Γ.Δ.
1438.44 -0,88%
ACAG
-0,84%
5.9
CENER
-1,84%
9.05
CNLCAP
-0,66%
7.5
DIMAND
-0,12%
8.21
NOVAL
+0,65%
2.788
OPTIMA
+0,84%
12.06
TITC
+0,49%
30.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5.9
ΑΒΑΞ
+0,55%
1.476
ΑΒΕ
-3,63%
0.451
ΑΔΜΗΕ
-0,23%
2.155
ΑΚΡΙΤ
+22,45%
0.9
ΑΛΜΥ
+2,36%
2.825
ΑΛΦΑ
-0,03%
1.6175
ΑΝΔΡΟ
-0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
-1,20%
11.54
ΑΣΚΟ
+0,76%
2.64
ΑΣΤΑΚ
-0,87%
6.82
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.44
ΑΤΤ
0,00%
11.3
ΑΤΤΙΚΑ
-0,42%
2.35
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,96%
6.2
ΒΙΟΚΑ
+0,40%
2.5
ΒΙΟΣΚ
+0,37%
1.345
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.153
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-1,01%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,44%
16.48
ΔΑΑ
-0,52%
8.112
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.62
ΔΕΗ
-1,26%
10.97
ΔΟΜΙΚ
-7,24%
4.1
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,67%
0.328
ΕΒΡΟΦ
-1,59%
1.545
ΕΕΕ
-0,87%
31.8
ΕΚΤΕΡ
-4,84%
4.33
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
-3,81%
2.27
ΕΛΛ
+1,09%
13.9
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,62%
2.39
ΕΛΠΕ
-0,78%
8.26
ΕΛΣΤΡ
-3,91%
2.21
ΕΛΤΟΝ
+0,81%
1.736
ΕΛΧΑ
-0,32%
1.884
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.86
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
-0,17%
12
ΕΣΥΜΒ
-2,90%
1.34
ΕΤΕ
-2,42%
7.978
ΕΥΑΠΣ
-0,95%
3.13
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.74
ΕΥΡΩΒ
-0,42%
2.148
ΕΧΑΕ
-0,39%
5.05
ΙΑΤΡ
0,00%
1.635
ΙΚΤΙΝ
-0,94%
0.3675
ΙΛΥΔΑ
-0,30%
1.69
ΙΝΚΑΤ
-0,40%
5.03
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.79
ΙΝΛΟΤ
-1,77%
1.108
ΙΝΤΕΚ
-2,01%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,30%
4.66
ΙΝΤΕΤ
-2,46%
1.19
ΙΝΤΚΑ
-4,60%
3.32
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-4,01%
1.315
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,86%
1.58
ΚΟΡΔΕ
-0,79%
0.502
ΚΟΥΑΛ
-6,25%
1.2
ΚΟΥΕΣ
-0,74%
5.36
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,37%
10.8
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
-4,51%
1.165
ΛΑΒΙ
-0,88%
0.899
ΛΑΜΔΑ
-0,75%
6.6
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.955
ΛΕΒΚ
-10,39%
0.276
ΛΕΒΠ
+0,69%
0.292
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-0,74%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.928
ΜΕΒΑ
+0,52%
3.9
ΜΕΝΤΙ
-3,47%
2.78
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
-0,26%
3.775
ΜΙΝ
+0,81%
0.498
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,95%
25.12
ΜΟΝΤΑ
-2,87%
3.39
ΜΟΤΟ
+0,35%
2.89
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.3
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,59%
3.4
ΜΠΡΙΚ
-0,27%
1.875
ΜΠΤΚ
0,00%
0.64
ΜΥΤΙΛ
-2,08%
35.84
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
-1,63%
0.964
ΞΥΛΚ
-1,52%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.494
ΟΛΘ
-2,78%
21
ΟΛΠ
-0,98%
25.35
ΟΛΥΜΠ
-0,78%
2.54
ΟΠΑΠ
+1,50%
14.92
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.93
ΟΤΕ
-0,29%
13.68
ΟΤΟΕΛ
-0,17%
11.58
ΠΑΙΡ
-0,46%
1.085
ΠΑΠ
+0,81%
2.49
ΠΕΙΡ
-1,57%
3.76
ΠΕΤΡΟ
+1,21%
8.38
ΠΛΑΘ
-0,63%
3.915
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
+9,52%
0.276
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.156
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-1,45%
4.75
ΡΕΒΟΙΛ
-0,30%
1.655
ΣΑΡ
+0,72%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.35
ΣΙΔΜΑ
-0,54%
1.83
ΣΠΕΙΣ
-1,18%
6.72
ΣΠΙ
-2,02%
0.68
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
-0,85%
18.76
ΤΖΚΑ
-4,33%
1.435
ΤΡΑΣΤΟΡ
+2,70%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,82%
1.69
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-10,00%
0.216
ΦΡΛΚ
+0,88%
4.03
ΧΑΙΔΕ
+0,76%
0.66

Ο Πούτιν, το πρόβλημα των καυσίμων και ο ρόλος της Ουκρανίας

Ένα κύμα ουκρανικών επιδρομών με μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε διυλιστήρια πετρελαίου βαθιά μέσα στη Ρωσία άφησε το Κρεμλίνο σε αγώνα δρόμου για την υπεράσπιση του εδάφους του, ενώ εξακολουθεί να διεξάγει πόλεμο με τον γείτονά του. Αλλά οι επιθέσεις πέτυχαν επίσης το αδιανόητο -αφήνοντας το μεγαλύτερο «πετροκράτος» στον κόσμο να έχει χαμηλή κατανάλωση βενζίνης.

Όπως γράφει το Politico, oι τιμές του ντίζελ για τους Ρώσους καταναλωτές έχουν εκτοξευθεί, με αύξηση σχεδόν 10% μόνο την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της κυβέρνησης. Το κόστος της βενζίνης έχει επίσης φτάσει σε υψηλό έξι μηνών, πάνω από 20% από την αρχή του έτους, καθώς ο εφοδιασμός στενεύει και όλο και περισσότερες εγκαταστάσεις αναγκάζονται να αναστείλουν την παραγωγή.

Την περασμένη Τετάρτη δύο εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων που ανήκουν στον ρωσικό ενεργειακό κολοσσό Rosneft, περίπου 500 χιλιόμετρα από τα σύνορα με την Ουκρανία, υπέστησαν σοβαρές ζημιές από drones, καθώς τα καύσιμα έγιναν καπνοί. Περισσότερα από δώδεκα διυλιστήρια σε εννέα ρωσικές περιοχές έχουν πληγεί παρόμοια φέτος, με αξιωματούχους στο Κίεβο να λένε ότι η βιομηχανία είναι νόμιμος στόχος πολέμου.

«Είναι σαν ένα κουνούπι -όταν δεν μπορείς να το βρεις, δεν μπορείς να το σκοτώσεις και συνεχίζει να επιστρέφει νύχτα με τη νύχτα, θα είσαι εξουθενωμένος», λέει ο Φίλιπ Ίνγκραμ, πρώην αξιωματικός των βρετανικών στρατιωτικών πληροφοριών και σχεδιαστής του ΝΑΤΟ, ο οποίος τόνισε: «Είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να απομακρύνεις την πίεση από τις πρώτες γραμμές».

Ως αποτέλεσμα, η Μόσχα μείωσε τις εξαγωγές καυσίμων της σε σχεδόν ιστορικά χαμηλά, στέλνοντας λίγο περισσότερους από 712.000 τόνους ντίζελ και πετρελαίου την περασμένη εβδομάδα, σε σύγκριση με περισσότερους από 844.000 την ίδια εβδομάδα το 2023.

Είναι και πολιτικό και στρατιωτικό πρόβλημα για τη Μόσχα. Εκτός από το ότι είναι απαραίτητα για την πολεμική προσπάθεια της Ρωσίας, τα φθηνά καύσιμα είναι βασικό μέρος της προσφοράς του προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν στο κοινό, αντίδοτο για τους καθυστερούμενους μισθούς και το αδύναμο ρούβλι.

Στρατηγική νίκης;

Η τάση φαίνεται εδώ να παραμένει για το άμεσο μέλλον. Μιλώντας σε τοπικά μέσα ενημέρωσης αυτήν την εβδομάδα, ο Igor Yushkov, αναλυτής στο Εθνικό Ταμείο Ενεργειακής Ασφάλειας της Ρωσίας, είπε ότι οι τιμές είναι απίθανο να μειωθούν σύντομα -και η χώρα μπορεί να χρειαστεί ακόμη και να εισάγει βενζίνη από αποθέματα που είναι αποθηκευμένα στη γειτονική Λευκορωσία.

Πέρυσι η Μόσχα αναγκάστηκε να επιβάλει απαγόρευση στις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ, ως αποτέλεσμα των ελλείψεων στην εγχώρια αγορά, όπου οι κανονισμοί διατήρησαν ιστορικά χαμηλές τιμές για να κατευνάσουν τους αυτοκινητιστές και να τονώσουν τεχνητά τον αγροτικό τομέα.

Ωστόσο, με τα καύσιμα να έχουν υψηλότερες τιμές διεθνώς, οι μεσάζοντες εξαργύρωναν πουλώντας φθηνή βενζίνη στο εξωτερικό που προοριζόταν για χρήση εντός της Ρωσίας, δημιουργώντας μια θορυβώδη μαύρη αγορά. Η Μόσχα χαλάρωσε την απαγόρευση τον Νοέμβριο, αλλά αναγκάστηκε να την επαναφέρει τον Μάρτιο λόγω των ουκρανικών απεργιών.

Ενώ οι περισσότερες δυτικές χώρες έχουν σταματήσει να εισάγουν εξευγενισμένα ρωσικά καύσιμα, όπως βενζίνη και ντίζελ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, μαζί με χώρες της Νότιας Αμερικής και της Βόρειας Αφρικής, συνέχισαν να το αγοράζουν, είτε για να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές είτε για να το επανεξάγουν. Τώρα, η Μόσχα θα πρέπει να επιλέξει μεταξύ της μεγιστοποίησης των ταμειακών ροών που γεμίζουν το σεντούκι του πολέμου της ή να διασφαλίσει ότι οι στρατιώτες και οι πολίτες της μπορούν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους.

«Οι “φυσικές κυρώσεις” της Ουκρανίας μπορούν να επιταχύνουν τις πραγματικές», δήλωσε η Maria Shagina, ειδική στη ρωσική οικονομία στο Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών. «Το Κίεβο ανακάλυψε ότι η τεχνολογική ευπάθεια της Μόσχας και οι επιδρομές με μη επανδρωμένα αεροσκάφη της Ουκρανίας στα ρωσικά διυλιστήρια επιταχύνουν τον αντίκτυπο των δυτικών κυρώσεων, που έχουν δει αυτά τα διυλιστήρια ήδη να δυσκολεύονται να αντικαταστήσουν τον δυτικό εξοπλισμό, ανταλλακτικά και λογισμικό».

Ωστόσο, οι προσπάθειες της Ουκρανίας να πνίξει τη ροή καυσίμων και κεφαλαίων που χρησιμοποιεί το Κρεμλίνο για να εξαπολύσει τον θάνατο και την καταστροφή προκάλεσαν προειδοποιήσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, με ανώτερους αξιωματούχους, όπως ο υπουργός Άμυνας, Λόιντ Όστιν,  να προειδοποιούν δημόσια για τα χτυπήματα, φοβούμενοι ότι θα ανατραπεί η παγκόσμια αγορά ενέργειας. Η Μόσχα, εν τω μεταξύ, έχει στοχεύσει ενεργά τις υποδομές της Ουκρανίας, καταστρέφοντας το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας και βυθίζοντας εκατομμύρια ανθρώπους στο σκοτάδι.

Το Κίεβο έχει δεσμευτεί να κάνει ό,τι μπορεί για να υπονομεύσει την ικανότητα της Ρωσίας να διεξάγει πόλεμο, παρά τις προειδοποιήσεις.

Τα πλήγματα «έχουν αποτέλεσμα, επειδή καταστρέφουν υποδομές πετρελαίου και άλλες κρίσιμες εθνικές υποδομές», είπε ο Ίνγκραμ, ο πρώην αξιωματικός των βρετανικών στρατιωτικών πληροφοριών.

Η στρατηγική, προέβλεψε, «θα μελετηθεί σε ακαδημίες εκπαίδευσης αξιωματικών στις επόμενες δεκαετίες».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!