Ante portas η νέα προκήρυξη για τη Μαρίνα Καλαμαριάς

Στόχος είναι η ανάπλαση και ανάπτυξη της μαρίνας και η εκμετάλλευση της από τον ενδιαφερόμενο επενδυτή για 40 χρόνια

Μαρίνα Καλαμαριάς © Ένωση Μαρινών Ελλάδας

Αποφασισμένη να προχωρήσει την παραχώρηση της μαρίνας Καλαμαριάς είναι η κυβέρνηση και το Υπερταμείο.

Ο κύβος ερρίφθη και την ερχόμενη Δευτέρα αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός επιλογής του παραχωρησιούχου που θα αναπτύξει και θα εκμεταλλευθεί την μαρίνα. Έστω και στην εκπνοή του χρόνου, το Υπερταμείο θα υλοποιήσει την υπόσχεση της διοίκησης του για προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού μέσα στο έτος.

Ο νέος διαγωνισμός σύμφωνα πληροφορίες έχει προσαρμοσθεί στις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με την χωροθέτηση της μαρίνας και αναπτύξεων που θα γίνουν τόσο στην θαλάσσια όσο και στη χερσαία ζώνη. Η χωροθέτηση ολοκληρώθηκε τον περασμένο Οκτώβριο με την κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος Σταύρου Παπασταύρου και Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη.

Παράλληλα σε σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, παρουσία της δημάρχου Καλαμαριάς Χρύσας Αράπογλου, ικανοποιήθηκαν μια σειρά αιτημάτων της τοπικής αρχής. Ωστόσο η δήμαρχος Καλαμαριάς διατήρησε το «μπαιράκι της… επανάστασης» κατά της αξιοποίησης της μαρίνας.

Eπίκειται νέος διαγωνισμός

Η κυβέρνηση ωστόσο φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει. Ο νέος διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί κατά πάσα πιθανότητα την επόμενη Δευτέρα, θα προβλέπει την ανάπτυξη της μαρίνας και την 40ετή παραχώρησή της στον ενδιαφερόμενο επενδυτή. Σημειώνεται ότι σήμερα στη μαρίνα υπάρχουν ανεκμετάλλευτα μπλοκ τσιμέντων μες τη θάλασσα, που είτε δεν αξιοποιούνται, είτε φθείρονται καθώς δεν συντηρούνται.

Είναι ο δεύτερος διαγωνισμός που βγαίνει για την αξιοποίηση της μαρίνας Καλαμαριάς. Ο πρώτος προκηρύχθηκε το 2021 αλλά ακυρώθηκε από το ΣτΕ, καθώς σύμφωνα με την σχετική απόφασή του (ΣτΕ 572/2022) «η προσβαλλόμενη Πρόσκληση (σ.σ. του 2021) αποτελεί διοικητική πράξη, η οποία κατατείνει, ως προκήρυξη διαγωνισμού, στην ουσιώδη ανακατασκευή και λειτουργία συγκεκριμένου νέου έργου Α κατηγορίας (τουριστικού λιμένα).

Συνεπεία τούτου, πριν την έκδοση της Προσκλήσεως έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί η κινηθείσα από το ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. διαδικασία νέας χωροθετήσεως της μαρίνας κατά το άρθρο 31 του Ν. 2160/1993, δηλαδή να έχει εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα του νέου γενικού σχεδιασμού της και η κοινή υπουργική απόφαση εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή και λειτουργία των προβλεπόμενων έργων…».

Ανάπλαση της μαρίνας

Τόσο το ΠΔ, όσο και η ΚΥΑ ολοκληρώθηκαν το Φεβρουάριο του 2023 και τον Οκτώβριο του 2025. Σύμφωνα με τη νέα χωροθέτηση, η ανάπλαση της μαρίνας θα περιλάβει 327 θέσεις ελλιμενισμού (από 242 σήμερα) για σκάφη μέχρι 40 μέτρα (μέχρι 30 μέτρα σήμερα) και προς το σκοπό αυτό θα γίνουν έργα επέκτασης και αναδιαμόρφωσης των προβλητών της μαρίνας, είτε με μόνιμες κατασκευές, είτε με πλωτές κατασκευές.

Επίσης θα υπάρξουν παρεμβάσεις επέκτασης του λιμενοβραχίονα προστασίας της μαρίνας, και νέες κατασκευές με στόχο το σχεδιασμό της δημιουργίας Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης (ΘΑΣΘ). Θα δημιουργηθεί δηλαδή μόνιμο αγκυροβόλιο από το οποίο θα επιβιβάζονται και θ’ αποβιβάζονται επιβάτες.

Στη χερσαία έκταση της μαρίνας, προβλέπεται η αξιοποίηση 77 στρεμμάτων από τα 100 στρέμματα που εκτείνεται. Στην έκταση αυτή θα δημιουργηθεί εγκαταστάσεις διοίκησης και λειτουργίας μαρίνας, χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών, parking, εγκαταστάσεων καυσίμων κ.ά.

Νέοι χώροι φιλοξενίας

Επίσης προβλέπονται χρήσεις φιλοξενίας, δηλαδή ξενοδοχειακού συγκροτήματος (condo hotel) συμπεριλαμβανομένου εστιατορίου, εμπορικών καταστημάτων (supermarket, ναυτιλιακών ειδών), χώρων εστίασης (αναψυκτήριο, εστιατόριο), γραφείων, εγκαταστάσεων αναψυχής (πισίνα κολύμβησης και αναψυχής, υπαίθρια γήπεδα, παιδικές χαρές) κ.λπ.

Ακόμη επιτρέπεται η δημιουργία ελικοδρομίου, ενώ στον ίδιο τομέα θα φιλοξενηθούν επίσης το λιμεναρχείο και κάθε είδους ναυταθλητικοί ή/και πολιτιστικοί όμιλοι.

Σημειώνεται ότι κατά την διενέργεια του πρώτου διαγωνισμού παραχώρησης της μαρίνας Καλαμριάς, εκφράστηκε ισχυρό ενδιαφέρον με έξι σχήματα να υποβάλλουν ενδιαφέρον (Emma Alpha Holding Ltd, Αβαξ ΑΕ, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Πόρτο Καρράς Μαρίνα, ΤΕΚΑΛ και Τεχνική Ολυμπιακή).

Ο μεγάλος αυτός αριθμός ενδιαφερομένων δικαιολογείται από το γεγονός ότι από την Σίνδο και έως την Χαλκιδική, δεν υπάρχει καμία άλλη μαρίνα ελλιμενισμού.