Η Αλεξανδρούπολη, με τη γεωστρατηγική θέση που έχει το λιμάνι της, είναι απαραίτητη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ, για λόγους ασφάλειας. Η Αλεξανδρούπολη αποτελεί παράδειγμα λιμένα στρατηγικής σημασίας, καθώς στην πραγματικότητα είναι μία πλατφόρμα εφοδιαστικής, ενεργειακής και αμυντικής ασφάλειας για Ευρωπαίους και Δυτικούς συμμάχους, για ολόκληρη την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης και μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα.
Τα παραπάνω δήλωσε η πρέσβειρα της Γαλλίας στη χώρα μας, Λοράνς Οέρ (Laurence Auer), σε εκδήλωση στρογγυλής τράπεζας που πραγματοποιήθηκε χθες στη Θεσσαλονίκη, με θέμα συζήτησης «Διασυνδέοντας τα Νότια Βαλκάνια: Η γαλλική τεχνογνωσία στον κλάδο των υποδομών και ευκαιρίες επιχειρηματικότητας».
Την εκδήλωση διοργάνωσε η Γαλλική Πρεσβεία στην Αθήνα, σε συνεργασία με το Γενικό Προξενείο της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη, το Ελληνογαλλικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και το γραφείο της Business France στην Αθήνα. Στην εκδήλωση μετείχε από πλευράς της ελληνικής κυβέρνησης ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, ενώ συμμετείχαν και οι πρέσβεις της Γαλλίας στην Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και το Κοσσυφοπέδιο, όπως επίσης εκπρόσωποι γαλλικών επιχειρηματικών ομίλων (Egis, Alstom, Vinci, CMA CGM, THALES, EDF κ.λπ.).
Η Γαλλίδα διπλωμάτισσα κάλεσε τους εκπροσώπους των μεγάλων γαλλικών ομίλων, που πλέον έχουν επιστρέψει στην Ελλάδα μετά τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, να επενδύσουν σε έργα υποδομής και σύγχρονων δικτύων, για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και σύγχρονων ενεργειακών και επικοινωνιακών δικτύων. Πρέπει να εστιάσουμε στη διασυνδεσιμότητα, τόνισε η κ. Οέρ, προκειμένου να μπορέσει η Ευρώπη, στο νέο περιβάλλον που διαμορφώθηκε μετά τα δραματικά γεγονότα των τελευταίων τριών ετών, να ενισχύσει τη θέση και τον ρόλο της στον διεθνή ανταγωνισμό, στρατηγικό και οικονομικό.
Όπως τόνισε η Γαλλίδα πρέσβειρα, «εάν θέλουμε την Ευρώπη ισχυρή και κυρίαρχη στο διεθνές γίγνεσθαι, αν θέλουμε τη Δυτική και Νότια Ευρώπη (borders) να ενσωματωθούν στις εσωτερικές αγορές της Ένωσης, στις αγορές Ενέργειας, Μεταφορών και Δικτύων, πρέπει να συνεργαστούμε».
Η κ. Οέρ δήλωσε αρκετά υπερήφανη, επειδή επιτεύχθηκε σημαντική πρόοδος στη συμμετοχή Σερβίας και Βουλγαρίας στον διάλογο που αφορά τους σχεδιασμούς της ΕΕ για τη διασυνδεσιμότητα στα Βαλκάνια αλλά και την Κεντρική Ευρώπη.
Κρίσιμος ο ρόλος των λιμανιών
Στη διασυνδεσιμότητα τα λιμάνια έχουν κρίσιμο ρόλο, κάτι που επισημάνθηκε και στη Διάσκεψη για τους Ωκεανούς (σ.σ. η 3η Διάσκεψη UNOC3 πραγματοποιήθηκε στη Νίκαια 9-13/6/2025), όπως είπε η Γαλλίδα διπλωμάτισσα.
«Η τεράστια σημασία των λιμανιών είναι αυταπόδεικτη εάν λάβουμε υπόψη μας ότι το 90% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ διακινείται από θαλάσσιες οδούς. Αν, δε, εξετάσουμε την περίπτωση της Ελλάδας, θα δούμε ότι η γεωστρατηγική σημασία των λιμανιών της, είναι μεγάλη για την Ευρώπη», είπε η κ. Οέρ, κάνοντας αναφορά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά κυρίως στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Σύνδεση λιμένων με τον σιδηρόδρομο
Οι τεράστιες ποσότητες των εμπορευμάτων που διακινούνται από τα ευρωπαϊκά λιμάνια δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν αποτελεσματικά από τα οδικά δίκτυα. Μόνο η σύνδεση των λιμανιών με τον σιδηρόδρομο μπορεί να εξυπηρετήσει, οπότε πρέπει να εξασφαλισθεί αφενός η συνδυασμένη μεταφορά των εμπορευμάτων με σύγχρονους όρους και αφετέρου η ασφάλεια των μεταφορών, είπε η κ. Οέρ, συνδέοντας το σχόλιό της με τις εξελίξεις των τελευταίων τριών ετών στην Ευρώπη.
Οι εξελίξεις των τελευταίων τριών χρόνων δείχνουν ακόμη καθαρότερα ότι δεν μπορούν να διακινηθούν εμπορεύματα στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας (σ.σ. Ουκρανία), εάν τα κράτη της Ευρώπης δεν φροντίσουν για την αποτελεσματικότερη και ασφαλή τους μεταφορά.
Η πρόκληση του Διαδρόμου EMC
Στο πεδίο του διεθνούς οικονομικού ανταγωνισμού, το μέλλον της Ευρώπης θα κριθεί και από το πώς θα αντιμετωπίσει τις νέες διεθνείς προκλήσεις. Μία τέτοια πρόκληση συνιστά και ο νέος θαλάσσιος διάδρομος, ο ΕΜC ( Eastern Maritime Corridor), που συνδέει το ινδικό λιμάνι του Τσενάι (Μαντράς) με το ρωσικό του Βλαδιβοστόκ, μειώνοντας σημαντικά την απόσταση που πρέπει να διασχίσουν τα πλοία, για την προμήθεια ρωσικού αργού πετρελαίου.
Ο νέος Ευρωπαϊκός Διάδρομος ΒΒΑ
Όπως είπε η πρέσβειρα, μεταφέροντας τη δήλωση του Ευρωπαίου Επιτρόπου για τις Βιώσιμες Μεταφορές, Απόστολου Τζιτζικώστα, την ΕΕ απασχολεί πλέον ο νέος διάδρομος μεταφορών, ο ΒΒΑ, δηλαδή ο Διάδρομος Βαλτικής-Βαλκανίων-Αιγαίου Πελάγους.
Σε μία συζήτηση για τις διασυνδεδεμένες μεταφορές, επόμενο είναι η συζήτηση να στραφεί στα λιμάνια, όταν εξετάζεται ο ρόλος της Ελλάδας. Όπως είπε η κ. Οέρ, η Ελλάδα έχει 130 λιμάνια και το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου είναι ελληνόκτητο, συνεπώς είναι τεράστιας σημασίας ο ρόλος της στις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές. Ελληνικά λιμάνια μπορούν να γίνουν πύλες για το διεθνές εμπόριο στην Ευρώπη μέσω των συνδυασμένων μεταφορών, αρκεί να βελτιωθούν οι οδικές και κυρίως οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία, την Ουγγαρία. Επίσης, απαιτούνται επενδύσεις σε ολοκληρωμένες υπηρεσίες logistics, δίκτυα ενέργειας και νέες τεχνολογίες στη διαχείριση των λιμενικών υποδομών και υπηρεσιών.
Αναφερόμενη ειδικά στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, δήλωσε ότι το ΝΑΤΟ χρησιμοποιεί την Αλεξανδρούπολη για τα logistics της Συμμαχίας, ως πλατφόρμα εφοδιαστικής ασφάλειας για όλους τους συμμάχους και για τις αποστολές προς και από την Ουκρανία. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, δήλωσε καταλήγοντας η κ. Οέρ, αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα για τον ρόλο που μπορεί να παίξει η Ελλάδα ως πάροχος ενέργειας, αλλά και στρατηγικής ασφάλειας στα σύνορα της Ευρώπης και σε αυτήν την πλευρά του δυτικού κόσμου.