ΕΕΝΕ: Αναπτυξιακοί πυλώνες η εκπαίδευση και οι δεξιότητες

Το powergame.gr στην ημερίδα της ΕΕΝΕ με θέμα με θέμα την Εκπαίδευση και τις Δεξιότητες ως Αναπτυξιακούς Πυλώνες

Ημερίδα της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών στο BCA College © Powergame.gr

Η εκπαίδευση και οι δεξιότητες, στον πυρήνα της αναπτυξιακής προοπτικής της Ελλάδας εν μέσω ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, βρέθηκαν στο επίκεντρο της ημερίδας με θέμα «Εκπαίδευση και Δεξιότητες ως Αναπτυξιακοί Πυλώνες: Διεθνή Παραδείγματα, Βέλτιστες Πρακτικές και η Εφαρμογή τους στην Ελλάδα», που διοργάνωσε η Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών (Ε.ΕΝ.Ε) σε συνεργασία με το BCA College.

Καταξιωμένοι εκπρόσωποι της επιχειρηματικής, ακαδημαϊκής, πολιτικής και ερευνητικής κοινότητας ανέδειξαν το κρίσιμο ζήτημα της στρατηγικής επένδυσης στο ανθρώπινο κεφάλαιο, την ανάγκη υιοθέτησης της φιλοσοφίας και πρακτικής της δια βίου μάθησης και της σύνδεσης του ανθρώπινου ταλέντου με τις καινοτόμες τεχνολογίες, αναλύοντας τις προκλήσεις και προτείνοντας εφαρμόσιμες λύσεις. Το powergame.gr συμμετείχε στη συζήτηση ως συντονιστής στη θεματική για την καίρια σημασία των softskills και της οργανωσιακής κουλτούρας στην παραγωγικότητα, τη συνεργατικότητα και την προσαρμογή στην αλλαγή καθώς και στις καινοτομίες στην εκπαιδευτική τεχνολογία, με έμφαση στην εξατομίκευση, την ενίσχυση της πρόσβασης και την ψηφιακή ενδυνάμωση μαθητών και φοιτητών.

Στον εναρκτήριο χαιρετισμό του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του BCA College Χάρης Δασκαλάκης τόνισε την ανάγκη μαζικής επανεκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού και νέων μορφών συνεργασίας μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας. «Η κατάλληλη στιγμή για μαζική επανεκπαίδευση είναι τώρα, αν θέλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί. Η Ευρώπη και η Ελλάδα έχουν μπροστά τους μια μεγάλη ευκαιρία. Είναι η ώρα για στοχευμένη επανεκπαίδευση σε δεξιότητες της εποχής. Το timing είναι τώρα», σημείωσε, προσθέτοντας ότι το BCA ήδη εφαρμόζει διεπιστημονικά προγράμματα και ενσωματώνει τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης δεδομένων στη μαθησιακή διαδικασία.

Τις εργασίες άνοιξε ο Chief Economic Advisor της Ε.ΕΝ.Ε Γιώργος Κεφαλογιάννης, αναφέροντας ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη όσον αφορά τη συμμετοχή ενηλίκων σε μη τυπική εκπαίδευση (16,9%) και τις επιχειρήσεις που προσφέρουν ICTtraining (13,4%). Υπογράμμισε το υψηλό κόστος της αδράνειας και πρότεινε φορολογικά ουδέτερη επιδότηση για επενδύσεις των επιχειρήσεων σε reskilling και upskilling. Όπως είπε, είναι κρίσιμο η Ελλάδα να επενδύσει ουσιαστικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσα από συστηματικό upskilling και reskilling εντός των επιχειρήσεων. Οι εταιρείες, σημείωσε, πρέπει να προσφέρουν πιστοποιημένα προγράμματα από διεθνώς αναγνωρισμένους παρόχους και οι εργαζόμενοι να ανταμείβονται με αυξήσεις βάσει παραγωγικότητας — χωρίς φορολογική επιβάρυνση για τους εργοδότες.

Στον μετασχηματισμό της Δημόσιας Διοίκησης με εργαλεία τεχνολογίας αιχμής αναφέρθηκε η υφυπουργός Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη, συνομιλώντας με τον Γενικό Διευθυντή της Ε.ΕΝ.Ε Παύλο Ευθυμίου. Η κ. Χαραλαμπογιάννη επεσήμανε ότι η μεταρρύθμιση του Δημοσίου είναι μια σύνθετη πρόκληση, καθώς αφορά ένα ετερογενές σύνολο 595.000 υπαλλήλων και πλήθος διαφορετικών υπηρεσιών. Μέχρι το 2022, η έννοια των δεξιοτήτων στην αξιολόγηση των υπαλλήλων ήταν αφηρημένη. Πλέον, έχει καθιερωθεί ενιαίο πλαίσιο 9 δεξιοτήτων (π.χ. προσανατολισμός στον πολίτη, ομαδικότητα), πάνω στο οποίο βασίζεται η αξιολόγηση, με στόχο τη συνεχή βελτίωση.

Εκπαίδευση για το Μέλλον

Ο Ειδικός Γραμματέας Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού στην Προεδρία της Κυβέρνησης, Γιάννης Μαστρογεωργίου, παρομοίασε την εποχή της ΤΝ με αυτή του Γουτεμβέργιου, επισημαίνοντας την ανάγκη οικοσυστήματος δια βίου μάθησης, βασισμένου στη διαθεματικότητα και την ανθρώπινη κρίση. Η Λίνα Γρηγοράτου, COO της SAPHellas, Malta&Cyprus, εστίασε στον ρόλο της τεχνολογίας και της εταιρικής ευθύνης στην ανάπτυξη δεξιοτήτων.

Από την πλευρά της η Χριστίνα Κωνσταντινίδου, Γενική Διευθύντρια του BCA College, αναφέρθηκε στη στρατηγική σύνδεσης εκπαίδευσης και αγοράς. Τόνισε τη σημασία της καινοτομίας και των softskills, όπως ενσυναίσθηση, ομαδικότητα και κριτική σκέψη, καθώς και την ανάγκη συνεργασιών με τον ιδιωτικό τομέα και επικαιροποίησης των προγραμμάτων σπουδών. Ο Άρης Παρασκευόπουλος, Director της Samsung MX Greece, υπογράμμισε ότι η τεχνολογία είναι καταλύτης μάθησης και παρουσίασε διεθνή έργα εκπαιδευτικής καινοτομίας της Samsung ενώ ο Θάνος Λουμπρούκος, Business Development Manager της Randstad Hellas, παρουσίασε έρευνες που δείχνουν ότι οι εργαζόμενοι αισθάνονται ανασφάλεια για τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά επιδεικνύουν έντονη διάθεση για συνεχή μάθηση.

Μοχλοί Ανάπτυξης τα Πανεπιστήμια

Στο νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση, τις ευκαιρίες που δημιουργούνται για τα δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα και τις δυνατότητες προσέλκυσης φοιτητών και ερευνητών διεθνώς αναφέρθηκε  η Διευθύντρια Ερευνώντης διαΝΕΟσις Φαίη Μακαντάση. Ο δικηγόρος και συντάκτης του νόμου 5094/2024 για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων Τάσος Αβραντίνης, παρουσίασε το πλαίσιο ίδρυσης παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Ο πρώην υπουργός και Πολιτικός Αναλυτής Ανδρέας Ανδριανόπουλος, επισήμανε την αντίφαση: λειτουργούν ιδιωτικά σχολεία σε όλες τις βαθμίδες εκτός της ανώτατης εκπαίδευσης, και χαρακτήρισε «παρωχημένη» τη συζήτηση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια εν μέσω τεκτονικών τεχνολογικών και κοινωνικών αλλαγών.

Τη σημασία ενός σταθερού οικοσυστήματος καινοτομίας, πανεπιστημιακής αριστείας και πρόσβασης στη χρηματοδότηση ως παραγόντων επιστροφής ταλέντου και διατήρησης υψηλής προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία ανέδειξε στη συζήτηση του με τον Γενικό Διευθυντή της Ε.ΕΝ.Ε Παύλο Ευθυμίου ο Μάρκος Βερέμης, Partner στη BigPiVentures.

Στην συνέχεια ο Clemente Pinedo, Executive Coach στο IMD, υπογράμμισε ότι η ηγεσία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης απαιτεί ενσυναίσθηση και αυθεντικότητα, και πως οι ηγέτες του μέλλοντος πρέπει να καθοδηγούν ανθρωποκεντρικά.

Ο Χάρης Δασκαλάκης, CEO του BCA College, σημείωσε πως η εκπαίδευση άλλαξε μετά την πανδημία, με έμφαση στην καλλιέργεια softskills και στη σωστή αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης ως εργαλείο ενίσχυσης, όχι υποκατάστασης της δημιουργικότητας.

Ο Κωνσταντίνος Παργινός, Πρόεδρος Δ.Σ. της AstirBeach και καθηγητής στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Μονακό, μίλησε για την ανάγκη επαναπροσδιορισμού του ρόλου του ακαδημαϊκού και της καθοδήγησης με βάση τις δεξιότητες των φοιτητών.

Ο Στέφανος Γκαντόλφο, Director Athens Global CenterColumbia, παρουσίασε πρωτοβουλίες διασύνδεσης πανεπιστημίων με την επιχειρηματικότητα, ανακοινώνοντας δωρεάν πρόγραμμα του Columbia που θα ξεκινήσει στο Πολυτεχνείο Ελλάδας τον Ιανουάριο του 2026.

Ο Δημήτρης Τζανιδάκης, καθηγητής του BCA College, υποστήριξε την ανάγκη για ενεργητική, βιωματική μάθηση από το δημοτικό, αντί της αποστήθισης.

Επίσης, η Βιργινία Κόκιου, LegalCounsel του ForesightGreece, αναφέρθηκε στη σημασία της εκπαιδευτικής πρόβλεψης, με πολιτικές που ανταποκρίνονται σε μελλοντικά σενάρια τεχνολογικής και κοινωνικής αλλαγής.

SoftSkills και Οργανωσιακή Απόδοση

Η Ρεβέκκα Πιτσίκα, CEO του WeRGroup ανέδειξε την ανάγκη για επανεκπαίδευση ηγετών με έμφαση στην αυτογνωσία, την αυθεντικότητα και τη συναισθηματική νοημοσύνη. Μίλησε για την αξία της «ξεμάθησης» και της συνεχούς ανανέωσης του εαυτού ως εργαλείο διοικητικής αποτελεσματικότητας. Από την πλευρά του ο Χαράλαμπος Τσέκερης, SeniorResearchFellow, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών ανέλυσε τον ρόλο των softskills ως μηχανισμών προσαρμοστικότητας σε κοινωνικά και επαγγελματικά περιβάλλοντα που αλλάζουν.

Ο Co-Founder&Partner της Intellectica κ. Γιώργος Ζερίτης αναφέρθηκε στην εμπειρία του από την εκπαίδευση στελεχών σε οργανισμούς και επισήμανε πως πλέον οι εργοδότες δίνουν προτεραιότητα στην ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, την ευθυκρισία και την ετοιμότητα στη λήψη αποφάσεων. Ο Θεόφιλος Βασιλειάδης, Founder/Chairman του kariera.gr μίλησε για τη μετάβαση από την «εποχή του πτυχίου» στην εποχή της συμπεριφορικής επάρκειας.

EduTech: Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον  είχε η συζήτηση για τις καινοτομίες στην εκπαιδευτική τεχνολογία.  Η Μαριλίζα Ποντικού, Ιδρύτρια του Children’sInstituteofTechnology και EduTechSpecialist, παρουσίασε την πορεία ίδρυσης του ινστιτούτου που εισάγει την τεχνολογία σε παιδιά προσχολικής ηλικίας ενώ  μέσω συνεργασιών με εθελοντικές ομάδες, οι υπηρεσίες φτάνουν σε απομακρυσμένα σχολεία και ευάλωτες ομάδες, μέσω εκπαιδευτικών εργαστηρίων. Η κ. AnnaNatsvlishvili, CEO&Co-founder της Morphoses, παρουσίασε τη δράση της στην προώθηση softskills μέσω πλατφορμών που αξιοποιούν τεχνολογίες AI και gamification, τονίζοντας ότι η εξατομικευμένη μάθηση ενισχύει το ενδιαφέρον των μαθητών.

Ο Γιώργος Νικολετάκης, Δ/νων Σύμβουλος του 100mentors, παρουσίασε την εφαρμογή mentoring σε σχολεία, ενώ ο  Βασίλης Βέλκος, Co-Founder&Co-CEO του Code.Hub, εστίασε στη σημασία της ψηφιακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και μοιράστηκε την εμπειρία από τη δημιουργία της πρώτης ακαδημίας coding και ψηφιακών δεξιοτήτων.