Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα αυξήθηκαν και ποια μειώθηκαν τον Μάιο

Αύξηση 2,47% στον πληθωρισμό των σούπερ μάρκετ τον φετινό Μάιο. σε σχέση με τον Μάιο του 2024. Τι δείχνει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ

Ράφια σε σούπερ μάρκετ © EUROKINISSI

Aυξημένες τιμές βρίσκουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας του ΙΕΛΚΑ, καθώς ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 2,47% τον Μάιο του 2025 σε σχέση με τον Μάιο του 2024.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν τον περασμένο μήνα σε μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+8,83%) ενώ οι μεγαλύτερες μειώσεις σημειώθηκαν σε απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-9,20%).

Σε σχέση με τον Απρίλιο του 2025 οι τιμές παρέμειναν σχεδόν σταθερές (+0,63%), ενώ στο 12μηνο (6/2024-5/2025) οι τιμές ήταν επ[ίσης σχεδόν σταθερές (-0,03%) σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών ανάμεσα στον Μάιο 2025 και τον Μάιο του 2024.

Τα συμπεράσματα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ

Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

1. Ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του +2,47% τον Μάιο 2025 σε σχέση με τον Μάιο 2024.

Σημειώνεται συμπληρωματικά ότι οι τιμές του Μαΐου 2025 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα Απρίλιο 2025 καταγράφονται με πολύ μικρή αύξηση κατά +0,63
Συνολικά το κυλιόμενο 12μηνο (Ιούνιος 2024-Μαίος 2025) καταγράφει σταθερό επίπεδο τιμών με -0,03%.

Σχήμα 1: Δείκτης εξέλιξης τιμών Αλυσίδων Σουπερμάρκετ Κυλιόμενο δωδεκάμηνο (1/2024-3/2025)

2. Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Μάιο 2025 σε σχέση με τον Μάιο 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -9,20%
• Τροφές και είδη για κατοικίδια: -4,91%
• Τρόφιμα παντοπωλείου: -3,57%
• Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -2,72%
• Αλλαντικά: -0,52%

Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

3. Μεγαλύτερες αυξήσεις τον Μάιο 2025 σε σχέση με τον Μάιο 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +8,83%
• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,78%
• Φρέσκα κρέατα: +6,41%
• Ζύμες νωπές και κατεψυγμένες: +5,48%
• Αλκοολούχα ποτά: +5,46 %

Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων. Οι αυξήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν να κάνουν με τις καιρικές συνθήκες με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες του 2025 σε σχέση με το 2024, καθώς το 2024 οι πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες είχαν φέρει την παραγωγή των θερινών ειδών αρκετά νωρίτερα χαμηλώνοντας τις τιμές για την εποχή. Σε σχέση με τις αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα πρόκειται για εξέλιξη η οποία οφείλεται πρώτον στη μείωση στο ζωικό κεφάλαιο το 2024, λόγω των ασθενειών των ζώων στις περισσότερες περιοχές της επαρχίας και δεύτερον στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη και ειδικά στο μοσχάρι (σημειώνεται ότι η πλειοψηφία του μοσχαριού και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγωγής).

Παράλληλα σημειώνεται μία ουσιαστική επίδραση από την εποχικότητα λόγω Πάσχα, με το Πάσχα 2025 να καταγράφεται στα στοιχεία Μαΐου το 2025, ενώ το 2024 στα στοιχεία Απριλίου.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού, στις τροφές για κατοικίδια και στα τρόφιμα παντοπωλείου λόγω και της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο.

4. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση της ευρύτερης συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:

• Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δεκαοχτάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής-τεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

• Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες.

• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.