Γ.Δ.
1021.16 -2,97%
ACAG
-7,62%
12
CENER
-3,36%
3.735
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,41%
12
TITC
-3,28%
14.14
ΑΑΑΚ
0,00%
12.9
ΑΑΑΠ
0,00%
10.1
ΑΒΑΞ
-4,22%
0.772
ΑΒΕ
-1,12%
0.53
ΑΔΜΗΕ
-3,72%
1.71
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
+11,11%
0.5
ΑΛΜΥ
-0,46%
2.16
ΑΛΦΑ
-6,03%
1.09
ΑΝΔΡΟ
-0,79%
6.3
ΑΝΕΚ
-0,91%
0.218
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.38
ΑΡΑΙΓ
-1,95%
7.05
ΑΣΚΟ
+0,93%
2.16
ΑΣΤΑΚ
-2,18%
8.08
ΑΤΕΚ
0,00%
0.388
ΑΤΡΑΣΤ
-2,80%
5.2
ΑΤΤ
-6,05%
12.74
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-3,68%
4.06
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.08
ΒΙΟΣΚ
-0,67%
0.596
ΒΙΟΤ
0,00%
0.3
ΒΙΣ
+1,85%
0.165
ΒΟΣΥΣ
+5,22%
2.42
ΓΕΒΚΑ
-1,49%
1.325
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,83%
11
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.12
ΔΕΗ
-1,40%
7.76
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
+1,32%
0.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.26
ΔΡΟΜΕ
-2,42%
0.322
ΕΒΡΟΦ
+1,37%
0.742
ΕΕΕ
-0,28%
24.72
ΕΚΤΕΡ
-1,05%
1.42
ΕΛΒΕ
0,00%
4.74
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
0,00%
0.428
ΕΛΙΝ
-2,35%
2.08
ΕΛΛ
-0,90%
16.55
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,41%
2.105
ΕΛΠΕ
-2,93%
7.28
ΕΛΣΤΡ
-1,52%
2.6
ΕΛΤΟΝ
-1,73%
2.27
ΕΛΧΑ
-3,85%
1.55
ΕΝΤΕΡ
-0,53%
3.78
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
+1,10%
7.34
ΕΣΥΜΒ
-0,33%
0.608
ΕΤΕ
-5,97%
4.35
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.4
ΕΥΔΑΠ
-1,49%
6.6
ΕΥΡΩΒ
-5,71%
1.19
ΕΧΑΕ
-3,35%
4.04
ΙΑΤΡ
-3,53%
1.505
ΙΚΤΙΝ
-1,24%
0.558
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.15
ΙΝΚΑΤ
-4,85%
1.57
ΙΝΛΙΦ
-0,55%
3.62
ΙΝΛΟΤ
-3,08%
0.63
ΙΝΤΕΚ
-1,52%
3.89
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.65
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.03
ΙΝΤΚΑ
+0,44%
1.818
ΚΑΜΠ
0,00%
2.49
ΚΑΡΕΛ
+1,28%
316
ΚΕΚΡ
-7,86%
1.032
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.14
ΚΛΜ
-0,21%
0.944
ΚΟΡΔΕ
+1,74%
0.584
ΚΟΥΑΛ
-4,32%
0.532
ΚΟΥΕΣ
-0,50%
4.945
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.288
ΚΡΙ
-1,23%
6.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.1
ΛΑΒΙ
-2,68%
0.4
ΛΑΜΔΑ
-1,99%
5.65
ΛΑΜΨΑ
0,00%
22.8
ΛΑΝΑΚ
+2,89%
0.926
ΛΕΒΚ
0,00%
0.306
ΛΕΒΠ
0,00%
0.312
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
0.998
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.59
ΛΥΚ
0,00%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-2,04%
0.72
ΜΕΒΑ
-1,92%
3.06
ΜΕΝΤΙ
+1,66%
3.68
ΜΕΡΚΟ
0,00%
49.6
ΜΙΓ
0,00%
0.217
ΜΙΝ
0,00%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-3,24%
22.12
ΜΟΝΤΑ
-3,71%
0.674
ΜΟΤΟ
-3,06%
2.85
ΜΟΥΖΚ
+8,59%
0.708
ΜΠΕΛΑ
-4,26%
18.67
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,44%
2.26
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-0,26%
1.95
ΜΠΤΚ
-5,17%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-2,68%
24.66
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.38
ΝΑΥΠ
+1,42%
1
ΞΥΛΚ
-0,79%
0.25
ΞΥΛΠ
0,00%
0.26
ΟΛΘ
-1,56%
25.3
ΟΛΠ
-1,55%
19.06
ΟΛΥΜΠ
-0,96%
2.06
ΟΠΑΠ
-3,63%
14.6
ΟΤΕ
-1,65%
13.09
ΟΤΟΕΛ
-1,16%
11.98
ΠΑΙΡ
-4,86%
0.94
ΠΑΠ
+0,86%
2.35
ΠΕΙΡ
-5,17%
1.88
ΠΕΤΡΟ
0,00%
6.54
ΠΛΑΘ
-3,44%
3.93
ΠΛΑΙΣ
0,00%
4.58
ΠΛΑΚΡ
+3,90%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.49
ΠΡΕΜΙΑ
-0,45%
1.095
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
8.6
ΠΡΟΦ
-1,60%
2.765
ΡΕΒΟΙΛ
-3,04%
1.275
ΣΑΡ
-2,57%
6.45
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.25
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.04
ΣΕΝΤΡ
-6,33%
0.281
ΣΙΔΜΑ
-2,40%
2.44
ΣΠΕΙΣ
-0,63%
6.3
ΣΠΙ
-0,33%
0.598
ΣΠΥΡ
-1,58%
0.187
ΤΕΝΕΡΓ
-2,65%
18.4
ΤΖΚΑ
-3,09%
1.88
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.07
ΥΑΛΚΟ
-5,66%
0.2
ΦΙΕΡ
-3,04%
0.414
ΦΛΕΞΟ
0,00%
9
ΦΡΙΓΟ
-9,21%
0.069
ΦΡΛΚ
-1,41%
3.5
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
-0,94%
0.525
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Ναυτιλία: Υποχρεωτική η χρήση πράσινων καυσίμων στη Μεσόγειο

Στην υποχρεωτική χρήση «πράσινων» ναυτιλιακών καυσίμων θα υποχρεωθούν όλα τα πλοία που διαπλέουν τη Μεσόγειο, βάσει σχετικού ψηφίσματος που υιοθετήθηκε τον προηγούμενο μήνα στην 79η Συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 79) του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ). Βάσει της σχετικής απόφασης, κάθε πλοίο που διαπλέει τη Μεσόγειο θα πρέπει να χρησιμοποιεί καύσιμα πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,1%), ή εναλλακτικά να εγκαταστήσουν κάποιο σύστημα πλυντηρίδων (scrubber), το οποίο να πραγματοποιεί καθαρισμό των εκπεμπόμενων ρύπων εν πλω. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα φίλτρο σωματιδίων μεγάλης κλίμακας.

Οι αλλαγές αυτές θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Μαΐου του 2024, αλλά η υποχρέωση συμμόρφωσης των πλοίων θα ξεκινήσει μετά από μια περίοδο χάριτος 12 μηνών. Επομένως, από την 1η Μαΐου του 2025 και μετά, όλα τα πλοία θα πρέπει να συμμορφώνονται στη σχετική οδηγία. Με τον τρόπο αυτό, η Μεσόγειος Θάλασσα θα μετατραπεί στην πέμπτη κατά σειρά θαλάσσια ζώνη παγκοσμίως, που μετατρέπεται σε Ζώνη Ελέγχου Εκπομπών Οξειδίου του Θείου (SECA-Sulphur Emission Control Area).

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη, η οποία καταρχάς θα έχει ως αποτέλεσμα την βελτίωση της ποιότητας του αέρα, ιδίως πλησίον των παράκτιων περιοχών υψηλής θαλάσσιας δραστηριότητας, όπως τα μεγάλα λιμάνια. Σύμφωνα με σχετική μελέτη, η κίνηση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα την μείωση των εκπομπών οξειδίου του θείου κατά 78,7%.

Από την άλλη πλευρά όμως, θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στις θαλάσσιες μεταφορές και μετακινήσεις, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος. Σήμερα, τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, έχουν φτάσει να κοστίζουν ακόμα και 1.000 δολάρια/τόνο και σε κάθε περίπτωση, το κόστος τους έναντι των συμβατικών καυσίμων, που χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα, είναι περίπου 30-40% υψηλότερο.

Η άλλη εναλλακτική, εκείνη της τοποθέτησης συστήματος πλυντηρίδων, τουλάχιστον επί του παρόντος, φαντάζει μη βιώσιμη για τα μικρότερα πλοία που δραστηριοποιούνται εμπορικά στην Μεσόγειο Θάλασσα, δηλαδή για τα πλοία της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων. Το κόστος τους κινείται πέριξ των 1-2 εκατ. ευρώ, ανάλογα με το είδος και την χωρητικότητα του πλοίου και δεν είναι οικονομικά βιώσιμα, καθώς ο χρόνος απόσβεσης σε ένα μικρό πλοίο είναι πολύ μεγαλύτερος, έναντι π.χ. ενός μεγαλύτερου πλοίου της ποντοπόρου ναυτιλίας. Αντίστοιχα, το μέγεθος των scrubbers τα καθιστά λιγότερο βολικά για τοποθέτηση στα μικρότερα πλοία της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων. Αν λοιπόν δεν αναπτυχθούν λύσεις για μικρότερα πλοία από τους προμηθευτές τέτοιων συστημάτων, η μόνη εναλλακτική για τους πλοιοκτήτες είναι η χρήση των πιο «καθαρών» καυσίμων.

Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων αφορά τις μεταφορές που γίνονται από πλοία που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά εντός της Μεσογείου, δεν πραγματοποιούν δηλαδή ταξίδια προς τις ΗΠΑ, την Ασία, ή την Μέση Ανατολή, όπως τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας. Πρόκειται για μικρά πλοία, συνήθως μέχρι 10.000 – 15.000 τόνους εκτόπισμα. Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων αποτελεί το 60% των συνολικά διακινούμενων φορτίων μέσω θαλάσσης στην ΕΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το 2016 διακινήθηκαν συνολικά 1,9 δις τόνοι στα 28 κράτη-μέλη της Ένωσης, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως 2,6%. Σε όρους γεωγραφικής κατανομής η Μεσόγειος συγκεντρώνει το 29% του συνολικά διακινούμενου τονάζ, δηλαδή 611 εκατομμύρια τόνους (στοιχεία 2016).

Στον αντίποδα, ήδη, σε ορισμένα πλοία της εγχώριας ακτοπλοΐας έχουν τοποθετηθεί συστήματα πλυντηρίδων. Αντίστοιχα, όλα τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας, δηλαδή όσα είναι άνω των 15.000 τόνων μεταφορικής ικανότητας dwt, χρησιμοποιούν τα σχετικά καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο από τις αρχές του 2020, ή έχουν προχωρήσει στην εγκατάσταση συστήματος πλυντηρίδων. Επομένως, η ποντοπόρος ναυτιλία δεν επηρεάζεται από την νέα οδηγία για την Μεσόγειο Θάλασσα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!