Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ναυτιλία: Σε χαμηλό 30 ετών οι ένοπλες επιθέσεις σε πλοία

Πριν από περίπου μια δεκαετία το βασικό πρόβλημα που αντιμετώπιζε η ποντοπόρος ναυτιλία, δεν ήταν ούτε η ανάκαμψη από την παγκόσμια κρίση που πυροδότησε η κατάρρευση της Lehman Brothers λίγα χρόνια νωρίτερα και ακόμα περισσότερο η «πράσινη μετάβαση» και ο αγώνας δρόμου προς την απανθρακοποίηση, που κυριαρχεί σήμερα στην ημερήσια διάταξη. Αντιθέτως, ο καθημερινός «πονοκέφαλος» για τους πλοιοκτήτες δεν ήταν άλλος από την πειρατεία.

Μάλιστα, το ρίσκο ήταν πλέον τόσο υψηλό, ώστε πολλά πλοία είτε απασχολούσαν ένοπλες ομάδες ασφαλείας, που συνόδευαν το πλήρωμα στο ταξίδι του, είτε έπλεαν συνοδεία ισχυρής ναυτικής δύναμης, στο πλαίσιο συνεργασίας των χωρών-μελών της Ε.Ε. Οι ακτές της Σομαλίας και ο Κόλπος του Άντεν, μέχρι την παράκτια ζώνη της Γουινέας και της Νιγηρίας στην Αφρική, ακόμα και τα Στενά της Μαλάκα στην Ασία, αποτελούσαν σημεία υψηλού κινδύνου για τα πλοία και τα πληρώματά τους, με τις επιθέσεις από ένοπλες ομάδες να είναι σχεδόν καθημερινό φαινόμενο. Όταν μάλιστα το αμερικανικής σημαίας πλοίο MERS Alabama έγινε στόχος ένοπλης επίθεσης και ομηρίας του πληρώματος από Σομαλούς ενόπλους, το 2009, το περιστατικό αποτέλεσε έμπνευση ακόμα και για ταινία του Χόλιγουντ (Captain Philips) με πρωταγωνιστή τον Τομ Χανκς.

Τα στοιχεία για την πειρατεία

Έκτοτε βέβαια, το πρόβλημα της πειρατείας είχε περάσει στο παρασκήνιο, με τις επιθέσεις να έχουν περιοριστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι έχουν εξαλειφθεί. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του International Maritime Bureau (IMB), οι ένοπλες επιθέσεις για την πειρατεία ή την ληστεία των πληρωμάτων, βρέθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 30ετίας. Συγκεκριμένα, κατά το φετινό εννεάμηνο, ο σχετικός αριθμός ανήλθε σε 90 επιθέσεις. Δυστυχώς όμως, στο 95% αυτών, οι επιτιθέμενοι κατόρθωσαν να ανέβουν στο πλοίο, ενώ υπήρξε κι ένα περιστατικό πειρατείας. Όπως προκύπτει, 27 μέλη πληρώματος υπήρξαν θύματα ομηρείας φέτος, έξι δέχθηκαν επίθεση και πέντε απειλήθηκαν από ενόπλους. Ως εκ τούτου, παρότι τα νούμερα «ευημερούν», δεν ισχύει το ίδιο και με τον πραγματικό κίνδυνο, που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα πληρώματα των πλοίων.

Από τις 90 επιθέσεις, 13 αναφέρθηκαν στον Κόλπο της Γουινέας (από 27 το αντίστοιχο περσινό διάστημα), δείγμα της βελτίωσης που παρατηρείται στην δυτική Αφρική, η οποία έχει αποτελέσει την κύρια εστία επιθέσεων και πειρατείας τα τελευταία χρόνια. Παρόλα αυτά, το IMB συστήνει την περαιτέρω επαγρύπνηση των αρχών, καθώς, παρότι τα περιστατικά έχουν μειωθεί, δεν παύουν να υφίστανται ακόμα και να εγκυμονούν σημαντικούς κινδύνους για τα πληρώματα.

Για παράδειγμα, σε άλλες περιοχές, όπως π.χ. στα Στενά της Σιγκαπούρης, παρατηρείται αύξηση των επιθέσεων. Το φετινό εννεάμηνο καταγράφηκαν 31 επιθέσεις, από 21 κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Κατά κανόνα, στην περιοχή γίνονται ένοπλες επιθέσεις, τόσο σε φορτηγά, όσο και σε δεξαμενόπλοια. Πάντως, το IMB θεωρεί ότι ο πραγματικός αριθμός των περιστατικών είναι μεγαλύτερος, καθώς πολλά εξ αυτών δεν δηλώνονται στις αρμόδιες αρχές.

Η ασφάλεια των πληρωμάτων

Η ασφάλεια των πληρωμάτων αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για τον κλάδο, ιδίως στην τρέχουσα συγκυρία μετά την πανδημία, καθώς αρκετά μέλη πληρωμάτων έχουν απομακρυνθεί από την ναυτιλία, μετά την δυσάρεστη εμπειρία του κορωνοϊού. Χιλιάδες ναυτικοί και αξιωματικοί υποχρεώθηκαν να παραμείνουν σε ενεργό υπηρεσία για μέχρι και 20 μήνες, χωρίς την δυνατότητα να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Η κατάσταση αυτή προέκυψε εξαιτίας της άρνησης αρκετών χωρών να χαρακτηρίσουν τους εργαζόμενους αυτούς, «πρώτης γραμμής», με αποτέλεσμα να τους απαγορεύεται η αποβίβαση (προκειμένου στη συνέχεια να ταξιδέψουν αεροπορικά στην χώρα τους). Μάλιστα, υπήρξαν και περιπτώσεις χωρών που αρνήθηκαν ακόμα και την παροχή νοσοκομειακής περίθαλψης. Τα γεγονότα αυτά έχουν αποτρέψει πολλούς νέους από την είσοδο στον κλάδο, ενώ αρκετά πληρώματα που βίωσαν την κατάσταση αυτή, σχεδιάζουν την αποχώρησή τους. Ως εκ τούτου, οι πλοιοκτήτες και οι αντίστοιχες ενώσεις μελετούν τρόπους, προκειμένου να βελτιωθεί η ζωή στη θάλασσα, τόσο μέσω επιπλέον παροχών στα πλοία, όσο και σε επίπεδο όρων απασχόλησης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!