Είναι μια ισχυρή πιθανότητα που ψιθυρίζεται εδώ και κάποιο καιρό στον ναυτιλιακό κλάδο και θα παίξει κομβικό ρόλο για τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η αποκατάσταση των δρομολογίων από τη Διώρυγα του Σουέζ μέσα στο 2026 θα εξοικονομήσει 3.000 ναυτικά μίλια και τουλάχιστον δέκα ημέρες από τη μεταφορά κοντέινερ μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, επαναφέροντας στην ομαλότητα την παγκόσμια ναυτιλία.
Μετά την εύθραυστη εκεχειρία μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς, η οποία ανακοινώθηκε στις αρχές Οκτωβρίου, μια τέτοια προοπτική θα ήταν ευεργετική για το παγκόσμιο εμπόριο, διότι θα μείωνε τις δαπάνες μεταφοράς και τις πιέσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Οι επιθέσεις των Χούθι, συμμάχων της Χαμάς, σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κλιμακώθηκαν από τα τέλη του 2023, με αποτέλεσμα να υπάρξει έκτοτε πτώση της εμπορικής κίνησης κατά 70%-90% σε όρους τονάζ και εκτόξευση του κόστους ασφαλιστικής κάλυψης κατά 250%. Τα μεγάλα πλοία εγκατέλειψαν πρώτα αυτήν τη θαλάσσια οδό, καθώς ήταν εύκολοι στόχοι στις πυραυλικές επιθέσεις των Χούθι.
Στα μέσα Νοεμβρίου του 2025, οι Χούθι ανακοίνωσαν την αναστολή των επιθέσεων εναντίον εμπορικών πλοίων, αλλά απείλησαν πως θα ξαναρχίσουν εάν καταρρεύσει η εκεχειρία στη Λωρίδα της Γάζας, η δεύτερη φάση της οποίας βρίσκεται σε αναστολή, με την κάθε πλευρά να κατηγορεί την άλλη για παραβιάσεις.
Η γαλλική CMA CGM έχει ήδη εκτελέσει κάποια δοκιμαστικά δρομολόγια μέσω των οδών της Ερυθράς Θάλασσας ύστερα από περίπου μια διετία. Σύμφωνα με την εξειδικευμένη ιστοσελίδα U-Freight, η δανέζικη Maersk έχει επίσης λάβει προληπτικά βήματα. Υπέγραψε συμφωνία με την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) για τη σταδιακή επανεκκίνηση των δρομολογίων εάν οι προϋποθέσεις είναι σωστές.
Αρχές Δεκεμβρίου, επίσης, έγινε γνωστό πως η OOCL, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, σχεδιάζει ξανά την εκτέλεση δρομολογίων αργότερα αυτόν τον μήνα. Ο ναύαρχος Οσάμα Ραμπί, πρόεδρος της SCA, διαβεβαίωσε πως ο κρίσιμος θαλάσσιος διάδρομος μπορεί να εξυπηρετήσει μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ναυτιλιακές εταιρείες και έσοδα
Η οικονομία της Αιγύπτου έχει υποστεί ένα εξαιρετικά σοβαρό πλήγμα από την υπολειτουργία της Διώρυγας του Σουέζ, η οποία είναι μία από τις βασικές πηγές εσόδων από το εξωτερικό. Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες ανάγκασαν τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάξουν δρομολόγια, προκάλεσαν δραματική μείωση στα έσοδα.
Κατέρρευσαν από το ιστορικό υψηλό των 10,3 δισ. δολαρίων το 2023 στα 4 δισ. δολάρια το 2024, αντανακλώντας πτώση της τάξεως του 60%. Μέσα σε έναν χρόνο, η αιγυπτιακή οικονομία έχασε πάνω από 6 δισ. δολάρια, ενώ η αβεβαιότητα από το πολεμικό μέτωπο στη Λωρίδα της Γάζας έπληξε την επενδυτική προοπτική της χώρας. Από τη Διώρυγα του Σουέζ διέρχονταν το 15% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πριν από τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς.
Αναλυτές του ναυτιλιακού κλάδου, οι οποίοι μίλησαν στη U-Freight, διαβλέπουν μια βραδεία και σταδιακή αύξηση των δρομολογίων από τη Διώρυγα του Σουέζ στις αρχές του 2026 αντί μιας απότομης διακοπής των διελεύσεων από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, που αποτέλεσε την εναλλακτική, αλλά χρονοβόρα οδό.
Η ING προβλέπει πως αυτή η επιστροφή στην «προηγούμενη κανονικότητα» της Διώρυγας του Σουέζ ενδεχομένως να προκαλέσει μια αναταραχή στους τερματικούς σταθμούς των ευρωπαϊκών λιμανιών λόγω της συμφόρησης από την ταχύτερη παραλαβή των εμπορευματοκιβωτίων.
Τα ναύλα παραμένουν υψηλά σε αυτήν τη φάση, αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg. Αυτό συνάδει με τη μειωμένη κινητικότητα των εμπορικών πλοίων. Όπως επισημαίνεται από τη FreightWaves, «κατά μέσο όρο, 4,7 πλοία εμπορευματοκιβωτίων διέσχιζαν σε καθημερινή βάση τη Διώρυγα του Σουέζ τον Ιούλιο. Έκτοτε καταγράφεται μια σταδιακή, “αργή” αύξηση, φτάνοντας τα 5,0 πλοία τον Οκτώβριο, προτού υποχωρήσει στα 4,9 πλοία τον Νοέμβριο».
Εν τέλει, όμως, η επαναλειτουργία του περάσματος του Σουέζ θα ωφελήσει τις εφοδιαστικές αλυσίδες, θα μειώσει την κατανάλωση καυσίμων για τις ναυτιλιακές εταιρείες και κατ’ επέκταση τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προβλέπει η ING.