*** Στον ΟΔΔΗΧ περιμένουν να δρέψουν τους καρπούς της επίσκεψης στην Ιαπωνία. Όπως σας έχω γράψει, ο επικεφαλής του επισκέφθηκε πρόσφατα το Τόκιο και είχε επαφές με διαχειριστές μεγάλων θεσμικών χαρτοφυλακίων, που έχουν μια μεγάλη αδυναμία: Τα κρατικά ομόλογα.
*** Γεγονός, όμως, αποτελεί ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν δείξει κανένα ενδιαφέρον για τα ελληνικά. Λογικό. Η χώρα μόλις βγήκε από καθεστώς πτώχευσης. Βγήκε όμως. Και οι αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητάς της είναι συνεχείς.
*** Άρα, θα έρθουν και οι Ιάπωνες, προσεχώς. Πότε; Μπορεί και το ’27. Και το γράφω αυτό επειδή μαθαίνω ότι σχεδιάζεται η έκδοση ενός μεγάλου δεκαετούς ομολόγου για την επόμενη χρονιά. Το οποίο θα καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών μας για το 2027.
*** Ακούω επίσης ότι θα γίνουν και κάποιες μικρότερες εκδόσεις ή κάποιες ανανεώσεις παλαιότερων. Σε κάθε περίπτωση, το ποσό που θα αναζητηθεί θα είναι κάτι λιγότερο από 8 δισ. ευρώ, συνολικά. Ένα μέρος από αυτά, λοιπόν, δεν αποκλείεται να το καλύψουν οι Ιάπωνες.
*** Και κάτι τελευταίο, αφού βρίσκομαι σε περιβάλλον ΟΔΔΗΧ. Να σας αναφέρω ότι στον Οργανισμό είναι σχεδόν σίγουροι ότι αργά ή γρήγορα η χώρα μας θα δανείζεται ακόμα πιο φθηνά και συγκεκριμένα με το κόστος που δανείζονται οι Ισπανοί. Ήδη, για την ιστορία να ξαναγράψω ότι δανειζόμαστε φθηνότερα από τους Ιταλούς και τους Γάλλους.
*** Μεγαλεία, αν προσθέσετε ότι πρόσφατα δώσαμε και 1 δισ. ευρώ στο Παρίσι πρόωρα, για να εξοφλήσουμε παλιά χρέη και να τους βοηθήσουμε δημοσιονομικά. Γιατί μπορούμε.
*** Μέσα στην «τρέλα» που μας έχει πιάσει τελευταία με τα λιμάνια του Πειραιά και της Ελευσίνας, τον ρόλο των Κινέζων και την απάντηση των Αμερικανών, τις ισορροπίες της Αθήνας και όλα τα σχετικά, φαίνεται να πέρασε κάτω από το ραντάρ μια σοβαρή εξέλιξη στη Θεσσαλονίκη. Περί τίνος πρόκειται;
*** Λοιπόν, οριστικοποιήθηκε η ανάληψη του έργου για τον προβλήτα 6 του ΟΛΘ από την κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ. Πρόκειται για ένα project που θα ανεβάσει κατηγορία το λιμάνι της συμπρωτεύουσας. Άλλωστε, δεν το λες και μικρό. Αντιθέτως. Ο προϋπολογισμός του υπολογίζεται κοντά στα 200 εκατ. ευρώ.
*** Δυο παρατηρήσεις-συμπεράσματα: 1) Άργησε, αλλά έστω και τώρα, είναι κρίσιμο το ότι θα γίνει και 2) Ο Σαββίδης δεν έχει καμία διάθεση να πουλήσει. Προσοχή: Όχι μόνο το λιμάνι, αλλά οποιοδήποτε ελληνικό asset του. Συμπεριλαμβανομένου του ΠΑΟΚ, του ΟΡΕΝ και όχι μόνο.
*** Κατά το κοινώς λεγόμενον, ο Ιβάν ήρθε για να μείνει. Ειδικά τώρα, που διαφαίνεται φως στην άκρη του τούνελ στο ουκρανικό μέτωπο.
*** Στην τελική ευθεία μπαίνει το κεφάλαιο της σύναψης σύμβασης του ελληνικού δημοσίου με την αμερικανική Chevron και την Helleniq Energy για τα θαλάσσια οικόπεδα νότια και νοτιοανατολικά της Κρήτης. Οι απαραίτητες εγκρίσεις έχουν εξασφαλισθεί και, αν όλα πάνε καλά, θα έχουμε νέα τις επόμενες μέρες.
*** Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι εως το τέλος Νοεμβρίου η απαραίτητη σύμβαση θα πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο και αμέσως μετά -αν και το τελευταίο ανάψει το πράσινο φως- μπαίνουμε στην τελική ευθεία για να ξεκινήσουν οι πρώτες σεισμικές έρευνες στην περιοχή.
*** Έχοντας υπόψη όλα όσα συνέβησαν με την περίπτωση του θαλάσσιου οικοπέδου στο Ιόνιο και την Exxon, μπορείτε να αναλογιστείτε τι θα γίνει με την Κρήτη.