Γ.Δ.
1451.84 +1,16%
ACAG
+0,61%
6.6
CENER
-0,27%
7.5
CNLCAP
+4,43%
8.25
DIMAND
-0,42%
9.57
OPTIMA
+2,53%
10.54
TITC
+1,42%
28.5
ΑΑΑΚ
+0,72%
7
ΑΒΑΞ
+1,92%
1.488
ΑΒΕ
+3,43%
0.483
ΑΔΜΗΕ
+0,45%
2.21
ΑΚΡΙΤ
+1,60%
0.955
ΑΛΜΥ
-1,07%
2.77
ΑΛΦΑ
+0,43%
1.638
ΑΝΔΡΟ
+0,59%
6.84
ΑΡΑΙΓ
-0,08%
12.25
ΑΣΚΟ
+0,38%
2.65
ΑΣΤΑΚ
+1,63%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,74%
8.12
ΑΤΤ
-0,45%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.36
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,44%
5.63
ΒΙΟΚΑ
-2,25%
2.61
ΒΙΟΣΚ
-0,40%
1.255
ΒΙΟΤ
+2,19%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.2
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,51%
1.68
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,23%
16.46
ΔΑΑ
-0,45%
8.38
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,50%
11.47
ΔΟΜΙΚ
+0,11%
4.6
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,15%
0.345
ΕΒΡΟΦ
-0,30%
1.675
ΕΕΕ
+1,09%
29.78
ΕΚΤΕΡ
+0,66%
4.59
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+0,42%
2.41
ΕΛΛ
0,00%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,98%
2.565
ΕΛΠΕ
+0,54%
8.31
ΕΛΣΤΡ
-2,03%
2.41
ΕΛΤΟΝ
-4,45%
1.762
ΕΛΧΑ
+1,68%
1.936
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.158
ΕΠΣΙΛ
+18,81%
12
ΕΣΥΜΒ
+2,44%
1.26
ΕΤΕ
+1,06%
7.64
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.2
ΕΥΔΑΠ
-0,17%
5.72
ΕΥΡΩΒ
+1,31%
2.016
ΕΧΑΕ
+0,59%
5.12
ΙΑΤΡ
+3,10%
1.665
ΙΚΤΙΝ
+0,91%
0.442
ΙΛΥΔΑ
+8,68%
1.69
ΙΝΚΑΤ
+0,20%
4.975
ΙΝΛΙΦ
+2,08%
4.9
ΙΝΛΟΤ
+1,24%
1.14
ΙΝΤΕΚ
+1,61%
6.3
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,27%
4.3
ΙΝΤΕΤ
+5,93%
1.34
ΙΝΤΚΑ
+1,44%
3.52
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-1,56%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,26%
1.565
ΚΟΡΔΕ
+5,88%
0.54
ΚΟΥΑΛ
+3,21%
1.414
ΚΟΥΕΣ
+7,79%
5.95
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,36%
10.85
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+5,71%
1.48
ΛΑΒΙ
+4,22%
0.865
ΛΑΜΔΑ
+1,47%
6.92
ΛΑΜΨΑ
+1,21%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.13
ΛΕΒΚ
-8,57%
0.32
ΛΕΒΠ
+3,57%
0.348
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,16%
1.42
ΛΟΥΛΗ
+3,40%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
-0,51%
3.94
ΜΕΝΤΙ
+3,83%
2.98
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+2,38%
4.08
ΜΙΝ
+0,78%
0.65
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,75%
26.8
ΜΟΝΤΑ
+0,33%
3.07
ΜΟΤΟ
+1,34%
3.02
ΜΟΥΖΚ
-0,68%
0.725
ΜΠΕΛΑ
+0,42%
28.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.94
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+0,64%
37.96
ΝΑΚΑΣ
-3,42%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,49%
1.03
ΞΥΛΚ
-2,36%
0.29
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-7,88%
0.304
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,89%
22.3
ΟΛΠ
+1,44%
24.6
ΟΛΥΜΠ
+1,39%
2.91
ΟΠΑΠ
+1,29%
16.49
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.883
ΟΤΕ
+0,28%
14.26
ΟΤΟΕΛ
+0,63%
12.78
ΠΑΙΡ
+1,67%
1.22
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,30%
3.972
ΠΕΤΡΟ
+0,94%
8.62
ΠΛΑΘ
+1,88%
4.07
ΠΛΑΚΡ
-0,65%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
-7,69%
7.2
ΠΡΟΦ
+1,12%
4.51
ΡΕΒΟΙΛ
+1,89%
1.615
ΣΑΡ
+1,38%
11.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,26%
0.378
ΣΙΔΜΑ
+0,25%
1.985
ΣΠΕΙΣ
-2,02%
7.78
ΣΠΙ
-1,39%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,77%
18.24
ΤΖΚΑ
-2,41%
1.62
ΤΡΑΣΤΟΡ
-5,04%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.71
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-1,64%
0.36
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
+1,27%
0.318
ΦΡΛΚ
-0,85%
4.1
ΧΑΙΔΕ
-0,71%
0.695

Και η κρουαζιέρα κοντά στο 50% με 60% των εσόδων του 2019

Την ώρα που ο τουριστικός κλάδος στην Ελλάδα οδεύει σε έναν καλό απολογισμό – ενδεχομένως και πέραν των αρχικών προσδοκιών – η προσοχή στρέφεται και στον θαλάσσιο τουρισμό και το μέλλον της κρουαζιέρας στη χώρα μας.

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις των αρμοδίων για τη φετινή σεζόν και κατά πόσο η ζήτηση, όπως διαμορφώνεται αυτή την ώρα, τους οδηγεί στο να ελπίζουν ότι ο κλάδος θα αγγίξει το 50% των εσόδων του 2019;

Η εικόνα που έχει διαμορφωθεί μέχρι αυτή την ώρα, είναι πως η Ελλάδα κατάφερε να κινηθεί πρώτη και με μεγάλη ταχύτητα στην επανεκκίνηση της κρουαζιέρας πανευρωπαϊκά, κάτι που υπογράμμισε και ο Γιάννης Πλακιωτάκης, υπουργός Ναυτιλίας, κατά την ανακοίνωσή του για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και για την εξασφάλιση πόρων που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.

Πριν από λίγες ημέρες, το υπουργείο ανακοίνωσε έργα ύψους 6 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, για το λιμάνι του Αγίου Νικολάου στην Κρήτη με στόχο να μεταμορφώσει τη φυσιογνωμία του λιμανιού και να ανεβάσει στην κορυφή – και σε διεθνές επίπεδο – την τουριστική αγορά της Κρήτης.

«Συμφωνούμε με την άποψη του κυρίου Πλακιωτάκη ότι η Ελλάδα κινήθηκε ταχύτερα συγκριτικά με άλλα κράτη στο άνοιγμα της κρουαζιέρας αποκομίζοντας σημαντικό κέρδος καθώς αυξήθηκε ο αριθμός πλοίων και εταιρειών που πραγματοποιούν φέτος επι-αποβίβαση (homeporting) στα ελληνικά λιμάνια», ανέφερε σε επικοινωνία με το powergame.gr ο Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ).

Όπως εξήγησε, το οικονομικό αποτύπωμα πλοίων και επιβατών που πραγματοποιούν homeporting είναι πολύ μεγαλύτερο από τις προσεγγίσεις transit, δηλαδή τα διερχόμενα κρουαζιερόπλοια.

«Επομένως, αυτό αυξάνει και τα έσοδα για την εθνική οικονομία» τόνισε.

Η θετική αυτή εξέλιξη για την κρουαζιέρα ωστόσο, είναι, όπως επεσήμανε ο Γ. Κουμπενάς απόλυτα συνυφασμένη με την πορεία της πανδημίας και την πρόοδο των εμβολιασμών αλλά και την εικόνα σχετικά με τις μεταλλάξεις.

«Θα ήταν μη ρεαλιστικό να αναμένουμε πολύ υψηλούς οικονομικούς δείκτες, όμοιους με το 2019 στη διάρκεια του οποίου είχαν σημειωθεί εξαιρετικά αποτελέσματα στον τουρισμό και πιο ειδικά στην κρουαζιέρα, στη διάρκεια της φετινής χρονιάς. Θεωρούμε ωστόσο ότι η αύξηση του homeporting σε συνάρτηση με τις πολλαπλές προσεγγίσεις πλοίων στα ελληνικά λιμάνια θα φέρει ως αποτέλεσμα αύξηση εσόδων που θα φτάσει στο 50-60% του 2019».

Όσο για το πότε μπορούμε να αναμένουμε τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ εκφράζει αισιοδοξία.

«Προσβλέπουμε σε ένα σταθεροποιητικό 2022 τόσο για τον ελληνικό τουρισμό όσο και για την ελληνική κρουαζιέρα και φυσικά σε μεγαλύτερη ανάπτυξη από το 2023 και έπειτα».

Έγινε μετατόπιση στην αγορά της κρουαζιέρας

Η πανδημία έχει προκαλέσει μια μετατόπιση στην αγορά της κρουαζιέρας με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στην Ευρώπη. Την τάση αυτή επιβεβαιώνει σήμερα και ο Γιώργος Κουμπενάς αποδίδοντάς την στο γεγονός ότι τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα επέτρεψαν το ξεκίνημα στην Ευρώπη έξι μήνες νωρίτερα από την Αμερική.

«Το αποτέλεσμα ήταν οι εταιρείες κρουαζιέρας να στραφούν σε ευρωπαϊκά λιμάνια με έμφαση την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου όπου τόσο η Ελλάδα, όσο και η Κύπρος προσέφεραν κατά τη διάρκεια της πανδημίας σημαντική υποστήριξη στα κρουαζιερόπλοια για τη λειτουργία τους, ενώ προχώρησαν με εντατικούς ρυθμούς το άνοιγμα των λιμανιών.

Τα δε ελληνικά λιμάνια – παρά την έλλειψη υποδομών- κατάφεραν να ανταποκριθούν μέχρι τώρα στις αυξημένες προσεγγίσεις αλλά και ιδιαίτερες απαιτήσεις που προκύπτουν για την εφαρμογή των αυστηρών πρωτοκόλλων που ισχύουν για την κρουαζιέρα».

Δεδομένου λοιπόν ότι τα ελληνικά λιμάνια εκσυγχρονίζονται και η πορεία της πανδημίας ομαλοποιείται, μπορεί η Ελλάδα να ελπίζει σε ένα φετινό winter cruising;

«Η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει να δημιουργεί τις απαραίτητες συνθήκες για χειμερινές κρουαζιέρες. Εκτιμούμε ότι το 2021 μπορεί να αποτελέσει μία σημαντική ευκαιρία για να αποδείξει ότι μπορεί να λειτουργήσει στη χώρα μας η χειμερινή κρουαζιέρα», απαντά ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ.

Οι αντιδράσεις στο σύστημα «bubble»

Κατά τη διάρκεια της επανεκκίνησης είδαμε αντιδράσεις από πολλούς επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο όπως για παράδειγμα στη Σαντορίνη, να κρίνουν αρνητική για τις τοπικές οικονομίες την τακτική της κρουαζιέρας ελεγχόμενων εκδρομών «bubble». Ερωτηθείς για το προβλέπεται από εδώ και πέρα σχετικά με τη συγκεκριμένη μέθοδο ο κ. Κουμπενάς ξεκαθαρίζει πως η κρουαζιέρα αποτελούσε πάντα αναπόσπαστο κομμάτι της ανάπτυξης και ευημερίας των τοπικών κοινωνιών. Από την άλλη, πρωταρχικός στόχος είναι η υγεία και η ασφάλεια όλων.

«Είναι απολύτως κατανοητή η αγωνία και η ανάγκη για την ταχεία οικονομική ανάκαμψη των προορισμών που επισκεπτόμαστε. To θέμα των ελεγχόμενων εκδρομών «bubble» ήταν μία πολιτική που υιοθέτησαν αρχικά τα μέλη της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA) για να προστατέψουν τόσο τους επιβάτες όσο και τους προορισμούς που επισκέπτονται.

Αυτή η συγκεκριμένη τακτική δεν περιλαμβανόταν στις απαιτήσεις που είχαν θέσει τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα ούτε από την εθνική νομοθεσία αλλά ούτε και οι ελληνικές υγειονομικές αρχές.

Στη συνέχεια, και με την αύξηση των εμβολιασμών, η πολιτική αυτή έχει εγκαταλειφθεί και ισχύει μόνο σε ειδικές περιπτώσεις που το απαιτεί η σημαία που φέρει το κρουαζιερόπλοιο ή υπάρχουν ειδικοί λόγοι που συνδέονται με περιοριστικά μέτρα σε ένα προορισμό», υπογραμμίζει λέγοντας πως από την πλευρά της ΕΕΚΦΝ υπήρξε καλή συνεργασία, συνεννόηση και ανοικτός διάλογος με τους αρμόδιους φορείς και τοπικές αρχές ώστε να δοθεί χρόνος στις εταιρείες μέχρι να υπάρξει χαλάρωση σε αυτή την απαίτηση.

«Αυτή τη στιγμή η πλειοψηφία εταιρειών και επιβατών επισκέπτονται τα ελληνικά νησιά χωρίς ελεγχόμενες εκδρομές με συνακόλουθα σημαντικά έσοδα για τις τοπικές αλλά και την εθνική οικονομία», καταλήγει ο κ. Κουμπενάς.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!