Μερίδιο τουλάχιστον 20 με 30% επιδιώκει να αποκτήσει η Cosco στα λιμάνια του Παναμά, καθώς το Πεκίνο στοχεύει σε αναδιαμόρφωση των όρων του deal αξίας 23 δισ. δολαρίων, αναφέρουν οι Financial Times. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η εν λόγω συμφωνία περιλαμβάνει σημαντικά περιουσιακά στοιχεία στη Διώρυγα του Παναμά.
Ο κινεζικός όμιλος απαιτεί μεγάλο μερίδιο μετά τη λήξη της αποκλειστικής περιόδου διαπραγματεύσεων για τη BlackRock και τον ελβετοϊταλικό ναυτιλιακό όμιλο MSC, σύμφωνα με δύο άτομα που επικαλείται η εφημερίδα και που είναι εξοικειωμένα με τις συνομιλίες. Οι δύο εταιρείες είχαν αρχικά αποφασίσει να σχηματίσουν ένα κονσόρτσιουμ για να αγοράσουν 43 λιμάνια, συμπεριλαμβανομένων δύο στον Παναμά, από τον δισεκατομμυριούχο του Χονγκ Κονγκ Λι Κα Σινγκ της CK Hutchison.
Σύμφωνα με ένα από τα σενάρια που συζητήθηκαν, η Cosco ενδέχεται να λάβει μερίδιο σε 41 λιμάνια, αλλά όχι στα δύο λιμάνια του Παναμά που, σύμφωνα με τον Τραμπ, υπόκεινται στην επιρροή της Κίνας, ανέφεραν οι πηγές.
Όπως υπενθυμίζουν οι FT, ο Τραμπ είχε επαινέσει τη συμφωνία τον Μάρτιο ως «ανάκτηση της διώρυγας του Παναμά» και καυχήθηκε ότι μια «μεγάλη αμερικανική εταιρεία» θα αποκτούσε τα λιμάνια του Παναμά και πολλά άλλα. Ο διευθύνων σύμβουλος της BlackRock, Larry Fink, ενημέρωσε προσωπικά τον πρόεδρο και τον υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο για την εξαγορά.
Ωστόσο, η πώληση προκάλεσε ανησυχία στο Πεκίνο, με τις αρχές να την καταδικάζουν ως απειλή για τα «εθνικά συμφέροντα» της Κίνας και να επιμένουν να υποβληθεί στη διαδικασία ελέγχου συγχωνεύσεων της χώρας, παρόλο που δεν εμπλέκονταν περιουσιακά στοιχεία της ηπειρωτικής Κίνας.
Οι ενστάσεις οδήγησαν στη λήξη της προθεσμίας διαπραγμάτευσης της κοινοπραξίας στις 27 Ιουλίου χωρίς να επιτευχθεί συμφωνία. Η CK Hutchison δήλωσε λίγο αργότερα, σε ανακοίνωση στο χρηματιστήριο, ότι οι συνομιλίες με την κοινοπραξία θα συνεχιστούν, αλλά ότι ένας «σημαντικός» Κινέζος επενδυτής θα προσκληθεί να συμμετάσχει ως «σημαντικό» μέλος.
«Θα χρειαστούν αλλαγές στη σύνθεση της κοινοπραξίας και στη δομή της συναλλαγής… για να μπορέσει η συναλλαγή να εγκριθεί από όλες τις αρμόδιες αρχές», δήλωσε η CK Hutchison.
Δύο άτομα που είναι εξοικειωμένα με την άποψη του Πεκίνου δήλωσαν ότι η Cosco ήταν η μόνη κινεζική εταιρεία που είχε τη δυνατότητα να συμμετάσχει στις διαπραγματεύσεις, γεγονός που της έδινε τεράστια διαπραγματευτική δύναμη έναντι της BlackRock και της MSC, καθώς αυτές χρειάζονταν έναν κινεζικό εταίρο για να λάβουν την έγκριση της Κρατικής Διοίκησης για τη Ρύθμιση της Αγοράς.
Οι αρχικοί όροι της συμφωνίας θα έδιναν στην BlackRock τον έλεγχο των δύο λιμανιών του Παναμά, ενώ η MSC, που ελέγχεται από την οικογένεια Aponte, θα κατείχε την πλειοψηφία των υπόλοιπων μη κινεζικών λιμανιών της CK Hutchison, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στην Ευρώπη, τη Νοτιοανατολική Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Ωστόσο, η BlackRock αποδείχθηκε εμπόδιο μετά την επίθεση του Πεκίνου στη συμφωνία, σύμφωνα με δύο πηγές.
Άλλες εταιρείες επίσης ενδιαφέρονται. Ο γαλλικός ναυτιλιακός όμιλος CMA CGM έχει εκφράσει δημοσίως το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει, αν και ένα πρόσωπο που είναι εξοικειωμένο με τις διαπραγματεύσεις δήλωσε ότι κανένας άλλος ναυτιλιακός όμιλος εκτός από την Cosco δεν βρίσκεται σε συζητήσεις για να ενταχθεί στην κοινοπραξία.
Κάθε νέος υποψήφιος αγοραστής πιθανότατα θα χρειαστεί την υποστήριξη της Cosco. «Το ζητούμενο είναι πλέον πώς να ικανοποιήσουμε την Cosco», δήλωσε ένα από τα άτομα που γνωρίζουν την άποψη του Πεκίνου.
«Όσον αφορά την πώληση των λιμένων της CK Hutchison, η κεντρική κυβέρνηση θα εφαρμόσει τη νομοθεσία και θα προστατεύσει αποφασιστικά την εθνική ασφάλεια και τα αναπτυξιακά συμφέροντα», δήλωσε το υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας.
Η BlackRock αρνήθηκε να σχολιάσει. Το Γραφείο Τύπου του Κρατικού Συμβουλίου, η CK Hutchison, η Cosco και η MSC δεν απάντησαν στα αιτήματα των FT για σχόλια.