Γ.Δ.
1381.07 0,00%
ACAG
0,00%
6.37
CENER
0,00%
6.94
CNLCAP
0,00%
6.75
DIMAND
0,00%
9.71
OPTIMA
0,00%
10
TITC
0,00%
26.4
ΑΑΑΚ
0,00%
6.85
ΑΒΑΞ
0,00%
1.39
ΑΒΕ
0,00%
0.485
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.19
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.905
ΑΛΜΥ
0,00%
2.57
ΑΛΦΑ
0,00%
1.55
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.82
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.77
ΑΣΚΟ
0,00%
2.62
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.28
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.44
ΑΤΤ
0,00%
10.9
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.28
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.33
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.59
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.155
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.178
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.575
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.06
ΔΑΑ
0,00%
8.22
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
10.91
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.595
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.34
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.55
ΕΕΕ
0,00%
28.3
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.01
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
0,00%
2.34
ΕΛΛ
0,00%
14.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.52
ΕΛΠΕ
0,00%
8.19
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.39
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.86
ΕΛΧΑ
0,00%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
9.51
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.205
ΕΤΕ
0,00%
7.074
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.2
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.58
ΕΥΡΩΒ
0,00%
1.8305
ΕΧΑΕ
0,00%
4.96
ΙΑΤΡ
0,00%
1.58
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.44
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.51
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.96
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.69
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.08
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.1
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.2
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.26
ΚΑΜΠ
0,00%
2.46
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
0,00%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
0,00%
1.535
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.518
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.26
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.21
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.395
ΛΑΒΙ
0,00%
0.81
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.61
ΛΑΜΨΑ
0,00%
31.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.97
ΛΕΒΚ
0,00%
0.35
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.09
ΜΕΒΑ
0,00%
3.81
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.94
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
0,00%
3.87
ΜΙΝ
0,00%
0.595
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
26.12
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.885
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.75
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.92
ΜΠΤΚ
0,00%
0.5
ΜΥΤΙΛ
0,00%
36.62
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
0,00%
0.96
ΞΥΛΚ
0,00%
0.285
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.318
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.7
ΟΛΠ
0,00%
23.95
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.65
ΟΠΑΠ
0,00%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.87
ΟΤΕ
0,00%
13.98
ΟΤΟΕΛ
0,00%
13.46
ΠΑΙΡ
0,00%
1.24
ΠΑΠ
0,00%
2.6
ΠΕΙΡ
0,00%
3.757
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.4
ΠΛΑΘ
0,00%
3.93
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.13
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
0,00%
4.04
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.52
ΣΑΡ
0,00%
11.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.361
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2.03
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.34
ΣΠΙ
0,00%
0.718
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
17.85
ΤΖΚΑ
0,00%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.678
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.369
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.28
ΦΡΛΚ
0,00%
3.99
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.655

Υπό ναυπήγηση 182 πλοία από 44 ελληνικές ναυτιλιακές

«Πρόσω ολοταχώς» έχουν θέσει οι Έλληνες πλοιοκτήτες τις μηχανές για τον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση του ελληνόκτητου στόλου. Η έντονη κινητικότητα που καταγράφεται – εν μέσω πανδημίας – οφείλεται στην ευκαιρία που έχουν εντοπίσει τα ελληνικά συμφέροντα, λόγω των χαμηλών τιμών που καταγράφονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες πλοίων, όπως τα δεξαμενόπλοια και μέχρι πρότινος και στις τιμές των ναυπηγείων. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό στοιχείο αφορά την σταθερή στροφή των Ελλήνων όχι μόνο προς νεότερης ηλικίας πλοία, αλλά και μεγαλύτερου μεγέθους, γεγονός που αυξάνει συνεχώς την ανταγωνιστικότητά τους στην παγκόσμια αγορά, δεδομένου ότι ένα μεγαλύτερο πλοίο προσφέρει και μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας.

Η ελληνική ναυτιλία

Το στοιχείο αυτό είναι ευδιάκριτο και με αριθμούς. Ενώ, λοιπόν, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα ελέγχουν το 7,1% του παγκόσμιου στόλου με βάση τον αριθμό των πλοίων (4.900 συνολικά), το μερίδιό τους με βάση τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων αυτών είναι υπερδιπλάσιο, καθώς διαμορφώνεται σε 16%. Εν ολίγοις, διαθέτουν μεν λιγότερα πλοία π.χ. από τους Κινέζους ανταγωνιστές τους, αλλά το μεταφορικό έργο που εκτελούν οι ελληνικές εταιρείες είναι το μεγαλύτερο παγκοσμίως.

Την ίδια στιγμή, το μερίδιο στις επιμέρους κατηγορίες παραμένει το κορυφαίο διεθνώς. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 26,5% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 15% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, ενώ σε όρους μεταφορικής ικανότητας, τα ποσοστά αυτά αυξάνονται σε 30,25% και 20% αντίστοιχα.

Η δε μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου παραμένει σταθερά χαμηλότερη σε σχέση με εκείνη του παγκόσμιου στόλου, καθώς διαμορφώνεται σε 9,54 έτη, από 9,87 του παγκοσμίου στόλου κι ενώ πριν από μερικά χρόνια, συνέβαινε το αντίθετο, δηλαδή τα ελληνικά πλοία ήταν πιο «γερασμένα» συγκριτικά με τον μέσο όρο.

Τα νεότευκτα πλοία

Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και στο μέλλον, χάρις στο σημαντικό βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, που έχουν παραγγείλει τα ελληνικά συμφέροντα (11% του συνόλου). Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, σήμερα βρίσκονται υπό ναυπήγηση 182 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 21,25 εκατ. τόνων dwt. Τα πλοία αυτά έχουν παραγγελθεί από συνολικά 44 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και είναι 30 περισσότερα σε αριθμό σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό είναι ότι τα περισσότερα εξ αυτών αφορούν δεξαμενόπλοια, τα οποία ανέρχονται σε 98 πλοία μεταφορικής ικανότητας 14,77 εκατ. τόνων dwt. Πρόκειται για την κατηγορία των πλοίων που έχει πληγεί σημαντικά από την πανδημία και την πτώση της ζήτησης πετρελαίου διεθνώς, με αποτέλεσμα και οι τιμές να υποχωρήσουν. Ωστόσο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες φαίνεται να πιστεύουν στις μακροπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς και την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου, πριν τη σταδιακή μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας σε άλλες μορφές ενέργειας.

Σημαντικές είναι, όμως, και οι παραγγελίες για 21 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG) και 16 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), όπου σήμερα καταγράφεται αυξημένη ζήτηση, ενώ έχουν υποβληθεί παραγγελίες και για 23 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αντιθέτως, τα φορτηγά πλοία δεν ξεπερνούν τα 21, δείγμα της σταδιακής στροφής των ελληνικών συμφερόντων σε αγορές που προσφέρουν υψηλότερο λειτουργικό περιθώριο κέρδους.

Αντίστοιχα και οι αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων καταδεικνύουν την ίδια στόχευση, δηλαδή την αντικατάσταση των πιο μεγάλων σε ηλικία πλοίων, με νεότερα και μεγαλύτερα. Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν αποκτήσει συνολικά 311 πλοία, αντί ποσού 5,5 δις δολαρίων. Οι δε πωλήσεις αφορούσαν 201 πλοία αντί ποσού 3 δις δολαρίων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!