Ναυτιλία: Αύξηση της ζήτησης και των ναύλων το 2023

Θετικές προδιαγράφονται οι προοπτικές της ποντοπόρου ναυτιλίας για το 2023, ιδίως των δεξαμενόπλοιων

Τάνκερ © Pixabay

Θετικές προδιαγράφονται οι προοπτικές της ποντοπόρου ναυτιλίας για το 2023, τόσο στην αγορά φορτηγών πλοίων και ακόμα περισσότερο σε εκείνη των δεξαμενόπλοιων. Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της BIMCΟ, της μεγαλύτερης ένωσης πλοιοκτητών παγκοσμίως, στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου που διεξάγεται μέσω φορτηγών πλοίων, ναι μεν η ζήτηση φορτίων δεν αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά το 2023 (0-1%), πλην όμως, η προσφορά πλοίων προβλέπεται να υποχωρήσει αντίστοιχα κατά 0-1%, με αποτέλεσμα τα θεμελιώδη της αγοράς να κρίνονται θετικά.

Σύμφωνα με την BIMCO, ο στόλος των φορτηγών πλοίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,1% το 2023 και 1,8% το 2024. Ωστόσο, η επιβολή νέων μέτρων ενεργειακής απόδοσης των πλοίων (EEXI και CII), που θα καταμετρούν τις εκπομπές ρύπων, αναμένεται να οδηγήσει τους πλοιοκτήτες σε σημαντική μείωση της μέσης ταχύτητας πλοήγησης, με αποτέλεσμα στην πράξη, να παρατηρηθεί μείωση των διαθέσιμων πλοίων, ακριβώς λόγω της αύξησης της διάρκειας του κάθε ταξιδιού. Με βάση τις σημερινές εκτιμήσεις, η χαμηλή ζήτηση, απόρροια του υφεσιακού κλίματος που έχει διαμορφωθεί στην παγκόσμια οικονομία, αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ναυλαγορά, ιδίως κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ η κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί σημαντικά κατά το δεύτερο μισό του έτους, όταν προβλέπεται να ξεκινήσει και η σταδιακή ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας.

Αντιθέτως, στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, τόσο εκείνων που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο, όσο και εκείνων που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαιοειδών, η εικόνα προδιαγράφεται ιδιαίτερα ρόδινη, το 2023. Ήδη άλλωστε, κατά την διάρκεια των τελευταίων τριών μηνών, ο δείκτης Baltic Exchange Dirty Index (BDTI) που καταγράφει την ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, έχει σημειώσει αύξηση κατά 64%.

Με βάση την ανάλυση της BIMCO, για το 2023, προβλέπεται αύξηση της ζήτησης φορτίων αργού κατά 0,5%-1,5% και πετρελαιοειδών κατά 2-3%, ως αποτέλεσμα των εκτιμώμενων μεταβολών στην παραγωγή και κατανάλωση πετρελαίου. Αντίστοιχα, ο παγκόσμιος στόλος δεν αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο από 1%. Πρακτικά όμως, η διαθεσιμότητα πλοίων θα υποχωρήσει κατά 1-2% το 2023, λόγω της μείωσης της ταχύτητας των πλοίων κατά 2-3%, ακριβώς λόγω της ανάγκης μείωσης των εκπομπών ρύπων. Ο τομέας των πετρελαιοειδών αναμένεται να είναι ο πλέον ωφελημένος πάντως, λόγω της δομικής μεταβολής των ροών φορτίων που βρίσκεται εν εξελίξει και της κατακόρυφης αύξησης της ζήτησης για διυλισμένα προϊόντα κατά 5,5-6,5%.

Στο πλαίσιο αυτό, η BIMCO κάνει λόγο για σημαντική άνοδο των ναύλων για δεξαμενόπλοια, τόσο σε ότι αφορά τις χρονοναυλώσεις (μεγαλύτερης διάρκειας συμφωνίες), όσο και την ναυλαγορά σποτ φορτίων. Παράλληλα, αναμένεται και σημαντική αύξηση των τιμών των δεξαμενόπλοιων. Ασφαλώς, τυχόν επιβράδυνση της ζήτησης φορτίων θα περιορίσει και την άνοδο των ναύλων. Παράλληλα, ο μόνος τρόπος για να αυξηθεί η προσφορά σε σχέση με τις εκτιμήσεις που έχει λάβει υπόψη της η BIMCO, θα είναι να σταματήσει εξ ολοκλήρου η διάλυση παλιότερων δεξαμενόπλοιων.

Υπενθυμίζεται ότι η Κίνα, που είναι και η σημαντικότερη οικονομία για το ξηρό φορτίο και μία από τις σημαντικότερες για εκείνη των δεξαμενόπλοιων, προβλέπεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 4,4% το 2023 και 4,5% το 2024. Ωστόσο, τυχόν νέα μέτρα για τον περιορισμό της πανδημίας, είναι πιθανό να ανατρέψουν τις προβλέψεις αυτές, ενώ πιθανός παράγοντας κινδύνου, τόσο για την οικονομία, όσο και για την ναυτιλία, αποτελεί η αβεβαιότητα γύρω από τον ιδιαίτερα κρίσιμο τομέα της αγοράς ακινήτων και των κατασκευών, δεδομένου ότι μεγάλος όγκος των εισαγωγών πρώτων υλών αφορά τον συγκεκριμένο κλάδο.

ΟΛΘ
0.00%
33.30
ΑΣΤΑΚ
1.34%
7.56
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
1.89%
29.04
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.29
ΠΡΟΝΤΕΑ
8.47%
6.40
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
-0.41%
7.25
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.30%
1.70
ΜΥΤΙΛ
1.41%
44.52
ΑΤΡΑΣΤ
-1.88%
8.34
ΚΡΙ
0.78%
18.00
ΡΕΒΟΙΛ
2.47%
1.66
ΠΛΑΘ
0.26%
3.88
ΑΤΤ
-0.51%
0.77
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
CNLCAP
0.77%
6.55
ΒΙΟΚΑ
-1.07%
1.85
ΔΟΜΙΚ
0.81%
1.88
ΑΚΡΙΤ
2.94%
0.98
AEM
-0.71%
4.18
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.49%
0.82
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
CENER
0.00%
9.32
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
-1.22%
2.03
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
1.43%
1.77
ΕΚΤΕΡ
-0.24%
2.09
OPTIMA
1.45%
18.22
ΜΑΘΙΟ
7.83%
0.62
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
0.75%
2.70
ΙΛΥΔΑ
-1.48%
2.66
ΕΤΕ
1.93%
10.55
ΠΑΙΡ
4.20%
0.84
ΚΕΠΕΝ
10.00%
1.87
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.86%
1.17
ΙΝΛΟΤ
0.00%
1.06
ΓΕΒΚΑ
3.47%
1.49
ΕΛΧΑ
1.83%
2.22
ΕΛΠΕ
0.46%
7.72
ΕΛΣΤΡ
-0.88%
2.25
ΠΕΤΡΟ
0.21%
9.44
ΛΑΝΑΚ
1.69%
0.91
ΛΕΒΠ
5.83%
0.22
ΕΥΔΑΠ
1.90%
5.89
ΜΕΒΑ
0.00%
5.25
ΦΑΙΣ
-0.14%
3.60
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
0.00%
1.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.21%
19.40
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
-0.91%
2.18
ΝΑΥΠ
-1.45%
0.68
ΣΑΡ
2.19%
14.00
ΕΒΡΟΦ
0.25%
2.00
ΕΛΛ
0.72%
13.90
ΔΡΟΜΕ
0.94%
0.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.91
ΦΡΙΓΟ
-3.45%
0.28
BOCHGR
0.61%
6.64
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
2.34%
1.31
ΟΠΑΠ
1.27%
20.66
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
0.00%
1.31
ΒΙΟΣΚ
1.79%
1.71
ΙΚΤΙΝ
0.72%
0.35
ΜΠΡΙΚ
1.14%
2.66
ΑΛΜΥ
1.81%
5.06
ΑΝΔΡΟ
-0.30%
6.70
ΑΒΕ
1.09%
0.47
ΣΕΝΤΡ
-0.63%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-1.17%
5.89
ΙΝΛΙΦ
-1.17%
5.06
ΕΛΒΕ
3.00%
5.15
ΙΑΤΡ
0.85%
1.78
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
0.32%
6.29
ΙΝΤΕΤ
0.40%
1.26
ΑΤΤΙΚΑ
3.30%
2.19
ΞΥΛΚ
0.44%
0.23
ΛΑΒΙ
-0.75%
0.79
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
2.27%
4.06
ΟΤΟΕΛ
0.68%
11.80
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.38
ΑΣΚΟ
1.41%
3.60
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
-0.39%
2.58
ΦΡΛΚ
0.50%
4.04
ΕΥΑΠΣ
1.25%
3.23
ΝΑΚΑΣ
1.34%
3.02
ΕΧΑΕ
0.17%
5.91
DIMAND
0.48%
8.46
ΠΛΑΚΡ
-2.68%
14.50
ΤΖΚΑ
2.70%
1.33
ΔΑΑ
3.11%
9.96
QLCO
-0.68%
5.96
ΜΙΓ
9.04%
3.74
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΒΟΣΥΣ
0.93%
2.16
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΔΕΗ
-3.34%
13.31
ΙΝΤΚΑ
-0.64%
3.12
ΜΕΡΚΟ
7.60%
36.80
ΠΡΟΦ
1.03%
5.88
ΚΥΡΙΟ
-0.45%
1.11
ΛΟΥΛΗ
-1.52%
3.90
TITC
-0.95%
41.55
ΕΣΥΜΒ
0.17%
1.19
ACAG
-0.36%
5.60
ΣΠΕΙΣ
2.47%
6.64
ΑΡΑΙΓ
-0.49%
12.30
ΚΑΡΕΛ
-1.26%
314.00
ΑΔΜΗΕ
-1.16%
2.99
ΜΕΝΤΙ
1.65%
2.46
ΟΤΕ
-1.07%
16.70
ΛΕΒΚ
7.02%
0.24
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.16
ΒΙΟ
0.17%
5.80
ΕΥΡΩΒ
-0.11%
2.66
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
9.96%
0.53
AKTR
-0.19%
5.38
ΜΟΤΟ
1.82%
2.80
ΕΕΕ
-0.17%
46.90
EVR
-2.31%
1.69
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
0.35%
22.92
ΜΙΝ
3.91%
0.48
ΠΑΠ
0.72%
2.78
ΛΑΜΔΑ
-0.46%
6.51
ΟΛΠ
1.98%
46.40
ΚΟΡΔΕ
0.00%
0.42
ΚΟΥΑΛ
1.22%
1.16
ΠΕΙΡ
1.16%
5.77