Ένας στους δύο Έλληνες δεν θα κάνουν φέτος διακοπές και κάνουν στροφή σε οικονομικές λύσεις, εξοχικά και μαγείρεμα, με τον μέσο χρόνο διακοπών για όσους θα ταξιδέψουν, να ανέρχεται στις 11,3 ημέρες. Αυτό δείχνει η έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Ειδικότερα, σαφής είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων των Ελλήνων στις φετινές διακοπές και αυτή η τάση αυτή εκφράζεται μέσα από την επιλογή εξοχικών και ενοικιαζόμενων δωματίων, τη συστηματική προετοιμασία γευμάτων στον χώρο διαμονής, την αποφυγή εξόδων για εστίαση και την εντατική αγορά τροφίμων από σούπερ μάρκετ, φούρνους, οπωροπωλεία και άλλες τοπικές επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 48% του ελληνικού πληθυσμού σχεδιάζει να κάνει διακοπές. Από αυτούς, το 33% θα κάνει περιορισμένες διακοπές, το 14% θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο, και μόλις το 1% θα αυξήσει τις ημέρες διαμονής του.
Ο μέσος χρόνος διακοπών για όσους θα ταξιδέψουν ανέρχεται στις 11,3 ημέρες, γεγονός που υποδηλώνει μια τάση για πιο συγκρατημένες αποδράσεις. Οι περισσότεροι (38%) σχεδιάζουν να λείψουν για 8 έως 14 ημέρες, ενώ το 24% για 4 έως 7 ημέρες
Τι επιλέγει η πλειοψηφία των Ελλήνων για τις διακοπές τους
Η πλειοψηφία επιλέγει εξοχικές κατοικίες είτε μέσω φιλοξενίας (31%) είτε με διαμονή (23%). Τα ενοικιαζόμενα δωμάτια προτιμώνται από το 21% των ταξιδιωτών, ενώ ένα πολύ μικρότερο ποσοστό (7%) επιλέγει ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη). Αυτό αντικατοπτρίζει τις οικονομικές δυνατότητες των ελληνικών νοικοκυριών.
Το camping και τα ταξίδια στο εξωτερικό επιλέγονται από 5% του κοινού αντίστοιχα. Συνολικά, υπάρχει μια σαφής προτίμηση για πιο οικονομικές λύσεις διακοπών, με στόχο την εξοικονόμηση χρημάτων ή την επιμήκυνση της διάρκειας των διακοπών. Πολύ ακριβές επιλογές, όπως τα all-inclusive ξενοδοχεία και οι κρουαζιέρες, καταγράφουν εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά.
Ως προς τους προορισμούς, η ηπειρωτική Ελλάδα κοντά σε παραθαλάσσιες περιοχές είναι η κυρίαρχη επιλογή (60%), ακολουθούμενη από τα νησιά (28%). Η ορεινή ηπειρωτική χώρα προσελκύει το 12% των ταξιδιωτών, ενώ το 9% εξετάζει το εξωτερικό. Τα στοιχεία δείχνουν μια ξεκάθαρη στροφή προς εγχώριους και πιο προσιτούς προορισμούς, αποφεύγοντας το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Οι καταναλωτές υιοθετούν πιο οικονομικές συνήθειες
Οι καταναλωτές υιοθετούν πιο οικονομικές συνήθειες κατά τη διάρκεια των διακοπών: το 50% μαγειρεύει συχνά, και το 62% επισκέπτεται συστηματικά σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ, προφανώς για εξοικονόμηση χρημάτων από την εστίαση. Επιπλέον, το 71% επισκέπτεται φούρνους και αρτοποιεία. Μόνο το 21% δηλώνει ότι δεν μαγειρεύει ποτέ.
Το 61% του κοινού δηλώνει ότι θα μειώσει τη φετινή του δαπάνη για αγορές. Το 68% των ερωτηθέντων δηλώνει πως το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα αποτελεί τον καθοριστικότερο περιορισμό, ενώ ακολουθούν το αυξημένο κόστος εισιτηρίων (32%) και διαμονής (30%).
Η άνοδος του κόστους εστίασης (22%) και καυσίμων (16%) επηρεάζει επίσης, αν και σε μικρότερο βαθμό, υποδηλώνοντας ότι οι ταξιδιώτες αποφεύγουν κυρίως τις μακρινές μετακινήσεις και την κατανάλωση εκτός σπιτιού.
Οι παραπάνω παράγοντες ερμηνεύουν τη στροφή προς πιο οικονομικές μορφές φιλοξενίας, τον περιορισμό των αγορών και την αυξημένη προετοιμασία γευμάτων εντός καταλύματος, επιβεβαιώνοντας το γενικότερο πνεύμα οικονομικής εγκράτειας που διαπνέει πλέον τις διακοπές.
Όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, τα ευρήματα αποτυπώνουν μια σαφή τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις φετινές διακοπές, αποτέλεσμα κυρίως του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος και του αυξημένου κόστους μετακίνησης και διαμονής.
Η τάση αυτή εκφράζεται μέσα από τη συστηματική προετοιμασία γευμάτων στον χώρο διαμονής, την αποφυγή εξόδων για εστίαση και την εντατική αγορά τροφίμων από σούπερ μάρκετ, φούρνους, οπωροπωλεία και άλλες τοπικές επιχειρήσεις.
Παρά τον περιορισμό στις συνολικές δαπάνες, η ενίσχυση των μικρών, τοπικών αγορών αναδεικνύεται σε έμμεσο αλλά ουσιαστικό θετικό αποτέλεσμα, δημιουργώντας έναν κύκλο ευρύτερης οικονομικής στήριξης των τοπικών κοινοτήτων στις τουριστικές περιοχές.