Γ.Δ.
1366.5 -1,74%
ACAG
-0,94%
6.3
CENER
-2,41%
6.87
CNLCAP
0,00%
6.9
DIMAND
0,00%
9.86
OPTIMA
-0,61%
9.75
TITC
-1,13%
26.2
ΑΑΑΚ
0,00%
6.85
ΑΒΑΞ
-2,86%
1.358
ΑΒΕ
+0,40%
0.502
ΑΔΜΗΕ
-2,56%
2.095
ΑΚΡΙΤ
-8,99%
0.86
ΑΛΜΥ
-1,17%
2.54
ΑΛΦΑ
-2,63%
1.5335
ΑΝΔΡΟ
+0,29%
6.98
ΑΡΑΙΓ
-2,62%
11.52
ΑΣΚΟ
-2,33%
2.52
ΑΣΤΑΚ
+0,81%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,55%
7.36
ΑΤΤ
0,00%
10.9
ΑΤΤΙΚΑ
-2,22%
2.2
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-3,06%
5.07
ΒΙΟΚΑ
-1,72%
2.85
ΒΙΟΣΚ
-3,91%
1.105
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.216
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-3,65%
1.585
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-4,02%
15.74
ΔΑΑ
0,00%
8.18
ΔΑΙΟΣ
-2,79%
3.48
ΔΕΗ
-2,74%
11.01
ΔΟΜΙΚ
+2,00%
4.59
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,46%
0.335
ΕΒΡΟΦ
-3,01%
1.45
ΕΕΕ
-1,34%
27.9
ΕΚΤΕΡ
-0,65%
3.82
ΕΛΒΕ
0,00%
5.15
ΕΛΙΝ
-1,27%
2.34
ΕΛΛ
0,00%
15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.49
ΕΛΠΕ
-1,34%
8.12
ΕΛΣΤΡ
-2,50%
2.34
ΕΛΤΟΝ
-2,99%
1.82
ΕΛΧΑ
-1,11%
1.79
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
+1,42%
9.28
ΕΣΥΜΒ
-0,83%
1.2
ΕΤΕ
-2,08%
7.06
ΕΥΑΠΣ
+0,61%
3.3
ΕΥΔΑΠ
-1,43%
5.52
ΕΥΡΩΒ
-1,94%
1.7935
ΕΧΑΕ
-1,80%
4.91
ΙΑΤΡ
-0,60%
1.67
ΙΚΤΙΝ
+0,22%
0.447
ΙΛΥΔΑ
-3,90%
1.48
ΙΝΚΑΤ
-1,80%
4.92
ΙΝΛΙΦ
-2,08%
4.7
ΙΝΛΟΤ
-1,72%
1.026
ΙΝΤΕΚ
-3,83%
6.02
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,81%
4.34
ΙΝΤΕΤ
-3,20%
1.21
ΙΝΤΚΑ
-1,51%
3.26
ΚΑΜΠ
0,00%
2.58
ΚΑΡΕΛ
-4,02%
334
ΚΕΚΡ
+2,01%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
-1,64%
1.495
ΚΟΡΔΕ
-0,37%
0.54
ΚΟΥΑΛ
-2,50%
1.25
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.22
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,88%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-2,53%
1.35
ΛΑΒΙ
-4,02%
0.787
ΛΑΜΔΑ
-1,71%
6.34
ΛΑΜΨΑ
-2,44%
32
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.985
ΛΕΒΚ
0,00%
0.32
ΛΕΒΠ
+2,22%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.38
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.11
ΜΕΒΑ
-0,26%
3.77
ΜΕΝΤΙ
-1,03%
2.89
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
-1,57%
3.75
ΜΙΝ
0,00%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,22%
25.94
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.89
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.75
ΜΠΕΛΑ
-1,95%
26.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
-0,52%
1.905
ΜΠΤΚ
0,00%
0.5
ΜΥΤΙΛ
-0,68%
35.3
ΝΑΚΑΣ
-2,19%
2.68
ΝΑΥΠ
-2,40%
0.974
ΞΥΛΚ
0,00%
0.284
ΞΥΛΚΔ
-25,00%
0.0012
ΞΥΛΠ
-1,90%
0.31
ΞΥΛΠΔ
-77,27%
0.0025
ΟΛΘ
-1,79%
21.9
ΟΛΠ
-2,64%
23.95
ΟΛΥΜΠ
-3,86%
2.49
ΟΠΑΠ
-0,12%
16.2
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,46%
0.869
ΟΤΕ
-1,68%
14.02
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
12.98
ΠΑΙΡ
0,00%
1.14
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
-1,71%
3.729
ΠΕΤΡΟ
-4,44%
8.6
ΠΛΑΘ
-1,42%
3.82
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
-0,71%
1.126
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
-3,19%
3.95
ΡΕΒΟΙΛ
-2,18%
1.57
ΣΑΡ
-0,88%
11.3
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-1,07%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,50%
2.02
ΣΠΕΙΣ
+1,37%
7.38
ΣΠΙ
-3,44%
0.73
ΣΠΥΡ
0,00%
0.206
ΤΕΝΕΡΓ
-4,02%
17.44
ΤΖΚΑ
-2,99%
1.62
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,60%
1.668
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-5,91%
0.35
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
-3,45%
0.28
ΦΡΛΚ
-3,28%
3.985
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Ταμείο Ανάκαμψης: Τα κριτήρια επιλογής των επενδυτικών σχεδίων

Εντατικά δουλεύουν το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, με κοινό στόχο την πλήρη αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου.

Οι τράπεζες καλούνται να αξιολογήσουν και να χρηματοδοτήσουν 170 κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων και περισσότερα από 1.000 έργα και το Δημόσιο να προχωρήσει σε περίπου 400 διαγωνισμούς, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα κονδύλια και οι μεταρρυθμίσεις μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το ζήτημα της επιλεξιμότητας και της χρηματοδότησης όσο το δυνατόν περισσότερων επιχειρήσεων και επενδυτικών σχεδίων ετέθη για ακόμη μια φορά στο τραπέζι κατά τις τελευταίες συναντήσεις τραπεζών και υπουργείου Οικονομικών.

Τα κριτήρια δεν μπορούν να αφορούν περισσότερες από 30.000 επιχειρήσεις, το πολύ

Οι τράπεζες ανέφεραν ότι, από τα στοιχεία της υφιστάμενης και δυνητικής πελατείας, τα τραπεζικά κριτήρια χρηματοδότησης και τα κριτήρια του Ταμείου Ανάκαμψης, δεν μπορεί να αφορούν περισσότερες από 20.000 ή το πολύ 30.000 επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Ο αριθμός αυτός κρίθηκε μικρός σχετικά με το μέγεθος των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και του στόχου για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της ελληνικής οικονομίας.

Συμφωνήθηκε ότι θα πρέπει να αναζητηθούν τρόποι για πλατύτερη διάχυση της χρηματοδότησης, χωρίς αυτό να σημαίνει αύξηση κινδύνου για το χρηματοπιστωτικό σύστημα ή απορρίψεις σχεδίων από το Ταμείο.

Επίσης, η κυβέρνηση εξετάζει το σχεδιασμό μητρώου δανειοδοτήσεων, με στόχο την αποτελεσματικότερη βελτίωση των κριτηρίων χρηματοδότησης. Ωστόσο, αυτό δεν μπορεί από τεχνικής και νομικής άποψης να λειτουργήσει άμεσα.

Τί προβλέπει το σχέδιο

Το σχέδιο τραπεζών-κυβέρνησης προβλέπει:

– Πιο λεπτομερή αναζήτηση βιώσιμων επιχειρήσεων που μπορούν να χρηματοδοτηθούν στις κατηγορίες που προβλέπει το Ταμείο Ανάκαμψης και στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων της ελληνικής κυβέρνησης.

Δηλαδή, βαθύτερο και λεπτομερέστερο screening της πελατείας των τραπεζών φτάνοντας μέχρι, λόγου χάρη, και τις νεοφυείς επιχειρήσεις με καινοτόμα πλάνα τεχνολογίας, εντάσεως γνώσης και εξωστρέφειας

– Χρηματοδότηση καινοτόμων σχεδίων. Δηλαδή, η αξιολόγηση να μην περιορίζεται μόνο ανά επιχείρηση, αλλά και ανά business plan.

Για παράδειγμα, μία μικρή και νέα επιχείρηση μπορεί να μην πληροί τυπικά όλα τα τραπεζικά κριτήρια χρηματοδότησης (μέγεθος, έτη λειτουργίας, κερδοφορία, κλπ.), αλλά να παρουσιάζει ένα βιώσιμο και κερδοφόρο επιχειρησιακό σχέδιο και επενδυτικό πλάνο.

Οι τράπεζες θα πρέπει να εντάξουν και αυτές στις δυνητικά επιλέξιμες επιχειρήσεις.

– Χρηματοδότηση και με κοινωνικό αποτύπωμα. Τα κριτήρια χρηματοδότησης, πέραν των τραπεζικών, δεν θα πρέπει να αποκλίνουν από τις τρεις βασικές αρχές του Ταμείου Ανάκαμψης.

Πέραν των περιβαλλοντικών κριτηρίων, οι αρχές του Ταμείου (ESG) περιλαμβάνουν και εκείνες με κοινωνικό αποτύπωμα που ενισχύουν τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.

Στο κοινωνικό αποτύπωμα μπορεί να ανήκουν επιχειρήσεις που, αν χρηματοδοτηθούν, θα μειώσουν την ανεργία σε μια περιοχή, θα προσφέρουν εκπαιδευτικά προγράμματα ή θα αυξήσουν το κατά κεφαλήν εισόδημα.

Στο κομμάτι του εταιρικού μετασχηματισμού θα πρέπει να προστεθούν, λόγου χάρη, χρηματοδοτήσεις για μεγέθυνση επιχειρήσεων, για υιοθέτηση των κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης στην εταιρική κουλτούρα, κ.ά.

– Δημιουργία μητρώου δανειοδοτήσεων ώστε να παραχθούν συμπεράσματα για το ποιες επιχειρήσεις χρηματοδοτούνται και γιατί, αλλά και ποιες όχι και γιατί.

Τα συμπεράσματα αυτά θα βοηθήσουν όλο το σύστημα να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και τα κριτήρια χρηματοδότησης.

Το μητρώο αυτό θα απαιτήσει χρόνο διότι θα πρέπει να ξεπεραστούν αρκετά τεχνικά αλλά και νομικά θέματα. Ωστόσο, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έκανε σαφές ότι πρόκειται να προχωρήσει σε αυτό το σύστημα.

Οι τράπεζες έχουν δημιουργήσει εσωτερικά συστήματα για την αξιολόγηση, συμβουλευτική και χρηματοδότηση επιχειρήσεων και επενδυτικών σχεδίων που εμπίπτουν στις κατηγορίες του Ταμείου Ανάκαμψης.

Η κυβέρνηση τούς ανέθεσε την αξιολόγηση και τη χρηματοδότηση των σχεδίων διότι οι τράπεζες είναι αυτές που γνωρίζουν καλύτερα από κάθε άλλον την πελατεία τους, ενώ έχουν την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία, αλλά και το όφελος (κερδοφορία) από την αύξηση των χρηματοδοτήσεων.

Δηλαδή, οι τράπεζες επιλέχθηκαν για ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, καθώς και περιορισμό της γραφειοκρατίας.

Από την άλλη πλευρά, το χρηματοπιστωτικό σύστημα θα πρέπει να αναλάβει τα αντίστοιχα ρίσκα για μεγαλύτερη κερδοφορία που θα έρθει μέσα από την ανάπτυξη και τα οργανικά δάνεια.

Στις συναντήσεις, η πλευρά της κυβέρνησης σημείωσε ότι με τον Ηρακλή, αλλά και μία μεγάλη σειρά μεταρρυθμίσεων, όπως ο νέος νόμος για το ΤΧΣ, ο νέος πτωχευτικός και άλλες  διατάξεις που προωθούνται, στοχεύει στη μείωση του συστημικού κινδύνου, στον περιορισμό του κόστους κεφαλαίου, στην εύκολη και φθηνή άντληση κεφαλαίων από τις διεθνείς αγορές και στη διαφάνεια.

Οι τράπεζες δήλωσαν παρούσες σε όλη αυτή την προσπάθεια και παρουσίασαν τα επικαιροποιημένα στρατηγικά σχέδια που κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.

Δηλαδή στη σωστή αξιοποίηση της ευκαιρίας του Ταμείου Ανάκαμψης, τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας και στην επένδυση των κεφαλαίων τους στη βιώσιμη ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!