Σε φάση αναμονής εισέρχεται η κυβέρνηση για το πακέτο παροχών της ΔΕΘ, καθώς στην τελική εξίσωση των εξαγγελιών προστίθεται πλέον και ο παράγοντας Μέση Ανατολή. Το Μέγαρο Μαξίμου παρακολουθεί με αυξημένη ανησυχία τις εξελίξεις στο μέτωπο των γεωπολιτικών εντάσεων, ενώ το οικονομικό επιτελείο κρατά αποστάσεις ασφαλείας σε ό,τι αφορά το ύψος και το εύρος των παρεμβάσεων, για να μην βρεθεί με την «πλάτη στον τοίχο» σε περίπτωση που η κρίση λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις. Οι φόβοι για νέο ενεργειακό σοκ, πληθώρα κυμάτων ακρίβειας και για ευρύτερες παρενέργειες στην ελληνική οικονομία καθιστούν την εξίσωση ιδιαίτερα δύσκολη, όσο το τοπίο παραμένει ρευστό.
Ο υφιστάμενος σχεδιασμός, στηριζόμενος στον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο από τις πρωτογενείς δαπάνες, τη ρήτρα διαφυγής για εξοπλιστικά προγράμματα και τα πρόσθετα έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής, τοποθετεί το ύψος του πακέτου μεταξύ 1,5 και 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, ο τελικός του προσδιορισμός θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διάρκεια της πολεμικής ανάφλεξης, τις αναταράξεις στις διεθνείς αγορές ενέργειας και τις μακροοικονομικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), εάν η κρίση διαρκέσει για τουλάχιστον τρεις μήνες, οι άμεσες οικονομικές απώλειες για την Ελλάδα ενδέχεται να ανέλθουν σε 2,1 – 2,6 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 1% του ΑΕΠ. Σε αυτό το ενδεχόμενο, θα απαιτηθεί σχέδιο άμυνας από το οικονομικό επιτελείο, για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, που θα πληγούν από την κρίση.
Η πιθανότητα νέας ανόδου στις διεθνείς τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου προκαλεί ανησυχία για αλυσιδωτές επιπτώσεις στο ενεργειακό κόστος, τον πληθωρισμό και την αγοραστική δύναμη. Αν υπάρξει νέο κύμα ανατιμήσεων στα τιμολόγια, η κυβέρνηση ίσως χρειαστεί να επανεξετάσει τα περιθώρια για νέα επιδοματική πολιτική ή για στοχευμένες παρεμβάσεις σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού με την σύμφωνη γνώμη των Βρυξελλών, χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο ο προϋπολογισμός και οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα και τις δαπάνες.
Υψηλά ιστάμενες κυβερνητικές πηγές εκτιμούν ότι έως τον Αύγουστο θα υπάρχει σαφέστερη εικόνα για τις οικονομικές παρενέργειες της γεωπολιτικής κρίσης. Παρά το γεγονός ότι το ΑΕΠ εξακολουθεί να κινείται με θετικό πρόσημο, η γενική εικόνα της οικονομίας μπορεί ανά πάσα στιγμή να γίνει εύθραυστη. Άλλωστε, τόσο οι αγορές όσο και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, υπενθυμίζοντας διαρκώς πως με το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας οι χώρες με υψηλό δημόσιο χρέος, όπως η Ελλάδα, οφείλουν να συνεχίσουν τη συνετή δημοσιονομική διαχείριση.
Σε ότι αφορά τις ελαφρύνσεις που έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση για τη μεσαία τάξη με ορίζοντα εφαρμογής από το 2026 ο σχεδιασμός περιλαμβάνει:
- Αύξηση του βασικού αφορολογήτου των 8.636 ευρώ για φορολογούμενους χωρίς εξαρτώμενα τέκνα
- Μειώσεις στους φορολογικούς συντελεστές για εισοδήματα από 10.000 έως 40.000 ευρώ, ή ακόμα και τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας
- Στοχευμένες ελαφρύνσεις σε ιδιοκτήτες και ενοικιαστές ακινήτων
- Περικοπές στα τεκμήρια διαβίωσης
- Μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελική έκταση του πακέτου θα προσδιοριστεί σε συνάρτηση με όλες τις παραμέτρους της εξίσωσης, και συγκεκριμένα με την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο πρώτο επτάμηνο του 2025, καθώς και με τις εισπρακτικές επιδόσεις της ΑΑΔΕ, ειδικά στο πεδίο της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.