Tο πλαίσιο για τη στάθμευση και τη διαμονή με τροχόσπιτα και τροχοκινούμενα οχήματα στην Ελλάδα έρχεται να αποσαφηνίσει το υπουργείο Τουρισμού με τον νέο Νόμο 5170/2025. Οι διατάξεις του νόμου, που προκάλεσαν αντιδράσεις και συζητήσεις στους κύκλους των ιδιοκτητών αυτοκινούμενων τροχόσπιτων, επικεντρώνονται στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, των δημόσιων αγαθών και της νομιμότητας, θέτοντας παράλληλα σαφή όρια για τη χρήση του δημόσιου χώρου.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου, η βασική αρχή της νέας διάταξης είναι η απαγόρευση της καταχρηστικής χρήσης κοινόχρηστων χώρων, όπως δάση, παραλίες, αιγιαλοί και αρχαιολογικοί χώροι. Ειδικότερα, απαγορεύεται η εγκατάσταση σκηνών ή η στάθμευση τροχόσπιτων σε περιοχές αυτές, καθώς και η φιλοξενία άνω του ενός τροχόσπιτου από ιδιώτες ή καταστηματάρχες, χωρίς άδεια λειτουργίας επιχείρησης.
Παράλληλα, γίνεται αναφορά στο άρθρο 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το οποίο προβλέπει ότι στις κατοικημένες περιοχές απαγορεύεται η στάθμευση τροχόσπιτων για διάστημα άνω των 24 ωρών, εκτός αν πρόκειται για κατάλληλα περιφραγμένους χώρους που έχουν οριστεί από τους δήμους ή τις κοινότητες.
Οι πολίτες και επισκέπτες με τροχόσπιτα καλούνται να επιλέγουν οργανωμένα κάμπινγκ, τα οποία λειτουργούν νόμιμα και πληρούν όλες τις υγειονομικές, πολεοδομικές και περιβαλλοντικές προδιαγραφές. Η στάθμευση εκτός αυτών επιτρέπεται μόνο με περιορισμούς, αποφεύγοντας την ανεξέλεγκτη κατάληψη δημόσιων χώρων.
Το υπουργείο υπογραμμίζει ότι ο νόμος αποτελεί εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές πρακτικές και σκοπό έχει την εξασφάλιση της ποιότητας της ταξιδιωτικής εμπειρίας, την προστασία του περιβάλλοντος και την ορθή διαχείριση των τουριστικών πόρων. Ωστόσο, το νομοσχέδιο προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις από την Ελληνική Λέσχη Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων (ΕΛΑΤ), η οποία εξέφρασε την ανησυχία της για περιορισμούς στην ελεύθερη μετακίνηση και διαμονή.
Σε συνάντηση του Υπουργείου Τουρισμού με τη διοίκηση της ΕΛΑΤ στις 9 Μαΐου 2025, συμφωνήθηκε ότι η στάση και η στάθμευση των αυτοκινούμενων θα συνεχίσουν να επιτρέπονται, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται οι κανόνες του ΚΟΚ. Επιπλέον, αναγνωρίστηκε η ανάγκη θεσμικού πλαισίου για δημιουργία ειδικών χώρων προσωρινής στάθμευσης (Camper Stop), με πρόταση ανάληψης πρωτοβουλίας από τα αρμόδια υπουργεία.
Η σχετική ρύθμιση δεν επιδιώκει τον αποκλεισμό των ιδιοκτητών τροχόσπιτων, αλλά την υπεύθυνη χρήση του δημόσιου χώρου και την αποτροπή άτυπης λειτουργίας παρα-τουριστικών δραστηριοτήτων χωρίς τις απαραίτητες άδειες και ελέγχους. Προβλέπεται δε ότι η δωρεάν φιλοξενία ενός τροχόσπιτου μπορεί να επιτρέπεται σε ιδιωτικό χώρο, ενώ κάθε επιπλέον χρήση θα απαιτεί ίδρυση επιχείρησης.
Η πολιτεία προσανατολίζεται στη διαμόρφωση ενός ισορροπημένου πλαισίου που θα επιτρέπει την ελεύθερη και νόμιμη μετακίνηση με τροχόσπιτα, χωρίς να υπονομεύεται το περιβάλλον, η πολιτιστική κληρονομιά και τα συμφέροντα των νομίμων τουριστικών επιχειρήσεων. Η πρόθεση του υπουργείου Τουρισμού είναι να ενισχύσει τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, με σεβασμό στους κανόνες και στους επισκέπτες.