Μαρίνες: Έρχεται μπαράζ νέων διαγωνισμών και αναπλάσεων

Η μαρίνα της Καλαμαριάς αποτελεί τη μεγαλύτερη στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου και αναμένεται να βγει σε διαγωνισμό τους επόμενους μήνες

Μαρίνα Καλαμαριάς © Ένωση Μαρινών Ελλάδας

Ζωή σε μια σειρά από κομβικές μαρίνες της χώρας επιδιώκει να δώσει το επόμενο διάστημα το Υπερταμείο, με αιχμή του δόρατος τη Μαρίνα της Καλαμαριάς. Στο επίκεντρο των σχεδιασμών του έχουν επίσης μπει οι μαρίνες της Σκιάθου και της Ρόδου, που αξιολογούνται για την προώθηση νέων αναπτυξιακών παρεμβάσεων. Η μαρίνα της Καλαμαριάς αποτελεί τη μεγαλύτερη στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου και αναμένεται να επαναπροκηρυχθεί τους επόμενους μήνες, παρά τις εκκρεμότητες που εξακολουθούν να υπάρχουν σε δικαστικό επίπεδο.

Η υπόθεση της Αρετσούς βρίσκεται σήμερα στο Συμβούλιο της Επικρατείας, έπειτα από προσφυγή της δημάρχου Καλαμαριάς. Ωστόσο, το Υπερταμείο φέρεται αποφασισμένο να προχωρήσει, χωρίς να περιμένει την έκδοση της απόφασης, καθώς -όπως επισημαίνει- η επένδυση διαθέτει Προεδρικό Διάταγμα (ΦΕΚ Δ 95/10.02.2023) και στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που ορίζουν με σαφήνεια τις επιτρεπόμενες χρήσεις και την ήπια δόμηση στην περιοχή. «Είμαστε καλυμμένοι από κάθε άποψη», διαβεβαιώνουν πηγές του Υπερταμείου, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για ένα ήπιο σχέδιο, που δίνει έμφαση στην ασφάλεια, τον δημόσιο χαρακτήρα και την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για τη δεύτερη φορά που επιχειρείται η αξιοποίηση της μαρίνας. Ο πρώτος διαγωνισμός, που είχε προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ το 2021, ακυρώθηκε με την απόφαση 567/2022 του Δ’ Τμήματος του ΣτΕ, καθώς κρίθηκε ότι δεν είχε τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία πριν από την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Η αντίδραση τοπικών φορέων σ’ αυτές τις προσπάθειες δεν ήταν μικρή. Τόσο ο Δήμος Καλαμαριάς, όσο και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω ομόφωνης απόφασης της Μητροπολιτικής Επιτροπής, είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Σχεδίου Στρατηγικής Ανάπτυξης (master plan). Παρ’ όλα αυτά, το ΤΑΙΠΕΔ εξασφάλισε Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο εγκρίνει τόσο το γενικό σχέδιο, όσο και τους όρους δόμησης για τη μαρίνα.

Σε πρόσφατη ενημέρωσή του το Ταμείο επισήμανε πως ο προβλεπόμενος συντελεστής δόμησης για τη νέα μαρίνα είναι μόλις 0,2, όταν στην υπόλοιπη Καλαμαριά αγγίζει το 1,87. Τόνισε επίσης ότι η μαρίνα θα είναι ανοιχτή στο κοινό, με ελεγχόμενη προσέλευση για λόγους ασφαλείας -όπως ισχύει σε όλες τις μαρίνες της χώρας-, ενώ τα κτίρια δεν θα ξεπερνούν σε ύψος τα 8,5 μέτρα. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η δημιουργία μονάδων φιλοξενίας, στο πρότυπο άλλων σύγχρονων μαρινών-προορισμών, και όχι απλώς αγκυροβολίων διερχόμενων σκαφών.

Σκιάθος: Στην τελική ευθεία το master plan για τη νέα μαρίνα

Σε φάση επιτάχυνσης εισέρχεται η διαδικασία αξιοποίησης της μαρίνας Σκιάθου, με τις αρμόδιες υπηρεσίες να αναμένεται να καταθέσουν μέσα στον μήνα το επικαιροποιημένο master plan για την περιοχή. Η διαδικασία κρίνεται απαραίτητη, καθώς, σύμφωνα με τις νεότερες χωροταξικές προβλέψεις, θα πρέπει να προσδιοριστεί εκ νέου η ακριβής χωροθέτηση της μαρίνας.

Υπενθυμίζεται ότι στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Asset Development Plan – ADP) του ΤΑΙΠΕΔ, όπως είχε δημοσιευθεί τον Ιούνιο του 2023, υπήρχε ρητή αναφορά στην πρόθεση αξιοποίησης της μαρίνας Σκιάθου μέσω μακροχρόνιας παραχώρησης του δικαιώματος κατασκευής και εκμετάλλευσης λιμενικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών.

Η μαρίνα διαθέτει χερσαία έκταση περίπου 49,5 στρεμμάτων και δυνατότητα ελλιμενισμού έως και 350 σκαφών. Ήδη από το 2023 είχαν ξεκινήσει οι πρώτες τεχνικές και περιβαλλοντικές ενέργειες, ωστόσο τότε δεν υπήρχε σαφές χρονοδιάγραμμα ή «οδικός χάρτης» για το έργο. Με την επικείμενη κατάθεση του master plan, ανοίγει ο δρόμος για την έναρξη της διαδικασίας χωροθέτησης και -στη συνέχεια- προκήρυξης του έργου.

Ρόδος: Προετοιμάζεται το master plan για τη νέα μαρίνα – Εκκρεμότητες με τον Δήμο

Στην κατεύθυνση της αξιοποίησης της μαρίνας Ρόδου κινείται και το Υπερταμείο, αν και απομένουν ακόμη να επιλυθούν ορισμένα θεσμικά και τεχνικά ζητήματα σε συνεργασία με τον Δήμο. Το master plan για την περιοχή προγραμματίζεται να καταρτιστεί εντός του φθινοπώρου, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου με σύγχρονες υποδομές θαλάσσιου τουρισμού.

Ο λιμένας της Ρόδου καταλαμβάνει νευραλγική θέση στο βορειοανατολικό παράκτιο μέτωπο του νησιού και περιλαμβάνει τις λιμενικές εγκαταστάσεις της Κολόνας, του προβλήτα των Αγγέλων και της Ακαντιάς. Η διαχείριση του λιμένα ασκείται από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, ενώ η ευθύνη σχεδιασμού έχει ανατεθεί στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), που λειτουργεί ως Αρχή Σχεδιασμού.

Τι συμβαίνει με τη Μαρίνα Αργοστολίου

Σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθεί η οικονομική τακτοποίηση της παραχώρησης της Μαρίνας Αργοστολίου, σηματοδοτώντας το τέλος μιας μακρόχρονης διαδικασίας. Συγκεκριμένα, ο φάκελος του διαγωνισμού έχει υποβληθεί το Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο. Ανάδοχος στον διαγωνισμό για την παραχώρηση των υπηρεσιών λειτουργίας του λιμένα, καθώς και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της μαρίνας για 40 έτη, ανακηρύχθηκε τον Ιούνιο του 2024 η εταιρεία Α1 Yacht Trade, με διευθύνοντα σύμβουλο τον Κεφαλονίτη Γεράσιμο Παυλάτο.

Η Α1 Yacht Trade είναι μια διεθνώς αναγνωρισμένη εταιρεία στον τομέα της διαχείρισης και εκμετάλλευσης τουριστικών σκαφών πολυτελείας. Η συμφωνία περιλαμβάνει εκτεταμένες επενδύσεις για την αναβάθμιση της μαρίνας, με σκοπό την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους χρήστες της, τόσο για ελλιμενισμό, όσο και για επισκευές και συντήρηση σκαφών. Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας προβλέπει την ανακαίνιση των υφιστάμενων υποδομών, την επέκταση των εγκαταστάσεων, καθώς και την ενσωμάτωση έξυπνων τεχνολογιών για τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών προς τους επισκέπτες. Επιπλέον, οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν με βάση τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές που επιτάσσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, προκειμένου να διασφαλιστεί η αειφόρος ανάπτυξη της μαρίνας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παραχώρηση της Μαρίνας Αργοστολίου αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για την αναβάθμιση των τουριστικών λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα, με στόχο την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού και την προσέλκυση σκαφών αναψυχής υψηλών προδιαγραφών. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, το Αργοστόλι αναμένεται να αποκτήσει έναν σύγχρονο τουριστικό λιμένα, ικανό να εξυπηρετήσει τόσο τον εγχώριο, όσο και τον διεθνή ναυτικό τουρισμό.

Κέρκυρα: Mega επένδυση άνω των 140 εκατ. ευρώ από τη Lamda Development 

Μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις των τελευταίων δεκαετιών στον θαλάσσιο τουρισμό δρομολογεί η Lamda Development στην Κέρκυρα, δημιουργώντας έναν νέο προορισμό διεθνών προδιαγραφών για mega yachts στο Ιόνιο. Όπως έκανε πρόσφατα γνωστό ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Οδυσσέας Αθανασίου, το συνολικό ύψος της επένδυσης αναμένεται να ξεπεράσει τα 140 εκατομμύρια ευρώ, καθιστώντας τη νέα μαρίνα την πρώτη αυτού του μεγέθους που κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου από το μηδέν τα τελευταία 20 χρόνια.

Οι εργασίες κατασκευής προγραμματίζεται να ξεκινήσουν εντός του 2025, με στόχο η μαρίνα να είναι έτοιμη να υποδεχθεί τα πρώτα σκάφη το 2028.

Το έργο θα αναπτυχθεί δυτικά του προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι της Κέρκυρας και θα περιλαμβάνει:

  • Δυνατότητα ελλιμενισμού για 410 σκάφη μήκους έως και 140 μέτρων.
  • Χερσαία ζώνη επιφάνειας 39.400 τετραγωνικών μέτρων.

Η σύμβαση μεταξύ της Lamda Development και του Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει οικονομικό αντάλλαγμα ύψους 9,7 εκατ. ευρώ, καθώς και ετήσιο ποσοστό 7,77% επί του κύκλου εργασιών της μαρίνας, το οποίο θα αποδίδεται στο Δημόσιο. Η επένδυση εντάσσεται στη στρατηγική της Lamda για την ανάπτυξη υψηλής ποιότητας τουριστικών υποδομών, ενισχύοντας παράλληλα τη θέση της Ελλάδας στον χάρτη του παγκόσμιου θαλάσσιου τουρισμού.