Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ναυτιλία: Αύξηση της ζήτησης και των ναύλων το 2023

Θετικές προδιαγράφονται οι προοπτικές της ποντοπόρου ναυτιλίας για το 2023, τόσο στην αγορά φορτηγών πλοίων και ακόμα περισσότερο σε εκείνη των δεξαμενόπλοιων. Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της BIMCΟ, της μεγαλύτερης ένωσης πλοιοκτητών παγκοσμίως, στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου που διεξάγεται μέσω φορτηγών πλοίων, ναι μεν η ζήτηση φορτίων δεν αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά το 2023 (0-1%), πλην όμως, η προσφορά πλοίων προβλέπεται να υποχωρήσει αντίστοιχα κατά 0-1%, με αποτέλεσμα τα θεμελιώδη της αγοράς να κρίνονται θετικά.

Σύμφωνα με την BIMCO, ο στόλος των φορτηγών πλοίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,1% το 2023 και 1,8% το 2024. Ωστόσο, η επιβολή νέων μέτρων ενεργειακής απόδοσης των πλοίων (EEXI και CII), που θα καταμετρούν τις εκπομπές ρύπων, αναμένεται να οδηγήσει τους πλοιοκτήτες σε σημαντική μείωση της μέσης ταχύτητας πλοήγησης, με αποτέλεσμα στην πράξη, να παρατηρηθεί μείωση των διαθέσιμων πλοίων, ακριβώς λόγω της αύξησης της διάρκειας του κάθε ταξιδιού. Με βάση τις σημερινές εκτιμήσεις, η χαμηλή ζήτηση, απόρροια του υφεσιακού κλίματος που έχει διαμορφωθεί στην παγκόσμια οικονομία, αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ναυλαγορά, ιδίως κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ η κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί σημαντικά κατά το δεύτερο μισό του έτους, όταν προβλέπεται να ξεκινήσει και η σταδιακή ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας.

Αντιθέτως, στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, τόσο εκείνων που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο, όσο και εκείνων που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαιοειδών, η εικόνα προδιαγράφεται ιδιαίτερα ρόδινη, το 2023. Ήδη άλλωστε, κατά την διάρκεια των τελευταίων τριών μηνών, ο δείκτης Baltic Exchange Dirty Index (BDTI) που καταγράφει την ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, έχει σημειώσει αύξηση κατά 64%.

Με βάση την ανάλυση της BIMCO, για το 2023, προβλέπεται αύξηση της ζήτησης φορτίων αργού κατά 0,5%-1,5% και πετρελαιοειδών κατά 2-3%, ως αποτέλεσμα των εκτιμώμενων μεταβολών στην παραγωγή και κατανάλωση πετρελαίου. Αντίστοιχα, ο παγκόσμιος στόλος δεν αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο από 1%. Πρακτικά όμως, η διαθεσιμότητα πλοίων θα υποχωρήσει κατά 1-2% το 2023, λόγω της μείωσης της ταχύτητας των πλοίων κατά 2-3%, ακριβώς λόγω της ανάγκης μείωσης των εκπομπών ρύπων. Ο τομέας των πετρελαιοειδών αναμένεται να είναι ο πλέον ωφελημένος πάντως, λόγω της δομικής μεταβολής των ροών φορτίων που βρίσκεται εν εξελίξει και της κατακόρυφης αύξησης της ζήτησης για διυλισμένα προϊόντα κατά 5,5-6,5%.

Στο πλαίσιο αυτό, η BIMCO κάνει λόγο για σημαντική άνοδο των ναύλων για δεξαμενόπλοια, τόσο σε ότι αφορά τις χρονοναυλώσεις (μεγαλύτερης διάρκειας συμφωνίες), όσο και την ναυλαγορά σποτ φορτίων. Παράλληλα, αναμένεται και σημαντική αύξηση των τιμών των δεξαμενόπλοιων. Ασφαλώς, τυχόν επιβράδυνση της ζήτησης φορτίων θα περιορίσει και την άνοδο των ναύλων. Παράλληλα, ο μόνος τρόπος για να αυξηθεί η προσφορά σε σχέση με τις εκτιμήσεις που έχει λάβει υπόψη της η BIMCO, θα είναι να σταματήσει εξ ολοκλήρου η διάλυση παλιότερων δεξαμενόπλοιων.

Υπενθυμίζεται ότι η Κίνα, που είναι και η σημαντικότερη οικονομία για το ξηρό φορτίο και μία από τις σημαντικότερες για εκείνη των δεξαμενόπλοιων, προβλέπεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 4,4% το 2023 και 4,5% το 2024. Ωστόσο, τυχόν νέα μέτρα για τον περιορισμό της πανδημίας, είναι πιθανό να ανατρέψουν τις προβλέψεις αυτές, ενώ πιθανός παράγοντας κινδύνου, τόσο για την οικονομία, όσο και για την ναυτιλία, αποτελεί η αβεβαιότητα γύρω από τον ιδιαίτερα κρίσιμο τομέα της αγοράς ακινήτων και των κατασκευών, δεδομένου ότι μεγάλος όγκος των εισαγωγών πρώτων υλών αφορά τον συγκεκριμένο κλάδο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!