FT: Η CK Hutchison προσκαλεί την Cosco στην κοινοπραξία για την πώληση των 43 λιμανιών της

Ένα σενάριο είναι η Cosco να λάβει μερίδιο σε 41 λιμάνια της CK Hutchison, αλλά όχι στα δύο της Διώρυγας του Παναμά

Container της Cosco Shipping © EPA/FOCKE STRANGMANN

Ο όμιλος CK Hutchison δήλωσε ότι σκοπεύει να εντάξει έναν «μεγάλο» Κινέζο επενδυτή σε κοινοπραξία, που υποστηρίζεται από την BlackRock, καθώς επιδιώκει την έγκριση του Πεκίνου για την πώληση 43 λιμανιών ύψους 23 δισ. δολαρίων -συμφωνία που περιλαμβάνει στρατηγικής σημασίας υποδομές στη Διώρυγα του Παναμά. Αν και η CK Hutchison δεν κατονόμασε τον επενδυτή, τέσσερα πρόσωπα με γνώση των συνομιλιών ανέφεραν στους FT ότι η κινεζική Cosco, o βασικός μέτοχος στο λιμάνι του Πειραιά, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για να ενταχθεί στην κοινοπραξία, η οποία περιλαμβάνει και τη ναυτιλιακή εταιρεία MSC.

Σύμφωνα με μία από τις επιλογές που εξετάζονται, η Cosco θα λάβει μερίδιο σε 41 λιμάνια παγκοσμίως, αλλά όχι στα δύο της Διώρυγας του Παναμά, για τα οποία ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, έχει εκφράσει ανησυχίες περί κινεζικής επιρροής, σύμφωνα με τρεις πηγές των Financial Times.

Η μετοχή της CK Hutchison ενισχύθηκε κατά 1% τη Δευτέρα μετά την ανακοίνωση, ενώ η μετοχή της Cosco υποχώρησε κατά 2,5%. Η μετοχή της CK έχει αυξηθεί συνολικά 9% την τελευταία εβδομάδα, λόγω των ελπίδων για την επίτευξη της συμφωνίας.

Ο όμιλος του Χονγκ Κονγκ, που ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο Λι Κα-Σινγκ, ανακοίνωσε τον Μάρτιο την πρόθεσή του να πουλήσει το χαρτοφυλάκιο των 43 λιμένων του εκτός Κίνας -συμπεριλαμβανομένων δύο στη Διώρυγα του Παναμά- σε κοινοπραξία υπό την ηγεσία της Terminal Investment Limited (πλειοψηφικά ελεγχόμενη από την MSC) και της μονάδας Global Infrastructure Partners της BlackRock.

«Ο όμιλος παραμένει σε συζητήσεις με μέλη της κοινοπραξίας, με σκοπό να προσκαλέσει έναν σημαντικό στρατηγικό επενδυτή από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας να ενταχθεί ως βασικό μέλος της κοινοπραξίας», ανέφερε η CK Hutchison σε ανακοίνωσή της. Η περίοδος αποκλειστικών διαπραγματεύσεων μεταξύ της CK Hutchison και της κοινοπραξίας έληξε την Κυριακή, έπειτα από εκφρασμένη δυσαρέσκεια του Πεκίνου για τη συμφωνία, με το επιχείρημα ότι θα μεταβίβαζε τον έλεγχο στρατηγικών παγκόσμιων λιμένων σε δυτικούς επενδυτές.

Βάσει της αρχικής δομής της συμφωνίας, η BlackRock θα αποκτούσε τον έλεγχο των δύο λιμένων στον Παναμά, ενώ η MSC, που ελέγχεται από την οικογένεια Aponte, θα είχε την πλειοψηφία στα υπόλοιπα 41 λιμάνια της CK Hutchison σε Ευρώπη, Νοτιοανατολική Ασία και Μέση Ανατολή. «Θα απαιτηθούν προσαρμογές στη σύνθεση της κοινοπραξίας και στη δομή της συναλλαγής, ώστε αυτή να μπορεί να εγκριθεί από όλες τις αρμόδιες Αρχές», σημείωσε η εταιρεία, προσθέτοντας ότι προτίθεται να αφιερώσει τον απαραίτητο χρόνο, ώστε να επιτευχθούν οι νέες ρυθμίσεις.

Η Κίνα ασκεί πιέσεις για τη συμμετοχή της Cosco στη συμφωνία και, σύμφωνα με πρόσωπο κοντά στις διαπραγματεύσεις, η κοινοπραξία είναι πιθανό να την αποδεχθεί, καθώς αυτό θα μπορούσε να διευκολύνει την έγκριση από την κινεζική αρχή ανταγωνισμού. Το Πεκίνο έχει επικρίνει τη συμφωνία από την ανακοίνωσή της τον Μάρτιο, λέγοντας ότι μπορεί να βλάψει τα «εθνικά του συμφέροντα», καθώς θα δώσει στις ΗΠΑ τη δυνατότητα να περιορίσουν το κινεζικό εμπόριο και τη ναυτιλία.

Εκπρόσωποι της MSC και της BlackRock είχαν πραγματοποιήσει συνομιλίες με την κινεζική αρχή ανταγωνισμού, όπως είχαν αναφέρει στους Financial Times τον Ιούνιο, καθώς οι εταιρείες αναζητούσαν τρόπους να εξασφαλίσουν την έγκριση της συμφωνίας από το Πεκίνο. Η πώληση των δύο λιμανιών της CK Hutchison στον Παναμά, στις δύο άκρες της Διώρυγας, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, καθώς ο Τραμπ απείλησε στην εναρκτήρια ομιλία του τον Ιανουάριο να «πάρει πίσω» τη Διώρυγα και κατηγόρησε την Κίνα ότι «διαχειρίζεται τη Διώρυγα του Παναμά».