H Google επιδιώκει να ενισχύσει την παρουσία της στην παγκόσμια αγορά κινητών τηλεφώνων μαζί με την παρουσίαση του νέου Pixel 10 τον περασμένο μήνα μαζί με μια «ομάδα» έξυπνων συσκευών που περιλαμβάνουν μαγνητικούς φορτιστές, smartwatch με δορυφορική επικοινωνία και αναδιπλούμενο tablet-τηλέφωνο. Συνδυάζοντας το hardware με το λογισμικό Android 16 και το νέο τσιπ Tensor 5 για φορητές συσκευές, η Google παρουσίασε μια νέα σειρά προϊόντων την ώρα που η Apple αναγκάστηκε να αναβάλει την ανανέωση του βοηθού ΑΙ, Siri, για το 2026 καθώς πολύτιμα στελέχη από τον τομέα της έρευνας και της καινοτομίας την εγκαταλείπουν για να εργαστούν στην Meta Platforms.
Εντούτοις, η Google καλείται να ανταγωνιστεί όχι μόνον την Apple, η οποία είναι ένας καθιερωμένος παίκτης στην παγκόσμια αγορά, αλλά την Samsung και τη Motorola. Οι συνθήκες δεν είναι λίαν θετικές για τους κατασκευαστές συσκευών κινητής. Στις ΗΠΑ, ειδικότερα, η αγορά των έξυπνων κινητών ή smartphones παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολο για τη Google να εξασφαλίσει ευρύτερη εμπορική επιτυχία. Παρόλα αυτά, κατέκτησε την τέταρτη θέση στις πωλήσεις smartphone το δεύτερο τρίμηνο του 2025. Η εταιρεία βλέπει ρυθμό ανάπτυξης 13% σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας ανταγωνιστές όπως η TCL. Bασική πρόβλεψη είναι ότι η σειρά Pixel 10, με την ισχυρή ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) μέσω του Tensor G5 και του Gemini Nano, θα δώσει σημαντική ώθηση στις πωλήσεις κατά το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του 2025.
Όμως, αναλυτές προβλέπουν ότι το iPhone 17, το οποίο θα παρουσιαστεί επίσημα μέσα στον Σεπτέμβριο, θα «σηκώσει» ολόκληρη την παγκόσμια αγορά των smartphones, σύμφωνα με την AInvest και τους Economic TImes. Ενώ οι συνολικές αποστολές προβλέπεται να αυξηθούν μόνο κατά 1% το 2025, σ’ ότι αφορά το iPhone αναμένεται να φτάσουν το 3,9%, αντισταθμίζοντας τις απώλειες άλλων κατασκευαστών. Τα μοντέλα iPhone 16, τα οποία κυκλοφόρησαν το 2024, σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο των πωλήσεων το πρώτο τρίμηνο του 2025, παγκοσμίως. Αν και η Apple αντιμετώπισε κάποιες προκλήσεις σε αγορές όπως η Κίνα, η εταιρεία έχει δει σταθερή ανάπτυξη σε άλλες περιοχές όπως οι ΗΠΑ, η Μέση Ανατολή και η Αφρική. Η στρατηγική της, με την έμφαση στην ανανέωση των λειτουργιών (π.χ. αναβαθμίσεις AI), φαίνεται να αποδίδει.
Κατά μία έννοια, η Google έχει φτάσει, τουλάχιστον προς το παρόν, σε ένα επίπεδο που η Apple είχε κατακτήσει χρόνια πριν: νέα τηλέφωνα που αλλάζουν λιγότερο στην εξωτερική τους εμφάνιση και περισσότερο «κάτω από το καπό», σημειώνουν ειδήμονες στο πρακτορείο Bloomberg. Ο σχεδιασμός των smartphones της Apple έχει μεταβληθεί ελάχιστα μέσα σε πέντε χρόνια, αν και η εταιρεία σκοπεύει να κυκλοφορήσει φέτος επανασχεδιασμένα μοντέλα Pro, ένα αναδιπλούμενο τηλέφωνο το 2026 και μια νέα εμφάνιση για την 20ή επέτειο του iPhone το 2027. Όπως δήλωσε ο Ρικ Όστερλοχ, υπεύθυνος του τομέα συσκευών και λογισμικού Android στην Google, μπορεί το Pixel 10, το οποίο σηματοδοτεί μια δεκαετία από την είσοδο της εταιρείας στην αγορά κινητής, να μην καταδεικνύει καμία «επαναστατική αλλαγή» από τα προηγούμενα μοντέλα αλλά οι διαφορές γίνονται αισθητές σε σχέση με τρία χρόνια πριν.
Η υπεύθυνη σχεδιασμού της Google, Ίβι Ρος, δηλώνει ότι μεγαλύτερες οπτικές αλλαγές θα έρθουν στο μέλλον. «Κάθε δύο με τρία χρόνια προσπαθούμε να εισάγουμε μια νέα σχεδιαστική εκδοχή», είπε, σημειώνοντας ότι η εταιρεία έχει ήδη οριστικοποιήσει τα τηλέφωνα του 2026 και έχει ξεκινήσει την εργασία για τη σειρά του 2027. Προς το παρόν, όμως, η Google τονίζει ότι η πραγματική εξέλιξη δεν θα προέλθει από το σχήμα του hardware, δηλαδή της συσκευής, αλλά από το λογισμικό που το τρέχει – και τις συσκευές που συνδέονται με αυτό.
Μετά από μια περίοδο ανάπτυξης το 2024, η αγορά των smartphones το 2025 αναμένεται να παρουσιάσει στασιμότητα ή πολύ μικρή ανάπτυξη. Τελευταίες προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση της τάξης του 1% ή ακόμα και μηδενική μεταβολή στις συνολικές αποστολές συσκευών. Η οικονομική αβεβαιότητα, ο πληθωρισμός και οι γεωπολιτικές εντάσεις περιορίζουν τη ζήτηση. Στις ΗΠΑ, μάλιστα, οι δασμοί αναμένεται να περιορίσουν τις καταναλωτικές δαπάνες.
Πέρσι, η Samsung διατήρησε την ηγετική της θέση στην παγκόσμια αγορά σε όγκο πωλήσεων, κυρίως λόγω της επιτυχίας των μοντέλων της μεσαίας κατηγορίας (όπως η σειρά Galaxy A) σε αναδυόμενες αγορές. Παρά τον σκληρό ανταγωνισμό, η Apple κατέκτησε τη δεύτερη θέση και δείχνει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα. Η Xiaomi παρέμεινε σταθερά στην τρίτη θέση, ενισχύοντας τη θέση της σε περιοχές όπως η Λατινική Αμερική και η Αφρική.
Βέβαια, το μεγάλο στοίχημα της Google εστιάζει στην τεχνητή νοημοσύνη, όπου έχει επενδύσει αδρά. Το Gemini, το σύστημα αναπαραγωγικής ΑΙ της Google, και οι ενημερωτικές περιλήψεις σε κάθε αναζήτηση καταγράφουν μεγάλη ανταπόκριση από τους χρήστες χωρίς, ωστόσο, να επηρεάζονται τα διαφημιστικά έσοδα της μητρικής Alphabet. Τα έσοδα της Google από αναζητήσεις και διαφημίσεις αυξήθηκαν κατά 10% το α’ τρίμηνο αντί προβλέψεων για 8% με 9%. Μέσα στο β’ τρίμηνο, η άνοδος αυτή ήταν ακόμα μεγαλύτερη, φτάνοντας το 12%.