Η σύσταση του κρατικού επενδυτικού ταμείου Growthfund, η ενίσχυση του PPF και η αξιοποίηση των λοιπών περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου (ακίνητα, λιμάνια, αεροδρόμια κ.λπ.), είναι οι τρεις βασικές προτεραιότητες της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών σε σχέση με το Υπερταμείο.
Αν στα παραπάνω προστεθεί και ο μετασχηματισμός και η βελτιστοποίηση των αποτελεσμάτων των θυγατρικών εταιρειών του Υπερταμείου, κλείνει ο κύκλος των προτεραιοτήτων της κυβέρνησης αναφορικά με το Υπερταμείο.
1η Προτεραιότητα: Πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η έναρξη της λειτουργίας του Growthfund που θ’ αποτελέσει το πρώτο sovereign fund. Το Growthfund στόχο θα έχει αφενός μεν την αύξηση των υπεραξιών του υπερταμείου, αφετέρου δε στην προσέλκυση ξένου επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη χώρα μας.
Συγκεκριμένα, το Growthfund, πέρα από ένα κρατικό επενδυτικό ταμείο που θα μεγιστοποιεί την αξία των κεφαλαίων του υπερταμείου, θ’ αποτελέσει και «κράχτη» νέων ξένων επενδύσεων στη χώρα. Στόχος, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, είναι η μειοψηφική συμμετοχή του Growthfund σε ξένες επενδύσεις, έτσι ώστε να εμπεδώνεται το αίσθημα ασφάλειας στον ξένο επενδυτή, αλλά και για να του παράσχει την εμπειρία του για την ελληνική πραγματικότητα.
Ο ρόλος αυτός του Growthfund θα είναι ιδιαίτερα σημαντικός μετά το πέρας του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Ένα πρόβλημα είναι η απουσία χρηματοδότησης, αφού το Growthfund έχει κεφάλαια μόνον 300 εκατ. ευρώ που προήλθαν από την πώληση των συμμετοχών του 50% (συν μια μετοχή) των εταιρειών ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο Ελληνικό Δημόσιο.
Ωστόσο, παράγοντες κοντά στο Υπερταμείο αναφέρουν ότι τα έσοδα θ’ αυξηθούν καθώς περνά ο καιρός. Μάλιστα, το Υπερταμείο θα ενισχυθεί σύντομα και το ποσό της πώλησης του 5% της ΕΥΑΘ, προκειμένου η εταιρεία να εναρμονιστεί με τη νομοθεσία για τις εταιρείες οι μετοχές των οποίων διαπραγματεύονται στη ρυθμιζόμενη του Χ.Α. Σήμερα η διασπορά των μετοχών της ΕΥΔΑΠ είναι στο 21% και στόχος είναι ν’ αυξηθεί στο 26%.
Επίσης, κάθε χρόνο το υπερταμείο θα έχει έσοδα της τάξης των 100 έως 200 εκατ. ευρώ από τις θυγατρικές του και τις χρηματικές διανομές τους. Το 50% των κεφαλαίων μπορεί ν’ αξιοποιηθεί προς την κατεύθυνση αυτήν, όπως επίσης και το 50% από των εσόδων που θα υπάρξουν από αξιοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων (λιμάνια, μαρίνες, αεροδρόμια κ.λπ.).
2η προτεραιότητα: To PPF (Project Preparation Facility) ενισχύεται περαιτέρω και καθίσταται ο βασικός μηχανισμός προκήρυξης έργων και προμηθειών του δημοσίου τομέα. Ο συνολικός όγκος προμηθειών και έργων που έχει επιφορτιστεί να υλοποιήσει αυξάνει κατά 3,5 δισ. ευρώ και ξεπερνά τα 11 δισ. ευρώ, από 8 δισ. ευρώ που είναι σήμερα.
Όπως ανέφερε σε δηλώσεις του επικεφαλής του PPF, Πάνος Σταμπουλίδης, οι νέες αναθέσεις έργων και προμηθειών που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ, των αθλητικών εγκαταστάσεων και των σχολικών μονάδων του υπ. Παιδείας κ.λπ. Μέχρι σήμερα το PPF έχει συμβάλει στον εκσυγχρονισμό μονάδων υγείας, στην αξιοποίηση του φυσικού περιβάλλοντος (δάση κ.ά.), στον εκσυγχρονισμό της Πολιτικής Προστασίας και των σωμάτων ασφαλείας κ.ά.
3η πρoτεραιότητα: H αξιοποίηση της ακίνητης και κινητής ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου αποτελεί τον τρίτο πυλώνα του Υπερταμείου, η οποία θα πρέπει να συνεχίσει τις καλές επιδόσεις που είχε με το ΤΑΙΠΕΔ. Τα εναπομείναντα περιουσιακά στοιχεία δεν είναι τόσο μεγάλα όσο αυτά που αξιοποιήθηκαν μέχρι τώρα (οδικοί άξονες, λιμάνια, αεροδρόμια κ.λπ.), αλλά οπωσδήποτε υπάρχει ένας μεγάλος όγκος που αναμένει αξιοποίηση.
Μεταξύ αυτών τα μικρότερα λιμάνια (Πάτρα, Λαύριο, Βόλος κ.λπ.), τα μικρότερα αεροδρόμια (Καλαμάτα, Αλεξανδρούπολη, Αστυπάλαια κ.ά.), τα Κρατικά Λαχεία, οι μαρίνες, οι ιαματικές πηγές κ.λπ. Επίσης, την αξιοποίησή τους αναμένουν και αρκετές χιλιάδες ακινήτων, τόσο του Υπερταμείου (κληρονομιά του ΤΑΙΠΕΔ) και κυρίως της ΕΤΑΔ, στην οποία στο παρελθόν είχαν παρουσιαστεί τα περισσότερα προβλήματα.
4η προτεραιότητα: Ο μετασχηματισμός των θυγατρικών εταιρειών του ομίλου είναι ο τέταρτος άξονας δράσεων. Έμφαση εδώ δίνεται στις προβληματικές ΔΕΚΟ και κυρίως στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα (ΟΑΣΑ) και στον ΕΛΤΑ. Στις υπόλοιπες εταιρείες (ΔΕΗ, ΔΑΑ, Helleniq Energy κ.λπ.) η επιρροή του Υπερταμείου στη λήψη αποφάσεων είναι μικρή, ενώ στις άλλες μικρότερες επιχειρήσεις (ΟΚΑΑ, ΑΕΔΙΚ, ΔΕΘ κ.λπ.) η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη και είναι κερδοφόρες. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι δεν χρήζουν παραμβάσεων, ώστε να καταστούν ακόμη πιο κερδοφόρες.