Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Ναυτιλία: Το ελληνικό νηολόγιο στα κορυφαία του κόσμου

Πράσινη διεθνής πρωτιά για το ελληνικό νηολόγιο αφού σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), είναι στα κορυφαία 11 πρώτα του κόσμου με τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.

Επικαλούμενοι στοιχεία της σουηδικής εταιρείας Marine Benchmark, η οποία υπολογίζει τις εκπομπές CO2 ανά νηολόγιο, βάσει του Συστήματος Αυτόματης Αναγνώρισης (AIS) των πλοίων, οι συνολικές εκπομπές των βαποριών που είναι εγγεγραμμένα στην ελληνική σημαία διαμορφώθηκαν το 2021 σε 16,8 εκατ. τόνους.

Οι συνολικές εκπομπές CO2 από τα υπό ελληνική σημαία πλοία υποχώρησαν κατά 23,04% το διάστημα 2011-2021.

Η μεγαλύτερη μείωση συντελέστηκε μεταξύ 2012 και 2013, όταν οι εκπομπές έπεσαν κατά 9,21%.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στη διάρκεια αυτής της διετίας η χωρητικότητα των υπό ελληνική σημαία πλοίων ενισχύθηκε κατά 1,47%.

Το εγχώριο νηολόγιο καταγράφει καλύτερες επιδόσεις ακόμη και από χώρες με μικρότερη εγγεγραμμένη χωρητικότητα, όπως η Ιαπωνία και η Δανία.
Το υψηλότερο μερίδιο της ιαπωνικής σημαίας στις εκπομπές αποδίδεται εν μέρει στο γεγονός ότι διαθέτει περισσότερα πλοία γενικού φορτίου, ενώ αντίστοιχα τα νούμερα της Δανίας οφείλονται στη διαχείριση πλειάδας βαποριών μεταφοράς containers. Οι δύο εν λόγω κατηγορίες αφορούν πλοία με μεγαλύτερο αποτύπωμα CO2 συγκριτικά με άλλα.

Επενδύσεις σε νέα πλοία

Κατά την εξεταζόμενη περίοδο και με βάση την πλατφόρμα δεδομένων της UNCTAD, η χωρητικότητα του ελληνικού νηολογίου έχει μειωθεί κατά 7,94%, στα 64,5 εκατ. GT το 2021, από 70,1 εκατ. GT το 2011.

Συνεπώς, παρά τις δεδομένες εκροές από την εγχώρια σημαία τα τελευταία χρόνια για διάφορους λόγους, η υποχώρηση των εκπομπών είναι απόρροια και άλλων παραγόντων, που συνδέονται κυρίως με τις μαζικές επενδύσεις των Ελλήνων σε νεότερα πλοία.

Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που ενεγράφησαν στο ελληνικό νηολόγιο στο επτάμηνο του 2022 είναι περίπου κατά 10 έτη μικρότερος απ’ αυτά που διεγράφησαν.

Ειδικότερα, τα νέα πλοία είναι 22, μέσης ηλικίας 3,5 ετών, ενώ η ίδια τάση ακολουθείται, σύμφωνα με πληροφορίες, και τους τελευταίους μήνες.

Παράλληλα, όπως λένε οι αναλυτές της μελέτης της UNCTAD, η ελληνική σημαία διαθέτει περισσότερα δεξαμενόπλοια, το αποτύπωμα CO2 των οποίων είναι χαμηλότερο από containerships και βαπόρια γενικού φορτίου.

Σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, η Ελλάδα παραμένει στον Λευκό Κατάλογο STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), καθώς και στον Λευκό Κατάλογο του Paris MoU και του Tokyo MoU. Επίσης, περιλαμβάνεται στον Κατάλογο των Ναυτιλιακών Διοικήσεων του Προγράμματος QUALSHIP 21 της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ (USCG).

Προσπάθεια ανακοπής των εκροών

Η ελληνική σημαία κατατάσσεται στην ένατη θέση με τα κορυφαία νηολόγια διεθνώς και στη δεύτερη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, με βάση την καθιερωμένη ετήσια έκθεση της Lloyd’s List.
Η πτωτική τάση στον αριθμό των ενταγμένων πλοίων που άρχισε πριν από μερικά χρόνια συνεχίζεται και σήμερα, παρά τις προσπάθειες που συντελούνται σε θεσμικό και επιχειρηματικό επίπεδο.

Μολονότι η κρατική πολιτική έχει ως στόχο την προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, η έλλειψη ειδικευμένου ναυτικού προσωπικού αποτελεί εμπόδιο, κάτι που οδηγεί τους πλοιοκτήτες σε ξένα νηολόγια, επισημαίνουν ναυτιλιακοί αξιωματούχοι.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!