και η αναξιοποίητη ευκαιρία
attica: Το management και οι επενδύσεις που θα τα κάνουν Harrods
ΙΕΑ Wind: H ακτινογραφία της αιολικής ενέργειας στην Ελλάδα