Γ.Δ.
1435.19 -0,93%
ACAG
-0,61%
6.56
CENER
-0,66%
7.52
CNLCAP
+13,67%
7.9
DIMAND
-0,72%
9.61
OPTIMA
-3,56%
10.28
TITC
-0,35%
28.1
ΑΑΑΚ
-0,71%
6.95
ΑΒΑΞ
-1,62%
1.46
ΑΒΕ
-5,47%
0.467
ΑΔΜΗΕ
-1,35%
2.2
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.94
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+0,25%
1.631
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.8
ΑΡΑΙΓ
-0,33%
12.26
ΑΣΚΟ
-0,38%
2.64
ΑΣΤΑΚ
+0,27%
7.34
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,50%
8.06
ΑΤΤ
-1,78%
11.05
ΑΤΤΙΚΑ
-1,26%
2.36
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-3,14%
5.55
ΒΙΟΚΑ
+0,75%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+2,86%
1.26
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
+9,89%
0.2
ΒΟΣΥΣ
+2,50%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+3,12%
1.655
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,09%
16.26
ΔΑΑ
-0,47%
8.418
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,53%
11.3
ΔΟΜΙΚ
+1,10%
4.595
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-0,59%
1.68
ΕΕΕ
-0,14%
29.46
ΕΚΤΕΡ
+4,47%
4.56
ΕΛΒΕ
+1,23%
4.94
ΕΛΙΝ
-0,41%
2.4
ΕΛΛ
+0,70%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,12%
2.54
ΕΛΠΕ
-0,18%
8.265
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.46
ΕΛΤΟΝ
-1,28%
1.844
ΕΛΧΑ
-2,36%
1.904
ΕΝΤΕΡ
-0,25%
7.84
ΕΠΙΛΚ
+0,64%
0.158
ΕΠΣΙΛ
0,00%
10.1
ΕΣΥΜΒ
-1,20%
1.23
ΕΤΕ
-1,25%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,92%
3.22
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.73
ΕΥΡΩΒ
-1,34%
1.99
ΕΧΑΕ
-0,78%
5.09
ΙΑΤΡ
-1,52%
1.615
ΙΚΤΙΝ
-2,01%
0.438
ΙΛΥΔΑ
-2,81%
1.555
ΙΝΚΑΤ
-0,70%
4.965
ΙΝΛΙΦ
+0,42%
4.8
ΙΝΛΟΤ
-1,23%
1.126
ΙΝΤΕΚ
-0,48%
6.2
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
-0,78%
1.265
ΙΝΤΚΑ
-1,56%
3.47
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.605
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+1,28%
1.585
ΚΟΡΔΕ
-3,04%
0.51
ΚΟΥΑΛ
-0,72%
1.37
ΚΟΥΕΣ
-1,25%
5.52
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,90%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-2,10%
1.4
ΛΑΒΙ
-1,89%
0.83
ΛΑΜΔΑ
-1,45%
6.82
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33
ΛΑΝΑΚ
-0,88%
1.13
ΛΕΒΚ
-0,57%
0.35
ΛΕΒΠ
-8,70%
0.336
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-6,03%
2.65
ΜΑΘΙΟ
-0,47%
1.055
ΜΕΒΑ
0,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
-2,71%
2.87
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+0,89%
3.985
ΜΙΝ
-0,77%
0.645
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,49%
26.6
ΜΟΝΤΑ
+1,32%
3.06
ΜΟΤΟ
-0,67%
2.98
ΜΟΥΖΚ
-1,35%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,56%
28.54
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
-1,28%
1.935
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-1,51%
37.72
ΝΑΚΑΣ
+7,35%
2.92
ΝΑΥΠ
-0,97%
1.025
ΞΥΛΚ
0,00%
0.297
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,23%
0.33
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.5
ΟΛΠ
-2,61%
24.25
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.87
ΟΠΑΠ
-1,81%
16.28
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,57%
0.883
ΟΤΕ
-0,42%
14.22
ΟΤΟΕΛ
-1,24%
12.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.2
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
-1,98%
3.921
ΠΕΤΡΟ
-0,70%
8.54
ΠΛΑΘ
-1,11%
3.995
ΠΛΑΚΡ
-0,64%
15.5
ΠΡΔ
-1,33%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
-1,03%
1.152
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+2,06%
4.46
ΡΕΒΟΙΛ
-2,76%
1.585
ΣΑΡ
-2,53%
11.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.379
ΣΙΔΜΑ
-1,98%
1.98
ΣΠΕΙΣ
+4,47%
7.94
ΣΠΙ
-2,70%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,06%
18.1
ΤΖΚΑ
+3,75%
1.66
ΤΡΑΣΤΟΡ
+6,25%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,27%
1.708
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.366
ΦΛΕΞΟ
+5,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
-1,26%
0.314
ΦΡΛΚ
-0,96%
4.135
ΧΑΙΔΕ
+4,48%
0.7

Παρέλαση ενδιαφερόμενων για τις φρεγάτες στον Σκαραμαγκά

Μέχρι τέλος του μήνα αναμένεται να προκηρυχθούν οι δύο διαγωνισμοί για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Πρόκειται για τα δύο τμήματα των πρώην ακινήτων Σκαραμαγκά, εκείνο που ανήκει στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ) και το δεύτερο που ανήκει στην Ελληνική Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Οι διαγωνισμοί θα τρέξουν παράλληλα με στόχο την ολοκλήρωσή τους μέχρι το Μάιο ή το αργότερο Ιούνιο, καθώς η κυβέρνηση πιέζεται να προχωρήσει το συμβόλαιο παραγωγής των τεσσάρων νέων φρεγατών. Επιδίωξη δε είναι να βρεθεί ένας ενδιαφερόμενος που θα αναλάβει τα δύο πρώην ακίνητα του ναυπηγείου Σκαραμαγκά, έτσι ώστε να αποτελέσουν τη νέα βάση (συμ)παραγωγής των νέων φρεγατών.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Οι ενδιαφερόμενοι

Προς την κατεύθυνση αυτή, ήδη τις εγκαταστάσεις του Σκαραμαγκά έχουν επισκεφθεί και επιθεωρήσει τόσο τεχνικοί της αμερικανικής Lockheed Martin, όσο και της Γαλλικής Naval, που θεωρούνται τα «φαβορί» για την ανάληψη του συμβολαίου των φρεγατών. Ωστόσο επισκέψεις στα ναυπηγεία, αλλά και στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της χώρας πραγματοποίησαν η βρετανική βιομηχανία Babcok, η γνώριμη στον Σκαραμαγκά Thyssen Group και η Ολλανδική Damen Shipyards. Πάντως αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα βρίσκονται για επαφές οι τεχνικοί της αμερικανικής Lockheed Martin.

Οι προαναφερόμενες αμυντικές βιομηχανίες, φυσικά δεν ενδιαφέρονται για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ενδιαφέρονται αποκλειστικά για την συν-ναυπήγηση των φρεγατών αξίας 5-6 δισ. ευρώ. Ουσιαστικά τους ενδιαφέρει να εξετάσουν, αν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά επαρκούν για να συνδράμουν προς την κατεύθυνση της συμπαραγωγής, όπως εύλογα θα απαιτήσει η ελληνική κυβέρνηση.

Στους ένθερμους ενδιαφερόμενους των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, παραμένει κατά κύριο λόγο ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος. Ο τελευταίος κατέθεσε τη μοναδική προσφορά στον προηγούμενο διαγωνισμό, ύψους 15,1 εκατ. ευρώ, η οποία ωστόσο δεν έγινε αποδεκτή από την κυβέρνηση και τον αρμόδιο υπουργό Χρ. Σταϊκούρα, αφού θεωρήθηκε πολύ χαμηλή. Στη ίδια διαδικασία συμμετείχε και η Onex, η οποία ωστόσο κατέθεσε μόνον «συμβολικά» την προσφορά του 1 εκατ. ευρώ.

Ο εφοπλιστής Θ. Πριόβολος παραμένει στην κούρσα, δηλαδή στη διεκδίκηση των ναυπηγείων. Ωστόσο αμφισβητείται αν τελικά θα καταβάλει τίμημα των 80-85 εκατ. ευρώ που έχει θέσει «σιωπηλά» ως ελάχιστο τίμημα η κυβέρνηση στην διαδικασία αυτή.

Αν το τίμημα καταβληθεί, και τα ναυπηγεία εισέλθουν σε μια διαδικασία εκσυγχρονισμού, τότε και οι ενδιαφερόμενοι για τις φρεγάτες θα αποκτήσουν ένα συνομιλητή με τον οποίο θα εξετάσουν το ενδεχόμενο της συμπαραγωγής. Η συμπαραγωγή αφορά κατά κανόνα εργασίες συναρμολόγησης των φρεγατών, οι οποίες μπορεί να γίνουν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η παραγωγή των οπλικών συστημάτων, των ηλεκτρονικών και των μηχανών πλοήγησης του σκάφους που αντιστοιχούν στο 70% έως 80% της αξίας της φρεγάτας, θα παραχθούν στο εξωτερικό.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Το πρόβλημα της συμπαραγωγής

Αν το τίμημα δεν καταβληθεί, δηλαδή και οι δύο διαγωνισμοί εκποίησης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά κριθούν άγονοι, τότε η χώρα αποκτά ένα επιπλέον πρόβλημα, εκείνο της συμπαραγωγής. Η κυβέρνηση  θα πρέπει να εξετάσει αν θα δώσει ένα μεγάλο συμβόλαιο, ύψους 5 έως 6 δισ. ευρώ, χωρίς να εξασφαλίσει κάποια εγχώρια παραγωγική συμμετοχή σε αυτό.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία εξυγίανσης, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές δεν επαρκούν για την συμπαραγωγή των φρεγατών. Ωστόσο παραμένουν ως «μπαλαντέρ» στην περίπτωση που ναυαγήσει η ιδιωτικοποίηση του Σκαραμαγκά.

Από την άλλη πλευρά θεωρείται σίγουρο ότι αν τελικά βρεθεί επενδυτής για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, και αυτός δεν είναι η Onex που διεκδικεί τα ναυπηγεία Ελευσίνας, τότε κινδυνεύει να ναυαγήσει  η εξυγίανση των Ναυπηγείων της Ελευσίνας. Και αυτό γιατί κανένας δεν περιμένει από την Onex να επενδύσει πάνω από 270 εκατ. ευρώ, έστω και σε μια διάρκεια δεκαετία, για τις οφειλές του ναυπηγείου (κυρίως δημόσιο και τράπεζες), όταν κάποιος άλλος, π.χ. με 85 εκατ. ευρώ, θα αποκτήσει τον έλεγχο ενός πολύ μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας, παράλληλα με ένα σημαντικό συμβόλαιο παραγωγής αμυντικού εξοπλισμού.

Η εξίσωση προς επίλυση είναι επομένως πολύ δύσκολη, καθώς δεν είναι μόνον η τύχη των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας, ούτε τα συμβόλαια του πολεμικού ναυτικού που εκκρεμούν και είναι κρίσιμα για την αμυντική θωράκισή της. Επιπλέον συνεχίζονται και τα πρόστιμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την Ελληνική Δημοκρατία για υποθέσεις κρατικών ενισχύσεων και τα οποία συνεχίζουν να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό με περίπου 1,2 εκατ. ευρώ το μήνα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!