Στα τέλη του 2025 η απόφαση του ΣτΕ για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης

Η προσφυγή του δήμου Ηρακλείου και η έλλειψη χρηματοδότησης καθυστερούν το έργο της επέκτασης της Λ. Κύμης

O δήμαρχος Νέου Ηρακλείου, Νίκος Μπάμπαλος© Έκθεση Attica Green Expo

Στα τέλη του 2025 αναμένεται η έκδοση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για την προσφυγή που έχει καταθέσει ο Δήμος Ηρακλείου, σχετικά με την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έως τον κόμβο Καλυφτάκη στην Εθνική Οδό. Την εκτίμηση αυτήν διατύπωσε ο δήμαρχος Νέου Ηρακλείου, Νίκος Μπάμπαλος, κατά τη διάρκεια της χθεσινής έκθεσης Attica Green Expo. Η υπόθεση εκδικάστηκε τον Δεκέμβριο του 2024, με τον δήμο να ζητάει την αναθεώρηση του σχεδιασμού, προκειμένου μεγαλύτερο τμήμα του έργου να κατασκευαστεί υπόγεια, ώστε να περιοριστούν οι επιπτώσεις στον αστικό ιστό. Πέρα όμως από τη δικαστική εκκρεμότητα, το έργο προσκρούει και σε σοβαρά ζητήματα χρηματοδότησης.

Η δημοτική αρχή του Νέου Ηρακλείου εμφανίζεται αισιόδοξη για την έκβαση της υπόθεσης, επιμένοντας στην ανάγκη τροποποίησης του σχεδιασμού του έργου. Συγκεκριμένα, ζητάει η νέα διαδρομή της Λεωφόρου Κύμης να είναι κατά 330 μέτρα σκεπασμένη, ώστε να μη διχοτομηθεί περαιτέρω ο αστικός ιστός -μια πόλη που ήδη επιβαρύνεται από τη διέλευση της Γραμμής 1 του Μετρό και της Αττικής Οδού. Παράλληλα, διεκδικεί τη δημιουργία νέων κοινόχρηστων χώρων πάνω από το υπόγειο έργο, καθώς και τη σύνδεση των Λεωφόρων Πλαπούτα και Βύρωνος με τη νέα χάραξη.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Νέου Ηρακλείου, κ. Μπάμπαλο, η υπογειοποίηση του συγκεκριμένου τμήματος δεν συνεπάγεται ιδιαίτερα υψηλό κόστος σε σχέση με τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου, που υπερβαίνει τα 400 εκατομμύρια ευρώ. Άλλωστε, αντίστοιχη παρέμβαση έχει ήδη υλοποιηθεί και στο Χαλάνδρι, όπου η υπογειοποίηση της Αττικής Οδού επέτρεψε τη δημιουργία ενός γραμμικού πάρκου πάνω από το σκεπασμένο τμήμα του αυτοκινητόδρομου. Το πάρκο αυτό βρίσκεται κυρίως εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Χαλανδρίου, ωστόσο εξυπηρετεί και τις όμορες περιοχές, όπως τα Βριλήσσια.

Πέρα από τις ενστάσεις του Δήμου, καθοριστικό αγκάθι για την υλοποίηση της επέκτασης παραμένει η χρηματοδότηση, καθώς το έργο προκηρύχθηκε χωρίς να έχουν προηγουμένως εξασφαλιστεί οι αναγκαίοι πόροι. Πρόκειται για μια σοβαρή παρενέργεια στο σύστημα παραγωγής έργων, η οποία δεν περιορίζεται στην περίπτωση της Λεωφόρου Κύμης. Αντιθέτως, φαίνεται να εξαπλώνεται και σε άλλες συμβάσεις, αναδεικνύοντας την προχειρότητα με την οποία προκηρύχθηκαν μεγάλα και κρίσιμα έργα το προηγούμενο διάστημα.

Το έργο, που σχεδιάζεται εδώ και σχεδόν μισό αιώνα και για το οποίο έχουν ήδη πραγματοποιηθεί τρεις διαγωνισμοί, είναι άγνωστο πότε θα ξεκινήσει. Υπενθυμίζεται ότι είχε αρχικά ενταχθεί στο πακέτο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού μέσω σύμβασης παραχώρησης. Ωστόσο, στην πορεία εξαιρέθηκε και τελικά αποφασίστηκε να δημοπρατηθεί -όπως και έγινε- ως δημόσιο έργο. Στον τελευταίο, ωστόσο, διαγωνισμό, προϋπολογισμού 435 εκατ. ευρώ, προσωρινός μειοδότης αναδείχθηκε, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – AKTOR (πρώην Intrakat).

H απουσία κρατικής χρηματοδότησης, ωστόσο, και η αδυναμία ένταξης στο ΕΣΠΑ έχουν επαναφέρει στο τραπέζι την πρόταση το έργο να κατασκευαστεί ως επέκταση της Αττικής Οδού από τη νέα παραχωρησιούχο εταιρεία του αυτοκινητοδρόμου. Αν αυτό προχωρήσει, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η επιβολή διοδίων για τους οδηγούς που θα χρησιμοποιούν τη νέα αρτηρία.

Η κατασκευή περιλαμβάνει δύο βασικές σήραγγες,  μία υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων, η οποία θα φτάνει μέχρι το κέντρο της Πεύκης, και μία δεύτερη μήκους 1.160 μέτρων, τύπου Cut & Cover, η οποία θα εκτείνεται μέχρι την οδό Χαλκίδος στη Λυκόβρυση. Από εκεί το έργο θα συνδέεται με την Εθνική Οδό στον κόμβο Καλυφτάκη μέσω ενός επιπλέον τμήματος μήκους περίπου 500 μέτρων, που προβλέπεται ως προαίρεση.

Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα οδικά έργα για το Λεκανοπέδιο, καθώς σχεδιάζεται εδώ και χρόνια με στόχο την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακά κορεσμένου κόμβου Μεταμόρφωσης στην Αττική Οδό, αλλά και του οδικού άξονα που ξεκινά από τη Λεωφόρο Κηφισίας. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, ο νέος άξονας αναμένεται να εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 30.000 οχήματα κατά μέσο όρο, που θα κάνουν τη διαδρομή σε λίγα μόλις λεπτά, όταν σήμερα απαιτούνται ακόμα και 40 λεπτά γι’ αυτήν τη διαδρομή και όλα αυτά χωρίς διόδια.

Καθώς η κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους της Αττικής επιδεινώνεται συνεχώς και οι οδηγοί καθημερινά εγκλωβίζονται για ώρες στο τιμόνι, η ανάγκη για την υλοποίηση κρίσιμων οδικών παρεμβάσεων καθίσταται επιτακτική. Στο επίκεντρο βρίσκονται οι πολυαναμενόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπως η Περιφερειακή Υμηττού με κατεύθυνση προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, καθώς και οι προεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα.