Η Enterprise Greece, υπό την ιδιότητά της ως προέδρου του Trade Promotion Europe (TPE), φιλοξένησε με επιτυχία το Ετήσιο Συνέδριο του TPE στην Αθήνα, με τίτλο «Πλοήγηση στο Εμπόριο σε Αβέβαιους Καιρούς: Ενίσχυση του Ρόλου της Ευρώπης». Η εκδήλωση συγκέντρωσε πάνω από 100 εκπροσώπους από ευρωπαϊκούς, εθνικούς και περιφερειακούς οργανισμούς προώθησης εξαγωγών (TPO), εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διεθνείς οργανισμούς και εκπροσώπους του ιδιωτικού τομέα, για να συζητήσουν πώς η Ευρώπη θα διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της και θα αυξήσει τις εξαγωγές της εν μέσω μιας όλο και αυξανόμενης γεωπολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας.
Εναρκτήριες ομιλίες απηύθυναν η Βάσω Κύρκου, Πρόεδρος του TPE και Γενική Διευθύντρια Επικοινωνίας, Μάρκετινγκ & Θεσμικής Δικτύωσης της Enterprise Greece και ο Δημήτρης Σκάλκος, Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας, Υπουργείου Εξωτερικών, και Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Enterprise Greece. Ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, απευθύνθηκε στους συμμετέχοντες μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος, τονίζοντας τις προτεραιότητες της ΕΕ για βιώσιμη και συνδεδεμένη ανάπτυξη.
Το συνέδριο περιελάμβανε τέσσερα υψηλού επιπέδου πάνελ που εξέτασαν πιεστικά ζητήματα για το εμπορικό οικοσύστημα της Ευρώπης και ειδικά για τις εξαγωγικές ΜΜΕ επιχειρήσεις της:
- Geopolitical Risk and Trade Policy Adaptation, με συντονιστή τον Δρ. Μαρίνο Γιαννόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Enterprise Greece, και παρεμβάσεις από Denis Redonnet (Deputy Director-General, Directorate-General for Trade and Economic Security, DG Trade, European Commission), Anne Chappaz (Chief, Institutions and Ecosystems, International Trade Centre), Ricardo Arroja (CEO, AICEP Portuguese Trade and Investment Agency), και καθ. Νίκο Βέττα (Γενικό Διευθυντή, IOBE).
Καθώς η Ευρώπη το 2025 πλοηγείται σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο παγκόσμιο εμπορικό περιβάλλον, η συζήτηση εστίασε σε εθνικές και πανευρωπαϊκές εμπορικές στρατηγικές και τρόπους προσαρμογής τους σε εξωτερικές προκλήσεις — από γεωπολιτικές εντάσεις και προστατευτισμό, έως ανακατατάξεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και την ψηφιακή μετάβαση. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην εύθραυστη ισορροπία μεταξύ της ανάγκης για σταθερά και προβλέψιμα πλαίσια εμπορικής πολιτικής και της απαίτησης για ευελιξία και άμεση ανταπόκριση σε αναδυόμενους κινδύνους. Οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν εμπειρίες και απόψεις για τον τρόπο με τον οποίο οι οργανισμοί προώθησης εμπορίου, σε συνεργασία με την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή και διεθνείς εταίρους, εργάζονται για τη διατήρηση της θέσης της Ευρώπης στο παγκόσμιο εμπορικό σύστημα, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζουν τις ιδιαίτερες ευπάθειες — αλλά και το σημαντικό αναπτυξιακό δυναμικό — των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ).
- Scaling AI Innovation and Access to EU Funding, με συντονίστρια την Μιχαέλα Μπαλή (Διευθύντρια Ελλάδας και Κύπρου, Germany Trade & Invest), και παρεμβάσεις από Αναστάσιο Γαϊτάνη (Γενικό Γραμματέα Έρευνας και Καινοτομίας, Υπουργείο Ανάπτυξης), Αρετή Ροδίτη (Περιφερειακή Διευθύντρια Εντολών, Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων), Μιχάλη Κασιμιώτη (Διευθύνοντα Σύμβουλο, Hewlett Packard Enterprise Hellas & Cyprus), και Γιώργο Ελευθερίου (Συνιδρυτή & Διευθύνοντα Σύμβουλο, Feel Therapeutics).
Η Ευρώπη φιλοξενεί ένα ακμάζον οικοσύστημα καινοτομίας, ωστόσο πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), καθώς και νεοφυείς επιχειρήσεις με τεχνολογικό προσανατολισμό, εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σημαντικά εμπόδια στην προσπάθειά τους να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους πέρα από τα εθνικά σύνορα. Το συγκεκριμένο πάνελ επικεντρώθηκε στο πώς η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η καινοτομία μπορούν να λειτουργήσουν ως καταλύτες ανταγωνιστικότητας—υπό την προϋπόθεση ότι υποστηρίζονται από κατάλληλες πολιτικές, χρηματοδοτικά εργαλεία και μηχανισμούς στήριξης. Η συζήτηση ανέδειξε ιστορίες επιτυχίας από την Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ παράλληλα εστίασε στα διαθέσιμα εργαλεία που επιτρέπουν στις ΜΜΕ να επιταχύνουν την ανάπτυξή τους — ιδίως σε τομείς αιχμής όπως η ψηφιακή υγεία, η ενέργεια και η βιομηχανική τεχνητή νοημοσύνη.
- SMEs in the Defence Sector, με συντονιστή τον Fernando Ballesta (Head of Internationalization, Info Murcia – Caetra Programme), και παρεμβάσεις από Γεώργιο Νούνεση (Διευθυντή και Πρόεδρο, ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος»), Γεώργιο Σταυρίτη (Project Manager, Directorate-General for Defence Industry and Space, DG DEFIS, European Commission) και Παναγιώτη Παπαγεωργίου (Εκτελεστικό Μέλος του Ελληνικού Κέντρου Καινοτομίας στην Άμυνα).
Καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση ενισχύει την ασφάλεια και τη στρατηγική της αυτονομία, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) καλούνται να διαδραματίσουν ενεργότερο ρόλο στις αλυσίδες αξίας του τομέα της άμυνας. Ωστόσο, για πολλές μικρότερες εταιρείες, η είσοδος και η δραστηριοποίηση σε αυτόν τον ιδιαίτερα ρυθμιζόμενο και τεχνικά απαιτητικό χώρο παραμένει προκλητική. Η συζήτηση εστίασε στο πώς η ΕΕ και τα κράτη-μέλη μπορούν να ενισχύσουν την ενσωμάτωση των ΜΜΕ σε πανευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα και διαδικασίες προμηθειών, να προωθήσουν την καινοτομία διπλής χρήσης (dual-use) μεταξύ πολιτικών και στρατιωτικών εφαρμογών και να ενδυναμώσουν τη συνεργασία μεταξύ ερευνητικών ιδρυμάτων, τεχνολογικών clusters και βιομηχανικών φορέων. Οι συμμετέχοντες αντάλλαξαν απόψεις για τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, τις νέες πρωτοβουλίες στο πλαίσιο της Γενικής Διεύθυνσης DEFIS της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και καλές πρακτικές από εθνικά κέντρα αριστείας.
- The Future of Trade Promotion, με συντονίστρια την Anne Lanigan (Member of the Board at Trade Promotion Europe and Divisional Manager, Technology and Services, Enterprise Ireland), και παρεμβάσεις από Hubert Gambs (Deputy Director-General, Directorate-General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs, DG GROW, European Commission), Neil Swain (Commercial Counsellor, Embassy of Canada to the Hellenic Republic, High Commission of Canada to the Republic of Cyprus), Annemieke Broesterhuizen (Managing Director, International Trade, Netherlands Enterprise Agency -RVO), Βασίλειο Κορκίδη (Πρόεδρο, ΕΒΕΠ), και Γεώργιο Τσινάβο (Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο, Κρι Κρι ΑΕ).
Το διαρκώς μεταβαλλόμενο εξαγωγικό περιβάλλον απαιτεί μια ριζική αναθεώρηση του τρόπου λειτουργίας των οργανισμών προώθησης εξαγωγέων. Από την ψηφιοποίηση και τη συμμόρφωση με τα πρότυπα ESG, έως την ανάγκη μετριασμού των γεωπολιτικών ρίσκων, ο ρόλος των οργανισμών προώθησης εξαγωγών (TPOs) διευρύνεται διαρκώς και καθίσταται ολοένα πιο σύνθετος. Αυτή η καταληκτική συζήτηση ανέλυσε:
- πώς πρέπει να εξελιχθεί η προώθηση του εμπορίου ώστε να ανταποκρίνεται στις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες των ΜΜΕ,
- πώς η συμμόρφωση με τα κριτήρια ESG και η ψηφιακή ετοιμότητα αναδεικνύονται ως νέα σημεία αναφοράς για την πρόσβαση στις αγορές,
- και γιατί η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης.
Ο Francis Baert, Αντιπρόεδρος του TPE και Chief Strategy Officer του Flanders Investment & Trade (FIT), έκλεισε την εκδήλωση, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συλλογικής δράσης και της στρατηγικής πρόβλεψης στις δραστηριότητες εμπορικής διπλωματίας και προώθησης της Ευρώπης.
Το φετινό Συνέδριο του TPE επιβεβαίωσε τον καθοριστικό ρόλο των οργανισμών προώθησης του εμπορίου στην υλοποίηση των βασικών προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης: την ενίσχυση της διεθνοποίησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, την επιτάχυνση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης, καθώς και την ενδυνάμωση της αυτονομίας της Ευρώπης.
Η Enterprise Greece θα συνεχίσει να συνεργάζεται στενά με τα μέλη του TPE και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, υποστηρίζοντας ενεργά αυτήν την κοινή πρόκληση: τη διεξαγωγή του εμπορίου σε ένα σύνθετο παγκόσμιο περιβάλλον επιδιώκοντας ένα βιώσιμο και χωρίς αποκλεισμούς περιβάλλον για τις εξαγωγικές ΜΜΕ.