Εμπλοκή σημειώνεται στη διαδικασία αξιοποίησης του Λιμένα Λαυρίου. Δύο από τους πέντε συνολικά ενδιαφερόμενους κατέθεσαν στην ΕΑΑΔΗΣΥ προσφυγές κατά της συμμετοχής των ανταγωνιστών τους. Έτσι, το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών στον σχετικό διαγωνισμό, που ξεκίνησε το ΤΑΙΠΕΔ και συνεχίζει το Υπερταμείο, δεν θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη 21 Οκτωβρίου, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί.
Οι προσφυγές κατατέθηκαν από την κοινοπραξία Olympic Marine ΑΕ – Cruise Terminal Investment Ltd (Όμιλος Προκοπίου και MSC) και την εταιρεία Jet Plan Shipping Co Ltd (Όμιλος Μάριου Ηλιόπουλου). Και οι δύο προσέφυγαν στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) κατά της συμμετοχής των υπολοίπων, τεσσάρων ανταγωνιστών τους.
Oι προσφυγές στρέφονται κατά της απόφασης του ΔΣ του Υπερταμείου που επιτρέπει τη συμμετοχή των άλλων τεσσάρων στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Υπενθυμίζεται ότι βάσει της προκήρυξης του σχετικού διαγωνισμού, κατά τη β’ φάση υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για το 51% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Λαυρίου (ΟΛΛ), οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν δύο φακέλους συμμετοχής, Α και Β.
Εξ’ αυτών ο πρώτος έχει τα δικαιολογητικά συμμετοχής στον διαγωνισμό και ο δεύτερος την οικονομική προσφορά για την εξαγορά του 51% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου. Το ΔΣ του Υπερταμείου πριν από δύο εβδομάδες ενέκρινε τους φακέλους Α και των 5 ενδιαφερομένων. Οι ενδιαφερόμενοι που εξουσιοδοτήθηκαν για το άνοιγμα των οικονομιών προσφορών τους είναι οι:
- Κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – Celestyal.
- Κοινοπραξία Ιντερκατ ΑΕ – Beaufort Sea Shipping Corp. – Newsphone Hellas ΑΕ.
- Κοινοπραξία Olympic Marine ΑΕ – Cruise Terminal Investment Limited Sarl.
- Israel Shipyards Industries Ltd και
- Jet Plan Shipping Co Ltd.
Στο πλαίσιο αυτό, είχε προγραμματιστεί την ερχόμενη Τρίτη να γίνει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, κάτι που πλέον δεν πρόκειται θα συμβεί.
Οι προσφυγές των δύο συμμετεχόντων στον διαγωνισμό έγιναν την περασμένη Παρασκευή και Δευτέρα, στην εκπνοή του περιθωρίου που είχαν βάσει τις νομοθεσίας (10 ημέρες μετά τη σχετική απόφαση του ΔΣ του Υπερταμείου). Τώρα η ΕΑΑΔΗΣΥ έχει περιθώριο ενός μήνα για να αποφασίσει σχετικά.
Την όποια απόφαση, ωστόσο, λάβει η Αρχή μέσα στον μήνα, οι δύο προσφεύγοντες μπορούν να προκαλέσουν και στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Μια τέτοια εξέλιξη αναμφίβολα θα φέρει πολλές μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην εξέλιξη του διαγωνισμού, γεγονός που έχει δυσαρεστήσει τα στελέχη του Υπερταμείου.
Σημειώνεται ότι οι αποκρατικοποιήσεις έχουν πρακτικά παγώσει εδώ και μήνες με την αναδιοργάνωση που πραγματοποίησε η κυβέρνηση στο Υπερταμείο, η οποία συμπεριέλαβε τη συγχώνευση του Υπερταμείου με το ΤΑΙΠΕΔ, τη δημιουργία της νέας εταιρείας επενδύσεων κ.λπ. Πλέον το 2025 οδεύει στο τέλος του, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί καμία σημαντική αποκρατικοποίηση.
Το λιμάνι του Λαυρίου έχει ελκύσει το ενδιαφέρον πολλών και διαφορετικών επενδυτών, καθώς μπορεί να καταστεί το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής. Διαθέτει μεγάλη χερσαία λεκάνη (περίπου 1.000 στρεμμάτων), στην οποία μπορούν ν’ αναπτυχθούν πολλές λιμενικές δραστηριότητες, όπως ακτοπλοϊκές, εμπορευματικές και ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής. Επίσης, μπορούν ν’ αναπτυχθούν εμπορικές δραστηριότητες, αναψυχής κ.λπ.
Επιπλέον, εφόσον το θελήσει ο επενδυτής, το λιμάνι Λαυρίου μπορεί ν’ αποτελέσει και λιμάνι κρουαζιέρας. Μάλιστα, υπάρχει η πρόβλεψη για δημιουργία λιμένα κρουαζιέρας στη νότια πλευρά του λιμένα. Το λιμάνι βρίσκεται μια ανάσα από το ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος», ενώ η πρόσβαση σε αυτό είναι καλή και μπορεί να γίνει καλύτερη, είτε με την επέκταση της Αττικής Οδού είτε με την επέκταση του Προαστιακού Σιδηρόδρομου.
Το λιμάνι έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο για 40 χρόνια (μέχρι το 2062) στον Οργανισμό Λιμένα Λαυρίου, που σήμερα ελέγχεται 100% από το Υπερταμείο.