Γ.Δ.
1381.07 0,00%
ACAG
0,00%
6.37
CENER
0,00%
6.94
CNLCAP
0,00%
6.75
DIMAND
0,00%
9.71
OPTIMA
0,00%
10
TITC
0,00%
26.4
ΑΑΑΚ
0,00%
6.85
ΑΒΑΞ
0,00%
1.39
ΑΒΕ
0,00%
0.485
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.19
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.905
ΑΛΜΥ
0,00%
2.57
ΑΛΦΑ
0,00%
1.55
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.82
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.77
ΑΣΚΟ
0,00%
2.62
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.28
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.44
ΑΤΤ
0,00%
10.9
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.28
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.33
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.59
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.155
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.178
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.575
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.06
ΔΑΑ
0,00%
8.22
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
10.91
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.595
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.34
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.55
ΕΕΕ
0,00%
28.3
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.01
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
0,00%
2.34
ΕΛΛ
0,00%
14.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.52
ΕΛΠΕ
0,00%
8.19
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.39
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.86
ΕΛΧΑ
0,00%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
9.51
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.205
ΕΤΕ
0,00%
7.074
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.2
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.58
ΕΥΡΩΒ
0,00%
1.8305
ΕΧΑΕ
0,00%
4.96
ΙΑΤΡ
0,00%
1.58
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.44
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.51
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.96
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.69
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.08
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.1
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.2
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.26
ΚΑΜΠ
0,00%
2.46
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
0,00%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
0,00%
1.535
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.518
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.26
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.21
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.395
ΛΑΒΙ
0,00%
0.81
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.61
ΛΑΜΨΑ
0,00%
31.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.97
ΛΕΒΚ
0,00%
0.35
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.09
ΜΕΒΑ
0,00%
3.81
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.94
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
0,00%
3.87
ΜΙΝ
0,00%
0.595
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
26.12
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.885
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.75
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.92
ΜΠΤΚ
0,00%
0.5
ΜΥΤΙΛ
0,00%
36.62
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
0,00%
0.96
ΞΥΛΚ
0,00%
0.285
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.318
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.7
ΟΛΠ
0,00%
23.95
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.65
ΟΠΑΠ
0,00%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.87
ΟΤΕ
0,00%
13.98
ΟΤΟΕΛ
0,00%
13.46
ΠΑΙΡ
0,00%
1.24
ΠΑΠ
0,00%
2.6
ΠΕΙΡ
0,00%
3.757
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.4
ΠΛΑΘ
0,00%
3.93
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.13
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
0,00%
4.04
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.52
ΣΑΡ
0,00%
11.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.361
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2.03
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.34
ΣΠΙ
0,00%
0.718
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
17.85
ΤΖΚΑ
0,00%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.678
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.369
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.28
ΦΡΛΚ
0,00%
3.99
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.655

Νέος Αναπτυξιακός: Χρηματοδοτήσεις στο 1/3 της συνολικής επένδυσης

Δώδεκα νέα καθεστώτα ενισχύσεων φέρνει ο νέος αναπτυξιακός νόμος που παρουσιάσθηκε χθες στο υπουργικό συμβούλιο και έγινε γνωστός ως «Αναπτυξιακός Νόμος 2.0». Πρόκειται για καθεστώτα ενισχύσεων που, όπως αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, έρχονται να «κουμπώσουν» με το Σχέδιο Ανάκαμψης για την Ελληνική Οικονομία (έκθεση Επιτροπής Πισσαρίδη), το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Ελλάδα 2.0), τον Νέο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων που ενέκρινε η Κομισιόν, τους στόχους του ΕΣΠΑ 2021 – 2027, τη στρατηγική για τη βιομηχανία (Industry 4.0), καθώς και την προσαρμογή του νόμου στις ανάγκες της σημερινής εγχώριας και διεθνούς πραγματικότητας.

Από τα νέα καθεστώτα που θα ισχύσουν, περίπου τα μισά θα βασιστούν σε ανοιχτές προσκλήσεις άμεσης χρηματοδότησης έργων και τα άλλα μισά σε παραδοσιακές προσκλήσεις συγκριτικής αξιολόγησης των προτάσεων. Επίσης, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, ο νέος αναπτυξιακός θα περιλάβει χρηματοδοτήσεις που αντιστοιχούν περίπου στο 1/3 της συνολικής επένδυσης. Δηλαδή, για κάθε ευρώ δημόσιας χρηματοδότησης, θα πρέπει να μπουν δύο ευρώ ιδιωτικών πόρων. Οι τελευταίοι δεν αποκλείεται να προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και χαμηλότοκα δάνεια που αυτό φέρνει στη χώρα μας.

Η πρώτη κατηγορία καθεστώτων ενίσχυσης θα περιλάβει προσκλήσεις πολύμηνης διάρκειας, π.χ. 6 έως 9 μήνες, στις οποίες κάθε πρόταση που θα κατατίθεται, εφόσον θα ικανοποιεί τα κριτήρια της πρόσκλησης, θα εντάσσεται στο αναπτυξιακό νόμο με σειρά προτεραιότητας. Θα ακολουθεί τη διαδικασία «first in – first out» όπως ακριβώς θα συμβεί και στις ιδιωτικές επενδύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης. Στην κατηγορία αυτή αναμένεται να ενταχθούν έργα καθεστώτων Πράσινης Ανάπτυξης, Ψηφιακού Μετασχηματισμού, έρευνας-καινοτομίας κ.λπ.

Η δεύτερη κατηγορία καθεστώτων θα βασιστεί σε κλασικές προσκλήσεις συγκριτικής αξιολόγησης, όμοιες με αυτές που περιλάμβαναν μέχρι σήμερα οι αναπτυξιακοί νόμοι της χώρας. Τέτοιου είδους έργα είναι του τουριστικού τομέα, της ενίσχυσης των δεξιοτήτων κ.ά. Ωστόσο, αυτή τη φορά, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, θα σταματήσει το «ξεχείλωμα» της λήξης της πρόσκλησης. Πλέον οι χρόνοι θα τηρούνται απαρέγκλιτα και στόχος είναι η συγκεκριμένη κατηγορία προσκλήσεων να μην ξεπερνά την αρχικά ορισθείσα περίοδο υποβολής που δεν θα ξεπερνά τους 3 έως 4 μήνες. Και αυτό θα συμβαίνει επειδή οι επενδυτικές προτάσεις θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένο χρόνο ζωής και όχι αέναη διάρκεια.

Οι άξονες της κυβερνητικής πολιτικής στους οποίους κινούνται, συνολικά, τα καθεστώτα που περιλαμβάνει ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι:

  • Πράσινη μετάβαση
  • Ενεργειακός Μετασχηματισμός και κυκλική οικονομία.
  • Ψηφιακός Μετασχηματισμός
  • Αύξηση της απασχόλησης
  • Ενίσχυση δεξιοτήτων και κοινωνική συνοχή
  • Προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας
  • Ενίσχυση τουρισμού και εναλλακτικών μορφών του
  • Αγροδιατροφή (μεγέθυνση και εκσυγχρονισμός)
  • Αλυσίδες αξίας
  • Επιχειρηματική εξωστρέφεια
  • Εφοδιαστική αλυσίδα
  • Μεταποίηση

Η κυβέρνηση έχει ήδη διαβουλευθεί το νέο σχέδιο νόμου με τους βασικούς εταίρους (π.χ. ΣΕΒ, Επιμελητήρια κ.λπ.), αλλά αναμένεται να τεθεί και σε δημόσια διαβούλευση μέσω του «opengov.gr». Αυτό αναμένεται να συμβεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Η κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης δεν βιάζεται να θέσει σε ισχύ τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο 2.0. Καθώς ο νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων τίθεται σε ισχύ από 1η Ιανουαρίου 2022, έχει μερικούς μήνες μπροστά της προτού ψηφιστεί στη Βουλή. Ωστόσο αυτό, όπως εκτιμούσαν κυβερνητικές πηγές θα γίνει μέσα στο Σεπτέμβριο. Οι ίδιες πηγές εκτιμούσαν ότι από τη ψήφισή του και έπειτα, ο Αναπτυξιακός Νόμος 2.0 θα αποτελεί το κατεξοχήν θεσμικό πλαίσιο για την παροχή κρατικών ενισχύσεων προς τις ιδιωτικές επενδύσεις στην Ελλάδα.

Τις επόμενες εβδομάδες ωστόσο, αναμένεται να ψηφιστεί το νέο σχέδιο νόμου για τις στρατηγικές επενδύσεις και την επιτάχυνσή τους. Πρόκειται για επενδύσεις που «καίνε», όπως είναι αυτές της Microsoft, της Pfizer, αλλά και άλλες που βρίσκονται ante portas και οι οποίες φυσικά δεν μπορεί να περιμένουν.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!