Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης της Μαρίνας Καλαμαριάς από το Υπερταμείο. Προς την κατεύθυνση αυτήν, αναμένεται τα νέα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού να εγκριθούν από το διοικητικό συμβούλιο του Υπερταμείου, σε μία από τις επικείμενες συνεδριάσεις του.
Προχθές έγινε και το τελευταίο βήμα για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας: η δημοσιοποίηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) που χωροθετεί και εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους που συνοδεύουν το σχετικό έργο.
Στην πράξη η ΚΥΑ εξειδικεύει το Προεδρικό Διάταγμα του 2023, που περιλαμβάνει το σχέδιο ανάπλασης της Μαρίνας Καλαμαριάς, με στόχο αυτή να καταστεί περισσότερο ελκυστική στους επενδυτές. Επίσης, συμπεριλαμβάνει τους όρους βάσει των οποίων θα γίνει η ανάπλαση, μια απόφαση που είχε λάβει το Συμβούλιο της Επικρατείας για την ανάπλαση του λιμένα Πειραιά, και βάσει της οποίας είχε προσφύγει ο τοπικός δήμος της Καλαμαριάς.
Το ΤΑΙΠΕΔ (νυν Yπερταμείο) όταν έγινε η προσφυγή, ακύρωσε τον διαγωνισμό, για τον οποίο είχε εκφραστεί πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα, το 2021, όταν έγινε ο πρώτος διαγωνισμός για την παραχώρηση της Μαρίνας, ενδιαφέρον είχαν εκφράσει οι επιχειρήσεις Emma Alpha Holding Ltd, Άβαξ ΑΕ, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Πόρτο Καρράς Μαρίνα, ΤΕΚΑΛ και Τεχνική Ολυμπιακή.
Ο μεγάλος αριθμός ενδιαφερομένων δικαιολογείται από το γεγονός ότι από τη Σίνδο και έως τη Χαλκιδική δεν υπάρχει καμία άλλη μαρίνα ελλιμενισμού. Στην ακτογραμμή αυτήν συγκαταλέγεται το δεύτερο μεγαλύτερο αστικό συγκρότημα της χώρας, η Θεσσαλονίκη, και βεβαίως η πανέμορφη Χαλκιδική, η οποία δεν διαθέτει καμία οργανωμένη μαρίνα.
Επέκταση, νέα χρήση γης και σύνδεση με θαλάσσια συγκοινωνία για τη Μαρίνα Καλαμαριάς
Η νέα ΚΥΑ χωροθέτησης και έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων της Μαρίνας Καλαμαριάς εξειδικεύει τον Γενικό Σχεδιασμό που εγκρίθηκε το 2023 από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Στη νέα ΚΥΑ ορίζεται ότι η νέα Μαρίνα θα διαθέτει 327 θέσεις ελλιμενισμού (από 242 σήμερα) για σκάφη μέχρι 40 μέτρα (μέχρι 30 μέτρα σήμερα). Προς τον σκοπό αυτόν, θα γίνουν έργα επέκτασης και αναδιαμόρφωσης των προβλητών της μαρίνας, είτε με μόνιμες κατασκευές είτε με πλωτές κατασκευές.
Στις μόνιμες κατασκευές περιλαμβάνεται η επέκταση του λιμενοβραχίονα που προστατεύει τη Μαρίνα. Ο λιμενοβραχίονας μήκους 700 μέτρων σήμερα θα επεκταθεί κατά 300 μέτρα, έτσι ώστε να προσφέρει καλύτερη προστασία στα ελλιμενισμένα σκάφη. Επιπλέον, οι νέες κατασκευές στη λιμενολεκάνη της Μαρίνας θα λάβουν τον σχεδιασμό της δημιουργίας Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης (ΘΑΣΘ). Θα δημιουργηθεί δηλαδή μόνιμο αγκυροβόλιο, από το οποίο θα επιβιβάζονται και θ’ αποβιβάζονται επιβάτες.
Από την άλλη πλευρά, η χερσαία ζώνη της Μαρίνας Καλαμαριάς ανέρχεται σε περίπου 100 στρέμματα. Εξ αυτών τα 23 στρέμματα θεωρούνται δασικά ή έχουν αδυναμία αξιοποίησης (πρανή) κι επομένως η αξιοποιήσιμη έκταση είναι 77 στρέμματα.
Η έκταση αυτή χωρίζεται σε δύο τομείς, εκ των οποίων, στον τομέα Ι, συνολικής έκτασης 17 στρεμμάτων προβλέπονται χρήσεις διοίκησης και λειτουργίας μαρίνας, χερσαία απόθεσης και συντήρησης σκαφών, parking, εγκαταστάσεων καυσίμων κ.λπ. Το μέγιστο ποσοστό κάλυψης είναι 20% (που αντιστοιχεί σε 3.428,5 τ.μ.) και η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση 1.100 τ.μ. Επίσης, μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων είναι για τα υπόστεγα συντήρησης, φύλαξης & έκθεσης σκαφών τα 10 μ., για τα λοιπά κτίρια τα 8,5μ. (+ ύψος στέγης) και για τον πύργο ελέγχου τα 15,0 μ.
Στον τομέα ΙΙ, έκτασης σχεδόν 60 στρεμμάτων, προβλέπονται χρήσεις φιλοξενίας, δηλαδή ξενοδοχειακού συγκροτήματος (condo hotel, συμπεριλαμβανομένου εστιατορίου), εμπορικών καταστημάτων (supermarket, ναυτιλιακών ειδών), χώρων εστίασης (αναψυκτήριο, εστιατόριο), γραφείων, εγκαταστάσεων αναψυχής (πισίνα κολύμβησης και αναψυχής, υπαίθρια γήπεδα, παιδικές χαρές) και βέβαια κάθε είδους κατασκευή που εξυπηρετεί τις προαναφερόμενες δραστηριότητες, όπως Η/Μ εγκαταστάσεις, δρόμοι, parking κ.λπ.
Ακόμη, επιτρέπεται η δημιουργία ελικοδρομίου, ενώ στον ίδιο τομέα θα φιλοξενηθούν επίσης το λιμεναρχείο και κάθε είδους ναυταθλητικοί ή/και πολιτιστικοί όμιλοι. Τέλος, στον ίδιο τομέα θα κατασκευαστούν οποιεσδήποτε άλλες υποδομές θα απαιτηθούν, ώστε να υποστηριχτεί το έργο της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης.
Η κάλυψη στον τομέα ΙΙ φτάνει στο 40% (που αντιστοιχεί σε 23.881.8 τ.μ.) και η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση φτάνει τα 13.700 τ.μ. Μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων: 8,5 μ. + ύψος στέγης.
Από τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις διατηρείται το κεντρικό κτίριο, όπως είχε εγκριθεί από την αρχική μελέτη του ΕΟΤ, με απομάκρυνση των αρχιτεκτονικών στοιχείων (στέγαστρα, αρχιτεκτονικές προεξοχές) που προστέθηκαν μεταγενέστερα της κατασκευής του και ανάδειξη της αρχικής του μορφολογίας. Επίσης, διατηρούνται:
- οι διαμορφώσεις πέριξ του κεντρικού κτιρίου, συμπεριλαμβανομένου του υπαίθριου θεάτρου,
- το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής στη σημερινή του θέση και
- οι υφιστάμενοι χώροι εστίασης (Καφενείο του Ψαρά, Σύλλογος Προποντίς) και οι ανεξάρτητοι βοηθητικοί χώροι πλησίον αυτών.